Oltiin eilen terveyskeskuksella. Ensiapuun tuli muutaman kk:n ikäinen vauva, jolla oli ilmeisesti hengitysvaikeuksia.
Vauva pääsi heti lääkärille. Vieressämme istui noin kolmekymppinen nainen, kalliisti puettu ja kärsimättömän oloinen.
Kun vauva oli päässyt lääkärille, rouva/neiti lähti vastaanottoon rähjäämään siitä, että vauva pääsi heti, ja HÄN saa odottaa!
Vauvan vanhemmat olivat jostain perähikiältä, risaisissa verkkareissa ja rasvaisissa hiuksissa, ilmeisesti hienostorouvan pitäisi olla etuasemassa koska maksaa enemmän veroja.
Kommentit (31)
Olen vähän herkkänä, raskaana ja kuumeinen lapsi oli pitänyt kaksi yötä hereillä.. Silti toivoin heti vauvan nähtyäni, että pääsisi ekana jonojen ohi. Ja niin varmasti tekisi 99 % terveyskeskuksen väestä. Toivottavasti tuo rouva ei enää sairastu pyhänä, jolloin yksityiset ovat kiinni.
ap
mopnesti soitan 9 aikaan ja 11:sta päästään heti lääkärille
alkaa joku vanha mummo sössöttää, miten on hidas palvelu, kun pitäisi hänelle vaihtaa ranteeseen uusi tukiside. Sillä oli sellainen sideharsosta kieputettu tuki ranteessa. Kun läkäri sitten otti seuraavaksi vastaan meidän melkein vauvan , kutsui nimellä, niin tämä mummohan paukkaa sinne huoneeseen vaan äkkiä vaihdatuttamaan sen siteen ja sitten jos vielä saisi sellaisia sokeritestitikkuja, joita terveydenhoitaja on anatanut vaikka nimeä en muista. Mitä tekee nuori harjoitteleva lääkäri? Ottaa sen mummon sinne huoneeseen! Mulla meni hermot ja melkeen raahasin sen mummon ulos. Lapsella olikin sitten todella pahasti mennyt käsi ja yläleukaluu murtunut...
Ei uskaltanut neuvonnan täti kertoa edes paikanpäällä miten kauan SUUNNILLEEN kestää.
Ja muuten, kyseinen vauva pääsi lähtemään kotiin saman illan aikana, vanhemmat olivat hymyileviä joten apua oli varmaan saatu.
Olimme varanneet etukäteen puhelimella ajan mutta ajat oli reilusti (n. tunnin) myöhässsä koska vain yksi lääkäri oli paikalla.
10 minuuttia ennen meitä olisi ollut aika yhdella keski-ikäisellä naisella joka ei kovin sairaalta vaikuttanut... Käveli ympäriinsä ja juorusi puhelimessa, auttoi lasten leluja leikkipaikalle yms...
Meidän jälkeemme aika oli toisella pienellä lapsella joka selvästi oli kipeä. Paikalla oli myös jalkansa satuttanut n. ekaluokkalainen ja eräs toinen aikuinen.
Ainoa kuka kävi kyselemässä ja jankuttamassa vastaanotossa myöhästyneistä ajoista oli tämä keski-ikäinen nainen...
Siinä hän sitten tuhahteli kun lääkäri oli joutunut välillä käymään vuodeosastolla. Ja kyllä lääkärillä on oikeus taukonsakin pitää!
että käytössä on kiireellisyysjärjestys. Ja pitäishän jo vähäjärkisenkin tajuta se
vaan kiireellisyysjärjestyksessä.
Me oltiin lauantaina päivystyksessä 4 h pienen lapsen kanssa. Ei kovin kivaa. Yksityiselle olisin mennyt, jos se olisi ollut auki.
Suosittelen, jos vain mahdollista.
Kaikki kun ei ole aina niin mitä päällepäin näyttää.
...itselleni sattui tällainen tapaus vuosia sitten. Olin lähdössä uudenvuodenpäivän aamuna Sambiaan työharjoitteluun kahdeksi kuukaudeksi. Koneeni lähti Seutulasta ennen aamukymmentä ja heräsin Tampereella klo 6.00 helvetilliseen korvasärkyyn...silloin ottivat minut Hatanpäällä kaikkien sairaiden vauvojenkin ohi. En ehtinyt silti saada lääkkeitä ennen kuin vasta lentoaseman apteekista puoli tuntia ennen lennon lähtöä.
