nukkumisongelmia
Nyt menossa rv 31+6. Yöt menee lähestulkoon pyöriessä.
Lonkat on tulessa,vaikka pidän tyynyä jalkojen välissä. Mietin,että saisikohan jostakin lainaan sellaisen tyynyn, joka muotoutuu tarpeen mukaan.
Miten muut samassa tilanteessa olevat olette ratkaisseet pulman?
Tätä jatkunut jo joitakin viikkoja. sippiolo on jo ennen lapsen syntymää ja sitten jatkuu.
Neuvolassa ei oikein osannut auttaa.
Odotan aikaa,että pääsen taas mahalleni nukkumaan.
Kommentit (7)
Mä sain lähetteen fysioterapeutille, tai siis neuvolan tätsky soitti suoraan neuvolasta jumpparille ja varasi ajan mulle. Jumppari katsoi mun ryhtiä, kävelyä, nukkumis asentoa... Antoi vinkkejä kokeiltavaksi jos jostain löytyisi apua. Mulle ei esim yksi tyyny jalkojen väliin riittänyt vaan piti olla kaksi suht napakkaa tyynyä ja se helpotti lonkka kipuihin mulla.
Kannattaa neuvolasta kysyä vielä voisitko päästä fysioterapeutille, ainakin täällä Hyvinkäällä ehdotus tuli neuvolasta käsin.
Toivottavasti apua löytyy vaiva on tosi kurja!
Mulla on monestakin syystä jo nyt tosi vaikea nukkua. Yksi syy on lonkka- selkä- ja kylkikivut, jotka on tosi kovat jos yritän nukkua kyljelläni. Selällä nukkumisesta tulee heti alamaha valtavan kipeäksi, kuin jotain repeäisi.
Vinkki samoista vaivoista kärsiville: ostakaa jalkojen väliin Hemtexistä sellainen anatominen tyyny, nimi taitaa olla anatomic memory pillow tai jotain. Se on vahvaa superlonia ja muotoutuu nukkumisasennon mukaan. Se on ainoa tarpeeksi jämäkkä tyyny joka mulle on tuonut jotain apua. Hinta on yleensä 10 -25 euron välissä kun ovat aina jossain supertarjouksessa, Jos sellaisen ostaisi muualta, hinta olisi moninkertainen. Kannattaa sijoittaa siihen!!! Mulla on samanlainen tyyny myös pään alla ja sitten käsien väliin tarvitsen tavallisen tyynyn, kun mulla alkaa muuten hartioita särkeä ja kädet puutua tosi pahasti. Eli olen aikalailla tyynyvuorattu =)
Lisäksi mulla on ollut ongelmaa laskimoitten kanssa ja sen takia ollut jalat tosi raskaat, turvonneet ja " levottomat" , jopa kipeätkin yöaikaan. Olenkin siirtynyt käyttämään päiväsaikaan lentosukkia, ja kivut hävisivät, myös reisistä.
Muita yöajan vaivoja: paha närästys ja gastriittikipu mahalaukun toisella syrjällä, sain siihen Nexiumia vihdoinkin, saa kuulemma syödä raskaana ollessakin.
Toinen jalka puutuu asennossa kuin asennossa, ei tuota kipua mutta tuntuu inhottavalle.
Vauveli monottaa etenkin yöaikaan niin terhakkaasti, että siihen herää, jos ei ole muuten hereillä.
Ikävät, repivät kivut alamahassa, joita ei esim. istuessa tai seisoessa esiinny. Liittyy varmaan johonkin veren virtaukseen tai liitoskipuihin, en tiedä.
Onhan näitä. Itsekin olin toivonut voivani levätä ennen vauvan syntymää, mutta kyllä yöt valvoessa menevät, ja päivät sitten silmät ristissä. Kun tähän vielä lisätään kaamos ja harmaat, sateiset, pimeät päivät, niin ei ihme että on tokkurainen zombie-olo päivästä toiseen.
