15-vuotiaan vuokranmaksu...
Kyseessä siis peruskoululainen, joka on saanut kaupasta kivan iltatyön, eli ostoskärryjen työntelyä ja pullonpalautuspisteen hoitoa yms. simppeliä, pari kertaa viikossa. Saa siitä vähän taskurahaa itselleen, omiin harrasteisiin jne. Nyt kuitenkin tyypin vanhemmat alkaneet periä vuokraa kaverilta, kun kerran tienaa, 100e-200e kuukaudessa. Tiedän, että joskus aatamin ja Eevan ollut suht normaalijuttu mutta nykyaikana en itse voi muuta kuin ihmetellä. En tosiaan hyväksy! Ja tosiaan ei todellakaan tienaa isoja summia eli luulenpa, että noin puolet tienesteistä menee tähän " vuokranmaksuun" . Jos kaveri olisi vanhempi niin ei siinä mitään mutta kyseessä siis 15v peruskoululainen...
Onko oikein? Mielipiteitä, kiitos.
Kommentit (48)
ja kun sain ensimmäisen tilini aloin maksamaan kotiin ruokarahaa ja muistelen sen olleen ainakin kolmasosa nettopalkasta.
Alkuun se tietty kirpaisi mutta pidin sitä itsestäänselvyytenä sen jälkeen kun mietin että eläminen maksaa, asuminen ja ruoka yms. Lisäksi saatoin ostaa kotiin astioita ja muita kodintarvikkeita palkastani ruokakulujen päälle.
Töihin menon jälkeen ostin kaikki omat vaatteeni ja henkilökohtaiset tarvikkeet.
Jälkikäteen ajatellen olisi toki jäänyt pesämunaa oman elämän perustamiseen jos ei kotiin olisi tarvinnut maksaa. En tajunnut että minusta saatiin tuolloin vielä lapsilisääkin kun olin vasta 14 vuotias työt aloittaessani.
Laki lapsen elatuksesta 5.9.1975/704
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 LUKU
Oikeus elatukseen ja elatusvastuu
1 §
Lapsella on oikeus riittävään elatukseen. Se käsittää lapsen kehitystason mukaisten aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisen, lapsen tarvitseman hoidon ja koulutuksen sekä tästä aiheutuvat kustannukset.
2 §
Vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Vanhempien elatuskykyä arvioitaessa otetaan huomioon heidän ikänsä, työkykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ansiotyöhön, käytettävissä olevien varojen määrä sekä heidän lakiin perustuva muu elatusvastuunsa.
Vanhempien elatusvastuun laajuutta arvioitaessa otetaan huomioon myös lapsen kyky ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan sekä seikat, joiden johdosta vanhemmille ei aiheudu lapsen elatuksesta kustannuksia tai ne ovat vähäiset.
3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista
lapsen voi olettaa osallistuvan kotitöihin siivoukseen, ruuanlaittoon, kaupassa käyntiin ja pienempien sisarusten hoitamiseen yms. mutta että vuokraa tai ruokaostoksia maksamaan...
Sen ymmärrän, että lapsi kustantaisi omalla työllään saamalla palkalla harrastukset, herkut, merkkivaatteet, elokuvissa käynnin jos perheellä on rahasta tiukkaa ja miksei muutenkin, hyvinhän se opettaisi ymmärtämään rahan arvon.
yhteyden lastensuojeluviranomaisiin tuossa asiassa!
Mä jouduin vasta aikuisena kun lopetin opiskelun maksamaan palkasta vuokraa. oli 500 mk.. mutta niin kauan kun opiskelin ei tarvinnut maksaa mitään. Ja iltatyön palkat sain kaikki pitää ite..
Minusta on todella kohtuutonta että 15 joutuu maksamaan mitään.. Johan ne vanhemmat saa laspilisänkin siitä pojasta... voi näitä idiooitteja.
Tiedoksi lapsiltaan vuokraa periville vanhemmille: vuokratuloista pitää maksaa veroa.
Vierailija:
Tiedoksi lapsiltaan vuokraa periville vanhemmille: vuokratuloista pitää maksaa veroa.
Sossuna jos joskus teen päätöksi niin tietysti rokotan lain mukaan.
Hyvät aamut sinnekin!
Vierailija: