>*v*< HELMIPÖLLÖJEN TAMMIKUU >*v*<
Nimimerkki: Siiri72
La: 5.2.2008
Asuinpaikka: Helsinki
Siviilisääty: Naimisissa
Synnytyssairaala: Kätilöopisto
Muut lapset: -
Ikä:34
Hoidot: 11/03 eka IVF, Felicitas, ei tulosta. 04/04 ICSI (Felicitas) ja 06/05 ICSI (NKL) näistä keskeytyneet keskenmenot. 11/06 ICSI ¿ nega (NKL). Hoitojakso 05/07 ICSI (Felicitas) toi kolmannen plussan ja vielä tuplana.
Nimimerkki: Nonna-80
La: 20.02.2008.
Siviilisääty: Naimisissa vuodesta 2005, mies-78
Synnytyssairaala: Kätilöopisto
Ikä:27
Hoidot: Yritys alkoi 10/2003, eka raskaus 10/2004, josta keskeytynyt km 12/2004 rv 14. 3/2006 ensikäynnille KOS:iin, tutkimusten jälkeen PCOS -diagnoosi ja Clomit 9 kk:ksi. Yksi kemiallinen raskaus tuloksena. Vuoden 2007 alussa siirtyminen Väestöliittoon, eka inssi 1.5.2007 (negaa), toinen 30.5.2007 ja plussaa
Nimimerkki: -Auris-
La: 26.2.2008
Asuinpaikka: Etelä-Pohjanmaa
Synnytyssairaala: SEKS
Muut lapset: Tyttö -02
Ikä: 32
Hoidot: Kakkosprojekti alkoi n. 06/04 Clomifenilla. AVA:lla eka IUI 08/06 (nega), 1.IVF 11/06 (tuores.nega). 1.PAS 02/07 (km rv6) 2.PAS 06/07 josta siis PLUSSA! Kaiken taustalla siis PCO.
Nimimerkki: miikuli
La: 13.02.2008
Asuinpaikka: häme
Synnytyssairaala:tays
Ikä:30
Hoidot: terot ja clomit 2005->, eka iui (clomit ja pregnyl) syksyllä -06 negaa, toka hormoniavusteinen (clomit, menopur, pregnyl) iui 1/07, josta + ja keskeytynyt km rvko 11+4, 3. hormoniavusteinen iui 5/07, josta plussa ja kaksosraskaus. Toinen pienistä luovutti rvkolla 6+. Tähän raskauteen tueksi luget ja asa.
Nimimerkki: Nasuliinu
La: 8.2.2008
Asuinpaikka: Pirkanmaa
Synnytyssairaala:Tays
Muut lapset: poika -04
Ikä:28
Hoidot: 1 pas-yritys, alkio ei selvinnyt sulatuksesta. 2 tuloksetonta ivf:ää, kolmannessa ivf:ssä kahden alkion siirto joista yksi onnellisesti mukana:)
Nimimerkki: Huiskuttaja
Asuinpaikka: Uusimaa
Ikä: 29
La: 9.2.2008
Siviilisääty: avoliitto
Synnytyssairaala: NKL
Muut lapset: esikoista odotellaan..
Hoidot: takana luomuilua, inssejä, IVF+ICSI PASseineen, lopulta plussa PASsista, blastokystiviljelyn jälkeen. Kaksi laitettiin, joista toinen kasvaa mahassa.
Nimimerkki: Naapanderi
La: 6.2.2008
Asuinpaikka: Kymenlaakso
Siviilisääty: naimisissa
Synnytyssairaala: Kymenlaakson keskussairaala
Ikä: 32
Hoidot: Yritystä vuodesta 2000. 4 x IUI v.2002, 1. IVF 09/2002, 2. IVF 05/2003, 3 x PAS syksyn 2003 ja kevään 2004 aikana, 3. IVF 09/2004, 4. IVF 05/2005, 4. PAS 12/2005, vuosi 2006 meni ilman hoitoja, 5. IVF 05/2007 ja siitä elämäni ensimmäinen plussa ja tuplat tulossa.
Nimimerkki: Jouluomppu
La: 6.2.2008
Asuinpaikka: Tampere
Synnytyssairaala: TAYS
Ikä:32
Hoidot: Diagnoosi PCOS. Takana lukuisia Clomi/Terolut kiertoja, joista yksi keskenmeno rv 8 vuonna 2003. Hoidot Tays:ssa, kolme inssiä ja nyt kolmannesta ivf-yrityksestä tulossa siis tuplat.
Nimimerkki: sondras
La: 16.2.2008
Asuinpaikka: Tampereen seutu
Synnytyssairaala:
Taustaa: lapsettomia pitkät 7 vuotta. Tää on eka plussa, hoitoja on tehty 1xIUI, 1xIVF/ICSI, 3xPAS. En ees muista passien lukumäärää, hieman sumussa se aika. Oon 31 v. mies 33 v.
Nimimerkki: lumi70
La: 17.2.2008
Synnytyssairaala: NKL
Taustaa: hoitoja takana kaksi vuotta. ikää minulla 37 ja miehellä 40. Heikosti munasoluja. Vihdoin felicitaksessa tehty ivf tuotti tuloksen ja tuplapojat tulossa.
Syntyneet Helmipöllöt:
26.11.2007 siiri72: keskos-kaksos-tytöt rv 29+6.
