yli 10v sairastaa, kuka hoitaa
"Työntekijällä on oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen, kun hänen alle 10-vuotias lapsensa sairastuu äkillisesti. "
Mutta entäs kun 10v lapsi saa vatsataudin, mitä silloin tehdään. Onko vanhempien vain jätettävä lapsi yksin kotiin sairastamaan? Onko mahdollista kuitenkin saada jokin todistus, jolla voi olla palkatta pois?
Kertokaa kokemuksia. Pomo oli sitä mieltä, että töihin vaan, jos lapsi oli 10 täyttänyt.
Kommentit (29)
Miehellä oli joskus niin raju vatsatauti, että olin tyytyväinen, että sairastui viikonloppuna, jotta pystyin olemaan kotona apuna. Ei voinut puhua jatkuvasta sängyn ja pöntön välillä juoksemisesta, kun mies vain makasi tuntikausia kylpyhuoneen lattialla ja nousi siitä vain pöntölle. Vähän myöhemmin pystyin sentään taluttamaan hänet välillä sänkyyn lepäämään.
Joten vatsatautikin voi joskus olla sellainen, että ymmärrän hyvin, jos 10-vuotiasta ei mielellään jätä kotiin.
Mutta onneksi hoitotädit soittaa jos sattuu meidän pieni sairastumaan ja täytyy päästä äidin syliin.
ei voi soittaa hoidosta ja kertoa kuinka väsyneitä (puolikuntoisia) ovat. Varmasti sanoisivat myös, että haluavat oman äidin/isän syliin.
Löysin sen
"Poissaolo pakottavista perhesyistä
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.
"
Mutta riittääköhän tähän lääkärintodistus. Toisaalta olis kamalaa viedä oksentavaa lasta lääkäriin.
Ehkä se on ainoa mahdollisuus, että sairastuu sitten itsekin samalla, jos ei muuten niin henkisesti:(
3 päiväähän saa olla kotona ilman lääkärintodistusta oman sairauden takia......
Mulle ainakin lapsi on paljon tärkeämpi, kuin joku työpaikka.
Minä teen silloin lyhyempää päivää. Jos kyseessä on oksennustauti tai lapsella on kuumetta, olen palkatta pois töistä ( lääkäri kirjoittaa kyllä sairaslomaa ). Olen kyllä sanonut työnantajallekin, että jollen muutoin voi olla pois, olen sitten virallisesti itse sairas.
Tai vanhemman hankkia joku toinen hoitaja kotiin. Mutta meillä ainakin saa olla palkatta pois. Mikään pakkohan työnantajan ei ole sallia palkattomia vapaita. Lomapäiviä voi toki käyttää pois. Tai sitten tosiaan soittaa aamulla pomolle, että on itse mahataudissa ja joutuu jäämään kotiin... Siinä on sitten vaan se mutta, että jos itse seuraavalla viikolla saa oikeasti sen taudin, niin mitäs sitten?!
normaalit flunssat yms.
Kännykät löytyy jokaiselta, voi soitella päivän mittaan ja kysellä voinnit.
Eipä ihme ole että suomalaiset keikkuu sairaustilastojen kärjessä kun heti jäädään kotiin kun vähän teinin nenä vuotaa
Meillä jo 9v pärjäsi hyvin flunssassa yksin kotona, mutta muistan kauhulla, kun aamulla kouluun lähtiessä alkoi oksentamaan. Olin jo töissä. Lähdin saman tien kotiin, mutta koko matkan sain puhelimessa rauhoitella itkevää lasta, kun vatsaan sattui ja oksensin 10 minuutin välein. Eli jos tuollaista pystyy kuuntelemaan töissä puhelimessa lähtemättä kotiin, niin ei ole äiti ollenkaan.
Meillä ei palkatonta vapaatakaan saa ilman lupaa. Eli saako siis lääkärintodistuksella pitää palkatonta vapaata? Mutta tarviiko sitä varten viedä oksentava lapsi lääkäriin?
normaalit flunssat yms.
Kännykät löytyy jokaiselta, voi soitella päivän mittaan ja kysellä voinnit.Eipä ihme ole että suomalaiset keikkuu sairaustilastojen kärjessä kun heti jäädään kotiin kun vähän teinin nenä vuotaa
Miksi äidin/isän/muun aikuisen pitäisi olla kotona katsomassa, kun lapsi katsoo telkkaria tai pelaa?