Hei, elatusmaksuasiaa.. Exäni oli pitkään työttömänä, ja maksoi minulle 75 euroa, kaupunki loput.
Nyt hän on ollut puoli vuotta töissä (sai juuri paremmin palkatun työnkin) mutta maksaa silti tuon 75 euroa. Miten mun pitäisi nyt toimia?
Kommentit (42)
Kynnys elatusavun muuttamiseksi on tällä hetkellä varsin korkea. Jos lapsen elatuksen tarpeessa tai vanhemman elatuskyvyssä tapahtuu olennaisia muutoksia, on elatusavun muuttamisen oltava mahdollista. Aivan pienten muutosten johdosta ei kuitenkaan ole perustelua muuttaa sovittua tai määrättyä elatusapua.
Ohjeessa esitetään, että olosuhteiden muutoksen perusteella elatusavun määrää voidaan muuttaa, jos uusien olosuhteiden mukaan lasketun elatusavun määrä muuttuisi vähintään 15 % vahvistetun elatusavun määrästä. Tätä voidaan pitää perusteluna muutoksen edellytyksenä.
Luottotiedotkin menneet, joten mitä väliä hänelle?
Mutta onko oikein että hän tienaa 2000 euroa (enemmän kuin minä!) ja maksaa 75 euroa?
Perusteluna sille ettei maksa enempää, sanoo että koska olen naimisissa, ja meillä on kaksi maksajaa. Joo, jään kohta äitiyslomalle, aion olla 2-3 vuotta töistä pois, rahaa ei tosiaan liikaa ole..
ap
jos kaupunki maksaa erotuksen. Et välttämättä saa yhtään enempää exäsi vaan joutuu maksamaan ja jos hänellä jo muutenkin raha-asiat huonolla niin kiusaako vaan haluat tehdä.
Osti juuri pojalle lasten mönkijän tapaamisviikonloppuja varten ja joulun alla itselleen taulutelevision. Kuulemma läppärikin on vaihdettu tehokkaampaan joululahjarahoilla.
En ole kade, mutta veronmaksajana vähän ketuttaa....
Ota yhteys lastenvalvojaan ja pyydä että maksua tarkistetaan.
Viranomaiset hoitaa keskenään asian, itseasiassa lastenvalvoja tekee laskelman elatuksesta ja se jyvitetään kummallekin vanhemmalle.
Lapsen isään ollaan sieltä toimistosta yhteydessä ja pyydetään selvittämään tosittein tämänhetkiset tulot.
Tekevät laskelman elatuskyvystä ja lapsen menoista. Tässä kohtaa sinun täytyy antaa tositteita siitä että on harrastuskuluja ja jos on paljon sairauksia niin niiden kustannuksista on kerrottava.
Meillä tehtiin näin ja emme lasten isän kanssa nähneet prosessin aikana vaan viranomaiset lähetti papereita keskenään kun asumme eri paikkakunnilla.
Uskon että isä suostuu laskelman nähtyään nostamaan elatusmaksun suuruutta. Meillä tuo elatusmaksu on reippaasti isompi kuin kunnalta tuleva raha olisi. Kuitenkin kannattaa pitää kiinni siitä että raha kulkee kunnan kautta edelleen, nimittäin jos isä ei maksa säännöllisesti saat tuon elarin joka tapauksessa sen nykyisellä määrällä ja sitten kun isä maksaa niitä jäännöseriä tilitetään sinulle siihen tahtiin kun isä maksuja maksaa.
Meillä saattaa mennä että muutamaan kuukauteen ei tule kuin tuo kunnan minimi ja sitten kerralla saattaa tulla useita satoja euroja kun isä on maksanut rästejään.
Lasten isä tienaa kolme kertaa omien tulojeni verran joten hänellä on millä maksaa jos vain viitsii.
Tsemppiä ja pyydä lastenvalvojaa tekemään näin kuin meillä on tehty.
Miten kummassa tiedät, mitä kaikkea exäsi omistaa? Hellitä jo, ihminen!
Törkeää toimintaa häneltä. Muka ei ole varaa maksaa ja itse kuitenkin ostaa mitä ostaa. Eli nyt vaadit, että hän maksaa sen mitä pitääkin. Eikä valtion rahoja tuhlaa.
Täytyypä ottaa puheeksi asia lastenvalvojan kanssa. Mielestäni on aika törkeää, että toiset saavat luistaa elatusmaksuista, toiset taas maksavat niitä hillittömiä määriä.
En tiedä miten minusta nyt niin kamalan ahne on täällä tehty, minä maksan kaikki lapsen harrastuskulut, lääkekulut, vaatekulut jne. Mihinkään extraan rahaa ei sitten jääkään.
