Millaisia ulkovaatteita/kenkiä lapsillanne tarhassa? Monetko vaatteet tarvitaan?
Mietiskelen tässä, kun ensi talveksi hankin lapsillemmme ulkovaatteita alesta, että millaisia sitä hankkisi ja sitä, kuinka monet toppavaatteet ja välikausivaatteet lapsi tarvitsee päiväkodissa ollessaan.
Poika on ensi elokuussa tarhaan lähtiessään 2v. ja tyttö 4v. Meillä on ollut tapana käyttää joko Jonathanin tai Travallen Remu kosteussuojattuja haalareita talvella ja välikausina. Lapsilla on ollut siis molemmilla haalarit ulkona rymykäytössä. Lisäksi talvella samanmerkkiset 2-osaiset kosteussuojatut toppapuvut ja lämpimämpinä vuodenaikoina 2-osaiset ei-kosteussuojatut puvut, sekä parempia takkeja eri vuodenaikoina. Kenkinä käytetään Tepsuja, Vikingejä ja Kavateja.
Laitetaanko kosteussuojavaatteet muiden vaatteiden tapaan aina kuivauskaappiin, vaikka pukuun kirjoittaisi " ei kuivuriin." Kuinka hyvin tämä yleensä huomioidaan? Kuinka monet ulkovaatekerrat lapsi tarhassa tarvitsee? Riittääkö esim. yksi haalari ja jos tarvittaessa olisi varapuku haalarin ollessa pesussa? Ei millään viitsisi ostaa erikseen tarhavaatteita ja kotivaatteita, kun rahaa palaa muutenkin lastenvaatetukseen ihan kiitettävästi.
Minkä merkkisiä ulkovaatteita/kenkiä lapsenne tarhassa käyttää eri vuodenaikoina? En kovin mielellään ostaisi kengiksi lenkkareita lapsille. Isommalla on ollut kesällä tosin Viking Wash lenkkarit ja olivat kyllä tosi hyvät. Suosin kuitenkin ulkoleikeissä mieluummin tukevampaa kenkää, erityisesti nuoremmalla...
Usein kuulee suositeltavan Kuomia talvikengiksi. Niitä ei meille tule, vaikka olisivat kuinka helpot pukea tarhassa. Haluan, että pienillä on tukevat kengät jalassaan ja mielestäni Tepsut, Vikingit ja Kavatit on helppo pukea =) Haluaisin myös hankkia tapani mukaan kosteussuojavaatteet ulkoiluun, vaikka kuriksia päikkärissä käytetäänkin niiden päällä. Samoja vaatteita tulee kuitenkin myös vapaa-ajalla pidettyä, enkä jaksa pukea kuriksia lapsille ulos, jos on muita vaihtoehtoja.
Ymmärrän kyllä henkilökuntaa kovan kiireen keskellä ryhmien ollessa täynnä, ettei silloin tule ajateltua ehkä ulkovaatteiden materiaalia, ja että toivotaan vaatteiden olevan helpostipuettavia. Kenkäasia esimerkiksi on kuitenkin sellainen, josta en tingi. Kaikilla on niin omat tapansa pukeutumisen suhteen ja joskus on varmasti vaikea päästä yhteisymmärrykseen.
Paljon on mielessä asioita ja tulipa aikas sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti joku jaksaa auttaa =) Moni asia on varmasti tarhakohtaista, mutta jonkinlaista vinkkiä kaipaisin =)
Kommentit (10)
Meillä poika nyt 3.5v..
Yksi ns päähaalari ja toinen kaksiosainen toppapuku.
Kenkiä yhdet koville pakkasille, yhdet miedoimmille.
Sama juttu välikausihaalareissa... Yksi haalari, yksi kaksiosainen tai toinen haalari.
Hyvin on pärjätty.
Poika on perhepäivähoidossa.
Ovat käyttäneet kurahousuja, mikä on sinänsä ollut ihan hyvä. Ei tarvitse hiekkalaatikko leikkien jäljiltä joka päivä pestä/ pyyhkiä ulkovaatteita.
Vara hanskat olen vienyt. Lisäksi sisävaatetta kahdet tai kolmet... Eli alushousuja, sukkia, pitkiksiä, t-paitoja, collegehousuja ja paitoja.