Neiti A oli 1205 g ja 38cm ja Neiti B oli 1190g ja 37,5 cm
Jouluukuun jutustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=85&m=11846473&p=1&tmo…
Kommentit (36)
Ulkona on huh mikä räntäkeli! Ja talvesta ei tietoakaan! Voi surkeus! Mutta juniori potkia puksuttelee ja sillä on kaikki hyvin. Eilen neuvolassa sf-mitta pudonut viikossa taas yläkäyrälle. Terkan mukaan pää aikas liikkumatta lantiossa. Mun hemppari oli noussut ja rautaa saa kuulemma syödä, kun muistaa! ; )
Ens ke on sitten se synnytystapa-arvio äitipolilla. Pikkusen jänskättää mitä siellä tapahtuu.. Juu, Sondras, mäkin ajattelin siellä valmennuksessa, että onkohan " tuttuja" mukana! : )
Tää on nyt tosi jännä, että nykyään on joka päivä pientä pahoinvointia ja tukka rasvoittuu edelleen tiuhaan tahtiin. Ja koko ajan väsyttää. Siis sellaisia oireita, kuin toisilla alkuraskaudessa! Tosin tuo väsymys nyt varmasti johtuu noista öistä. On kyllä lohduttavaa kuulla, että valvojia on muitakin. Mulla suurimpana ongelmana on juuri tuo alaselkä/lantioalueen kipu. Sehän alkoi kunnolla silloin juuri ennen joulua. Pahenee kamalaksi yöllä, mutta vetreytyy melko hyväksi päivällä. Venyttelyä ja kuumaa kaurapussia vaan joka ilta. Tuo kipu pistää sitten käveleksimään ja samalla pitää sitten käydä varuiksi vessassa. Eli näitä öisiä retkiä kertyy 4-6 joka yö. On alkanut tulla myös nukahtamisvaikeuksia. Toivottavasti vauva haluaa tulla jo lähiaikoina pois..
Onko teillä muilla nyt vauvan suhteen erilaisia liiketuntemuksia kuin ennen? Meijän juniori keksi parisen viikkoa sitten, että kantapäällä voi vetää koko vasenta kylkikaarta pitkin ja lopuksi potkaista jysäyttää kylkiluihin. Ei muuten satu yhtään...Siihenkin on kiva havahtua yöllä, kun tuntuu, että henki salpautuu. Toisaalta oikeesti huvittaa noi kaikki uudet pikku temput, mitä hän aina keksii.
Tuossa lasketutin juuri veroprosentin uusiksi. Voi rähmä kuinka paljon veroja joutuu noista etuuksista maksamaan! Suhteessa enemmän kuin palkkatulosta. Aikas reilua.. No, onneksi on kaikki vauvan suurhankinnat nyt tehtynä. Jospa ja kunpa vaan vauva saisi pysyä terveenä. Siis tietysti muutenkin kuin vaan rahan menon vuoksi..
Nonnalla on kyllä jännät paikat sen epilepsiakohtauspelon kanssa. Ei ole juu kiva mennä synnyttämään, kun muutenkin se on uutta, ja sitten tarvitsee pelätä vielä sairaskohtausta. Itsellä sama juttu, eri vika. Täytyy vaan toivoa, että henkilökunta oikeesti ymmärtäis ottaa tosissaan nuo meidän tilanteet. Itsellä on viime keväältä TAYS:sta hieman muuta kokemusta, mutta jospa vetoan sitten siihen..
Eipä täällä tällä erää muuta ihmeellistä. Paino nousee edelleen, mutta nouskoon! En ala tän pahoinvoinnin kanssa nyt " dietillekään" .
Voikaa hyvästi! Miikuli 36+3
Olipa taas yö...7 vessareissua...huh huh. Ja kaiken lisäksi kolmen aikaan kun heräsin, tunsin taas nyt jo tuttua kylkikipua; poltetta molemmissa kyljissä ja selässä. ILMEISESTI supistuksia. Taitavat vaan olla aika kestosuppareita, nimittäin kun kellotin, supistus kesti puoli tuntia yhteen mittaan (vessassa kävin urheasti samalla), sitten oli puolen tunnin tauko ja toinen samanmoinen. En tuntenut minkäänlaista aaltoilevaa kipua vaan enemmänkin sellaisen kestokrampin. Nallekarkki kuitenkin potki koko ajan ja mulla oli ihan rauhallinen olo. Kun alapäässä ei ollut mitään tuntemuksia, annoin miehenkin nukkua. Kai tää on nyt sitä laskeutumista sitten. Tiistaina on vika neuvolalääkäri, jos sitten saisin jotain painoarvioita ja tietoa siitä, että onko NK jo kiinnittynyt. Nyt aamulla olo on ihan hyvä, mutta tunnen, että alavatsa on tosi arka kun Nallekarkki siellä muljaa.
Ihan niinkuin Miikulillakin, täälläkin tungetaan kantapäitä kylkiluiden alle niin, että tunnen kuinka kylkiluut liikkuu. Muutaman kerran olen siihen keskellä yötäkin herännyt. Toinen ikävä juttu, mitä pieni harrastaa on käsien tunkeminen tonne oikealle, lonkkaluun alle...sekään ei tunnu kovin hyvältä.
Eilinen päivä meni kotona kaikkea pientä puuhaillessa. Käytiin iltapäivällä Itäkeskuksessa ostoksilla. Hain vihdoin loput sairaalakassiin tarvittavat tarvikkeet (nyt vaan pitäis kassiin kaikki pakata). Minkäs kokoiset kassit teillä lähtee sairaalaan? Mulla oli mielikuva pienestä kangaskassista, mutta nyt kun katselen tavaroita Nallekarkin huoneen sohvalla, näyttää siltä, ettei selvitä putkikassia pienemmällä. Meillä kun on molemmille 3 päivän vaatteet (Haikaranpesässä käytetään omia vaatteita) jne.
Mulla on ihan hassu äiti. Raskauden alussa se väitti, ettei muista mitään mun ja veljen odotusajoilta ja nyt se soittelee ja kertoo vaikka mitä. Vähän jännittää noiden synnytysten perinnöllisyys, sillä hänellä ei ole ollut mitän ennakko-oireita mun syntymästäni. Äiti heräsi mun laskettuna päivänä klo 3 supistuksiin, jotka ei laantuneet ollenkaan (niinkuin noi mun kestosupparit) ja totes saman tien, et pitää varmaan lähteä sairaalaan ja puoli kuusi aamulla mä synnyin. Veljestä meni laskettuna päivänä sairaalaan käynnistykseen, kun veli oli ollut niin alhaalla jo pari viikkoa, ettei äiti pystynyt kunnolla edes kävelemään. Kalvojen puhkaisusta meni puoli tuntia siihen, kun veli oli pihalla. Ja kuulemma olivat sairaalassa pyytäneet, että saavat laittaa synnytyksen alkamisajaksi sen hetken, kun äiti tuli aamulla sairaalaan. Et tällaista meidän perheessä... Taidetaan joutua itse arvioimaan tilannetta aika tarkkaan. Valmennuksessa Kättärillä kun neuvoivat, että kannattaa lähteä sairaalaan kun säännölliset supistukset viiden minuutin välein ovat kestäneet 3-4 tuntia.
