**KESÄNUPUT ma-ke**
Tässä linkkiä edelliseen:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=12026287&p=2&tm…
Kommentit (29)
Uusi vuosi otetaan vastaan kotosalla perheen kesken, muutamia raketteja ammutaan ja avataan pullo alkoholitonta kuohujuomaa =)
Meillä pojat ovat olleet tässä jo jonkin päivän flunssassa ja nyt se sitten tuli eilen minullekkin. Kurkku on karhea ja nenä kamalan tukkoinen, yöksi on pakko suhauttaa nasolinia nenään kun ei muuten happi kulje. Ylihuomenna ompi taas neuvola, vähän hirvittää että mitä lukemia puntari näyttää näin heti jouluherkuttelun jälkeen! =)
Muuten vointiin ei kuulu mitään kummoisia, äsken kuuntelin kotidoblerilla sydänääniä ja siellähän se pieni mennä viuhotti =)
Hyvää Uutta Vuotta 2008 kaikille!!!
Kauris ja pulla rv15+3
Sain supistelun vuoksi kehotuksen ottaa hiljakseen tovin aikaa. Ei ole paikkoja pehmentänyt tai muutakaan, mutta eipä nuo ei-kipeätkään päivittäiset supistelut kivalta tunnu näillä viikoilla. Ja hiiva tähän vielä lisäksi, niin voi että onkin mainio olo :P
iotus 14+5
Tervehdys vaan kaikille!
(en muista olenko ehtinyt edes jouluhässäkässä kirjoittamaan lainkaan, mutta kiirettä on pitänyt ja hengissä onneksi ollaan kaiken hulinan jäljiltä ;-))
Aj:lle ensiksi osanotot mummon poismenosta. Ainahan se kurjaa on vaikka kuinka olisi ollut odotettavissa, jaksuja vaan eteenpäin!
Meillä ei uutta vuotta juhlisteta mitenkään, ihan vaan kotioloissa lojutaan ja normi arki-iltaa vietetään. On ollut taas kuvotusta sen verran ettei mitään tee edes mieli syödä - toisaalta ihan hyvä sillä joulun yökötyksistä huolimatta on tullut ahmittua pari kiloa vaakaan lisää lukemaa. Selkäkin vihoittelee siihen malliin että pakko olisi yrittää jumpata/venytellä kotona iltaisin - vaan kun ei millään tämä sohvaperuna viitsisi... *huokaus*
Mutta mukavaa Vuodenvaihdetta kaikille, palataan ruudulle ensi vuoden puolella ;-)
Nyt se flunssa tuli mullekin ja kuumettakin on ja olo varsin kurja. Mitään lääkkeitä ei varmaan saa ottaa, posivilia tms?
Ääh, ei kai se auta kuin painua pehkuihin. Työpäiväkin oli aika tuskainen kestää tässä kunnossa, mutta kiirepäivänä ei vaan voi keskenkään pois lähteä.
Jestas mikä ähky olo ja päätä särkee.
Tuo meidän pienin pirpana (1v1kk) piti minua hereillä viime yönä puoli viiteen saakka, eikä yöuni oikein enää sitten auttanut vaikka sain nukkua puoli yhteentoista saakka aamulla. Syömistenkin kanssa meni tänään myöhään, niin eipä muuta tarvittu kun tuolla reseptillä jo pukkasi päänsärky päälle...Panadolin otin jo, muttei se auta.
Uutta vuotta meillä ei juhlita oikeastaan mitenkään ihmeellisesti. En ymmärrä koko vuoden vaihtumisen hössötystä. Ostimme kuitenkin alkoholitonta kuohuviiniä ja meillä on myös tähtisädetikkuja muksuille. Kotona ollaan.
Muutenkin raivostuttavaa kun kännipäiset ihmiset räjäyttelevät pommejaan toisten ikkunoiden alla keskellä yötä...lienen tullut vanhaksi, mutten oikeasti tykkää yhtään, kun eivät edes jälkiään siivoa :(
Jep, näihin tunnelmiin, lähellä vuoden vaihtumista :)
Kanelisokeri rv 17+3
Käytiin saunassa ja katsottiin ikkunasta raketteja. Mentiin partsillekin, mutta lapsi pelkäsi kovia ääniä. Parempi oli sisältä käsin katsoa. Puol kasilta neiti menikin nukkumaan ja me syötiin vähän sipsiä. Päiväruuaksi ostin savulohta ja fetasalaattia, paprikaa, patonkia ja tuorejuustoa. Olipas hyvää. Harvoin tulee syötyä tuorekalaa kun se on niin kallista. Mutta itse asiassa toooosi iso pala Norjan lohta maksoi vaan 5,5e. Että ei se nyt niin kauhean hintaista ollutkaan.
