Onko parisuhteen ainoa merkitys lasten hankkiminen?
kannattaako sellasen joka ei halua lapsia edes mennä avioon?
Kommentit (22)
olen isosta perheestä, minulla on 8 sisarusta ja en ole ikinä tuntenut halua lasten hankintaan. Olen jo 33v. ja mies minulla ois, mutta kannattaako aivioitua jos hän vaikka muuttaa mielensä löasten suhteen. Minun mieleni ei asiassa muutu..
Ja kyllä lapsiakin kannattaa tehdä. Jos ajatus tihkaisee, odota tuonne 33-vuotiaaksi. Niin minä tein ja aivan loistavaa. Sain rusinat pullasta. Lapset on ihania ja kaiken aiheuttamansa häslingin arvoisia. Nimimerkillä entinen lapsia inhoava vapaaehtoisesti lapseton.
Ja jos joku nyt urputtaa että sitten niitä lapsia ei saakaan kun yli kolmekymppiseksi odottaa, niin onko se kauuuhee ongelma jos lapset ei muutenkaan erityisesti kiinnosta.
Not sitten taidat olla toivoton tapaus =)
kuin näin äitini elävän. Haluan matkustella ja opiskella, enkä hoitaa lapsia kun sain hoitaa niitä jo itse lapsena ollessani. Minusta tämä maapallon tulevaisuus on muutenkin heikoissa kantimissa.
-ap.
mutta tiedän että hän pitää lapsista vaikka sanookin että ei halua välttämättä omia lapsia. Mutta nyt epäröin kuinka vastaan hänelle. Pelkkä ajatuskin siitä että joutuisin tilnteeseen että minua painostettaisiin lasten hankintaan, ahdistaa.
Ei oikeasti ketään pätkänvertaa välitä ihan ihan ihan oikeasti ylikansoittumisesta niin paljon, että olisi sen takia saamatta lapsia. Mikset suoraan vain myönnä, että et halua lapsia ja sillä selvä.
Itse menin juuri naimisiin toisen kerran. Miehelläni ei ole ennestään lapsia, minulla on, mutta emme aio hankkia yhteisiä. Meille on täysin riittävää olla kahdestaankin, ilman yhteisiä lapsia. Menimme naimisiin, koska haluamme olla yhdessä ja koska suhteemme on loistava.
Muutatte yhteen asumaan ja olette hankkimatta lapsia. Jos sua kerran se naimisiin meno ahdistaa noin paljon. Miksi pitää mennä naimisiin? Meinasi sitten lapsia tehdä tai ei?
en halua asua avoliitossa. Mutta rakastan häntä sieluni pohjasta ja suostun kosintaan, koska hän sanoi kuitenkin näin että haluaa elää minun kanssani ilman lapsia kuin jonkun toisen kanssa lasten takia.
ap-
Esim. meillä Joren kanssa ollaan sovittu että parisuhde on tiskivuorojen tasan jakamista.
Ei minusta parisuhdetta voi perustaa sille pohjalle, että yrittää ajatella toisen puolesta. Sinulla on vastuu omista ajatuksistasi ja niiden reilusta esiintuomisesta miesystävällesi. Vastaavasti miesystäväsi kantaa ihan itse vastuun omista ajatuksistaan ja ratkaisustaan sekä siitä, miten ne kanssasi jakaa. Jos teillä kerran on hyvä olla yhdessä ja miesystäväsi varmuudella tietää ehdottoman kantasi lapsettomuuteen, miksi sinun pitäisi jarrutella? Eihän elämässä muutenkaan ole mitään takeita, että pariskunta edes saa yhdessä koskaan lapsia, vaikka molemmat sitä toivoisivatkin naimisiin mennessään...
Avioliiton kynnyksellä luvataan, että tahtoo rakastaa elämänsä loppuun asti juuri sitä rinnalla seisovaa puolisoa. Vihkivalassa ei puhuta mitään mahdollisista jälkeläisistä, ne ovat vain extraa :) Jotkut eivät lapsia koskaan edes halua, toiset eivät niitä saa, kolmannet saavat halusta riippumatta ja neljännet saavat vastauksina haaveisiinsa. Jos olet tehnyt erittäin selväksi miesystävällesi kuuluvasi ensimmäisiin, miksi epäröit? Voihan olla, että mielesi muuttuu vielä lastenkin suhteen, mutta tärkeintä on, että miesystäväsi kokee elämän sinun kanssasi tärkeämmäksi kuin mahdolliset lapsihaaveet.