Kummeista oli puhetta ainakin tuolla odotuspuolella. Joko teillä on valittuna??? Me ollaan päätetty muutama viikko sitten kummit ja kysytty heiltä. Mun serkku vaimoineen (heillä on LA helmikuun alussa ja siis lapsettomuustaivalta kuljettu yhdessä 4 vuotta) ovat lupautuneet (ja me heille). Neljästä kummista sovittiin ja kun meillä molemmilla on vain yksi sisarus, molemmilla pikkuveli, on heidät pyydetty. Mun veljeni ei kuulu kirkkoon enää (on konfirmoitu, mutta eronnut kirkosta) ja olenkin tosi kiitollinen, kun odotuspuolelta kuulin tuosta nimiäistodistuksesta. Netistä saa tilata ja hintaakin oli vain 4 euroa.
Nimet meillä on tiedossa olleet jo ennen odotuksen alkua, toisin kuin vauvan sukupuoli (eli olemme miettineet valmiiksi nimen sekä tyttö- että poikavauvalle). Meidän molempien etunimet alkavat J-kirjaimella, joten haluttiin nimet, jotka alkavat samalla kirjaimella. Koska meidän sukunimi on aika yleinen, valittiin etunimiksi vähän harvinaisemmat nimet, mutta kuitenkin sellaiset, jotka sopii hyvin suomalaiseen suuhun. Molemmat valitut nimet toimivat myös englanninkielisinä (miehen työn takia muutto ulkomaille voi olla jossain vaiheessa ajankohtainen). Kaksi toista nimeä on valittuna sekä tytölle että pojalle. Molempien nimissä on jotain meistä tai meidän perheistä, tavalla tai toisella. Kerron sitten vauvan synnyttyä tarkemmin.
Mielihaluista ja pahoinvoinnista on myös ollut puhetta. Mä syön edelleen raskausinkivääriä pahaan oloon aamuisin. Alkuraskaudessa kesällä ja vielä syksylläkin söin ihan kamalasti mandariinejä, sillä olen ollut aina huono juomaan. Nyt kuljetan vichypulloa koko ajan mukanani. (vinkkinä; mua ainakin helpottaa, et vaikka joutuu ravaamaan vessassa usein, sieltä tulee muutakin kuin t-lusikallinen. Estää kuulemma myös virtsatieinfektioita). Jacky makupaloja ja Kidiuksia söin kaakaonmakuisina puolivälin jälkeen vähintään yhden päivässä, mutta nyt nekin ovat vaihtuneet mun vanhaan intohimoon, pirtelöön. Juon sitä vähintään kerran päivässä, yleensä sekä aamupalaksi että vielä iltapalaksi. Mun pirtelööni kuuluu 1 banaani, purkki rasvatonta rahkaa, pakastevadelmia, mustikoita ja mansikoita, jugurttijuomaa (actimeliä tai vastaavaa purkki), rasvatonta maitoa ja makeutusaineeksi fun light mehua pari ruokalusikallista. Miehen veli, joka harrastaa salilla käyntiä tosi aktiivisesti neuvoi sen mulle muutama vuosi sitten ja se on jäänyt osaksi pysyvää ruokavaliota. Syksyllä tuntui hetken, että pirtelö närästää kauheasti, mutta nyt tuntuu, että se päinvastoin vähentää Rennien käyttöä. Suklaata söin vähän joulun tienoilla, mutta nyt sekin on vaihtunut lakuun (ihan mahan toiminnan takia) ja irtokarkkeihin (niitä söin aiemminkin yleensä).
Ajattelin kohta yrittää repäistä ja kerrankin pukeutua päivävaatteisiin ennen puolta päivää. Mies on menossa pelaamaan sulkista ja mä ajattelin autoilla vanhempien luokse tohon 5km:n päähän. Mummikin on kuulemma siellä. Juhlakuvia viime viikonlopulta olis tarkoitus katsella yhdessä. Illalla mennään miehen kanssa ulos syömään...
Nonna ja Nallekarkki rv 35+4
OIKEIN ISOOT ONNITTELUT perheelisäyksestä Jouluompulle ja Naapikselle!
Täällä ei keretä muuta tekemään kuin syöttämään, 3-4 tunnin välein ja lypsämään. Jopa sähköpostin lukukin on hankalaa välillä. Mutta ihanaa vauvantuoksuista tuplaonni arkea silti. Tytöt jo 2500 g ja 2600g joten kasvukäyrät ovat hyvät. Ruokahalu on kova ja mitään vaivoja (allergioita tai koliikkia tmv. ( koputtaa puuta kolme kertaa)) ei ole, joten tästä näkökulmasta on helpot ja kiltit tytöt. Ristiäiset ovat 9.2.2008 ja molemmilla eri kummit. Nimet vielä vaiheessa ;-)
Tsemppiä loppuodotukseen muille pöllöille!
T:Siiri sekä " Anelma& Unelma"
Olishan se pitänyt arvata ettei kannata julkisesti mainita siitä ettei ole nukkumisvaikeuksia. Nyt meinaan on!
Mä en vieläkään ravaa vessassa mutta en vaan saa unta. väsyttäisi kyllä mutta ei vaan saa unta. Kaikki asennot on huonoja ja kädet puutuu koko ajan.
Melko ärsyä.
Meillä on edelleen kova meno mahassa. Samanlaista keuhkojen ja kylkiluiden paukutusta kun Nonnalla ja Miikulilla. Joku sano siitä kantapään liu' uttamisesta kylkeä pitkin. Meillä tehdään sitä kans. Se näyttää lievän alienilta jos sattuu ilman paitaa näkeen miltä se näyttää. Mieskin melkein pyörtyi. On ne vauvelit söpöjä kun ne keksii kaikkee kivaa uutta.
Pakko kysyä Miikulilta mitä mieltä olit synnytysvalmennuksessa näytetystä videosta?