Mulla vielä sairasloma jatkuu loppuviikon. Ei tää flunssa ota parantuakseen ja oikea poskiontelokin on taas hieman kipeytynyt. Huomenna oon tietty taas päivystyksessä punktiossa. Antibiootti on mennyt jo kolme päivää eikä se tunnu purevan ollenkaan.
Nyt on alkanut liikkeet tuntumaan hieman selvemmin. Oli tosiaan parin viikon tauko kun en tuntenut niitä lähes ollenkaan. Edelleen epäilen, että istukka on edessä, koska yleensä ne liikkeet tuntuu tuossa kohdun sivussa tai ihan alhaalla. Parin viikon päästä on rakenneultra, sit pääsee kurkistamaan vauvan kuulumisia.
Tänään oli palkkapäivä. Tuli vähän ekstraa kun maksettiin tää sairaanhoitajien " kinkkuraha" . Meidän talossa se maksettiin vasta nyt. Kauppaan menikin sitten kiitettävät 250e. Ostin kaapit täyteen vaippoja, wc-paperia, pesuaineita ym. Lisäks kun osti vaihtohammasharjoja ym., niin hinta kipusi nopsaan ylös. Meillä ei ole autoa ja kun tulin tänään taksilla kaupasta kotiin, niin silloin tätyy ostaa niin paljon kuin auto vaan vetää. Tulee halvemmaksi käydä harvoin kaupassa ja ostaa kaapit täyteen. Ihanaa herätä muutenkin aamulla kun jääkaapissa on muutakin kuin valo. Ollaan kitkuteltu tosi pitkään niukalla ruualla, nyt ostettiin vaikka mitä.
Miutakin hieman ärsyttää tuo paukuttelu ja muutenkin älytön möly. Vielä kun tietää, että yötä kohden se vaan pahenee. Lapsiperheessä uusi vuosi ei ole mikään riemujuhla. Ehkä sitten kun lapset kasvaa, niin se saa uuden merkityksen. Miun lapsuudessa ei ikinä ostettu mitenkään merkittävästi raketteja, eikä myöskään miehen, joten ne tuntuu meistä turhalta. Riittää ihan hyvin kun katselee muiden ostamia raketteja. Turhaa rahan menoa. Kirjaimellisesti menee savuna ilmaan.
Jaahas, kello tulee yhdeksän, alkaa olla nukkumaanmenoaika. =) Ostin 9kk-lehden + kaksplussan tänään. Vauva-lehti tulee kotiin. Saa sängyssä vielä lueskella. Hyvää uutta vuotta kaikille!
Tytteli-83 rv 18+0
Hyvää uutta vuotta kaikille kesämammoille :)
Jännä juttu, olen ollut viikon lomalla ja iskiakseni oli parantunut. Eilen olin yhden päivän töissä ja jo puoleen päivään mennessä oli ihan hirveä iskiaskipu. Johtuukohan se työasennosta vai tuleekohan se päälle, kun en jaksaisi yhtään olla töissä ;)
Hyvää alkanutta vuotta kaikille! Jee, tänä vuonna vauvamme syntyvät!! :)
Meillä meni uusi vuosi tosi rauhallisesti. Oltiin kummipojan perheessä. Syötiin hyvin, saunottiin ja oltiin vaan rennosti. Mua välillä oksetti rankemmin, sit se helpotti kun söi ja makoili vaan.
Inhottavaa tosin että mulle iski ripuli sit yöllä joka jatkuu..
Tänä aamuna tuli nukuttua jopa 11 asti, ai ihanaa.
Nyt vaan rentoa oleilua. Illalla elokuviin jos olo sen mukainen että voi lähteä.
Nappulalle kiitos osanotosta.
a_j + pötkäle 17+5
Hei vaan kaikille!
