Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läksiäislahjani töistä

Vierailija
28.12.2013 |

Kolmen vuoden työrupeama päättyi eräässä yrityksessä eilen. Lähden uuteen työpaikkaan ja lähtöni on sujunut suhteellisen hyvässä hengessä. Pomo otti asian aluksi raskaasti.

Työkaverit antoivat minulle läksiäislahjaksi kirjekuoren. Se on K-Citymarketin kuori, jonka päälle he ovat kirjoittaneet "kiitos ja hyvää jatkoa". Ei siis ollut erillistä korttia. Kuoren sisällä oli 20e lahjakortti citymarketiin, joka oli kiinnitetty kaksipuolisella teipillä netistä tulostettuun cittarin johonkin lahjakortti-infoon. Paperi oli katkaistu repåisemällä alareunasta.

En ymmärrä onko tässä tarkoitettu jotain hyvää vai onko tämä puhdasta vittuilua. Miksi edes ostivat moisen lahjan? Julkaisin kuvan lahjasta sivullani facesta kera kiitosten. Aika moni putosi kun näki.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos olet jo laittanut kuvalla varustetun viestin facebookiin, mitä vielä jaksat pähkiä asiaa jossain vauva palstalla? Mikä on firman taloudellinen tilanne? Minkälaisia tyyppejä töissä? Riippuu tosi paljon yrityksestä ja henkilöistä. Jos muut ovat vastaavassa tilanteessa lähiaikoina saaneet hillittömät lahjukset, niin ehkä sitten tuo on vähän outo, mutta jos ei, niin  mene käyttämään se lahjakorttisi ja ole tyytyväinen. Voi myös olla oikeasti niin kiireinen ajanjakso töissä, ettei kenelläkään ole ollut aikaa tai ei ole muistanut hoitaa lahjan hankkimista, ja tuo oli parasta mitä muutamassa minuutissa saatiin aikaiseksi kun asia tajuttiin.

Vierailija
22/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin eräässä firmassa neljän vuoden ajan osa-aikaisena, mutta kesäisin kokoaikaisena. En saanut mitään läksiäislahjaa tai edes kiitoksia lähtöpäivänäni. Esimieheni oli huikannut pikaiset kiitokset pari päivää ennen kun ei ollut töissä viimeisenä päivänäni. Ei siinä mitään, lähdinkin paikasta siksi, että työilmapiiri oli perseestä. Minua aikaisemmin lähteneelle oli ostettu satasen kukkapuska ja Pentikkiä. Naamarajalla mentiin, mutta mitäs tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut 3-4 vuotta jossain töissä, ei kai sitä voi odottaa saavansa huikeaa erolahjaa? Olkaa töissä 30-40 vuotta, niin voitte jotain hienompaa saadakin. Jos  työpätkä on vain piipahdus koko uran mittakaavassa, lahja on sen mukainen.

Vierailija
24/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en 17 vuoden jälkeen saanut mitään läksiäisiksi.

Vierailija
25/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain firmoissa toimii, joissain ei... Olen ollut esim. kesätöissä sen 3-4 kk ja saanut n. 30€ lahjan läksiäiseksi ja samoin työharjoittelusta sain ison herkkukorin (juustoja, keksejä, viiniä ym). näistä en olisi edes uskonut mitään saavani ja yllätyin positiivisesti. Mutta hauskin ehdottomasti oli tapaus, kun olin sijaisena vuoden verran hyvin pienessä puljussa (minä+kolme muuta)... Pomo oli supernuuka ja oli jonkun pienen kakun ostanut kaupasta. Mutta ei meinannut antaa minun ottaa siitä palaa, kun se on "työntekijöille" (ja minä sijainen), vaikka se kakku oli juuri hankittu sitä varten, että olen jäämässä pois! :D

Vierailija
26/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut 8 vuoden jälkeen pomolta edes kiitosta kuluneista vuosista, en hyvästejä tai mitään lähtökeskusteluja. Pomo suorastaan karkasi töistä viimeisenä työvuoronani. (Yleensä aina tuli kaikkien kautta sanomaan heipat/hyvät viikonloput ja tuona päivänä kun lähdin, jätti tämän kierroksen tekemättä kokonaan.) Kollegat oli keränneet lahjakorttiin rahaa ja se oli ainoa muistaminen.

Vierailija
27/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin eräässä valtion virastossa tukityöllistettynä. Sain henkilökunnalta upean PEntikin aamiaisetin. Toisessa valtion laitoksessa, yliopistotasoa, olin työharjoittelussa opiskeluaikaan pari kuukautta. Sain kaikenlaista kivaa krääsää, missä oli. ko laitoksen leima. Se kaikki on ollut käyttökelpoista, mm. sateenvarjo ja laadukas kauppakassi. Työpaikasta, missä olin 2 vuotta, sain upean ja arvokkaan kirjan alueestani, pidin kovasti. Viimeksi lähtiessäni IT-alan firmasta sain firman mainostuotteia: muistitikun, kynän, hiirimaton yms. Ko. firmassa saimme myös ilman mitään syytä mm. firman t-paitoja ja ne ovat erittäin laadukkaita, hyviä lenkillä. Minulla on ollut ilmeisesti hyvä tuuri? Eihän nämä teistä monesta varmaan ole hyviä, mutta minulla on ollut kaikille käyttöä. 

