Hoitolapseni ei halua lähteä hoidosta kotiin.
Olen perhepäivähoitaja ja eräs lapsi on ollut minulla 9kk iästä lähtien, on nyt 1,5v. Nykyään juoksee karkuun, kun isä (pääsääntöinen hakija) tulee hakemaan, huutaa ja itkee.
Mielenkiinnolla kokeiltiin vanhempien kanssa, miten käy jos hakija onkin äiti, ja sama juttu.
Lapsi on vanhempien ainoa, ja hyvin hellitetelty (lue lellitty) ja rakastettu selvästikin, mutta jokin tässä yhtälössä mättää kovastikin.
Lapsi ei koskaan ole itkenyt jäädessään hoitoon, ei edes silloin pienenpänä, ja nyt olen huomannut vanhempien ahdistukseen siitä, miten lapsi itkee kotiinlähtöään, ei hoitoon tuloaan.
Onko tässä perheessä jokin vialla, vaikka mikään muu ei todellakaan anna minkäänlaista vihjettä siihen. Lapsi on vanhempien ja koko suvun silmäterä ja todellakin hyvin pidetty.
Kommentit (64)
tuo on aivan normaalia ja sinun tulisi tukea vanhempia, kertoa että kuuluu ikään ja on ok.
Olihan tämä provo, olihan?
Tai vanhemmat jotain raakalaisia?
Kannattaisko hankkia lisää koulutusta?
Ei tollasessa mikään mättää. Vai mitä sää vihjailet?
Pienen, alle vuoden vanhan lapsen hoito saattaa sujua mutkattomammin kuin isomman.
Lapsi osottaa mieltään vanhemmilleen, luottaa heihin. Todella hyvä asia!
Omat lapset on aina tykänny mennä hoitoon. Joskus kotiinlähtö takkuaa.
Itse huusin lapsena sekä hoitoon vietäessä ja haettaessa. Nyt kun olen isän kanssa jutellut lapsuusajoistani niin kovasti häntä harmittaa ettei toiminut enempää lapsen tahtiin vaan tylysti mentiin aamusin hoitoon, piste.
aika paljon lapsia, joiden perheessä on asiat huonosti...
Mikä meitä ihmisiä vaivaa, kun meidän pitää tulkita ja analysoida jokaista liikettä ja tapahtumaa... Ja yleensä tehdä sitten päätelmä, että perheessä on jotain oudosti...
saat todellakin olla ylpeä ja tyytyväinen, että lapsi viihtyy hoidossasi noin hyvin, mutta ei kannata tehdä itsestään turhan tärkeää. Luultavasti se lapsi käytöksestään huolimatta viihtyy omien vanhempiensa hoidossa huomattavasti paremmin...joka tapauksessa...
että lapsi todellakin ITKEE, ei raivoa, vaan itkee holtittomasti oikeilla kyynelillä.
Perääntyy yhteen nurkkaan, kun isä yrittää mennä hakemaan ja itkee siellä.
Olen nähnyt raivoavia ja uhoavia lapsia, kun heitä haetaan kotiin, mutta en koskaan tällaista valtoimenaan itkevää lasta.
T. ap
olla se sama pph joka täällä jatkuvasti valittaa hoitolastensa vanhemmista, esim. siitä influenssarokotteen saaneen lapsen äidistä jne.
Mielestäni todella epäammattimaista puida tällaista asiaa jossain av-palstalla! Muutenkin voisit lopettaa kirjoittamisen pph:n työhösi liittyvistä aioista. Ne eivät kuulu tälle palstalle! En usko että edes kovasti muuttelet asioita niin että ne eivät olisi tunnistettavasti.
Ja olen täysin varma että hoitolapsesi perheessä on kaikki täysin kunnossa!
On epäammattimaista ruotia asiakkaiden asioita julkisilla foorumeilla. Sinulla on vaitiolovelvollisuus ja nyt liikut aika rajamailla... Eikö teilläpäin löydy mitään vertaistukea, missä pääsisi toisten vaitiolovelvollisten kanssa ruotimaan näistä asioista... Tai esimerkiksi perhepäivähoidonohjaajan kanssa kannattaisi keskustella, hän voisi takoa päähäsi järkeä. Toiset lapset kokeilee erilailla kuin toiset...
