Hoitaja rokotti lastani tänään vahingossa KÄYTETYLLÄ neulalla. Mitä mieltä?
Kävimme ottamassa influenssarokotukset (toinen osa) lapsillemme tänään ja neuvolan hoitaja pisti kuopukselle rokotteen vahingossa samalla neulalla, jolla hän laittoin ensin rokotteen esikoiselle.
Hän vakuutti, ettei asiasta ole mitään vaaraa lapsellemme. Hän myös toivoi, etten veisi asiaa eteenpäin.
Uskon kyllä, ettei vaaraa sinänsä ole ainakaan siinä mielessä, että esikoisesta tarttuisi jotain kuopukseen, koska esikoisella ei ole mitään sellaista tautia, tietääksemme.
Huolettaa kuitenkin, jos neulaan meni jotain siitä neuvolan pöydältä, missä ruisku oli kai vähän aikaa esikoisen rokotuksen jälkeen.
Olenko turhaan huolissani? Mitä mieltä olette / mitä tekisitte tilanteessani? En halua toisaalta mitenkään moittia sitä hoitajaa, koska joskus voi vahinko sattua kelle vain. Pääasia, ettei lapseni ole mitenkään vaarassa tämän takia. Miksi tämä minua vaivaa...
Kommentit (140)
miten se aineen lisääminen sinne ruiskuun tapahtui? kun huomasi ruiskun tyhjäksi, niin irroittiko ruiskun neulasta, jätti neulan kankkuun ja laittoi täyden ruiskun tilalle....?
Katso pistoskohtaa huomenna, näkyykö tulehduksen merkkejä (turvotusta, kuumotusta, punoitusta). Tuskin näkyy.
Hoitaja sanoi kuitenkin, että jotta lasta ei tarvitse pistää kahta kertaa, hän ei vaihda neulaa uuteen. ap
vaikka mitään seuraamuksia ei lapselle tulisikaan välttämättä. mutta jos ja jos. tämän vuoksi ottaisin yhteyttä kyseiseen paikkaan ja kertoisin tapahtuneen ja haluaisin tietää, onko asia kirjattu papruihin. en niinkään käräyttääkseni hoitajan. jos jotain tulee myöhemmin, mitään mitä ei ole kirjattu, ei ole tapahtunut. eeli asian täytyy olla kirjattuna, jos se on tapahtunut. ja uskon kyllä, että kyseinen henkilö on asian kirjannut (mutta haluaisin silti varmistaa).
ilmaa, jonka pisti sitten lapseen. Käytetyn neulan ulkopinnalle on myös saattanut valua rokoteainetta, mikä voi aiheuttaa melkoista kirvelyä :-(
tässä mietiskelen, siis en ole itse koskaan onnistunut pistämään samalla neulalla, toisekseen tuo ei nyt käytännössä olis onnistunut mitenkään ilman että hoitaja olis sen neulan siitä lapsen jalasta vetänyt pois " törröttämästä" jne jne. Mä en siis usko tätä mitenkään ainakaan tuon sun selityksen mukaan.
Olen kuitenkin onnistunut raapaisemaan itseäni jo pistetyllä neulalla kerran, eikä siitä mitään seurannut.
on pakattu kerta-annoksiin, joissa neula on valmiina. kertomasi tilanne ei ole mitenkään mahdollinen. parempaa onnea seuraavaan provoiluun, musta tämmöiset on kuitenkin TOSI mauttomia aiheeltaan.
ilmaa voi vaaratta mennä potilaaseen lähes kokonainen tippaletkullinen SUONEEN, joten lihaksessa se olisi vielä pienempi paha. Tätä ei tietty suositella, mutta siis neulallinen ilmaa ei haittaisi mitään.
Ja pistäisin minäkin omiakin lapsiani samalla neullalla, jos olisi käytössä vain yksi influenssarokote, jossa neula kiinni. Tosin en rokota kersoilleni kyseistä rokotetta, koska se on perusterveille lapsilleni täysin turha piikki.
-th-
tietenkin annettiin toinen annos jostain eksoottisesta syystä näin myöhään. ja siksipä tarvittiin erikoista rokotettakin, joka annettiin erikoisilla vermeillä. uskokaa kaikki hei! (nyt ap nukkumaan, hyi hyi, näillä aiheilla ei saa trollailla!)
Meidän lapset olivat kipeitä silloin, kun ensimmäinen piikki olisi annettu. Johdon päätöksellä heidät ja muutkin espoolaiset rokotettiin määräajan jälkeen joulukuussa ensimmäisen kerran ja toisen kerran nyt tammikuussa. ap
siis jos tapahtui! Ilmeisesti hoitaja bluffasi ja jätti pistämättä. Muuten tuo ei ole lainkaan mahdollista.
" Rokotteen saa myös rokotuspäivien jälkeen oman terveysaseman hoitajan vastaanotolla."
ja ap:n tenavathan rokotettiin neuvolassa. varmaan johdon päätöksellä. :)
Tällähetkellä espoossa rokotetaan niitä, jotka saivat ensimmäisen piikin joulukuussa.
Niin kuin moni onkin jo vakuutellut, ei tästä lapsellesi ole varmastikaan mitään haittaa. Jos tämä todella on totta, ota selvää kuka on th:n esimies ja vie asia eteenpäin. Th:kin varmaan säikähti, eikä osannut toimia tilanteessa ammatillisesti. Tosin, ihmisiä me olemme kaikki ja silloin tällöin sattuu vireheitä, joskus ikäviäkin. Se on tosiasia.
Minä en muista tiedä, mutta itse kiinnitän tähän aina huomiota, että hoitaja keskittyy asiaansa ja ei esim. pölise kanssani muuta.
Nimim. silmät selässäkin