JOS äiti ei halua imettää....
.. Pohdiskelimme ystävän kanssa tuossa että JOS äiti ei halua imettää vauvaa niin saako hän synnärillä jonkinlaisen "estolääkityksen" ettei maito nouse? En siis kaipaa mitään moraalisaarnoja, ihan vain faktoja miten asiassa edetään, onko sivuvaikutuksia, jne. Jos jollain on omakohtaista kokemusta? Eräs tuttavani ei halunnut edes yrittää imettämistä uuden vauvan kanssa koska esikoisen kanssa touhusta ei tullut yhtään mitään ja äiti masentui jne. Jostain olisi sellainen mielikuva että hän olisi saanut jonkun tabletin joka olisi estänyt maidon nousun tisuihin.
Kommentit (3)
Lääkitystä käytetään esim. tilanteessa jossa äidillä ei ole imetettävää, kun lapsi on kuollut. Kyllä synnytyssairaaloissakin tiedetään, että on äitejä jotka eivät imetä, mutta niitä lääkkeitä ei varmasti tarkasti ja hyvin perustelematta saa, äidinmaito, kun on kuitenkin lapsen parasta ravintoa. Kyseessä ei ole mitkään pienet lääkkeet vaan ne vaikuttavat ilmeisesti aivolisäkkeen kautta maidoneritykseen ja niillä on monenlaisia sivuvaikutuksia esim. pahoinvointia ja päänsärkyä, toisille aiheuttavat enemmän ja toisille vähemmänsivuvaikutuksia, lisäksi lääkkeet saattavat sekoittaa hormonitoiminnan: Elimistö, kun on valmistautunut imetykseen ja menee sekaisin, kun tätä tilannetta ei tulekaan eteen. Toisille niitä maidonnousuestolääkkeitä joudutaan antamaan useampi annos ennen kuin toimivat.
Eräs tuttavani sai sellaista heti synnytyksen jälkeen. Hänellä tilanne oli, että oli antamassa lasta adoptoitavaksi. Hän päätti kuitenkin pitää lapsen, mutta ei sitten enää alkanut imettämään. Ilmeisesti se olisi kuitenkin vielä ollut mahdollista.
Hän ei ainakaan muistaakseni saanut tableteista mitään sivuvaikutuksia.
Kyllähän maidon eritys on alkanut ainakin itselläni jo ennen synnytystä. En sitten tiedä saako tuota lääkitystä jos vain on päättänyt olla imettämättä. Voisin uskoa, että ainakin jossain sairaaloissa on hieman sellainen meininki, että jos et kerran halua imettää niin kärsi itse seuraamukset... Toivottavasti sitä kuitenkin saisi sillä helpottaisihan se varmasti oloa!
mutta mä olen käsittänyt että juuri se syntymästä asti vauvan imemässä pitäminen saa sen maidon tulon käyntiin? Jos esimerkiksi synnyttää vauvan ja antaa sen heti pois niin ei kai se maito itsestään vaan rupea tulemaan ilman kontaktia vauvaan?