Voiko 13-vuotias päättää kuolemastaan? :(
On vanhemmillekkin hurja päätös :((
http://iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1615477
Kommentit (7)
Ja on vissiin harkinnut asiaa tosi kypsästi nuoresta iästään huolimatta.
Varsinkin, kun on noin poikkeuksellinen tapaus.
jonka jälkeen hänellä olisi mahdollisesti elämä edessään?
Jos näin on, niin en antaisi lapsen tehdä kieltävää päätöstä.
Minusta on aika aikaista tuossa iässä päättää itse. Minulla on saman ikäinen tyttö... Entäs jos nyt on masennuskausi hänellä menossa ja se vaikuttaa päätökseen. JOs elinikää saisi vaikka kymmeniä vuosia lisää... Ei voi edes ajatella... Sääli...
sairaalassaoloon ja hoitoihin. Perheessä ovat varmaankin yhdessä päättäneet asian. Mutta asiasta tietämättömänä ajattelee helposti, että jos sydämensiirto kuitenkin pelastaisi tytön.
ap
lapsella olisi elämä edessään.
Tällä kyseisellä tytölä on paha sydänvika, ja VAIKKA tämä nyt harkinnassa ollut siirto olisi onnistunut -mistä ei ollut mitään takeita - uusi leikkaus olisi ollut joka tapauksessa edessä taas parin-viimeistään viiden vuoden sisään. Lisäksi tytöllä oli leukemia.
Mahdollista toki olisi, että joku ihme tapahtuisi ja hän tosiaan eläisi vielä pitkäänkin. TOdennäköisempää kuitenkin on, että hän ei missään tapauksessa elä paria vuotta kauempaa, mutt ahän voi valita joko elävänsä puoli vuotta onnellisena ja kohtuuliisissa kiipulääkkein hallittavissa tuskissa kotonaan perheensä kanssa - tai elää sen pari vuotta ensin leikkauksen jälkeisissä tuskissa, sitten hylkimisenestolääkkeiden pahoinvoinnissa ja lopulta uuden sydämen vajaatoiminnan tuskissa - ja mahdollisesti myös sytostaattipahoinvoinnissa - sairaalassa.
Kyllä 13-vuotiaan täytyy jo voida osallistua tällaiseen päätöksen tekoon. Yksin hän ei sitä toki tee, onhan hänen perheensä samaa mieltä. Taivaan kiitos, mun ei tarvitse (toivottavasti) tietää, miten tämmöisen päätöksen voi ylipäänsä tehdä.
toisaalta jos hän ei halua enää kärsiä niin... En tiedä.