Vierailija
28/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan saanut työpaikasta lähtiessäni minkäänlaista lahjaa, eikä ole muutkaan työtoverit. En ole edes osannut ajatella, että tällainen olisi tapana?!

Vierailija
29/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä 8 v, osallistuin aina keräyksiin. Kun jäin äitiyslomalle, sain 2 vaatetta, jotka olivat juuri sopivia, oli talvi ja vaatteet olivat kesävaatteita.

Äitiysloman jälkeen en kertaakaan enää osallistunut mihinkään keräykseen, 1,5 v jälkeen kävin työhaastattelussa ja en palannut takaisin enää kesälomalta.

Kukaan ei kysynyt perääni. Kyllä silmät aukesi.

Vierailija
30/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunnalle annetut lahjat perustuvat työlainsäädäntöön ja lahjan arvo voi olla enintään 100e, muussa tapauksessa verottaja voi tulkita veronalaiseksi tuloksi. Lyhyt aikaiset työsuhteet (alle 10-vuotta) lahjan arvon pitäisi olla vielä alhaisempi. Yleensä pitkäaik.työsuhteeksi katsotaan 30-40 vuotta, jolloin lahjan arvo voi olla suurempi, mutta saajalle se on veronalaista tuloa.

"Jos on ollut 3-4 vuotta jossain töissä, ei kai sitä voi odottaa saavansa huikeaa erolahjaa? Olkaa töissä 30-40 vuotta, niin voitte jotain hienompaa saadakin. Jos  työpätkä on vain piipahdus koko uran mittakaavassa, lahja on sen mukainen."

Vierailija
31/38 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ähh, moni ymmärtänyt nyt pointtini väärin. Lahja oli mielestäni tökerö, en odottanut yhtään mitään. Tuli olo, että miksi annetaan joku revitty paperi, mielummin sitten ei mitään. Firma on pörssiyritys, kansainvälinen ja Suomessakin työllistää yil 400 ihmistä. 

En odottanut mitään, en ole niinkään pettynyt itse lahjaan vaan siihen, että toi oli jotenkin vaan oudon suttuinen ja ajattelematon. Korttikin olisi ollut ok, mutta kahtia revitty a4 paperi.

En tiedä sainko asiaani tuotua edelleenkään tähän niin kuin tarkoitin. 

En itse antaisi ikinä kellekään lahjaksi revittyä paperinpalaa ja siihen liimattua lahjakorttia. Vaikuttaisi jotenkin epäkunnioittavalta. Liimaisin lahjakortin ihan oikeaan korttiin.

ap

Vierailija
32/38 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aika isossa yrityksessä töissä ja meillä puhtaasti tuohon läksiäislahjaan vaikuttaa se, kuka keräyksen hoitaa. Keräyksen tehtävän saa valitettavasti aika usein se lähiesimies ja jos esimies on tunnollinen nainen, keräys hoidetaan kauniisti ja silloin muistetaan käydä jokaisen luona erikseen. Jos keräyksen saa vähänkin laiskempi mies hoidettavakseen, silloin keräyskirjekuori jätetään kahvipöydälle (jos kyseinen saaja on esim. lomalla) tai sitten kirjekuori kiertää kädestä käteen eli aika usein se jää jonnekin työpöydälle makailemaan. Välillä ihan hävettää, kun näissä keräyksissä summat voi vaihdella 20 eurosta 200 euroon, riippuen tosiaan, kuka on ollut kerääjänä. Itse työskentelen yrityksessä johdon sihteerinä ja yritän aina napata näiden raasujen kerääjien keräyksen harteilleni, mutta välillä olen lomalla ja keräykset menevät minulta ohi. On sitten tosi noloa, kun minua pyydetään tilaamaan kermakakut ja kun kyselen keräyksen perään, se on sitten unohtanut jonnekin ja siellä on nuo vaatimattomat pari kymppiä, korttia ei ole muistettu ostaa ym ym. Sitten vielä jos joku lähiesimies sanoo, että kyllä hän hoitaa asian loppuun eli tulostaa nopeasti netistä jonkin typerän kuvan ja sitten käy viime hetkellä keräämässä siihen nimiä, vaikka kaikki eivät ole olleet edes koko keräyksestä tietoisia. Pointti, älä ota sitä henkilökohtaisesti![/quote

Näin myös minun työpaikallani, jossa työntekijämäärä noussut viime vuosina liki 80. Johtajan suosimia muistetaan paremmin.

Vierailija
33/38 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta, täytin 40, valmistuin. Kaikki samassa työpaikassa, ei kertaakaan mitään.

Kun toisen lapsen syntymän jälkeen en saanut mitään, lopetin osallistumisen kimppalahjoihin.

