Kätilö vastaa kysymyksiinne
Kommentit (19)
Muistelinsin, että Ataraxiakin käytetään raskausaikana, mutta kannattaa varmistaa asia vielä lääkäriltä. Varmasti sopiva lääke vaivaasi löytyy myös raskauden ajaksi.
klö
Onko raskaushepatoosista jotain vaaraa vauvalle? Sunnuntaina tulee 30rvko täyteen. Kiitos sulle vastauksista!
Käytännössä käynnistykset aloitetaan 41+5-42 raskausviikoilla. Muistelisin yliaikaisimman olleen 43+jotain, en muista, miten päättyi
klö
Maksa-arvosi ovat normaalin ylärajoilla, eivät kovin pahan korkeat vielä. Oireitten ja arvojen mukaan aloitetaan lääkitys. Vauvalle saattaa olla suurtakin haittaa, miksipä niitä muuten seurailtaisiin ja hoidettaisiin.
klö
Yleensä heidät tunnistaa kyllä tai tieto tulee jo neuvolasta ja käyvät jo raskausaikana seurannoissa. Aivan varmasti joku pystyy joskus tsemppaamaan käynnit ja sairaalapäivät niin, että pääsee läpi käsien.
klö
Eipä niille näillä viikoilla vielä mitään tehdä paitsi jos on tulehdus, se kannattaa hoitaa pois. Riippuu supistusten tiheydestä, muutama kivuton vuorokaudessa on ok.
klö
Olen monestikin. Jos on saanut vanhempiin oikein hyvän hoitosuhteen ja he ovat liikuttuneita, olen itsekin. Lähisukulaisten, työtovereiden synnytyksisä ja esim lastenlasten syntyessä. Myös surullisissa tapauksissa.
klö
ja käsitykseni mukaan sairaalani ei tee ensisynnyttäjille perätilasynnytyksiä vaan sitten valitaan sektio. Eilinen nlalääkärini kuitenkin sanoi, että voidaan perätilasynnytyskin tehdä, " kun eihän se ihan hengenvaarallinen ole" . Olin äimistynyt. Onko sinun mielestäsi ok tehdä ensisynnyttäjälle perätilasynnytys? Entä jos tehdään suunniteltu sektio, millä viikoilla se yleensä tehdään? Nyt viikkoja on vajaa 36 ja jo kovasti jännittää. Ulkokäännökseen olen saanut lähetteen.
Kiitos!
Maksa-arvoista riippuen käynnistetään useimmiten 37-38 raskausviikoilla.
klö
Jos ulkokäännös ei onnistu, sitten synnytystapaharkinta. Jos alatiesynnytykseen päädytään, on lantion oltava tilava ja sikiön sopusuhtainen, alle 4 kg ja äidin myönteinen alatiesynnytykselle. Jos kaikki edellytykset täytyyvät, alatiesynnytys on mahdollinen, suurempi osa kuitenkin leikataan.
klö
Vielä kysyisin, millä viikoilla suunniteltu sektio yleensä tehdään.
17 (muistaakseni)
Esim. Zyrteciä ja Ataraxia ei todellakaan suositella, apteekista kun kysyin niin farmaseutti oli kauhistunut aikeistani. Elikkä allergiaoireideni kanssa sit kärvistelin.
Apteekissa ollaan kauhistuneita kaikista, tavallisestikin raskaudessa käytettävistä lääkkeistä. Kannattaakin kysyä synnytyksiin ja raskauksiin erikoistuneelta lääkäriltä eikä apteekista.
klö
Sillä pystyy neuvolaoloissa seurata kohdun kasvua ja sitä myöten sikiön kasvua. Näkee, pysyykö samalla käyrällä jolla alkaa kasvaa vai hidastuuko tai nopeutuuko kasvu ja tarvittaessa aletaan selvitellä syitä.
klö
Mutta m inua on ruvennut mietityttämään, kun olen phasti allerginen jollekkin mikä ei ole selvinnyt ja saan " lehahduksia" sitten otan niinhin yhden ataraxin.. Onko tämä lääke nyt sitten vaarallinen ja onko mitään varsinaisesti " turvallista" allergia lääkettä. Joskus söin siitepöly kautena clarityniä joka on loratadinia ja ainakin silloin lääkärit sanoi että se olis turvallinen. Mutta miten on tuon ataraxin kanssa, kun se tehoaa parhaiten noihin lehahduksiin.