Meillä näkyy muuten jollain kanavalla sellainen telkkuohjelma kun Vauva-talo. Siinä näytetään ihan autenttisia synnytyksiä, mut aika siististi. Se on mun synnytysvalmennusta :)
Meillä on kummiasia ihan vielä vaiheessa. Sisarukset on tietty itseoikeutetussa asemassa, mut yhden kaveripariskunnan toivoisin olevan kummeja. Miehen kanssa on tästä vielä neuvottelut kesken.
meilläkin on nimi ollut jo aikoja sitten valmiina. Toivottavasti tyyppi on sit nimensä näköinen :)
Nyt täytyy yrittää ryhdistäytyä ja ruveta lämmittään taloa. On niin tylsä olo tuosta huonosti nukkumisesta ettei mikään huvita.
Hyvää vointia ja parempia yöunia kaikille
Sondras ja Kepponen
Siirin tarinat kuulostaa tutulta... Tytöt pääsi lauantaina kotiin ja täällä ei tosissaan ehditä muuta tekemään kuin syöttämään ja hyssyttelemään. Lypsetäänkin välillä, mutta rinnastakin toki syövät, yöllä lähinnä lypsän kun selviää nopeammin. Etenkin neiti B:tä tuntuu vatsa vaivaavan ja on pikemminkin sääntö kuin poikkeus että aamukolmeen asti valvotaan ja sen jälkeen saa nukuttua pätkissä. Syötöt on kolmen tunnin välein ja hyvin kyllä oma maito sekä Nan maistuu. Tuttelista tuntui tulevan enempi vatsanväänteitä!? Kaiken huipuksi ollaan anoppilassa nämä ekat viikot kun kotona on vesivahingon kuivatus menossa... Ehkä kk päästä päästään omaan kotiin. Mutta mikäs täällä, ruoka valmiina pöydässä ja ylimääräisiä käsiä auttamassa. Mutta kyllä sitä omaakin rauhaa kaipaisi.
Tänään kävi neuvolantäti ja A painoi jo 3000 gr ja B 2850 gr! Syntymäpainot oli 2350 gr ja 2260 gr. Tosi hienot lukemat kyllä! A on luonteeltaan tosi rauhallinen, nyt jo huomaa. Nukkuukin paljon paremmin kuin siskonsa. B on sirppana ja tuntuu olevan enempi temperamenttia :-)!
Ristiäiset on 24.2. ja etunimet on valmiina, olivat jo ennen syntymää. Toisista nimistä keskustellaan vielä... Ja meilläkin tulee kummallekin eri kummit. Tosi kivaa on kyllä ruveta ensimmäisiä juhlia järjestämään kunhan jossain välissä ois aikaa miettiä tarjoilut ja koristeet. Mutta ei tätä olisi ikinä uskonut, että joskus tässä ollaan näiden vuosien jälkeen. Välillä noita kahta pirpanaa vain katsoo ja ihmettelee, että siinä ne nyt kölliskelee :-).
Naapis
Kuulostaapa ihanalta tuo Siirin ja Naapiksen tuplavauva-arki. Joskin uskon kyllä, että rankkaa ja väsyttävää teidän arkenne myös on. Ihanaa, kun vauvojen painot on nousseet hienosti ja muutenkin kuulostaa, että kaikki on mennyt hienosti. Jokohan Lumi, tuplamammoista viimeinen, on hakenut nyyttinsä kotiin. Toivottavasti heilläkin on mennyt/menee kaikki mallikkaasti!
Me muut vielä odotellaan palkintojamme. Hiljalleen alkaa käydä saman nahan alla ahtaaksi oleminen ja eläminen. Ylihuomenna meidän pieni on sitten rv 38, eli lasketaan jo täysiaikaiseksi. Aika mieletöntä. Pitkään jatkuneista suppareista huolimatta neiti on pysynyt yksiössään hienosti. Nyt sitten saakin jo tulla kun on tullakseen. Hieman alkaa jo olemaan kärsimättömyyttä ilmassa.. Saapas nähdä meneekö monella meistä yliajalle. Toivois kyllä, että ei menis. No, aika näyttää senkin pikapuoliin.
Sondras, on se kyllä kumma juttu, heti kun sanoo jotain ääneen, on kuin vaivan itselleen tilaisi. Ei kiva. Mutta onneksi vielä voi ottaa päiväunia rikkinäisten öiden vastapainoksi. Kohta sitten talouksissamme on ihan uudet pomot, eikä päikkäritkään ole niin itsestäänselvyyksiä. Sen sijaan rikkinäiset yöt taitaa olla.. ;)
Nimi on meilläkin ollut jo pidempään valmiina. Joskin neidin pitää myös näyttää ko nimeltä, muuten on uusi mietintä edessä. Vielä sitten on sellainen jännitys, että sisarukseni vauvan ristiäiset on ennen meidän ristiäisiä, toivottavasti emme ole valinneet samaa nimeä pienokaisillemme. Olis se kyllä aika jännä jos olis sama nimi valittuna, maailmassa kun noita nimiä on niin miljoona. No, jännityksellä odotamme!
Oletteko miettineet paljon tulevaa synnytystä? Mä olen jotenkin osin tietoisestikin välttänyt sen pohdiskelun. Olen ajatellut asian niin, että siellä on ammattilaiset pitämässä meistä vauvan kanssa huolta ja neuvovat kyllä. Minä sitten teen niinkuin käsketään parhaani mukaan. Kipulääkkeet on ihan hyvä juttu, että tarpeen mukaan varmasti niitäkin antavat. Kaitpa se synnytys menee omalla painollaan, on siitä muutkin selvinneet. Vauvan puolesta hiukan pelkään, mutta luotan ammattilaisiin siinäkin asiassa.
Tässäpä tämän kertaiset jutustelut. Tuplamammoille jaksua vauva-arkeen, muille jaksuja viimemetreille saman nahan alla. Saapa nähdä kuka meistä on seuraava, jännää!!!
Huiskis 37+5
On kyllä hassua, että osa meistä suunnittelee jo ristiäisiä, kun toisilla ei ole vielä tietoakaan synnytyksestä!! Mutta ihanalta tosiaan kuulostaa naapiksen ja siirin tilanne. Toivotaan, että kaikki sujuu jatkossakin hyvin! Se NAN-maito taitaa tosiaan olla hellempää vatsalle. Itse hankin sitä varuiksi muutaman purkin kotiin, jos imetys ei lähde heti sujuvasti käyntiin. Minkälaisia kokemuksia teillä lypsäjillä on pumpuista? Kun olen harkinnut pumpun ostoa, mutta mahtaako sitä tarvita yhden kanssa...? Ja olisiko käsi- vai sähkökäyttöinen parempi? Kiitollinen olisin, jos ehditte hieman kommentoida..
