No niin, Uuden Vuoden lupauksena lupaan alkaa kierrättää.
Mutta mitä kaikkea voi kierrättää? Siis pahvia, muovia, metallia ja lasia?
Olen aivan aloittelija näissä hommissa, joten vinkkejä kehiin kiitos. =) Eli millä tavalla peset esim lasipurkit, jotta kierrätyshyöty säilyy? Ja miten ihmeessä saan kaiken kierrätettävän mahtumaan tuohon älyn pieneen roskakaappiin? Ja muitakin vinkkejä otetaan vastaan. Kiitos.
Kommentit (14)
mitä muovia voi kierrättää? Siis voiko esim. piparipaketin päällä olevan muovin kierrättää?
Entäs maito ym tölkit, menevätkö ne pahvin kierrätykseen vai kartonkiin vai mihin?
Vierailija:
Mutta mitä kaikkea voi kierrättää? Siis pahvia, muovia, metallia ja lasia?Olen aivan aloittelija näissä hommissa, joten vinkkejä kehiin kiitos. =) Eli millä tavalla peset esim lasipurkit, jotta kierrätyshyöty säilyy? Ja miten ihmeessä saan kaiken kierrätettävän mahtumaan tuohon älyn pieneen roskakaappiin? Ja muitakin vinkkejä otetaan vastaan. Kiitos.
Meillä on esim. pahvilaatikko vaatehuoneessa, johon kerään isot kartongit ja muoviämpärit, johon kerään metallit ja lasit. Ne on sitten helppo nakata auton perällä täytyttyään ja kärrätä kierrätyspisteelle kauppareissulla. Pienemmät pahvit, kuten maitopurkit kerään sisäkkäin yhteen purkkiin. Roskakaapissa meillä on vain sekajäte ja bioroskis. Lasipurkkia ei muuten tarvi sen kummemmin pestä, riittää että sieltä huuhtelee sisällöjämät pois. Sama myös säilykepurkkien ja maitopurkkien yms. kanssa.
laitan vaan kaikki kierrätettävät, ei biojäte, samaan isompaan astiaan ja sitten kun astia on täynnä niin käyn tyhjennysreissulla. Mahtaisiko sellainen toimia?
Ja sitten vielä kysyisin, että mitä muuta voi kierrättää? Eikö patterit ja hehkulamputkin voi viedä kierrätykseen?
Kiitos.
Vierailija:
laitan vaan kaikki kierrätettävät, ei biojäte, samaan isompaan astiaan ja sitten kun astia on täynnä niin käyn tyhjennysreissulla. Mahtaisiko sellainen toimia?Ja sitten vielä kysyisin, että mitä muuta voi kierrättää? Eikö patterit ja hehkulamputkin voi viedä kierrätykseen?
Kiitos.
Itse ainakin koen tuon ämpärisysteemin maailman helpoimmaksi. Tyhjennysreissulla ei ole muuta vaivaa, kuin katsoa, missä mikin roskis on ja sitten kipata ämpärillinen oikeaan osoitteeseen. Mutta, kukin tyylillään. Kyllä säkin löydät itsellesi parhaan tavan.
Tsemppiä!
Vierailija:
Vierailija:
laitan vaan kaikki kierrätettävät, ei biojäte, samaan isompaan astiaan ja sitten kun astia on täynnä niin käyn tyhjennysreissulla. Mahtaisiko sellainen toimia?Ja sitten vielä kysyisin, että mitä muuta voi kierrättää? Eikö patterit ja hehkulamputkin voi viedä kierrätykseen?
Kiitos.
Itse ainakin koen tuon ämpärisysteemin maailman helpoimmaksi. Tyhjennysreissulla ei ole muuta vaivaa, kuin katsoa, missä mikin roskis on ja sitten kipata ämpärillinen oikeaan osoitteeseen. Mutta, kukin tyylillään. Kyllä säkin löydät itsellesi parhaan tavan.
Tsemppiä!
Ja pattereille on omia tyhjennytpisteitään monesti esim. suurissa kaupoissa yms.