Alkuraskauden pahoinvoinnit ovat muisto vain ja nyt on selvästi alkanut se keskiraskauden energisyyden aika :-) Odottelen jopa, että pääsisi jo töihin näin joululoman ollessa loppusuoralla! Töitähän " saa" enää tehdä vain muutaman kuukauden ja sitten " joutuu" keskittymään vauvaan ja mm. mukavat lounashetket aikuisten seurassa (työpaikalla) on vain muisto ;-)
Maanantaina oli neuvola ja sain kuulla ekan kerran sydänäänet. Pieniä liikkeitä tuntuu jo masussa. Kaikki normaalisti: hemoglobiini laskenut 137 jopa 127:ään, verenpaine ok, jne. Ainut miinus on (mielestäni) painonnousu, taisi olla melkein 3 kg. Syytetään pahoinvoinnin aiheuttamaa jatkuvaa mässäilyä. Onpahan jotain, missä voi parantaa tapansa uuden vuoden kunniaksi.
Nautinnollista keskiraskauden aikaa kaikille kesäkuisille!
Marke rv 16+2 (ja taapero 3,5 v.)
tänä vuonna meille syntyy esikoinen :)
pikku hiljaa alkaa uskoon todeksi..ku mahakin alkaa kasvaan =)
olen ehkä outo..ku vasta nyt uskon tämän todeksi!? onko ketään toista kohtalotoveria?? mul ehkä johtuu siitäkin, et kerrottiin vast jouluaattona vanhemmille ja muille läheisille raskaudesta!!
jotka sekos täysin..ensimmäinen lapsen lapsi! niin silmät kosteina oltiin
kaikki jouluaattona :)
uusi vuosi on alkanut ihan hyvin!! mitä nyt puolimakaavassa asennossa ei oikein voi olla!! koska alkaa oikeeseen kylkeen sattuun..sellaista jomotusta ja venymisen tunnetta mikä ei tunnu mukavalta!! onko kenelläkään muulla vaikeuksia olla puolimaakaavassa asennossa??
nyt olen saanut nukuttua pari yötö melkein kunnolla!! ei ole tarvinut ku pari kertaa juosta vessassa!! muuten meni ainakin kuukaus ku juoksin 5-8 yöllö vessassa..ei kiva!! ei saanut nukuttua ja töissä oli aivan sekoisin!!
vielä kerra oikein hyvää uutta vuotta kaikille :)
rv 17+2
Eli kohtua nipistelee, kasvukipuja koko ajan ja joskus vihlaisee oikein ikävästi kun ne ligamentit venyy. Varsinkin kun oli viikon ajan paha yskä niin aina silloin tällöin yskiessä vihoi. Mutta kaikki täähän on vaan positiivista kun se tarkoittaa et vauva kasvaa ja kaikki on niin kuin pitääkin! :)
Jouluna kyllä kiukutti kun en saanut syödä kylmäsavulohta, häränsilmä-kananmunia, ilmakuivattua kinkkua ect. Jostain syystä mun tekee koko ajan mieli JUST sitä mitä ei sais syödä... hih. No, selvisin kuitenkin.
Masu on kasvanu parin viikon aikana tosi paljon ja jatkuu vaan! Kiva juttuhan se on!! Serkun puoliso sai uuden vuoden aattona esikoispojan ongelmaisen synnytyksen jälkeen - kaikki voivat nyt hyvin. Tuli kamala kärsimättömyys: miks ei mun vauva vois jo syntyä?! En malttais odottaa et vauva tulee!!!
Nyt kun kevät tulee niin mieli virkistyy. Ostin tulppaaneita ja heti tuli keväinen olo!! Piristystä elämään siskot - kohta aurinkoa nähdään enemmän ja olo on varmasti kaikilla kohta parempi kun ihana keskiraskauden aika on käsillä!
Hyvää Uutta Vuotta 2008!! Ainakin meillä se tulee muuttamaan elämän täysin! :D
ElinaAnnina ja paulapetteri rv 15 +5
Flunssa valvottaa, olo on kurja. Piti kolmesti mitata kuume ennenkuin uskoin ettei sitä muka nyt ole, vaikka joka paikkaa särkee ja olo on niin kamala. Oli sitä uutena vuotena ja eilen 38 asteen kieppeillä, nyt ei sitten vain näköjään ole mutta olo ihan yhtä huono. Saikkua pitää siis taas hakea, äänikin vain hiipuu hiipumistaan. On hauska yrittää huutaa koiria tulemaan sisälle, mieskin nauroi että kuulostan ihan Tarzanin pikkusiskolta :)
En kai minä ole vieläkään tätä odottamista sisäistänyt, nyt pikkuhiljaa mahan kasvaessa alkaa jännitys kasvaa :)
Pitää 9 maissa hipsiä kylälle hakemaan sitä saikkua ja käydä työpaikalla ilmoittautumassa, etten ole tänään enkä varmasti perjantainakaan työkunnossa (torstai onkin vapaapäivä)...
