Mistä johtuu yöunien " häiriintyminen" (9kk)?
Neiti on pian 9kk ja nukkunut jo monta kuukautta hyvin, sekä yöt että päiväunet - siitä olemme kiitollisia. Ehkä viimeisen kuukauden on nukkunut yhdet päiväunet 2-4,5h - itse siirtyi aika helposti yksiin uniin.. Rytmi on kutakuinkin ollut:
9-10 herätys
13-14 nukahtaa päiväunille, nukkuu 2-4,5h (yleensä vaunuissa, mutta välillä myös sisällä)
21-22 nukahtaa yöunille
(joskus herää 5-7 välillä syömään) viimeisen kuukauden ajan jättänyt tuon syönnin muutaman kerran viikossa pois ja nukkunut aamuun asti
Nyt on alkanut heräämään 3-4 välillä yöllä, huutaa kuin sireeni.. Aikaisemmin auttoi kun sai tutin ja unipupun, nyt ei auta mikään. Olen kokeillut imettämistä, on otettu meidän väliin - joskus rauhoittuu siihen ja nukkuu loppuyön ok.. Tänään sitten valvottiin ja huudettiin 1,5h putkeen..
Mistä tämä voi johtua? Hampaat ei ole aiemmin näin paljon valvottaneet ja nytkään ei ikenet " pullota" , joten en usko että olisi kyse hampaista - vaikka mistä sitä koskaan tietää. Pitäisikö vielä yrittää palata 2 päiväunien rytmiin?
Nukkumaanmeno on myös " vaikeutunut" . Olemme jo varmaan 6kk pitäneet saman rytmin ja rutiinit illalla, iltapesu, pyjama, puuro, pottailu (viim 3kk), hampaanpesu, iltasatu ja sitten neiti on nukahtanut ihan itse omaan sänkyyn aikansa siellä pyörittyään. Nyt saattaa joutua hyssyttelemään hirmuisasti itkevää neitiä 30min-1h, käytännössä nukuttamaan syliin tai imettämällä..
Kokemuksia, " parannusehdotuksia" ja arvauksia otetaan ilolla vastaan! :)
Mammis + Oona kohta 9kk
Kommentit (4)
Ja vauva käsittelee kehitykseensä liittyvät vaiheet alitajunnassaan unitilassa.
(Sitä kai on kritisoitu että äitiysvapaa loppuu juuri eroahdistus-aikakautena.)
Samaa mieltä edellisen kanssa, että paras lääke tuohon on mennä lapsen ehdoilla ja antaa hänelle tarvitsemansa läheisyys, syli ja lohtu. Menee varmasti ohi kuukaudessa parissa.
Ja tuollaisia ikäkausia tulee monen lapsen kehityksessä myöhemminkin, että esim. heräilee yöllä, puhuu unissaan, saa kauhukohtauksia tai tulee äidin ja isin sänkyyn kellon tarkkudella joka yö, vaikka on aina ennen nukkunut täsmällisesti ja kiltisti.
moi!
meillä yöunet alkoi rikkoontua 8 kk ikäisenä. aluksi poika huusi juuri noin 3-5 välillä. annoin aina rintaa suuhun, välillä auttoi ja nukahti rinnalle, välillä huusi kaksi tuntia ja sain rauhoittumaan vain vaunuihin. mummot ja muut oli sitä mieltä että hampaita itkee, itse olin varma että ei itke. eihän hampaat montaa viikkoa kolota. ja särkylääke ei auttanut.
sitten yöt vain paheni, heräili jopa 0,5-1 h välein itkemään. sattumalta huomasin eron puurossa, jos söi viljapuuroa, nukkui huonosti. jos söi riisipuuroa niin nukkui paljon paremmin. kokeile! lopulta yksi yö meni hermo kun olin valvonut 3h huutavan lapsen kanssa, varasin ajan yksityiselle lääkärille, lasten allergologille. aloitettiin dieetti maito ja viljat 2vkoa. ja se auttoi. meillä syyksi löytyi kaura, maito ja soija (soijaa aloin syödä kun dieetti alkoi ja alkoi 8pvän päästä taas huutaa yöt, jätin pois ja itkut taas loppui).
ruoka-aine allergia on meillä siis vain suolioireista, ei ole mitään muuta kuin nuo raastavat yömahakivut.
kannattaa siis ottaa tämäkin vaihtoehto mietintään, toivottavasti on kuitenkin ohimenevää!!
t.Tepa ja poika 10kk
Mulla tuli ekana mieleen eroahdistus. Vaikea näin ulkopuolisena arvioida tilannetta sen enempää, mutta näihin korviin kuulostaisi eroahdistukselta, kun vauva ei halua nukahtaa yksin ja yöllä haluaa olla lähellä. Mitään keinoja mulla ei ole tuon asian hoitamiseksi, mutta itse menisin vauvan ehdoilla. Eli jos hän vaatii syliä illalla nukahtaakseen, niin saa syliä, samoin yöllä. Kyllä hän aikanaan taas nukahtaa itsekseenkin, jos on kerran koko pienen elämäsä nukahtanut itsekseen :)
Jos joku vielä keksii jotain, anti palaa vain..
Meilläkin on kokeiltu särkylääkettä (jos ois ne hampit olleet) eikä auttanut. Yleensä rinta on kyllä kelvannut ja on maito maistunut, mutta nyt neiti on sitten jatkanut huutoaan syötyään masun täyteen.. Eikä tosiaan näytä enää kelpaavan sekään että pääsee meidän väliin nukkumaan (ihan äitiin kiinni). Syliä ja rintaa on kyllä annettu ja annetaan jatkossakin aina kun neiti sitä kaipaa. :) Puuroa on syöty jo 3-4kk ja aikaisemmin ei ole aiheuttanut mitään. Ehkä silti kokeilemme riisipuuroa, on se ollut mielessä jo monta kertaa.
Tänään neiti nukahti taas omaan tapaansa ihan itsekseen, toivottavasti unet maistuisi sitten keskellä yötäkin. ¿Toivossa on hyvä elää¿.. ;)
Mammis + Oona zzz