Miksi Suomessa pelkkänä kotirouvana olemista paheksutaan?
Varsinkin jos parilla ei ole lapsia, pidetään pelkkänä kotorouvana ja edustusvaimona olemista suorastaan häpeällisenä. Mistä tämä johtuu? Haluamme lapsia mieheni kanssa, mutta tällä hetkellä niitä ei vielä ole ja minä olen silti kotirouva. Koen että ihmisten suhtautuminen minua kohtaan on joskus hiukan alentuvaa ja minun on vaikeaa löytää Suomesta samanlaisessa elämäntilanteessa olevia naisia. Kun asuimme USA:ssa, oli asia aivan toisin. Siellähän on aivan luonnollista että nainen on kotirouvana vaikkei lapsia vielä olisikaan.
Keskustelua!
Kommentit (48)
Mielikuvissani kotirouva on todellakin nokkimisjärjestyksessä miestään alempana, ellei vain häntä varten olemassa. Eihän hänellä ole muuta asemaa kuin huoltaa koti ja hymyillä. Huh huh.
Tuommoisia 22:n kaltaisia porvoolaisia (?) " kartanonrouvia" taas halveksin syvästi.
enkä voi häntä kauheasti arvostaa. Munkin mielestä ihmisen kuuluu tehdä jotain muidenkin kuin oman perheensä hyväksi elämänkaarellaan. Nyt kehuu kauheasti miten tehokas kodinhoitaja oli, selvästi kokee huonoa itsetuntoa tästä " elämäntyöstään" ...Lapsia oli kolme ja jäi siis kotiin vielä kun he lentäneet pesästä
Suomessa kustannetaan paljon verorahoilla ja jokaisen täysi-ikäisen ja täysipäisen oletetaan osallistuvan yhteisiin talkoisiin eli maksavan veroja! Kotirouva ei tätä tee. Vapaaehtoistyöstä saa tietysti gloriaa itselleen.
niitä pahimpia muita naisia nokkivia kanoja, joilla on huono itsetunto kun ei ole elämässään muuta tehnyt kuin palvellut miestään..
Vaan kunnioittaisitko itse kotimiestä.
kotirouvuus on aika katastrofaalista. naisia pitäis vielä nykyistä enemmän saada isojen firmojen hallituksiin ja johtajatasolle, politiikkaan ja muutenkin pärjäämään työelämässä. kotiäitikulttuuri saa naiset jäämään kotia ja lapsia hoitamaan sinne taustalle kun mies tekee kiinnostavaa uraa. ei kiitos!
mutta suurin ongelma taitaa olla monilla se, että eläkkeet tulee olemaan kotona kauan olleilla pinintäkin pienpi kun ei ne kotihommissa nouse..
Nykyaikainen kotirouvailu ei sellaista edusta, toisin kun joku agraariajan maatalon emännyys.
taloudellisesti ei ole mahdollisuutta ja väitän että osa näistä joiden mielestä kotirouva=laiska sanojista on vaan kateellisia .....se on suomalaisten perisynti...Piste
Joten taustalla on rahaa. Niinpä se herättää kateutta.
itse rahani tienaava kuin miehen siivellä elävä parasiitti. On kiva osata muutakin kuin kastella kukkia ja silittää miehen paitoja.
tasa-arvoisia, saivathan Suomen naiset äänioikeuden ensimmäisinä maailmassa!
ja naiset on varmaan tehneet kovaa työtä koska on ollut pakko, Suomi on ollut köyhä ja kylmä pohjoinen maa, ei sillä kaffetta keittelemällä ole leipä tullu pöytään.
Vierailija:
itse rahani tienaava kuin miehen siivellä elävä parasiitti.
kotiäitinä ollut jo parikymmentä vuotta, mies on suurituloinen
maanantait ja perjantait olen kurssilla, opiskelen kauneudenhoitoalaa. siivooja kay kerran viikossa. yhtena aamuna viikossa autan lapsen koululla. koen olevani onnekas etta mies tienaa tarpeeksi etta minulla on mahdollisuus tehda mita haluan!! toihin en enaa halua. silloin kun viela olin toissa aina ajattelin ettei minua ole tyontekoon luotu.
entäs se kurssi, aiotko sen jälkeen töihin alalle ?
sori vaan mutta en ymmärrä miten joku voi sanoa ettâ töissä käynti " ei ole mun juttuni" ? mä masennun jos en käy töissä kun tuntuu jotenkin olevansa niin ulkona koko yhteiskunnasta ja sosiaalisista ympyröistä mitä töissä saa. entä jos olisit rakastunut huonotuloiseen mieheen ? oliko se edes vaihtoehto.
Itse ainakin myönnän ihan suoraan, että en oikein käsitä sellaista elämänasennetta, että jonkun ei tarvitsisi osallistua verotalkoisiin, jos kerran älyä ja terveyttä riittää ja töitäkin olisi tarjolla. Kuitenkin täällä Suomessa kaikki saavat osansa verovaroista, halusivatpa sitä tai eivät. Jenkeissä on eri tilanne, kun terveydenhuoltokin kustannetaan lähes täysin omasta pussista lääkkeineen kaikkineen. Ja siellä on yksityisiä, kalliita koulujakin, toisin kuin Suomessa.
Minusta siis kotirouva on siivelläeläjä, eikä edes vain miehensä siivellä vaan yhteiskunnankin. Siksi en osaa heidän elämäntapaansa arvostaa, vaikka ihmisinä olisivatkin ok. Useamman lapsen kotiäiti sentään pitää huolta tulevista veronmaksajista, mutta toki siinäkin rajansa kaikella. En esim. käsitä sitäkään, jos kaikki lapset ovat jo kouluikäisiä, mutta terve äiti/isä on huvikseen kotona eikä tee edes vapaaehtoistyötä :O Jos ei saa työtä tai opiskelupaikkaa, se on eri asia, mutta muuten minusta kyse on laiskuudesta ja itsekeskeisyydestä.
PS. Meillä minä pystyisin hyvinkin kyllä elättämään koko perheeni (ja päinvastoin), mutta hämmästyisin suuresti, jos mieheni ei haluaisi käydä ollenkaan töissä koko elämänsä aikana... Väliaikainen itsensä etsiminen ja vaikkapa oravanpyörästä pois hyppääminen on eri asia, koko elämän mittainen haahuilu kuulostaa ontolta ja itsekkäältä.
*hiki valuu ja Guccin laukut heiluu* huh huijakkaa..