Isänsä tuhlaa kyllä häneen rahaa, pleikkaripelejä on kai 30 (kotona 4) ja mönkijät sun muut täytyy olla. Yhtäkään peliä ei silti saanut lainata kotiin, kun poika pyysi että saisi pelata kaverin kanssa..
ap
Vierailija:
Täytyypä ottaa puheeksi asia lastenvalvojan kanssa. Mielestäni on aika törkeää, että toiset saavat luistaa elatusmaksuista, toiset taas maksavat niitä hillittömiä määriä.En tiedä miten minusta nyt niin kamalan ahne on täällä tehty, minä maksan kaikki lapsen harrastuskulut, lääkekulut, vaatekulut jne. Mihinkään extraan rahaa ei sitten jääkään.
Isänsä tuhlaa kyllä häneen rahaa, pleikkaripelejä on kai 30 (kotona 4) ja mönkijät sun muut täytyy olla. Yhtäkään peliä ei silti saanut lainata kotiin, kun poika pyysi että saisi pelata kaverin kanssa..
ap
eli satanen kuussa, mutta eipä maksa sitäkään. Mulle tulee koko elatustuki soskusta ja perivät sitte exältä jos saavat.
Ja kyllä sillä äijällä rahaa on kun jatkuvasti ryyppää. Grrrmurr!
omaan koitiinsa lapsellenne tavaraa.
Onkohan kyseessä pieni asenneongelma?
lastenvalvoja käski heti ilmoittaa kun isä saanut työtä ja näin maksoi taas itse koko maksun ja valtion osuus jäi pois. Isällä itsellään ilmoitusvelvollisuus mutta jos näin ei tapahdu niin ilmanmuuta ilmoitat itse.
jonka mukaan määrää uuden elatusmaksun..
ei ole pakko mennä samaan aikaan..
Takas ottaisin jahka kunnon avusta on sovittu ja näkyy tilillä.
2000 Euron palkka on oikeasti aika vähän ja en usko, että elatusmaksu muuttuu sinun kannaltasi mitenkään, vaikka muutosta hakisit. (siis saat saman kuin nyt, mutta kaiken miehen maksamana) Mitä sinun uuteen vauvaan tulee, niin eihän sillä ole mitään merkitystä tässä kuviossa. Jos haluat hoitaa lasta kotona 2-3 vuotta, niin ratkaisu on teidän perheen, eikä eksäsi ole velvollinen sen takia maksamaan lisää.
Vierailija:
Osti juuri pojalle lasten mönkijän tapaamisviikonloppuja varten ja joulun alla itselleen taulutelevision. Kuulemma läppärikin on vaihdettu tehokkaampaan joululahjarahoilla.En ole kade, mutta veronmaksajana vähän ketuttaa....
Lapsille ei elareita makseta vaan heidän huoltajalleen joten minä saan elatusmaksut ja käytän niitä lasten elättämiseen.
Perheen aikuiset hoitaa raha-asiat.
Totta vieköön se lapsen elättäminen vie enemmän rahaa kuin elatusmaksun verran. Kummallisia ajatuksia ihmisillä, väitetään äitiä ahneeksi jos haluaa että lapsen isä osallistuu elatukseen TULOJENSA MUKAAN.
Jos kaikki maksaisivat tulojensa mukaan eikä siipeilisi yhteiskunnalta rahaa omien jälkeläistensä elatukseen sosiaalipuolen kustannukset olisi pienemmät ja rasittaisi vähemmän kukkarojamme - verokertymästä elatusavutkin maksetaan.
Yhteiskunnan kukkaro ei täyty taikasauvalla vaan ja ainoastaan verokertymällä ja kenties ulkomaisella luototuksella.
elatussopimuksessakin lukee että olosuhteiden muuttuessa maksua voidaan muuttaa
Vierailija:
Nimittäin: " MINÄ en ole rahapulassa, exän pitäisi maksaa MINULLE..." Eikös tässä ollut kyse lapsen elatuksesta ja edusta, jonka taakse yrität piiloutua? Totuus taitaa olla se, että sinua ketuttaa että miehelläsi on vähän mukavammin rahaa ja haluat olla nyhtämässä osan pois. Paskat siitä mitä lapsi saa, onhan ex-mies logiikkasi mukaan velvollinen maksamaan sinun ja uuden miehesi yhteisen lapsen vauvaloman kustannukset... huh mitä porukkaa, luulin että teitä on vain katkerien eronneiden miesten kapakkapuheissa.