Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä merkitystä on istukan paikalla?

Vierailija
13.11.2008 |

Tässä raskaudessa minulla on istukka etuseinässä, viimeksi oli takana. Mitä merkitystä paikalla on? Vaikuttaako vatsan muotoon? Liikkeiden tunnistamiseen ilmeisesti ainakin jonkin verran? Entä muuhun?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi että jos istukka on kohdunsuulla, se voi irrota ennen aikojaan ja aiheuttaa vaarallisen verenvuodon.

Vierailija
2/9 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla istukka oli kohdunsuulla, jonka vuoksi menetin sektiossa 11 litraa verta (vereni vaihdettiin lähes kolme kertaa uusiksi) ja lopulta poistivat kohdun että henki säilyi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan toista lastamme ja taas etinenistukka. Esikoisella oli sama homma, en onneksi menettänyt silloin kohtuani ja uskallettiin uuteen yritykseen. Nyt siis täysin sama tilanne kui esikoisellakin. Olen lepoon määrättynä ja viikkoja on vasta 17. Esikoiselta makasin viikosta 21 eteenpäin. Nyt on vaan ollut kovempaa supistelua. Millainen raskausaikasi oli, oliko vuotoja ja kuinka tarkasti makasit sängynpohjalla?

Vierailija
4/9 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etinen istukka todettiin silloin rakenneultrassa viikolla 18. Viikoille 25 sujui ilman ongelmia jolloin tuli pienen pientä rusehtavaa vuotoa. Silloin ei kuitenkaan mitään hätää. Kehotettiin kuitenkin välttämään suurempaa rehkimistä tästä eteenpäin. Kaikki sujui "täydellisesti" aina viikoille 35+4 kunnes aamulla heräsin lorahduksen ääneen ja huomasin sängyn olevan yltäpäältä veressä. Ambulanssilla mentiin ja kovaa. Minut otettiin sairaalaan vuodelepoon, jossa vietin vajaan viikon kunnes minut leikatiin viikoilla 36+3. Myöhemmin patologin lausunnossa selvisi että istukka oli kasvanut kohtulihakseen kiinni. Siksi tuo hillitön vuoto leikkauksessa =/

mutta siis..raskausaikana ei suurempia ongelmia ja tein lähes kaikkea ihan normaalisti. Jos etinen istukka päättää alkaa vuotaa ei se välttämättä vaadi rehkimistä. Näin minullakin kävi..Missä sinut leikattiin ensimmäisessä etisessä? Miten leikkaus sujui? Miten voikaan olla niin huono tuuri että etinen osui kohdallesi kahdesti? =(

Vierailija
5/9 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi 5, kirjoitin jo pitkän vastauksen, mutta jonnekin se katosi.

Esikoinen syntyi OYS:sissa ja siellä tämäkin syntyy aikanaan. Esikoisen raskauden aikana vuotoa tuli kolmesti ja aina ambulanssilla sairaalaan. Leikattiin tasan 37 viikolla. Leikkaavan lääkärin mielestä otettiin turhia riskejä, kun leikkaus tehtiin niin myöhään. Puhui siitä, että levossa tulevan vuodon riski kasvaa, kun vauva on isompi ja painaa istukkaa.

Itse sektio meni hyvin, mutta parin päivän päästä alkoi massiivinen vuoto. Kuulin, kun lääkärit keskustelivat vaihtoehdoista, kohdun poistoa siinä miettivät. Vuoto tyrehtyi ennen kuin oltiin salissa asti, joten sain pitää kohtuni.

Toivottavasti tämä raskaus olisi vähemmän tramaattinen, mutta tällä hetkellä ei siltä vaikuta.

Vierailija
6/9 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdettaisiinko yhteystietoja? Olisi mukava kuulla miten sinulla raskaus kuulla miten sinun raskaus etisen kanssa sujuu... ja on mukavaa keskustella ihmisen kanssa joka ymmärtää ne pelontuntemukset mitä raskaus etisen kanssa pitää sisällään...

Vierailija
7/9 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdettaisiinko yhteystietoja? Olisi mukava kuulla miten sinulla raskaus kuulla miten sinun raskaus etisen kanssa sujuu... ja on mukavaa keskustella ihmisen kanssa joka ymmärtää ne pelontuntemukset mitä raskaus etisen kanssa pitää sisällään..

Niin ja toivottavasti sait selvää jutustani kun on näköjään ihan sekavaa tekstiä :D

Vierailija
8/9 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa etuseinässä, kahdessa seuraavassa takaseinässä, mutta ei se sitten enää myöhemmässä vaiheessa vaimentanut liikkeitä. Vatsa on ollut samanmuotoinen joka kerta - siihen vaikuttaneet kohdun kallistus (eteen- vai taaksepäin kallistunut) ja vauvan asento.

Vierailija
9/9 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaikutti selkeästi liikkeiden tuntemiseen, tunsin paljon heikompana. Jos oiken kuunteli, niin viikolla 16 kyllä, mutta piti oikein rauhoittua.

Isompi ongelma on se, että istukkaa työntää minulla lapsen "sisään" eli vatsani on noin kolmasosa siitä, mitä kahden ensimmäisen kanssa. Sen sijaan sisuskalut ovat ahtaalla. Potkut tuntuvat alas ja vatsalaukku on niin lytyssä, että syödä pitää pieniä annoksia ja usein. Myös olo on muuten ahdas. Puolivälissä raskautta ongelma oli myös se, että meinasi jalat mennä alta, kun lapsi painoi niin kovasti jalkojen verisuonia.

Tulipas valituksia... Lapselle paikka on kuuleman mukaan ihan hyvä :)