3-vuotiaalla on päiväkodissa aina varaulkopuku varsinaisen käyttöpuvun lisäksi. Kaikilla ei tunnu olevan, mutta itse ajattelen, ettei tule kiire kuivattaa ulkopukua iltapäiväulkoilua varten. Lapsella on ollut kosteussuojahaalari päiväkodissa. Luulen, että hänen ryhmässään aika monella on, koska pienessä kuivatustilassa tuntuu roikkuvan aika monet haalarit.
Ei ole koskaan puku tai hanskat kuivatuskaappiin eksyneet. Olen aina toki kirjoittanut niihin, etteivät kestä kaappikuivatusta.
Lapsi on ollut päiväkodissa vasta viime syyskauden. Ensin oli käytössä reimatecin välikausihaalari ja talvella reimatecin toppahaalari. Aikaisemmin meillä on ollut remun haalareita. Olen ostanut haalarit etukäteen alennusmyynneistä sillä kriteerillä, että ovat kosteussuojattuja. Päiväkodissa tosin vetävät kurahousut usein haalarin päälle.
Kuomakenkiä ei lapsella ole. Nyt on ollut gorekengät loskakeleillä ja jonkun kerran jalassa on ollut nahkaiset, lammasvuoriset tepsut-kengät. Hyvinhän lapsi kengät jalkaansa saa, kun sivulla on vetoketju.
Syksyllä hänellä oli nauhalliset nahkakengät (elephanten, superfit) ja vikingin välikausigoret. Kevääksi olen ostanut eccon vetoketjulliset lenkkarit. Saa nähdä ovatko hyvät käytössä.
Lapsella on varakengät päiväkodissa. Tosin ovat jo hiukan pienet, mutta hätätilanteessa menettelisivät. Kumisaappaita ei ole.
Meillä on 6- ja 3- vuotiaat lapset päiväkotihoidossa pienestä alkaen. Lapsilla on aina ollut kosteussuojahaalarit (tai 2-osaiset kosteusssuoja-asut) - hyvin minusta päiväkodissa muistavat, että niitä ei saa laittaa kuivauskaappiin. Lähes kaikilla lapsilla on ulkovaatteiden suhteen sama juttu. Pahimmilla keleillä laittavat vielä kurahousut päälle, mutta ei todellakaan joka päivä. Minäkään en ole ostanut kuomia, vaan lapsilla on ollut Tepsuja, Eccoja, Kavateja ja Vikingin goreja. Tärkeää on että kengät ovat sellaiset että lapsi osaa itse laittaa jalkaan. Meillä tämä on tarkoittanut että kengissä on tarrat eikä nauhoja. Sama tietysti pätee ulkovaatteiden suhteen. Haalarin laittaminen on 3 -vuotiaalle paljon yksinkertaisempaa kuin 2-osaisen ulkoiluasun pukeminen.
Mutta vaikka sääntö ei kosteussuoja- haalareita kuivauskaappeihin onkin päiväkodissa hyvin opittu, niin rukkasten suhteen ei toimi. Lopetin Reimatec rukkasten ostamisen, ja siirryin edullisempiin (Jonatanilla mielestäni hyvä hinta/laatu suhde) rukkasiin, jolloin kuivauskaappikuivaus ei harmita yhtä paljoa.
Minä sanoisin, että ei kannata täältä kysellä vaan kannattaa kysyä päiväkodista heidän käytännöistään. Me asutaan babarin kanssa samassa kunnassa, mutta me aika erilaisella asuma-alueella (lue: me tämmöisessä rupulähiössä), niin täällä taas ei puhettakaan, että olisi pojalla voinut käyttää kosteussuojahaalareita tai että niistä jotain hyötyä olisi ollut. Meidän lähipäiväkodin idea on, että mistää haalarista ei voi tietää, että pitääkö se vettä (ja siinä mielessä ovat oikeassa, että vaikka periaatteessa joku haalari pitäisi, niin käytössä on voinut tulla reikä tms. ja aika harvoin kaikki saumatkaan on tiiviitä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) ja aina kaikille puetaan sadekeleillä kurikset - ehkä myös siitä syystä, että osa ei jää kitisemään, että miksi joku saa olla ilman kuriksia, kun kuitenkaan tällä alueella varmaan kaikilla ei ole varaa ostaa täysin teipattuja kosteussuojahaalareita. Lisäksi päiväkodissa on niin vähän säilytystilaa, että sinne on täysin kiellettyä viedä toisia ulkovaatteita varalle (sisävaatteet sai kyllä olla varalle, mutta ei missään nimessä kahta toppahaalaria). Periaatteessa Reimateceja ei näytetty laittavan kuivauskaappiin, mutta hanskat yms. meni, samoin jos merkki oli hivenen joku muu kosteussuojahaalarimerkki kuin Reimatec, niin kuivauskaapista tuntui löytyvän. Ja varsinkin niinä päivinä kun oli sijaisia.