Meilläkin harrastaa joskus sitä karkailua, kun menen hakemaan ja ikää 4. Joskus on kivat leikit kesken tai jotain. Jännittää reppana kuitenkin jollain tasolla hoitopäivää edelleen (ollut 3 vuotta samalla pph:lla) ja usein autolle kävellessä saa jostain olemattomasta kiukkukohtauksen.
että perheen sisällä joku olisi huonosti, kysyin vain, voiko jokin olla vialla.
Ja lukekaapa muutenkin tarkempaan. Missään vaiheessa en ylentänyt itseäni, vaan päinvastoin yritin teroittaa sitä, miten rakas ja tärkeä lapsi vanhemmilleen ja koko suvulle on ja huoli ja ihmetys on VANHEMMILLA kova lapsen käytöksestä, ja minä kun en todellakaan ole tällaista reagointia hoidokeillani nähnyt milloinkaan, sitä muuta raivoa ja uhmistelua kyllä.
Siksi kysyin täältä, en suinkaan ylentääkseni itseäni.
t. ap
Olet oikesati lapselle läheisempi kuin he. Been there, done that.
Mielenkiinnosta kyselen, onko puolipäiväinen vai kokopvähoidossa?
Tosin aamuisin ei olisi halunnut lähteä kotoa hoitoon. Juoksi karkuun, huusi/itki, potki, rimpuili, niin että oli pakko pukea väkisin sylissä. Sama juttu, kun hain hänet hoidosta. Onneksi tuossa hoitopaikassa oli osaavaa henkilökuntaa.
Alle 3-vuotiaiden paras paikka on kotona, ja jos puolitoista vuotias ei halua lähteä vanhempien luo kotiin, niin tosiaankin on jotain vialla!!
Sinulle hoitaja: yritä edelleen seurata tilannetta ja lukea vanhempia ja lasta, sitä oletkin hienosti tehnyt, ja ota tarvittaessa yhteyttä päivähoitovastaavaan.
tuon ikäinen pitää vanhempinaan niitä, keiltä saa hoivaa suurimman osan päivästä. Ja se olet sinä!
Vielä tossa iässä tulee toinen eroahdistusaika.
että ap on oikeasti sen lapsen äiti. On itse huolissaan siitä että lapsi tykkäisi enemmän hoitajasta kuin heistä. On tajunnut jo itsekin sen että lapsi on ison osan ajasta hoitajalla ja on tähän kiintynyt.
Mutta jos olet oikeasti pph, niin usko vain että lapsi tykkää susta oikeesti, mut vanhemmat on aina vanhempia.
Lapsi vain osoittaa vanhemmilleen mieltään, kun hänet on jätetty päiväksi hoitoon. Omakin lapseni käyttäytyi hyvin samansuuntaisesti tuon ikäisenä. Lisäksi, kun oma lapseni tuon ikäisenä on ollut esim. isovanhemmilla hoidossa, niin poishaettaessa on niin kuin ei vanhempiaan huomaisikaan ja sitten alkaa kiukutella.
Viesti lapsen käytöksessä on siis, että mulla on ollut ikävä teitä ja olen vihainen, kun olitte poissa. Ei hän osaa sitä sen paremmin ilmaista. Vanhempien pitää vain vähitellen hellästi suostuttelemalla saada se lapsi pois sieltä hoidosta ilman sen suurempaa numeroa lapsen käytöksestä.
Ja ihan sama minne ollaan menossa: esim. ollaan lähdössä kotoa, ollaan lähdössä kyläpaikasta kotiin, ollaan lähdössä leikkipuistosta kotiin, ja joskus jopa kun ollaan lähdössä hoitopaikasta kotiin. Pph:n mukaan tosi kiltti lapsi mutta meille vanhemmille lapsi näyttää usein tiukan omapäisyytensä ja ns. todellisen luontonsa.
Tosin lapsemme ei itke noissa tilanteissa vaan enemmänkin uhmistelee.
koska ovat "hylänneet" tämän päiväksi.
Onhan hoitopäivä todella pitkä varsinkin noin pienelle.
Jos lapsi tarrautuisi hysteerisenä hoitajaan vanhemman tullessa hakemaan voisi ajatella kiintymyssuhteissa olevaan vinoutumaa.
Mutta karkuun juokseva ja vanhemmilleen itkevä/kiukutteleva lapsi on aika yleinen näky hoitopaikoissa.
eli kiukuttelee sille tutulle ja rakkaalle vanhemmalle, että miksi minut hylkäsitte.