Tilanteet voivat olla siis moninaisia. Saattoihan se olla, että rouvalla oli akuutti virtsis ja Losin lento lähdössä 2,5 tunnin kuluttua...
Ekana päivänä meni 5 tuntia, toisena 8 tuntia ja kolmantena 6 tuntia. Itsellä oli jonkun verran kipuja ja olihan se aika puuduttavaa siellä istua. Ei silti tullut kertaakaan mieleen valittaa siitä että lapset pääsee ensin. Ne jotkut raukat olivat vielä tosi kipeitä :(
Kyllä vaan huomas joistakin ihmisistä että harmitti toisten " etuilu" .
tyttäreni (silloin 2,5 v) kanssa kaikkien ohi useamman kerran. Ekalla kerralla hengitysvaikeus (infektioastma), tokalla kerralla sama juttu, kolmannella kerralla lääkemyrkytys (sai vahingossa aikuisten punaisen kolmion yskänlääkettä) ja neljännellä kerralla kaatui hoitopaikassa kasvot edellä kirjahyllyyn ja piti tarkistaa ettei ollut kasvoluissa murtumia... Nämä kaikki arvioitiin niin kiireellisiksi että me ei edes kunnolla keretty takkia riisua kun lääkäri tutki jo. En kyllä jäänyt katselemaan minkä näköistä joukkoa oli muuten lääkärille menossa.
Ja meidän terkkarissa henkilökunta osaa hyvin pitää aisoissa ne joille ei kiireellisyysjärjestys kelpaa... muutenkin meillä pääsee loistavan hyvin päiväaikaan lääkärille, joten suurin osa ilta- ja yöaikaisista käynneistä on oikeasti kiireellisiä tapauksia.
Olen kyllä itse ottanut tavaksi pitää kotona useampaa lajia lasten särkylääkkeitä, joten esim. korvakivun iskiessä ei tarvitse lähteä ilta- tai yöaikaan lääkäriin vaan voi rauhassa odotella virka-aikaa.
...särkylääkettä vaan ja useimmiten se tulehdus alkaa jo laantuakin viikonlopun aikana ja sitten tarvitaan vain jälkitarkastus. Taas yksi antibioottikuuri vähemmän. Usein päivystyksestä on tuliaisina joku uusi infektio ja ainakin se useimmiten turha antibioottikuuri.
kiireellinen vamma mikä ei päälle näy. Verkkokalvon repeämä, diabetes- tai sydänvaiva tms.
Tai se saattoi olla jonkun omainen, joka yritti omaistaan ajoissa hoitoon.
Vierailija:
kiireellinen vamma mikä ei päälle näy. Verkkokalvon repeämä, diabetes- tai sydänvaiva tms.Tai se saattoi olla jonkun omainen, joka yritti omaistaan ajoissa hoitoon.
jonka pahenemisvaiheessa alkaa näkö sumeta. Se ei näy millään tavoin päällepäin, mutta on äärimmäisen kivulias ja vakava tilanne... Hienostorouvalta saatan näyttää silti silloinkin.
Oletkos koskaan yrittänyt kiirehtiä vanhusta hoitoon päivystyksessä? Minä olen. Tasan siellä on asenne, että " vanhat kuolee kumminkin" . Minä olen, ja enoni on kuollut sairaalan päivystykseen.
Ja tuoreen tutkimuksen mukaan keski-ikäisten naisten sairauksia vähätellään rankasti terveydenhoidossa.
Missä näin tapahtui?
Eikö sillä lääkärillä ollut siis mitään maalaisjärkeä? USKOMATON idiootti!!!!!
En edes löydä sanoja, niin paljon raivostuttaa!!!
Toivottavasti lapsesi sai edes loppujen lopuksi hyvää hoitoa. (vaikka se ei kyllä mielestäni mitenkään korvaa sitä että pikkuinen joutui tuolla tavalla kärsimään :' ((
Ei näillä lapsilla päällepäin näyttänyt suuri hätä olevan ja itselläni on todella paha astmakohtaus menossa että toisaalta oli pakko päästä spiralla hengittämään, jo nopeasti kun ei enää happi kulkenut.
Mutta silti on tullut huono omatunto kun etuilin lapsipotilaita. Ihan henkilökunnan käskystä kylläkin
ja vähän päätä särki, oi voi