Mutta mitenkäs se hehkulamppu? Eipä ole moneen vuoteen tarvinnut lamppuja vaihtaa, joten on päässyt tällainen unohtumaan. Tietäisikö joku, saako sen laittaa lasinkeräykseen vai kuuluuko sekajätteeseen?
itsekin olen aloitellut kierrätystä, mutta meillä ei vielä kierrätetä biojätettä. Talossamme ei siis ole erillistä biojäte astiaa. Vaatiiko biojätteen kierrätys aina oman astian tai kompostin? Siis jos näitä ei ole, niin sekajätteisiin vain??
Itse olen vasta muutamia viikkoja sitten alkanut ostamaan energiansäästölamppuja.. Joten vielä näitä hehkulamppuja täältä löytyy...
Vierailija:
Ja pattereille on omia tyhjennytpisteitään monesti esim. suurissa kaupoissa yms.Mutta mitenkäs se hehkulamppu? Eipä ole moneen vuoteen tarvinnut lamppuja vaihtaa, joten on päässyt tällainen unohtumaan. Tietäisikö joku, saako sen laittaa lasinkeräykseen vai kuuluuko sekajätteeseen?
Muualla on vielä tavallisiakin hehkulamppuja, mutta eivät vaan kulu loppuun, kun näitä ns. tunnelmavaloja harvemmin käytetään. Siitä pitää huolen mm. taapero, joka on sitten jatkuvasti räpsimässä niin päälle ja pois (eli johdot on irti seinistä). Viime talvena taidettiin pihavalo vaihtaa, mutta senkin teki mies, joten en tiedä, mihin hän sen lampun laittoi. Tilalla on nyt energialamppu, mutta täytyy sanoa, ettei se oikein hyvä ole talvipakkasilla. Tuppaa sammumaan ihan omia aikojaan ja syttymään sen saa, kun takoo lamppua nyrkillä... :)
*lasi
*pahvi
lisäksi samaan komeroon kerätään paperikassiin paperinkeräykseen menevät lehdet yms. Hyvin mahtuu takitkin roikkumaan kaapissa kun järjestää että pitkät takit on yhdessä reunassa ja lyhyemmät niiden laatikkojen päällä. Laatikot on kätevä napata mukaan tyhjennystä varten kauppareissulle mentäessä.
Mun pitäsi kyllä saada tää homma niin toimivaksi, että en lopettaisi sitä sen takia, että se on niin vaivalloista.. Siis vielä kaipaan hyviä vinkkejä. Kiitos.
Meillä on eteisen tankokaapin pohjalla isot kannelliset muovilaatikot, joihin menevät:
Vierailija:
*lasi
*pahvilisäksi samaan komeroon kerätään paperikassiin paperinkeräykseen menevät lehdet yms. Hyvin mahtuu takitkin roikkumaan kaapissa kun järjestää että pitkät takit on yhdessä reunassa ja lyhyemmät niiden laatikkojen päällä. Laatikot on kätevä napata mukaan tyhjennystä varten kauppareissulle mentäessä.
erillinen kierrätysastia, muulle pahville omansa.
Mieltä lämmittää lukea tälläisiä aloituksia, on ihanaa että ihmiset ovat valveutuneita ja viitsivät nähdä " vaivan" kierrättää. Täällä jkl:ssä tosiaan on ainakin kierrättämisestä tehty jo pitkään niin helppoa, että ne jotka eivät viitsi jätteitään erotella saisivat minusta HÄVETÄ!
Aluksi kierrättäminen saattaa tuntua vaivalloiselta, mutta pian siitä tulee niin luonnollinen osa arkea, ettei tulisi mieleenkään heittää esim. biojätettä tai lasia sekajätteisiin!
Meillä on lasit, pullot, tölkit ja metallit kaikki samassa laatikossa. Ei olla koettu hirveäksi vaivaksi " lajitella" niitä vasta keräyspisteessä oikeisiin laatikoihinsa. Varsinkin kun jotain juomatölkkejä ei muutenkaan tule kuin hyvä jos yksi kuussa. Ja välillä taas ei juomapulloja pitkään aikaan ollenkaan.
huuhtelet lasipurkit ja poistat mahdolliset muovit niin ovat ok keräykseen. Jos roskakaappiin ei mahdu, niin esim juuri lasipurkkeja voi laittaa muihinkin kaappeihin.