Miksi jotkut kirjoittavat "ENÄÄN", eikä "enää"?!
Yhdyssanavirheet vielä ymmärtää etenkin matalakoulutettujen osalta, mutta sana ENÄÄN alkaa olla jo heidänkin osalta liikaa.
Kommentit (69)
Mä olen aina sanonut tietyissä jutuissa "omata".
Eikö se olekaan suomea? Mitä kieltä se sitten on?
Mulla ois mielikuva, että sitä käytetään jo jossain Eino Leinon runossakin, mutta eipä sitten vissiin.
Aina oppii jotain uutta!
Minua ärsyttää sana "edukas". Se on edullinen eikä edukas! Enään ja niimpä ovat myös rasittavia.
Kai tää enäänkin hyväksytään vielä viralliseksi kirjakieleksi, kuten alkaa tekemään, jota moni ei vain oppinut.
Olen seudulta, jolla sanotaan "enään", mutta kirjakieli on kirjakieltä. Kirjoitettuna tuo sana näyttää vain tyhmältä.
Olisin kirjoittanut "jotku". Onko senkin oikea kirjoitusasu "jotkut"? Aina oppii uutta, tai siis uudelleen jotain jonka on jo unohtanut.
Itseäni ei haittaa pienet kirjoitusvirheet eikä kielioppivirheet. Pääasia että asia selviää ja keskustelu käy kuumana :)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:01"]
Mulla ois mielikuva, että sitä käytetään jo jossain Eino Leinon runossakin, mutta eipä sitten vissiin.
Aina oppii jotain uutta!
[/quote]No onhan se suomea ja ihan ymmärrettävä ilmaus, mutta ainakin minusta se kuulostaa tosi typerältä. Voi sanoa että "minulla on" tai "omistan" tai "kielitaitoni on hyvä" tai "osaan venäjää" ilman että missään välissä tarvitsee omata mitään.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:01"]
Aina oppii jotain uutta!
[/quote] Katosikohan kommenttini johonkin, yritin jo vastata tähän. Eli onhan tuo suomea, mutta kuulostaa vaan niin äärettömän typerältä, kun voisi sanoa että "minulla on" tai "omistan" tai "osaan" jne. Miksi pitäisi sanoa että "omaan hyvän kielitaidon", järkevämmin voi sanoa että "osaan venäjää, ranskaa ja mandariinikiinaa". Daa?
Itse sanon, että "ennään", mutta kirjotan silti "enää".
Alkuperäinen muoto on "enään". Katsokaa vaikka Aleksis Kiven tekstiä. En tiedä, missä vaiheessa n-kirjain pudotettiin pois, mutta nykyään "enää" on tietenkin oikein. Kivi kirjoitti myös maailma-sanan muodossa "mailma", joten hänen sinänsä loistavaa tekstiään ei ole "enään" syytä pitää oikeinkirjoituksen mallina.
Sama miksi kukaan ei tunnu osaavan kirjoittaa oikein sanaa "äidille". Aina se on saakeli äiTille. Argh.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:16"]
Itse sanon, että "ennään", mutta kirjotan silti "enää".
[/quote]
Mää sano enä ja kirjota enän. Arva mist mää ole.
Samaten "omistaminen" on omata -ilmaisun ohella ärsyttävä ilmiö.
"Minä on omistan vaaleat hiukset" tai "omistan siniset silmät".
Kyllä ihminen voi omistaa vaikkapa auton tai talon, mutta ei kukaan "omista" sinisiä silmiä tai vaaleita hiuksia.
Samaa mieltä! Kuullostaa kauhealta :(
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 11:32"]
Samaa mieltä! Kuullostaa kauhealta :(
[/quote]:D Kuulostaa. Ei kuullostaa.
"Enään" on käsittääkseni vanhentunut muoto "enää":stä. Se tulee länsisuomalaisista murteista, joissa se on hyvin yleinen yhä nykypäivänäkin. Mikä on syynä sille, että sitä näkee kirjoitettunakin. (Näille suomalaisille "enää" on ruma puhekielinen ilmaisu jota lähinnä "teinit" ja "hesalaiset" käyttävät). Kirjakielessä "enään"-muotoa ei tietenkään tulisi käyttää. Ja vaikka se on kauniimpi, sitä on vaikea perustella millään kielioppisäännöillä.
Onko teidän mielestä muuten ruoka "tuimaa" jos se on suolatonta?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 09:57"]
Yhdyssanavirheet vielä ymmärtää etenkin matalakoulutettujen osalta, mutta sana ENÄÄN alkaa olla jo heidänkin osalta liikaa.
[/quote]
Miksi jotkut kirjoittavat enään, eiVÄTKÄ enää?
Enään
Niimpä
Omatekemä/omakeksimä/omalaittama WTF??!!?
Ja uusin inhokki:kuullostaa.
Ihan oikeasti, ei ole vaikeaa kirjoittaa hyvää suomea. (Pian joku tulee kuitenkin ulvomaan lukihäiriöstä: se ei ole este kielioppisääntöjen opettelemiseen ja ennenkaikkea käyttämiseen.)
No kyllä se enääN johtuu ihan vaan siitä, että tyyppi ei osaa kirjoittaa. Lapset usein kirjoittavat noin, kun yrittävät kieli keskellä suuta kirjoittaa mahdollisimman oikein ja vetävät sitten överiksi. Kukaan lukion käynyt aikuinen ei kyllä vahingossakaan kirjoita noin.
Lausutaanhan sydämen - sana kahella ämmällä mutta kirjoitus asu on yhdellä. Sama pätee enää - sanaan lausutaan N loppuun vaikkeij kirjoiteta
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 10:02"]
Omituista on sekin, että edes radiojuontajat eivät tiedä, että "omata" ei ole vieläkään suomen kielen sana. Hehän ovat puhumisen ammattilaisia, joten luulisi heidän tietävän.
[/quote] Omaaminen on raivostuttavaa. Omaan hyvän kielitaidon, omaan sitä ja omaan tätä; huippuna täällä olleen ketjun otsikko tyyliin "Olen mies joka omaa 20-senttisen, haluatko kysyä jotain?" Tekis mieli sanoa sille että tunge se omaamasi "kolikko" vaikka kurkkuus...