Sondras, sinua ahdisti se synnytysvideo? Osaatko sanoa mikä siinä? Minusta se tuntui lähinnä vain aika " näyttelemiseltä" siinä mielessä, että synnyttäjä ei juuri pahemmin voihkinut tai valitellut saati huutanut kipujaan kurkku suorana?! Näin kuvittelen, että itse tulen toimimaan. Ehkä olenkin vähän ärhäkämpi persoona : ) Joka tapauksessa, se nainenhan oli uudelleen synnyttäjä, joten kaikki sujui varmaan siksikin niin " joutuisasti" ja hyvin. Eikä ole varmaan kiva tilanne, että noin henk.koht. tilanteessa joku huitoo kameran kanssa ympärillä. Tai en tiedä. Itse en välttämättä halua edes opiskelijoita mukaan, mikäli mieheni on mukana. Se on meidän juttu. Mutta se siitä videolta jäi mieleen, että aqua-rakkuloita en halua. " Tuntu, kuin ampiainen pistäisi" , ja se vielä 2-4 kertaa.. Ei kiitos.
Käväisin siellä synnytystapa-arviossa. Alakautta sitten pusketaan. Toivottavasti sitten ottavat tosissaan, jos valittelen esim. hapenpuutetta. Vielä olisi kardiologin tapaaminen edessä. Sydämen kuormitus ei kuitenkaan ollut EKG:n mukaan kovin paha. Vauvan painoarvio tällä hetkellä 3100g, eli ei se mahan koko taida olla suoraan suhteessa siihen vauvan kokoon tosiaankaan! Viime viikolla neuvolassa sf-mitta laski jälleen yläkäyrälle, saa nähdä kuinka ensi viikolla. Sahaa näköjään joka toinen kerta yläkäyrän yläpuolella. Meillä vaihtuu ensi kerran jälkeen terkkari. Sopivassa kohtaa.. No, uusi on varmaan ihan hyvä.
Vauva oli siis kiinnittynyt 1.asteen raivotilaan, mutta kohdunkaulaa vielä 2cm jäljellä. Kätilön mukaan synnytykseen ei mene enää kauan, mutta synnytyslääkäri antoi varuiksi ajan äippäpolille vielä yliaikaiskontroliin. Hänkin kyllä sanoi, että voi toki syntyä koska vaan. Kyllä tämä odottavan aika on pitkä!!!!! Toisaalta joka kerran, kun tulee kipeämpi supistus, niin sitä ajattelee, että ei vielä...!!! Taidan olla sen verran kipuherkkä kuitenkin. Tai oikeastaan se mikä mietityttää on, jos se synnytys venähtää kovin pitkäksi ja voimat totaalisesti loppuu. Se on mun kauhukuva. No, nyt vauva olisi aika optimin kokoinen ponnistaa vielä uloskin. 3-5vkon kuluttua on jo ihan eri meininki.. Ja saisi tämä hengenahdistuskin jo loppua vähitellen..
Mutta täytyy myöntää, että nyt alkoi se lenkkeily, siivous ja saunominen ihan tosissaan! Jos niistä nyt mitään apua on : ) Kokeillaan vähän aikaa, ja jos ei tehoa, niin sitten saa olla. Joku puhui siitä, että jännittää josko siskon vauvalle tulee sama nimi kuin on itse ajatellut. Meillä oli kanssa sama jännitys veljen vauvan kohdalla syksyllä, mutta onneksi oli eri sukupuolta. Eikä vienyt meidän tytölle kaavailemaa nimeäkään. Kumpikin perhe tykätään vanhoista nimistä.
Nyt ei muuta kuin ylös ulos ja lenkille! On pitkästä aikaa ihana ilma ja ei edes pyrytä! Koitetaan jaksaa, unilla tai ilman!
Miikuli ja verneri 37+5
Sen verran noista pumpuista, että ostin itse Medelan sähköisen pumpun, maksoi jotain 65 e. Siihen käy ne Ainun pullot. Aluksihan se oli ehdoton kun lypsin kotona vauvoille maitoa ja vein sairaalaan. Nyt olen käyttänyt sitä lähinnä öisin kun en ala rintaa antamaan yöllä kun imetys kestää niin kauan... Lypsän maidon pulloon ja joko annan sen samantien tai sitten säästän esim. aamuun. Pullojen kanssa selviää yöllä sata kertaa helpommin ja nopeammin. Viime yönäkin kolmen syötöllä neiti B ei edes silmiään avannut. Lutkutti pullon tyhjäksi ja unet jatkui...! Annettiin illalla ekaa kertaa Disflatyliä ilmavaivoihin ja typyt nukkui kuin herranenkelit! Ja vanhemmatkin saivat parhaimmat yöunet pitkiin aikoihin :-)!
Täällä ollaan kanssa kaksi viikkoa totuteltu vauva-arkeen poikien kanssa. Mies lähti tänään töihin isyyslomalta, joten nyt ollaan ihan kolmistaan ihmettelemässä. Täytyy kyllä myöntää, että arki yllätti raskaudellaan, tosin ensimmäisinä öinä en uskaltanut juuri nukkuakkaan vaan kaikki inahdukset piti käydä tarkistamassa. Sitten B-pojalle tuli vatsakipuja, viime viikolla alettiin antamaan Cuplatonia, se on helpottanut. Meillä syövät pääsääntöisesti Nannia, sairaalasta suosittelivat sitä. Oma maidontuotanto on pahasti hiipumaan päin, yritän kovasti lypsää mutta pahalta näyttää. Pojat ei paljon ole rintaa oppineet syömään, mutta rauhallisina hetkinä sitäkin vielä yritetään.
Meille tulee perjantaina kaupungilta perhetyöntekijä 4 tunniksi mua auttamaan, ehkä silloin nukun koko ajan. Nyt tuntuu, että ajatus pätkii ihan kamalasti, nuo yösyötöt kolmen tunnin välein ottaa todella voimille. Varsinkin kun syötöt kestää aina vähintään tunnin...