Ei minusta ole mitään järkeä mennä naimisiin, ellei aikomuksena ole perheen perustaminen. Puolisoiden oikeussuhteet (esimerkiksi kuoleman varalta) voi lapseton pariskunta järjestää nykyisin muutenkin kuin avioliiton solmimalla.
En ole itse lestadiolainen tai muuten uskovainen, en edes kuulu kirkkoon. Olen koulutukseltani juristi eikä minulla ole edes omia lapsia. :)
Silti valtaosa ihmisistä elää vakiintuneessa parisuhteessa. Vaihdevuodet ylittäneetkin naiset menevät naimisiin - ja miehet myös, tietysti. Siten parisuhteen ainoa merkitys ei mitenkään voi olla lasten hankinta. Kyllä se on molemminpuolisen kiintymyksen ja turvan jakaminen. Ihminen vaan on tehty elämään yhdessä muiden ihmisten kanssa.
Itse en ole koskaan halunnut lasta, ja olen silti jo toista kertaa naimisissa. Ei ole vaikeaa löytää miestä, joka ei halua (lisää) lapsia. Perheessämme asuu miehen lapsi. En voi kuvitella itseäni vauvaperheen äitinä, eikä minusta sellaista tullut. Silti elämäni on rikasta ja täyteläistä.
Olipa outo rinnastus 19:ltä :O Ei perheen perustamisella tarkoiteta, että avioliittoon mentäisiin vain siksi, että sen jälkeen pitäisi hankkia lapsia, haloo! Perheen muodostaa jo avioparikin, silloin kyse vain on kahden aikuisen muodostamasta perheestä.
Ja kyllä avioliitolla on jurididia vaikutuksia lapsettomillekin, esim. verotukseen ja leskeneläkkeeseen liittyen, jos toinen kuolisi. Myös eroaminen on erilaista avio- kuin avoliitosta.
Koettakaa nyt vähän eläytyä vanhempienne ja isovanhempienne ikäistenkin ihmisten elämään! Eikö heidän parisuhteillaan muka ole mitään merkitystä? Hyvä parisuhde on ihmiselle paras vanhuudenturva.
Ja siinä kyseisessä ilmauksessa " perheen perustamisell" tarkoitetaan nimenomaan avioparin ja heidän lastensa muodostamaa kokonaisuutta. Kannattaa tutustua myös lakien tausta-aineistoihin, niistä kun käy ilmi se, mitä milläkin ilmauksella on haluttu tarkoittaa. Vaikka eihän maallikko näitä tämmöisiä tietenkään mistään voi tietää... :)
t. 18/19
Avioliitto on uskovaisille sama kuin naimalupa, vasta silloin toiseen on sitoutunut Jumalan kasvojen edessä niin, että voi aloittaa seksielämän. Lasten saamiseen se ei niinkään liity, ellei uskonto kiellä ehkäisyä... Avioliitto on nimenomaan kahden aikuisen, toisiaan rakastavan ja toisiinsa sitoutuneiden liitto.
Ja tosiaan vain aviopuoliso saa mm. leskeneläkettä. Ja avioerossa on sentään edelleen harkinta-aikakin, vrt. avoliitosta lähteminen.
Ei meillä ollut mitään kiirettä lastenhankintaan, kun menimme naimisiin 22-vuotiaina. Ties vaikka emme olisi lapsia edes saaneet, mutta silti toisemme me halusimme, ja tahdomme yhä :)
24:
...Hyvä parisuhde on ihmiselle paras vanhuudenturva.
Jos hän sitä olisi, osaisi hän tulkita asianmukaisemmin lakipykälät. Ja ihan vinkiksi, että Finlexiin pääsevät taviksetkin, ja sieltä on linkit jopa lakien valmisteluvaiheita koskeviin asiakirjoihin, kun jaksaa penkoa... Perheen voivat muodostaa myös aikuinen nainen ja mies keskenään ihan ilman lapsiakin, nykyisin lisäksi parisuhteensa rekisteröineet kaksi naista tai kaksi miestä keskenään.
Leskeneläkettä saa lapsetonkin leski, mutta vain AVIOliiton myötä.
biologisen kellon tikittäessä