Käytännössä meillä on ollut päiväkodissa perushaalareita siis käytössä, tyyliin Seppälä tai Lassie Supratech, niin ovat saaneet hyvillä mielin laittaa kuivauskaappiin ja kurikset kun on olleet aina päällä joka tapauksessa. Nyt ostin itse just meidän pikkuiselle ensi talvelle Seppälän ja Lassien haalarit päiväkotikäyttöön (ja laiskoille vanhemmille on kosteussuojahaalari kotikäyttöön).
Kengissä en ole koskaan tehnyt kompromisseja ja pojallani on ollut aina päiväkodissa kunnon kengät, vaikka kaikilla muilla on monina talvina ollut Kuomat. Meidän pojalla on ollut pääsääntöisesti talvisin Kavatin tarrallisia tai pikakiinnitteisiä talvikenkiä, Pionin vetoketjullisia talvikenkiä ja sitten nauhallisia tai tarrallisia goreja. Pienempänä oli paljon nauhallisia kenkiä, yli 3v sitten vasta tarrallisia oikeastaan.
Sisällä meillä pidettiin kaikki 6 talvea vielä nilkkaa tukevia sandaaleita ja niistäkään ei tullut sanomista.
Kesämmällä oli kenkinä ihan Pionia, Davisia, Elefantenia yms. nauhallisina kenkinä 3v asti. Sen jälkeen oli sekä nauhallisia että tarrallisia kunnollisia kenkiä, tyyliin Kavat ja Pioni. Niinä päivinä joina oli merkattu ohjelmaan liikuntaa oli sitten Kangaroosin tai muut vastaavat hyvät lenkkarit. Ja sitten 5- ja 6-vuotiaina annoin pojalle armon käyttää ti ja to lenkkareita, kun kaikilla muilla oli joka päivä, mutta meillä sai käyttää vain joka toinen päivä, kun halusin, että poika kuitenkin pääsääntöisesti käyttää kävelykenkiä silloinkin. Samaa sääntöä noudatellaan nyt koulussakin.
päiväkodista heidän toiveita ja käytäntöjä. Tosin taisit kirjoittaa, että lapset ovat menossa ensi syksynä tarhaan, joten hoitopaikka tuskin on vielä tiedossa. Meillä on nyt reilu 2v. ollut tarhassa reilun vuoden ja itse olen työskennellyt päiväkodissa.
Pojalla on käytössä syksyllä ollut Reimatec-haalari ja hanskat. Oikein kunnon kurakeleillä laittoivat kurahousut vielä päälle, ettei ole ihan likainen haalari. Mielestäni ihan kiva, on siis ollut tosi kuraista niinä päivinä. Nyt talvella käytössä on vanha reimatecin talvihaalari lauhemmille ilmoille (käytetty vanha siis) ja uutena ostettu Reima casual-haalari. TÄmä sitten kovemmilla pakkasilla, kun on lämpimämpi kuin tuo vanha. Varahaalaria en ole ikinä vienyt päiväkotiin, enkä varmasti tule viemäänkään. Kannattaa ottaa huomioon myös, että vaatteiden säilytystilat päiväkodissa ei ole suuren suuret.
Myöskään päiväkodeissa jossa olen työskennellyt en ole törmännyt siihen, että olisi vaihtohaalarit päiväkodilla.
KEngät meillä on syksyllä ollut nauhalliset nahkakengät ja talvella on käytössä Kavatin kengät. Myös kuomat löytyy, mutta niitä käytetään lähinnä varakenkinä kotona. Kyllä Kavatin kengät on ainakin helppo pukea päälle ja meidän 2v. osaa jo omansa pistää ite jalkaan.