Viime viikolla neuvolassa painokontrollissa oli painot a-pojalla 2370 g ja b-pojalla 2730 g, 50 cm vaatteet alkavat olemaan hänelle sopivan kokoisia =). Huomenna on sitten seuraava punnitus, odotellaan kovasti 2,5kg ylitystä, että päästäisiin vaunuilemaan. Kuinka isoja annoksia teillä muilla kaksoisäideillä vauvat syövät pullosta tällä hetkellä ?
Ristiäiset on 23.2. Nimet on valmiina ja kummit pyydetty. Nyt vaan mietitään tarjoilua.
Tsemppiä ja aurinkoisia kevätpäiviä toivottelee
Jouluomppu ja pojat
Voi Jouluomppu nuo " ongelmat" kuulostaa tutulta. Täällä mies vielä tämän viikon kotona mutta hirvittää jo ensi viikko. Meilläkin syötöt kolmen tunnin välein joten aika rankkaa on tuo aikataulutus. Itse lypsän vielä maitoa mutta ei multa tule kuin yksi annos/lapsi/päivä. Muuten syövät keskoskorviketta Premilonia. A tyttö painaa 2800g ja B tyttö 3150g joten ulkoilu harjoituksia on jo hieman tehty. Ruoka annosmäärät ovat B tytöllä noin 90 ml * 7 / päivä ja A tytöllä noin 70 ml *7 /päivä. Johtuen varmaan siitä että B tytöllä vatsa toimii tosi hyvin ja A tytöllä hieman harvemmin...
Joku kyseli rintapumpusta niin ostin silloin marraskuussa oman sähkökäyttöisen pumpun. Aventin pumppu hinta 138¿ . Mutta mielestäni on tosi hyvä, sitä voi käyttää ilman sähköä sekä toimii myös pattereilla. Sairaalan pumput ainakin Kättärillä ovat Arvo Ylpön aikaisia ja kamalia imevät rinnat masiinaan asti ;-)
Tsemppiä! Ja odottajat koittakaa jaksaa!
T:Siiri & tytsyt
Heti alkuun Jouluompulle ja siirille voimia yövalvomisiin. Niitä mä pelkään (lähinnä oman ja miehen pinnan kestämisen takia) ehkä eniten koko vauvan tulossa. Synnytyskään ei pelota...
Eilinen ihana pakkasaamu ja -päivä vaihtui jo illansuussa vesisateeseen, joka jatkuu edelleen. Eilinen päivä meni kaikista ulkoilusuunnitelmista ja auringonpaisteesta huolimatta tässä kotisohvalla ja sitten autoillessa uudella, eilen tulleella VW Touran -autolla. Tosin mun autoilut jäi aika vähiin.
Nimittäin mies antoi mulle vihdoin ajovuoron, kun oltiin illalla lähdössä kaupasta kotiinpäin (sitä ennen oltiin ajeltu jo vaikka missä). Parkkihallista piti päästä puomin jälkeen tosi jyrkkää luiskaa ulos ja mähän tietty sammutin sen auton siihen mäkeen ihan liian monta kertaa. Mut ei ole helppoa ajaa ekaa kertaa (kuusivaihteisella) diesel-autolla ja vielä kaksi kertaa isommalla kuin entinen ja aloittaa ajaminen mäkilähdöllä. Kytkinkin siinä jo kärysi, kun yritin. Lopulta vaihdettiin miehen kanssa paikkoja ja se ajoi auton ulos hallista. Mä säikähdin kuitenkin sen verran, että itku tuli enkä halunnut enää sinä päivänä ajaa. Tais olla aika karu kokemus, kun koko yön tuli uniinkin...
Tänään sitten aamulla käytiin ennen neuvolalääkäriin menoa tankkaamassa ihan sitä varten, että sain ajaa vähän yhdessä miehen kanssa. Kyllä ne polkimet ja vaihdekeppi tuntuu vielä tosi oudolta! Iltapäivällä mun pitääkin päästä autolla jo yksin keskustaan hakemaan mies töistä, kun se vie meidän pesupallon samalla pois. Uudessa autossa konretisoitui nyt miehellekin, että meistä on tulossa kolmihenkinen perhe kaikkine tavaroineen. Enää ei kuljeta millään kauppakassilla.
Neuvolassa oli kaikki ok.
Viikkoja 36+6
Painoa lähtöpainoon +11,4 kg ( 233g/viikko)
Ei turvotusta
Verenpaine 114/82
pissa puhdas
Hemoglobiini 137 (rautaa oon ottanut kerran kahdessa viikossa yhden poretabletin)
SF-mitta 34 (lääkärin mittaamana, eli terkkarin mittauksessa varmasti 1-2 cm pienempi)
Lapsiveden määrä normaali
Painoarvio 3,3kg nyt, syntymäpaino noin 3,5-3,7 kg
RT, ei vielä täysin kiinnittynyt
Syke 148-150
Liikkeet normaalit
Kohdunsuu pehmeä
kohdun kaulaa jäljellä 2 cm
Lääkärin arvion mukaan menee lähelle laskettua aikaa. Sisätutkimus teki aika eetvarttia...Lääkäri käski seurailemaan tarkasti vointia ja ottamaan heti yhteyttä, jos olo muuttuu huonoksi; alkaa särkeä päätä tai kutisemaan tai tulee muuten huono olo. Tosi ristiriitaisia ohjeita antoi synnäriin nähden. Kuulemma heti pitää lähteä sairaalaan, jos lapsivesi menee ja muistutteli vielä, että ensisynnyttäjillä synnytykset on pitkiä. Muuten toivotti vaan onnea matkaan ja sanoi, että seuraavan kerran tavataankin sitten vauvan kanssa. Neuvolaan sain ensi maanantaille seuraavan ajan. Nyt siellä sitten ravataankin joka viikko synnytykseen asti!
Mutta Nallekarkilla kaikki hyvin ja äidillä myös. Väsyttää taas, joten taidanpa kellahtaa tähän sohvalle kirjan kanssa...Tänään kun ei ole mitään ihmeempää ohjelmaa...onneksi. Mieskin meni ihan konttorille asti töihin, joten saan ihan oman rytmin mukaan toimia...
Miikulille ja Huiskikselle vilkutuksia...kohta alkaa meidän kuu!!!
