Onko suomalaisen äidin pakko synnyttää Suomessa? Mihin maihin kannattaa lähteä täältä synnyttämään?
Kommentit (37)
Vierailija:
yhdessä suht suuressa leikkauksessa ja sairaalassa tämän lisäksi n. 8kertaa noin viikon jaksoja ja ei ainuttakaan sairaala bakteeria ja aina yksyityis sairaaloissa. Minua ei todellakaan puhuttu keisarinleikkaukseen vaan suositeltiin alatie synnytystä. Toisin sairaalsaa on päivittäin 1-6 synnytystä ja kun minä synnytin niin meitä oli 3 jokaisella oma lääkäri ja kätilö mukana joten palvelukin oli sen mukaista. Anestesia lääkäri joutui odottamaan tunti tolkulla et on oikean aika epiduraalille.
Pysykää vaan siellä Euroopassa ja hassatakaa rahanne minne vaan, paitsi että todennäköisesti ne on ansaittu riistämällä tavallisia suomalaisia. Mutta pysykää silti poissa, parempi niin.
Niin ei ole tosiaan suomenkielentaito pysynyt tallella. Kielitaito ruostuu kun sitä ei käytä. Voisin sanoa et suomi on mun kolmanneksi vahvin kieli eli en enää osaa kovinkaan hyvin. Lapsiraukat varmaan kärsii siitäkin...Ja muuten minä en riistä suomalaisia enkä muitakaan.
Niin, yksityissairaala, ennen kuin kehut Iso-Britanniaa niin käypä katsomassa minkälaisissa oloissa ylivoimaisesti suurin osa maan asukkaista synnyttää.
Koska suomessa kaikki ovat tasa-arvoisia synnyttäessään niin pitää lähteä Englantiin.=)
sitä pysty lukemaan. Taas huomaa kyllä, kuinka sisällön ala-arvoisuus ja oikeinkirjoituksen heikkous kulkevat käsi kädessä. Onko tämä järkyttävää tekstiä kirjoittava ketjun ap?
Ja Suomessa voi tosiaan synnyttää yksityisesti julkisessa synnytyssairaalassa. Eräs tuttavani teki näin, koska halusi oman yksityislääkärinsä hoitamaan synnytyksen eli oli Naistenklinikalla synnyttämässä oman lääkärin kanssa. Ap:lle ja kaltaisilleen ei tietenkään Naistenklinikan kaltainen skrubupaikka tietenkään kelpaisikaan.
No, sitten kai on adoptio, siinä pääsee vähillä eritteillä ja kivulla.
Ihan sattuman kauppaa, että lääkäri on juuri synnytyksen aikaan vapaalla.
rikkaat vaikka ulkomaille synnyttämään kunhan teette sen omalla kustannuksella - eipähän ole meillä taviksilla niin ahdasta täällä Suomessa ;)
Vierailija:
Faktaa on esim. se, että Suomessa on maailman paras keskoshoito eli täällä pystytään pelastamaan suurempi osa keskosista kuin missään muussa maassa maailmassa ja mikä parasta: tämä laadukas hoito taataan kaikille varallisuutta katsomatta.Samoin esim. vauvojen kuolleisuus on ollut vuosia maailman matalin - juuri nyt en tiedä, ovatko esim. muut pohjoismaat samalla tasolla - ehkä ovat. Googlaapa tietoa näistä asioista.
Ainakin 2005 jolloin itse synnytin, oli WHO:n tilastojen mukaan Ruotsissa seka synnyttavien aitien etta syntyvien vauvojen kuolleisuus hieman pienempi kuin Suomessa ja nelja kertaa pienempi kuin Brittein saarilla, jossa talla hetkella asun. Aitiysneuvolaa pitivat kaiken maailman terkkareiden sijaan katilot, joilta sai neuvoja raskauteen ja valmennusta synnytykseen. Ruotsalaiseen tyyliin missaan vaiheessa ei painostettu vaan asioista keskusteltiin. Itse synnytys muuttui hatasektioksi, mutta sekin hoidettiin asiantuntevasti ja hienotunteisesti. Suomen systeemista ei viela ole henkilokohtaista kokemusta, mutta taman lehden kertomusten perusteella se vaikuttaa aika ankealta. Tehokkaalta ehka, mutta ankealta.
Britanniassa en synnyttaisi ikina, sen verran olen minakin takalaisissa sairaaloissa istunut ja hygieniatasoon ja laakareiden kadettomyyteen tutustunut... Myoskaan yksityisella puolella en ole viela niin fiksuun laakariin tutustunut, etta paastaisin itseani leikkaamaan tai auttamaan raskauden ja synnytyksen komplikaatioissa.
Kuka jaksaa sen takia matkustaa ulkomaille ja sitten synnytyksestä väsyneenä vastasyntyneen vauvan kanssa takaisin kotiin? Etenkin kun tietää millaista karjanajoa lentomatkustus on nykyään, olisin paljon mieluummin vauvani kanssa kotona kuin turvatarkastuksessa antamassa näytteitä rintamaidostani.
Miksi ei voisi? Toki kela ei korvaa mitään eikä mikään muukan taso jos ei satu olemaan yksityistä vakuutusta joka kattaa synnytyskulut
mutta siis vain synnyttää omakustanne hintaan ulkomailla?
sikäli en lähtisi... jos jonkun maan kansalaissuutta kaipaa, niin ehkä sitten =)
Aina puhutaan suomen terveydenhuollon tasosta mutta minusta se on jo tosi huono. Oikeasti pelottaisi.
niitä on suomalaisissa sairaaloissa koko ajan?