Meillä lapset päiväkodissa ja he ovat selvinneet hyvin yksillä haalareilla ja sitten varalla ovat kotona takki+housut. Kaikki ulkovaatteemme sekä välikausi että talvi ovat olleet Reimatecin. Meidän päiväkodissa on kyllä hyvin tiedossa, että kosteussuoja-asuja ei laiteta kuivauskaappiin. Pahimmilla kurakeleillä vetävät kurahousut päälle ja minusta se on ihan hyvä, koska kurahousut kuitenkin helpompi pestä kuin haalarit. Näin myös haalarit ovat olleet iltaisin ihan käyttökunnossa. Samoin auto pysyy siistinä.
Kenkinä olemme käyttäneet päiväkodissa lähinnä Vikingin goretexejä ja koville pakkasille on Tepsun talvikengät. Syksyllä oli käytössä Tepsujen välikausikengät. Kesäisin olemme käyttäneet päiväkodissa Tepsujen sandaaleja tai lenkkareita (Viking tai Kangaroos). Kotikäytössä myös Tepsujen kävelykengät.
Rukkasia on ostettu yhdet ylimääräiset päiväkotiin. Tosin niitä on tarvittu erittäin harvoin. Meillä ' ykkösrukkasina' Reimatec ja ' vararukkasina' Elsa Pitkäsen rukkaset. Lisäksi kovilla pakkasilla Ruskovillan lapaset rukkasten alla.
Meillä on suosittu reimatecia ja ticketiä, myös rukkasissa. Kenkinä on ollut eccoa, vikingin goreja, kavateja, tepsuja, superfitejä, timberlandeja..
Päiväkotiin olen keväällä vienyt varahaalariksi reimatecin haalarin mutta sitä ei ole koskaan tarvinnut käyttää, tämän olen ostanut vähän käytettynä. Vararukkaset on sekä villavaatteet, -lapaset, -sukat ja kesäaikaan kumpparit. Talveksi olen kumpparit tuonut pois sen jälkeen kun tyttö oli nollakelillä pihalla umpijäässä kumpparit jalassa.
Haalareihin ja rukkasiin olen nimilappuun kirjoittanut " Ei kuivauskaappiin" enkä ole kertaakaan niitä kuivurista löytänyt. Kuravaatteita en ole hoitoon vienyt, hyvin on ilman pärjännyt.
Vähemmälläkin vaatemäärällä pärjäisi mutta.. Meillä on täksi talveksi hankitut kaksi koko pukua, reimatec ja ticket sekä viime talvinen reimatec. Lisäksi on reimatecin takki ja haalaritoppahousut. Erikseen on kylätakki ja turkki.
Ticket to Heaven on ehdoton! Se menee meillä tarhassa ja aina. Ostin Giessweinin tossut viime talvena Ranskasta koko perheelle - tietääkö kukaan, että saako niitä Suomesta. Ovat tosi hyvät, mutta tytön tossut ovat tietysti jo pienet. Saa ostaa uudet joka vuosi.
Ja molemmilla Ticketin toppahaalarit tarhakäytössä (ja tarhassa toiset Ticketit varahaalareina). Olen kysynyt tarhasta ja tämä järjestely sopii heille, kun meidän lapsilla ei ole kuravaatteita (eikä niitä tarhan mukaan tarvitse olla jos on vaihtovaatteet).
Keväällä/syksyllä on ollut sama varustus (tosin välikausihaalarit)
Kengissä olen suosinut Superfitin, Naturinon ja Timberlandin kenkiä, meillä on myös molemmilla vaihtokengät tarhassa (talvella toppagoret ja keväällä/syksyllä välikausi goret). Kumisaappaatkin on, mutta ne taisivat olla kerran käytössä syksyn aikana.
Meidän ulkovaatteisiin onlen ommellut niskalenkkiin sellaiset puuvillanauhat joihin olen kirjoittanut " ei kuivauskaappiin" vaikka muutenkin yrittävät tarhassa olla tarkkoina mitä kaappiin laitetaan. Mutta meidän vaatteita en kyllä koskaan ole kuivauskaapista vielä löytänyt =)
Ja vaikka meillä on kaikki (ulko)vaihtovaatteet tarhassa ei niitä tähän mennessä ole vielä koskaan jouduttu käyttämään, joten hyvin ovat sateilla pärjänneet ilman kuriksia.