Nonna ja NK rv 36+6, huomenna täysaikaisena
Neuvolaa takana jälleen täälläkin! Meillä on olleet nuo kontrollit jo 4kertaa viikon välein. En tiedä mitä ne on väijyneet, mutta ihan hyvältä on tuntunut saada sen verran usein tietää, että kaikki on suht kondiksessa. Hemppari nyt keikkuu 114 tienoossa, mutta en otakaan nyt rautalisää joka päivä. Se muuten sai vatsan aika totaalisesti jumiin!!!! Vaikka vaihdoin valmistettakin ystävällisempään. Nyt, kun maha taas hieman toimii, oli paino pudonnut viikossa melkein kilon. : ) Eli n. 12,5kg on tullut lisää vaavin myötä.
Turvotukset ei edelleenkään ole pahentuneet, ja pissa on koko ajan puhdas ollutkin. Vauvan sykkeet vahvat ja selvästi jälleen kerran todettuna laskeutunut ja kiinnittynyt. Sf-mitta 36 suoraan mitattuna, vauvan päältä 37cm. Äippäpolilla sitä ei edes mitattu, kun kerran neuvolassa mittailaan.. synnärilääkärin sisätutkimus viime viikolla kesti n. öööö... 3sekuntia? Eikä tuntunut kyllä misssään. ja kuinka paljon olin sitäkin jännittänyt etukäteen!! Hänellä oli tosin käytössään hyvä ultra, joten ei tarvinnut kaikkea sitten arvioida käsituntumalla..
Hieman (hahahaa) tuo synnytys jo pyörii jo mielessä ja jänskättää. Olen käynyt lueskelemassa niitä synnytyskertomuksia, joissa miehet on möläytelleet jotain ikimuistoista! Ihanaa nauruterapiaa!! Suosittelen!
Kiitoksia pumppuvihjeistä. Kovasti tuntuu hintaeroa olevan sähkövehkeilläkin. Saas nähdä nyt raskiiko ostaa. Kun en tiedä mahtaako sitä yhden kanssa sitten tarvita? Kaverit on kuulemma pärjänneet yhden kanssa ihan käsipumpulla. Muistelenko oikein, oliko Nonnalla niitä harsoja kovasti hankittuna? Oletko hankkinut ihan tavallisia, vai niitä paksumpia esim ruskovillan tai disanan tms? Mulla alkaa olla aika läjä erilaisia kestoja, saa nähdä sitten mitkä toimii!! Onneks niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo, tai sitten niitä voi vielä jemmata tulevaa varten...???!!! : )
Sääliksi käy tuo kaksosäitien " yksin" jääminen, kun isyyslomat on lopussa. Ei voi kun hattua nostaa ja toivoa tsemppiä!! Toivottavasti teillä kaikilla on mahdollisuus saada apua tarvittaessa! Onko vauvat jo rytmiytyneet niin, että syötöt ja nukkumiset tapahtuu jotakuinkin samaan aikaan? Meillä mahaverneri on siirtänyt pahimman mylläysaikansa ilta kymmenestä kahteentoista, ja selkeästi on ruvennut heräilemään yöllä useammin kuin ennen. Ihan kiva muutos näin loppusuoralla... Mutta rytmitä tässä nyt kohtuvauvaa sitten!! : )
Mulla on supparit vähentyneet selvästi, ihan kiva. nyt kun ne tosissaan sais alkaa tulemaan. Käväisin tuossa maanantaina kampaajalla ja tänään olis kasvohoito. Ihanaa käydä hemmottelemassa rauhassa itseään! Jos sitten seuraavat käynnit on joskus....tulevaisuudessa...
Onkohan täältä joku jo laitoksella, kun ei monesta ole mitään pitkään aikaan kuulunut? Vai viekö viime hetken hankinnat ja toimet kaiken ajan? : )
Tulkaahan kertoilemaan kuulumisia! Ja voikaa hyvin! Finaali jo häämöttää!! (viimeistään muutaman viikon sisään : + )
t. Sekomiikuli, joka oli perjantaina maanantaissa ja laittoi päivät ihan väärin! Nyt siis 37+6
Siis tänäänhän onkin keskiviikko ja viikot tasan 38!!!!!!!!
p.s. keitin juuri kahvia ilman suodatinpussia... sitten keitin itselleni kaakaota kahvinporoista... Minäkö väsynyt?
Kyllä ne yöt vielä joskus eheytyy.. : )
Ensinnäkin voimia ja jaksamisia kaikille vauvautuneille. Mahtaa olla puuhakasta arkea kahden vaavan kanssa. Voin jotenkin sieluni silmin asennoitua siihen tunteeseen kun iskä lähtee töihin... Gulp! mut tsemppiä, kyllä te pärjäätte.
Mä olen päätynyt tiiviiseen neuvolaseurantaan. Turvotusta on tullut tosi reippaasti, tänään +900 g viikossa. Ei hyvä, ei. Tuntuu kuin ois ihon alla vesipatja, sormet on hirveät nakit ja jalat ihan turbopullat. Mä oo tosi hot!
Sen lisäksi myös verenpaine oli noussut. Viime vkolla 136/86, tänään 142/90. Sain mittarin mukaan et voin seurailla kotona ja kovat ukaasit soittaa heti jos tulee päänsärkyä tai näkyy palloja. Pelkäävätten raskausmyrkytystä.
Levätäkin kuulemma pitäisi. Se onkin sit vaikeampi nakki. Terkkari tosin motivoi sillä et muuten joutuu sairaalaan. Nyt oon kiltisti makoillut koko illan.
Nonna sanoi et jänskättää tulevia yövalvomisia. Sama homma. Se on ehkä pahinta, varsinkin kun tietää itsensä et ei kauheen hyvin ruleta ilman kunnollisia unia... Mut kaveri lohdutti et ei se oo kun kolme vuotta ;)
Miikulille sen verran et en osaa ees sanoa mikä synnärivideossa niin ahdisti. Kai se itkeminen ja aijaijai-ininä. Olis ees huutanut tai ärjynyt. En mä tiedä, jotenkin se tunnelma oli niin outo sillä videolla. Epätodellisen seesteinen kaikkine klassisine musiikkeineen. Todennäköisesti ongelma on vaan mun päässä:)
Joku puhu kestovaipoista. Ootteko väkännyt ite vai ostanut? Oon saanut myöhäisen kestoherätyksen ja yritän nyt pähkäillä niitten sielunelämää. Jaksaakohan niitä kaiken muun häslingin keskellä? mut hirvittää ne vaippavuoret ja kertisten hinnat. Olishan se pienikin kestojen käyttö aina kotiin päin.