Mulla on kolmas neuvola ensi viikolla, en vain muista minä päivänä (ehkä 9.1. iltapäivällä?) kun viime käynnillä unohdin kortin kotiin ja olen jo hukannut sen muistilapunkin minkä neuvolasta antoivat seuraavaa kertaa muistuttamaan - tyypillistä minulle :)
Heräsin tänään aikaisin kun mies lähti taas töihin, eikä kuopus jaksanut nukkua kellonsoiton jälkeen enää...silmä kourassa tässä siis...
Voi kun nyt nämä kolme viikkoa menisivät nopeasti ohi ja pääsisin sinne rakenneultraan. Olo on niin ei-raskaana kuin vain voi olla, eihän neljännen raskauden pitäisi olla näin helppo? No, rinnat on tosi arat ja vatsakumpu kasvaa, mutta muuten en olostani arvaisi...pitää varmaan olla onnellinen siitä, että kaikki on ok. Silloin tällöin saattaa repäistä alavatsalla, jos kääntää sängyssä kylkeä liian rivakasti, mutta muuten ei mitään ihme repäisyjä tunnu.
Enpä muuten tunne mitään likkeitäkään vielä. Kaipa ne sieltä taas tulevat viikon 20 jälkeen...kuten aiemmillakin kerroilla.
Tulisipa pian lunta. Tuntuu, ettei tätä pimeyttä ja märkää jaksaisi enää päivääkään. Tulee kyllä lyhyt talvi tällä menolla.
Hohhoijakkaa, josko sitä menisi kohta suihkuun ja virittäytyisi alkavaan päivään.
Kanelisokeri 17+5
Kirjoitin eilen pitkät sepustukset, mutta sitten tapahtui jotain ja kaikki teksti hävis. Suututti sen verran, etten enää jaksanut kirjoittaa mitään.
Mulla ne liikkeet on toooosi hentoisia. Että onpas Kanelisokeri mukava kuulla, ettet ole missään raskaudessa tuntenut niitä ennen 20 viikkoa. Ekassa raskaudessa nimittäin liikkeet oli heti voimakkaat kun aloin ne tuntemaan viikolla 17. Näihin aikoihin mahan päällys oikein hytkyi kun vauva kääntyili ja potki niin ahkeraan.
Nyt vaikka söisi makeaa ym., niin ei potkut voimistu. Selällään en tunne niitä ollenkaan. Jos istun hieman taaksepäin nojaten, niin sillä tavalla tunnen liikkeet parhaiten. Ja ne vaan tuntuu sivuilla, ei ollenkaan edessä.
Joo, asia mistä eilen aloin kirjotitamaan, oli suonikohjut. Mulla ei ekassa raskaudessa tullut niitä, mutta nyt on selvästi tullut polven alapuolelle. Vielä ei ole mitään sykkyrää, suoni vaan pullistaa kun seisoo. Mutta arvatkaan mikä kriisi se mulle on. Hitto, ikää vasta 24v. ja tässä jo mummoutuu. Äidillä tuli jo ekassa raskaudessa kohjuja, vaikka oli silloin 19v. ja painoi alle 50kg. Eli mulla on niihin taipumus. Koko ekan raskauden pelkäsin niitä ja olin niin onnellinen kun säästyin. Mutta nyt...nyyh!
Mutta tästä tormistautuin liikkumaan enemmän. Alkuraskaus on mennyt sen pahoinvoinnin kourissa + sairastellessa, mutta nyt alan kunnolla liikkumaan. Vedin eilen kotona 45 minuutin jumpan. Oli aikas hauskaa ja esikoinenkin välillä hyppi mukana. Ens viikolla ostan jumppakortin ja alan käymään jossain perusjumpissa. Pääsee samalla vähän kotoa pois tuulettumaan. Liikuntahan se auttaa niihin kohjuihinkin. Oon tietyllä tavalla hieman vältellyt rankempaa liikkumista, aivan kuin ennaltaehkäisten supistuksia, mitä oli ekassa raskaudessa jo varhain. Mutta mitäpä minä sohvalla makaamaan, liikun niin pitkään kun hyvältä tuntuu.