Tsemppiä meille kaikille!
T. Marinelle 26+2
Mulla kanssa aika paljon nyt nuo nukkumisongelmat lisääntyneet, suurimpana ongelmana kääntyminen. Eli olen " normaalisti" sellainen kamala väkkyrä, mutta nyt kääntyminen on yhtä tuskaa, miehen mielestä muistutan jättikilpikonnaa joka yrittää kääntyä vesisängyssä... Huohotan ja puhisen ja ähisen joka kerta kun _yritän_ kääntyä, vain huomatakseni että aikaisempi asento oli paljon parempi... Eikä kyse ole siitä ettenkö pystyisi kääntämään kylkeä, vaan kun sattuu niin pirusti tuonne alakertaan kääntyessä, tuntuu kun puukkoa tungettaisiin sisuksiin. Onko muilla tämänkaltaista ja miten olette selvinneet? Neuvolatädin mukaan ainoa helpotus on helmikuu ja laskettu aika...:( Miten tämä aika taas näin mateleekaan...
Minä herään puolen yön jälkeen vessaan, enkä oikeastaan saa nukuttua enään sen jälkeen. Mitään selkeää vaivaa minulla ei ole. Nukkuminen vaan tuntuu mahdottomalta. Vauva syntyy lähiviikkoina, ja pitäisi levätä ennen sitä. Todella ikävä tilanne. Kaikki vinkit neuvot tai kokemukset vastaavasta ongelmasta otetaan vastaan. Alan olla jo epätoivoinen.
Heippa!
Täällä myös yksi puutuvista osista kärsivä. Vielä ei kuitenkaan niin paha kuin monella. Mutta tyyny on jo käytössä jalkojen välissä.
Idean sain kuitenkin tuossa kun oltiin kylässä ja nukuttiin sellasella paksulla ilmapatjalla. Siinä ei tuntunut mitään kipuja eikä puutumisia. Jos menee pahemmaksi niin otan sen patjan käyttöön. Se jotenkin muotoutui paremmin kropan mukaan. Jos mahdollista niin kannattaa kokeilla.
Aani 27+3
Moi,
Joillain magnesium auttaa painon tunteeseen jaloissa ja levottomien jalkojen oireisiin (pakko liikutella jalkoja, jalat tuntuu raskailta). Varsinaiseen levottomien jalkojen oireyhtymään on lääkkeitä, mutta niitä ei saa käyttää kun on raskaana.
Kysyin lääkäriltä (ja ystäväni on kysynyt toiselta) magnesiumin maksimiannosta. Normaalin monivitamiinin (esim. multivita raskaus) lisäksi voi magnesiumia kuulemma syödä korkeintaan 2 tabua (700 mg) päivässä.
Lisäksi olen helpottanut oloa jaloissa esim. viilentävillä geeleillä (näitä joiden nimessä on cool-tai vastaavaa).
Toi magnesium ja geelit jalkohin eivät ole auttaneet mulla kokonaan unettomuuteen ja uniongelmiin, mutta ovat ehkä hieman helpottaneet nukkumista.
Tsemppiä myös meille kaikille :)
SM (27+jotain)
Nyt menossa rv 34+5 ja nukkuminen on yhtä tuskaa. Kahden aikaan yöllä katselen vielä kelloa kun ei voi nukahtaa kun paikkoja särkee. Mulla ei ainakaan auta tyynyt eikä mitkään.
Voi johtua mulla tietty siitäkin kun joudun päivätkin lähes makaamaan kun on paikat jo auennu mut tiedän mistä puhut =). Olisi tosiaan mukava saada levättyä ennen synnytystä mut ei vaan onnistu. Tsemppiä sulle ja yritetään kestää =)
Mullekin neuvolassa vaan naureskeltiin kun valittelin tuskiani =( Mut mitäpä ne vois tehdä....