Nyt mä lähden saunan lämmitykseen. Onkohan siinä kolmen s:n säännössä mitään taikaa? Hih! Saunomista ja siivousta on kyllä harjoitettu, kolmatta ei niinkään... :))
Vointeja ja jaksuja kaikille
Sondras + Kepponen 37+5
Hihihii! roikutaanpa nyt netissä sitten, kun sitten vauvan syntymän jälkeen ei tod.näk. kamalasti ehdi! Tarttis yrittää motivoitua lenkillekin, mutta kun ei huvita.. Eilen oli niin turkasen liukasta, että meni kävelyhimot taas hetkeksi. Happea olis tietysti hyvä jo vauvankin takia käydä haukkaamassa...
Sondras, upeeta, että olet saanut myöhäisherätyksen! Koska kuten fraasi kuuluu, on yksikin kesto päivässä 365 maatumatonta kertistä vähemmän kaatopaikalla vuodessa!! Aika vuori siis! Ite olen hankkinut niitä kestoja esim. huutonetistä. Sieltä on saanut pääasiassa todella asiallista ja hyvää tavaraa ihan kohtuuhintaan. Joskus jopa uusia ja käyttämättömiä vaippoja on ollut myynnissä. Sehän siinä on, kun ei voi tietää käykö mikä malli tulevalle juniorille, tai onko jonkun materiaalin, esim. fleecen siedon suhteen ongelmia.
Mutta mä oon hankkinut tosiaan monenlaista ja karsitaan niistä sitten. Aluksi ajattelin pärjätä tässä kotioloissa ihan vaan harsoilla ja esim. villiksillä. Jotenkin niin ihanan luonnonmukainen ja pehmeän tuntuinen aloitus vastasntyneelle.. : ) Olen hankkinut parit hahtuvat (jonkun omatekemät) ja sitten ihan kaupasta merinovillaiset, joita vauva kai ainakin sitten sietää. Sitten mulla on kyläilyjä tms varten esim. fuzzi bunzeja, jotka pitää sen kosteuden hengittävän PUL-kuoren vuoksi. Ei muuta kuin microinsertti tms sisään ja on kuin kertis! Ja ihania kuoseja ja värejä eri vaipoissa ja valmistajilla! on ihana panna ne esille hoitopöydän tykö ja valkkailla sieltä sitten.
Onhan siinä varmasti opettelua kerrakseen, että mikä paketti pitää missäkin olosuhteissa, mutta opetteluahan tuo on esikoisen kanssa muutenkin! Ja kun on reippaasti hyviä imuja (esim paljon mainostetut bambut tai hamput), niin kyllä niilä varmaan pärjää. Käytäntö opettaa! Meillä pyörii pesukone muutenkin ajoittain esim. remontin teon vuoksi tosi tiuhaan, joten stä vaipparallia en pelkää. Ja saahan sine vaippaan laitettua sen hoitoliinan tai riisipaperin, johon kakka sitten jää. Ja onhan meistäkin varmasti suurin osa kulkenut harsoissa aikoinaan. Silloin ei ollut tosin kuin niitä hengittämättömiä muoveja kosteussuluksi, joten varmaan hautoivat eri tavalla. Ainakin itsellä oli kuulemma vaippaihottumaongelma ja siksi usein peppu paljaan " juoksentelin" .
Niin, jos omistaa koneen ja osaa sillä jotain tehdäkin, niin varmasti kannattaa tehdä ne vaipat itse! Saapahan ainakin tismalleen omalle muksulle istuvia malleja suorilta! Kaavoja on aika monissa lehdissä. Itse olen niin tumpelo, että en lähde edes yrittämään. Toisekseen täältä tuppukylältä ei saa mitään kankaitakaan juuri ostettua, joten siksikin se niitten tekeminen on vähän tyssännyt.
Ei vaan, kyllä tuo luminen kaunis maisema nyt vetää puoleensa. Tulipahan tässä taas turinoituakin! Voikaahan edelleen hyvästi!
Miikuli : )
Onnea kaikille ketä en vielä ole onnitellut!
Ketähän meistä sinnittelee loppuun saakka? Meille ainakin sanottiin äitipolilla ettei tyyppi anna merkkejä tulostaan. Olin vähän jo toivonut et josko vois ees vähän ottaa varaslähtöä.
Onko muilla tehty painoarviota?
Meidän PK on nyt 2,8 kg (vkot 35+5) ja arvioitu synnytyspaino ois 3,6-3,8 kg. Lääkäri sanoi tyypin olevan nyt hieman käyrän alapuolella eli vähän keskimääräistä sirompi. mut ei noi synnytyspainot mitään pieniä oo.
Mekin oltiin synnytysvalmennuksessa. Oltiin ehkä miikulin kans samassa? Hassua! valmennus oli muuten ok, mut sain kauhean ahdistuksen siellä näytetystä videosta. Veri ei lentänyt eikä huutoa kuulunut mut se oli jotenkin vaan ihan kauhea ja ahdistava.
nyt alan pääseen siitä pikkuhiljaa yli.
Taitaa olla aika erilaisia nämä valmennukset paikasta riippuen. Kaikkialla ei oo videota ollenkaan.
Onpa kurjia noi nukkumisvaikeudet :( Ainoa lohtu ettei tarvi aamulla töihin ponkaista. Mulla on nyt parempi vaihe meneillään nukkumisen suhteen. Teen kaikkia tyynyvirityksiä, kuten tyyny jalkojen välissä ja mahan alla. Kepponen antaa kyllä välitöntä palautetta jos yritän puolikylki-maha-asentoa. Ei tartte miettiä kenellä on komento tässä perheessä :))
Nyt alan tekemään lähtöä kirpparikierrokselle. Yritän saada kaapit siistiksi-projektia päätökseen mutta motivaatio on pohjalukemissa tänään :)
jaksamisia kaikille, viimeiset hetket käsillä.
Sondras ja Kepponen (tasan 36 tänään)