Milloi olette siirtäneet pinniksestä tavalliseen sänkyyn?
Siis siinäpä kysymys tulikin!
Miten menettelitte? Oliko turvalaitaa? Miten pian oppi nukkumaan normaalisängyssä? Tipahtiko pikkuisenne lattialle unissaan?
Minulla siis 10kk ikäinen tyttö joka kovasti koittaa kivuta pois piniksestä ja on muutaman kerran ollut vähällä onnistuakkin. Ajattelin että pian kai pitäisi siirtyä normaalisänkyyn, mutta äippää vähän jännittää miten se sujuu ;)
Kiitos kokeneemmat vastauksista!
Äippä
Kommentit (3)
kun tyttö oli ensi kertaa vähällä kiivetä pinnasängyn reunan yli. Siirtyminen jatkettavaan sänkyyn oli vaikeaa, ja tyttö protestoi uutta petiään pari viikkoa nukahtamisvaikeuksina. Sen jälkeen on nukkunut hienosti. Tuossa iässä hän tietysti osasi laskeutua sängystä mennen tullen. Yhden kerran hän on tipahtanut lastensängystään, ja sen jälkeen on alettu pitää tytön huoneen nojatuolia sängynlaidan edessä öisin. Silloin ei pääse könyämään lattialle.
Saa nähdä, milloin tämän kakkosen kanssa siirrytään. Tuskin kovin varhain: nyt on ikää puoli vuotta, ja kaveri ei suostu nukkumaan öisin edes pinnasängyssä, kun kainaloon pitää päästä : D
Esikoinen siirtyi jatkettavaan lastensänkyyn, jossa oli n. 4 cm laita ollessaan 1,5 v. Siirsimme tytön lastensänkyyn siksi, että pinnasänkyä tarvittiin parin kuukauden päästä kakkoselle ja emme halunneet, että esikoinen kuvittelisi vauvan rosvonneen hänen sänkynsä. Siirtyminen sujui ilman mitään ongelmia.
Kakkonen siirtyi " isojen sänkyyn" 1v 8kk iässä hänen haviteltuaan siskon petiin useampana iltana. Hänenkin siirtymisensä sujui hyvin pienin kommervenkein; ekana iltana hän karkasi kolmesti sängystään, mutta kun kannettiin aina mitenkään huomioimatta takaisin niin sinne jäi nukkumaan eikä ole sen jälkeen karkaillut.
Itse en ihan 10-kuista uskaltaisi lastensänkyyn siirtää omista lähtökohdistani ajatellen. Meillä kun sen ikäiset eivät vielä osanneet tulla jalat edellä alas vaan ihan komeasti olisivat kipanneet pää edeltä.
Meillä poika siirtyi aikanaan jatkettavaan 1 v 4 kk iässä, nuorempi siskonsa on nyt 1 v 3 kk ja nukkuu ensimmäistä viikkoa jatkettavassa. Normaali lasten jatkettava sänky, jossa pieni laita. Kumpikaan lapsista ei ole _tähän mennessä_ tippunut sängystään.
Itse olen molempien kohdalla odottanut sitä hetkeä, kun lapsi osaa varmasti paitsi kiivetä sänkyyn, myös alas tullessaan kääntyä ja tulla siististi jaloilleen. Taitohan tullee lapselle samoihin aikoihin kun kävely ilman tukea alkaa sujua. Meillä kun molemmat lapset ovat oppineet näin yli vuoden vanhoina kävelemään.
Yöt sujuvat tällä nuoremmalla jatkettavassa ihan yhtä hyvin kuin pinnasängyssäkin. Vähän taitaa kyllä samalla kasvavat kulmahampaat kiusata + meillä samalla tyttö siirtyi vanhempien makuuhuoneesta veljensä kanssa samaan huoneeseen. Eli vaikka yöt olisivatkin huonontuneet - muutosta oli muutakin... Mutta hyvin on siis mennyt - ainakin tähän asti (viides yö menossa). Veljensä aikanaan nukkui jatkettavassa paremmin - alkoi jo laidat ahdistaa (ei päässyt aamulla itse pois sängystä).