Nyt lähden nukuttamaan tuota lasta.
Tytteli-83
Minäkin tulin kokeilemaan, miltä se työntekö maistuu, mutta aika työn teeskentelyä on eka päivä ollut. Hirveä väsy edelleen.
Illalla, kun menimme nukkumaan, rysähti sängystä pohja hirveällä metelillä. Koko mökki oli hereillä sen jälkeen ja eikun poikaa (3-v) rauhoittelemaan ja mies yrittää pikakorjata sänkyä niin että siinä voisi nukkua. nauratti pitkään kun itsekin pelästyttiin sitä rytkettä. EIKÄ EDES TEHTY MITÄÄN VAAN VAIN OLTIIN ALKAMASSA NUKKUMAAN!! niin. ettäs tiedätte :D
no sitten poika herätti 02 aikaan kun niitä mörköjä näkyi taas unissa. 04 oli vaipasta tullut ylivuotona niin että lakanat ja yökkäri olivat märät. uutta turtles pyjamapaitaa ei kuitenkaan saanut vaihtaa. no sitten ennen 06 poika heräsi taas, ilmeisesti oli nähnyt unta että pissit oli sängyssä taas kun tuli sanomaan että on märkä. minen nukkunut tuon 04 herätyksen jälkeen enää joten on taas se ruuvipuristin tuossa ohimoilla.
mietin että ensi viikon ke jos jaksaisi sinnitellä ja sitten menisi neuvolaan lääkärille hakemaan saikkua jos ei tämä tästä muuksi muutu. ei ole kamalan proaktiivista tämä töissä olo. mun työpaikassa vielä yhdet jeesustelee että täällä vaaditaan se 110% kaikilta joka päivä joten ootan vaan että tulevat sanomaan mun 30% tehosta :D
Vauvasta saatiin kunnon ultrat kun tuon kilpirauhasen vajaatoiminnan takia pitää käydä äitipolilla tarkistutettavana. Sieltä katseli semmoinen alien ja aukoi suutaan. hirmuihanaa oli katsella sitä köllimistä ja kääntyilyä. viikolla 20 saan mennä rakenneultraan joten sitä odottelen jo innolla. oli muutes punkero niin eläväinen että tuli vahvat poika-fiilikset siitä, vaikka tietty sukupuoli on vielä näillä viikoilla kala. liikkeet on tuntuneet jo monta viikkoa.
mutta jotain positiivistakin on sattunut. miehen kanssa kävimme alennusmyynneissä ja minä löysin mammahousut lindexiltä hintaan 17,95e!!! siis minä, reitevä ja persevä, h&m b&b farkuissa kokoa 50 käyttävä rotunainen.. no, ei tartte töissä kulkea perse paljaana.
- Pirkko rv 14+6
Sori painoin entteriä äsken vahingossa.
Täällä ollaan kanssa flunssan kourissa, niin kuin moni muukin näyttäisi olevan.
Jouluna oli ihanaa kun kävin aattona ja joulupäivänä vain kerran aamulla oksentamassa:) Ruoka maistui ja sitä tulikin syötyä paljon. Tapanin päivänä oli kurkku kipeä ja kauhea kutiseva kuiva yskä. Illalla kävin useasti okentamassa:(
Pahoinvointi on sen jälkeen helpottanut, mutta kurkku kipu ja yskä jatkuvat. Kuumetta ei ole vaikka, siltä tuntuu että olisi. Minulla ei ole ikinä raskausaikana noussut kuume. Yöllä ei tahdo saada nukuttua kun yskittää koko ajan.
Uusivuosi oltiin ihan kotona keskenämme. Illalla käytiin ampumassa muutama raketti ja tytöt olivat ihan innoissaan. 1.8v. huusi " lisää, lisää"
Ja samaa hän huusi puolenyön aikoihin kun katseltiin raketteja ikkunasta=D
Huomenna aamulla yritän saada varattua lääkärin. On varmaan poskiontelontulehdus tänään on sattunut vasempaan poskeen ihan älyttömästi ja koko pää on muutenkin tukossa. Sunnutaina kävinkin jo lääkärissä, mutta oli ihan turha reissu.