Kollega täytti 30 v, sai talolta kukat ja kerättiin lahja. Minä täytin 40 v kesälomalla, kukkapuska oli jätetty roikkumaan oven kahvaan, olin yht 2 viikkoa matkalla ja olin kertonut töissä matkasta plus kuvia oli fb.ssä.

Valmistumistani en sanonut töissä, tiesivät käyn koulua ja sain pienen palkakorotuksen. Laitoin db.hen kuvan todistuksesta, kukaan ei edes sanonut aiheesta.

Parempi kun ei odota, ei myös pety.

Vierailija
34/38 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 12:35"]

Itse olin pettynyt kun lopetin työt päiväkodissa.. Olin neljä vuotta ollut, ja sattui niin sopivasti että jäin äitiyslomalle samalla kun työsopimus loppui. 

Sain läksiäislahjaksi 30e lahjakortin kosmetologille.. Olihan se kivaa että työkaverit oli kerännyt rahaa, mutta olisin tykännyt enemmän jos olisivat askarrelleet minulle lasten kanssa kortin =( 

Että olisi ollut lapsista muisto... Ei sille lahjakortille tullut käyttöä ikinä koska oli samassa paikkakunnassa missä työ (asun muualla, 30min työmatka) eikä viimeisilläni pystynyt missään hoidoissa makoilemaan, ja kun vauva syntyi se oli niin tissitakiaine etten voinut jättää isän kanssa jotta olisin käynyt missään =)

Annoin sitten lahjakortin kälylleni, hän tykkäsi =)

Mitä hittoa, onko se mun vika että minulle annetaan jotain mitä en voi itse käyttää? =D Alapeukuttajat vois perustella =)

No, yleensä nuo lahjakortit on voimassa vähintään pari kuukautta, ehkä ajattelivat, että olisit nauttinut siitä synnytyksen jälkeen.

Jos kävit töissä isommassa kaupungissa, tiesivät ehkä paremmin kosmetologeja sieltä kuin jostain periferiasta. Esim. Turusta löytyy hyviä kosmetologeja, en edes uskaltaisi ostaa lahjakorttia tuntemattomaan paikkaan esim. Aurassa. Hyvässä lykyssä kosmetologi olisi naapurisi, jonka hoitoon et suostuisi mistään hinnasta.

En pidä puolen tunnin matkaa autolla mitenkään mahdottomana. Perheellisenä päin vastoin on ollut ihanaa omaa aikaa käydä jossain ilman perhettä.

Kävisikö nämä selityksiksi?

Muistaminen on hieno asia, mutta tuntuu, että parempi olisi jättää väliin. Jotkut eivät ole ikinä tyytyväisiä mihinkään.

Vierailija
35/38 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Mie sain vajaasta vuodesta lahjakortin kultasepänliikkeeseen, arvo 200e. Työnantaja olisi halunnut minun jatkavan, mutta muutin ulkomaille.

Vierailija
36/38 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mä olin miljoonatulosta tekevässä firmassa. Meillä on yleensä ollut niin, että firmalta tulee joku lahja, ja työkaverit keräävät toisen potin.

Itselläni päättyi 3.5v työsuhde, ja työkaverilta sain sievän noin 30e arvoisen lahjan, joka oli itselleni todella mieluinen. Noh, työnantajan puolesta mulle tarjottiin firman vesipullo ja ensiapupakkaus (sisälsi firman logolla varustetussa pienessä muovipaketissa noin kaksi laastaria ja yhden puhdistuspyyhkeen). Esimieheni jätti osallistumatta kahvihetkeen, jossa lahjat sain. En saanut mitään "hyvää jatkoa"-kommenttia. Ja työtodistuksenkin jouduin itse kirjoittamaan, jotta sellaisen sain (laitoin word-pohjan teksteineen esimiehelle ja siinä oli jotain korjattavaa niin laittoi sen saatana mulle korjattavaks "laita näin" - no perkele laita itse!!).

Harmillista, miten yksi huono esimies voi jättää koko puljusta niin huonon maun suuhun.

Vierailija
37/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin että naisväki kiitti minua lyhyen 1kk työharjoittelun jälkeen kukkakimpulla.

Vierailija
38/38 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua kauraa... Olin itsekin reipas 10 vuotta erään yrityksen palveluksessa. Olin pidetty ja hyvä työntekijä, muutaman työkaverin kanssa todella hyviä ystäviä siviilissäkin. Mitä sain läksiäislahjaksi, en mitään! En edes korttia tai tekstaria pomolta. Minua aikaisemmin oli lopettanut eräs henkilö, joka oli ollut talossa hieman alle vuoden, hänelle kerättiin rahaa ja ostettiin kallis kello. No, olihan tämä toinen henkilö mies ja minä olen vain nainen.

Jäin eläkkeelle eikä lähtiäisiä järjestetty. Olinhan vain parikymmentä vuotta ollut samalla ihan tunnetulla työnantajalla . Ehkä syy kulkutauti joka maailmaa kiersi. Myös nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi