Millä aineella lattialaattojen saumat saa puhtaiksi?
Siinäpä se ongelma ihan lyhykäisyydessään... =) Alkaa keittiön vaaleanruskeiden laattojen saumat olla jostain kohdista aika hirveän näköiset...
Mikä aine niihin tehoaa? Kiitti! =)
Kommentit (6)
pystyyköhän saumat käsittelemään jälkikäteen sillä aineella? Minun piti tehdä se jo ennen muuttoa, mutta tuli hyvin kova kiire silloin ja sen jälkeen on ollut kaikenlaista. Kohta olemme kaksi vuotta tässä asuneet ja mietin aina välissä, että jos hankaisi nuo saumat oikein puhtaiksi ja yrittäisi vielä suojata niitä...
ja tuo kyseinen aine oli sellaista, että käsittely pitäisi uusia puolen vuoden tai vuoden välein. Minä taistelen kanssa keittiön valkoisten saumojen kanssa ja muutaman kuukauden välein harjaan ne puhtaaksi. Aika puhtaaksi onneksi vielä lähtee. Vakavasti olen harkinnut, että jos ne maalaisi. Onko kukaan kokeillut?
Luulisin että siinä tapauksessa kylppäriä täytyy olla käyttämättä useita päiviä (3?), jotta kosteus laatan ja sauman alta haihtuu. Saumahan itsessään ei ole vesitiivis ja sitten jos siihen käytön jälkeen laittaa vesitiiviin eristeet, pinnan alla oleva kosteus jää välirakenteeseen muhimaan, koska ei pääse enää haihtumaan.
Mutta luulisin että onnistuu, jos ensin " kuivattaa"
Itse olen käyttänyt lattialaattojen pesuun Kivipesuainetta
jota valmistaa ainakin Kiilto ja sitä myydään suurimmissa
marketeissa. Saumat olen saanut todella puhtaiksi samalla aineella
ja käyttämällä Sini-tuotteen saumaharjaa. ( Voi toki olla muillakin
valmistajilla sama tuote. )
Tämä pesuaine tehoaa sekä vaaleisiin että tummiin saumoihin ja sen
voi antaa myös vaikuttaa esim. puoli tuntia ennen harjausta ja huuhtelua.
vaahdon voi antaa ensin vaikuttaa ja sienellä pestään. Ihana aine saunan lauteille ja tiskipöydälle ja hanoillekkin =)
Laasti on huokoista ja varsinkin kalkki imeytyy sinne sisälle. Ei siinä auta muu kuin poistaa saumalaastit mekaanisesti varovasti timanttiterällä ja saumata uudestaan.
Vinkiksi teille, jotka rakennatte/ remontoitte: Käsitelkää ennen käyttöönottoa saumat aineella, joka tekee saumoista vesitiiviit. Näin myöskään lika ja kalkki ei pääse imeytymään niihin ja pysyvät kauemmin puhtaina sekä tietysti estää veden imeytymisen saumasta vesieristeeseen.