Masuasukista olen vähän huolissani en ole tuntenut mitään liikkeitä pitkään aikaan. Eikä mahakaan ole kasvanut:(
ilonella3 15+6
Nyt on sitten se vuosi jolloin meidän vauvat syntyy. Ihanaa!
Keskustelua on ollut liikkeistä. Mä tunsin viime viikolla tosi selviä liikkeitä ja nyt en mitään. Hiukan hermostuttaa, vaikka eiköhän tämä ole ihan normaalia. Jotenkin sitä vaan toivoi, että kun viime viikolla oli niin selvät liikkeet niin niitä sitten alkaisi tuntemaan joka päivä tai edes joka toinen päivä! Ensi viikon neuvolaankin tuntuu olevan ikuisuus, toivottavasti sydänäänet kuuluisivat silloin hyvin. Rakenneultraan on vielä neljä viikkoa aikaa.
Pitkältä tuo aika tuntuu, vaikka toisaalta aika on mennyt hurjan nopeaan. Tuntuu kuin vasta eilen olisi plussannut. On tämä raskausaika niin ihmeellistä.
Tsemppiä kaikille, jotka kärsivät flunssasta. Täytyy toivoa, että tämä pakkaskausi hiukan hillitsisi pöpöjen leviämistä.
Eliador ja vimpula 17+5
Kerrataanpas: Kun tulin raskaaksi, niin oksensin 9 viikkoa putkeen ja sen jälkeenkin vielä melkein joka päivä. Esikoisella on ollut kolme korvatulehdusta, itse olen ollut nyt kaksi viikkoa flunssassa ja siitä seurasi kipeä poskiontelontulehdus, joka ei meinannut lähteä parantumaan. Eilen näytti jo hieman valoisammalta elämä, mutta eipä siinä kaikki. Vielä piti mahataudin nasahtaa. Ja arvatkaa vaan onko se seuraavaksi lapsessa. Voi helvetti sanon minä!! Miksi en saa ikinä olla hyvinvoiva ja terve??? Alkaa jo voimat ehtyä ihan totaalisesti tän homman kanssa. Onneks oli jo valmiiksi saikkua, ettei taas tarvitse selitellä töissä, miksi en ole työkuntoinen. Kyllä pikkuhiljaa itku pääsee.
Että kesää odotellessa...
Tytteli-83
Kerrataanpas: Kun tulin raskaaksi, niin oksensin 9 viikkoa putkeen ja sen jälkeenkin vielä melkein joka päivä. Esikoisella on ollut kolme korvatulehdusta, itse olen ollut nyt kaksi viikkoa flunssassa ja siitä seurasi kipeä poskiontelontulehdus, joka ei meinannut lähteä parantumaan. Eilen näytti jo hieman valoisammalta elämä, mutta eipä siinä kaikki. Vielä piti mahataudin nasahtaa. Ja arvatkaa vaan onko se seuraavaksi lapsessa. Voi helvetti sanon minä!! Miksi en saa ikinä olla hyvinvoiva ja terve??? Alkaa jo voimat ehtyä ihan totaalisesti tän homman kanssa. Onneks oli jo valmiiksi saikkua, ettei taas tarvitse selitellä töissä, miksi en ole työkuntoinen. Kyllä pikkuhiljaa itku pääsee.
Että kesää odotellessa...
Tytteli-83
Se olis vuoden viimeinen päivä!
Kuinka aiotte viettää uutta vuotta?
Meillä ihan rauhallisesti, menemme 6kk vanhan kummipojan perheeseen illaksi. Syömme varmasti ainakin hyvin :D
Kuinkas muuten olette jakselleet?
Mulla sama meno jatkuu, aamut on tosi hyviä, iltapäivät ja illat kehnoja ja voin huonosti.
Aamut oon hyödyntänyt.. eilen ja tänään lenkkeillyt ym urheilua mikä tuntuu aina hyvältä.
Yökkimiset alkaa sitten aina 12-16 välillä tuttuun tyyliin..
OIKEIN IHANAA UUTTA ALKAVAA VUOTTA 2008 KAIKILLE TEILLE!! :)
a_j + pötkäle 17+4