Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettoman avioparin kuolinpesä

Vierailija
20.04.2024 |

Kuuluvatko vainajan vanhemmat tai sisarukset kuolinpesään, vaikka leski periikin kaikin? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät. Leski perii kaiken. 

Vierailija
2/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Lue perintökaari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä ei siis tarvitse kutsua esimerkiksi perunkirjoituksiin vaan leski hoitaa yksin kaiken?

Vierailija
4/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perittävä on naimisissa eikä hänellä ole rintaperillisiä eikä hän ole määrännyt omaisuudestaan testamentilla, eloonjäänyt puoliso perii kuolleen puolison omaisuuden. Eloonjäänyt puoliso on tällöin ensin kuolleen puolison ainoa perillinen.

minilex

Vierailija
5/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei he tule perunkirjoitukseen, koska eivät peri mitään ellei sitten testamenttia ole tehty.

Vierailija
6/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se on mutta on vaikea, se lesken perimys vasta ensimmäinen totuus.

Milloin eloonjääneen puolison kuollessa ensiksi kuolleen puolison isä, äiti, veli tai sisar tahi veljen tai sisaren jälkeläinen on elossa, saavat ne heistä, joilla silloin lähinnä on oikeus periä ensiksi kuollut puoliso, puolet eloonjääneen puolison pesästä, mikäli jäljempänä tässä luvussa ei toisin säädetä. Älköön eloonjäänyt puoliso testamentilla määrätkö siitä, mitä siten on tuleva ensiksi kuolleen perillisille.

Jos viimeksi kuolleelta puolisolta ei jäänyt perillistä, saavat hänen osuutensa ensiksi kuolleen puolison 2 momentissa tarkoitetut perilliset.

Vierailija
7/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä sellaista tilannetta, että olen perinyt osan sukumökistä. Testamentissa on suljettu avio-oikeus pois. Olen kuitenkin itse tehnyt testamentin, jossa kaikki omaisuuteni siirtyy täysin puolisolleni. 

Kun kuolen, niin tuon aiemman perintöni vuoksi sukulaiseni olettavat tietysti perivänsä mökin minulta. Eikö he ilman testamenttiani kuuluisi kuolinpesään? 

Vierailija
8/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se on mutta on vaikea, se lesken perimys vasta ensimmäinen totuus.

Milloin eloonjääneen puolison kuollessa ensiksi kuolleen puolison isä, äiti, veli tai sisar tahi veljen tai sisaren jälkeläinen on elossa, saavat ne heistä, joilla silloin lähinnä on oikeus periä ensiksi kuollut puoliso, puolet eloonjääneen puolison pesästä, mikäli jäljempänä tässä luvussa ei toisin säädetä. Älköön eloonjäänyt puoliso testamentilla määrätkö siitä, mitä siten on tuleva ensiksi kuolleen perillisille.

Jos viimeksi kuolleelta puolisolta ei jäänyt perillistä, saavat hänen osuutensa ensiksi kuolleen puolison 2 momentissa tarkoitetut perilliset.

Tästä syystä usein myös ensin kuolleen perillisiä kutsutaan perunkirjoitukseen ja heille toimitetaan perukirja. Eivät ole kuolinpesän osakkaita, mutta jaolla sitten, kun leski kuolee.

Vierailija
9/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomien kannattaa tehdä testamentti, jossa määräävät omaisuutensa toisilleen ensimmäisen kuollessa. Muuten tulee kuolinpesä, jota eivät itse enää hallitse, sillä ekana kuolleen sukulaiset tulee mukaan. 

Hyvä ois tehdä myös testamentti siitä, kun molemmat kuolleet, muuten sukulaiset perivät.

Vierailija
10/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman leski perii kaiken. Hän myös päättää hautajaisista ja hautauksesta. Hän on oman puolisonsa lähin omainen tietenkin. Leski perii myös puolisonsa siten, että saa käyttää perimänsä omaisuuden miten haluaa. Ei sitä säästellä tarvitse tai miettiä mitään aikaisempia testamentteja. Kun perii, sen omistaa sitten itse.

Vierailija
11/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa leski ei peri. Mikäli avioehtoa ei ole, leski saa osansa avio-oikeuden nojalla.

Vierailija
12/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perittävä on naimisissa eikä hänellä ole rintaperillisiä eikä hän ole määrännyt omaisuudestaan testamentilla, eloonjäänyt puoliso perii kuolleen puolison omaisuuden. Eloonjäänyt puoliso on tällöin ensin kuolleen puolison ainoa perillinen.

minilex

Minilex = mainos!

Koska te opitte, että minilex ei ole sama kuin Finlex?

Vierailija
13/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä ei siis tarvitse kutsua esimerkiksi perunkirjoituksiin vaan leski hoitaa yksin kaiken?

Jep. Jos on lapsellinen aviopari, niin eihän silloinkaan kuolleen sisaruksia kutsuta perunkirjoitukseen. On törkeää ajatella, että lapseton jotenkin kuuluisi enemmän sisaruksilleen kuin sellainen, jolla lapsia on. Puoliso on silloin se perhe ja lähin omainen.

Vierailija
14/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä sellaista tilannetta, että olen perinyt osan sukumökistä. Testamentissa on suljettu avio-oikeus pois. Olen kuitenkin itse tehnyt testamentin, jossa kaikki omaisuuteni siirtyy täysin puolisolleni. 

Kun kuolen, niin tuon aiemman perintöni vuoksi sukulaiseni olettavat tietysti perivänsä mökin minulta. Eikö he ilman testamenttiani kuuluisi kuolinpesään? 

No saavat odottaa mitä lystää. Mullakaan sisarukset ei ole halunneet lunastaa osuuttani sukumökistä, vaikka olen siihen mahdollisuutta tarjonnut.Muut haluavat sen mökin suvussa säilyttää. Odottavat p a s ki aiset saavansa sen perintönä ilmaiseksi. Mutta joo, olen testamentannut osuuteni henkilölle, jonka kanssa eivät taatusti haluaisi sitä mökkiä omistaa. Ahneella on p... loppu.

Vierailija
15/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettoman leski perii kaiken. Hän myös päättää hautajaisista ja hautauksesta. Hän on oman puolisonsa lähin omainen tietenkin. Leski perii myös puolisonsa siten, että saa käyttää perimänsä omaisuuden miten haluaa. Ei sitä säästellä tarvitse tai miettiä mitään aikaisempia testamentteja. Kun perii, sen omistaa sitten itse.

Muuten voi tehdä myös perimällään omaisuudella mitä tahtoo, mutta sitä ei voi testamentata.

Vierailija
16/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten voi tehdä myös perimällään omaisuudella mitä tahtoo, mutta sitä ei voi testamentata.

Eli kannattaa lahjoittaa pois?

Vierailija
17/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edesmenneen tätini puoliso testamenttasi koko omaisuuden omalle suvulleen. Ennen kuin testamentti pistettiin käytäntöön tehtiin ositus. Puolet omaisuudesta meni tädin sisaruksille tai sisarusten lapsille.

Vierailija
18/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen perimysjärjestys on kyllä aivan täysin älyvapaa monilta osin.

Parempi olisi että jokainen testamentilla määrää vapaasti mitä määrää ja asia on sitten niin, ilman mitään lakiosia tai lesken kuoleman jälkeisiä sekomutkia matkaan.

Vierailija
19/24 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa leski ei peri. Mikäli avioehtoa ei ole, leski saa osansa avio-oikeuden nojalla.

Kyllä perii ellei vainajalla ole lapsia.

Vierailija
20/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomien avioparien kannattaa tehdä keskinäinen testamentti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi