Onko sinulla ja miehelläsi erilaiset turvallisuuskäsitykset? Jos on, niin miten löydätte kompromissit?
Meillä on miehen kanssa yhtenevä käsitys siitä, että lapsia ei saateta vaaratilanteisiin ja aikuisten tehtävä on huolehtia heidän turvallisuudestaan. Mutta missä riskiraja eri tilanteissa kulkee - siinäpä olemmekin usein eri mieltä.
Minun mielestäni mies on joskus liian rohkea, miehen mielestä taas minä olen ylivarovainen. En nyt ala antaa mitään esimerkkejä, sillä en kaipaa kommentteja siitä, kumpi meistä on " oikeassa" ja kumpi ei.
Sen sijaan haluaisin kuulla, miten löydätte molempia tyydyttävät kompromissit tällaisissa tilanteissa, kun lähtökohtana on, että molemmat vanhemmat ovat vastuuntuntoisia ja heillä on myös tasavertainen oikeus päättää lastensa kasvatuksesta.
Kommentit (7)
Mies esim. jättää lapset yksin suihkuun kun hakee yökkärit, pyyhkeet ja vaipat, rasvat ja iltalääkkeet esille. Ok, ovi on auki ja pieni asunto että kuulee. Eikä tosiaan lapset ole ammeessa vaan suihkun alla. Nuorin 1v4kk ja tottunut suihkussa kävijä, mutta silti en tykkää tuosta. Aikansa kun huomauttaa niin kyllä se menee perille:)
Turvavöiden kiinnitys on toinen. Mies kiinnittää ne miten sattuu (jättää löysälle) ja minä kuljen perässä tarkistamassa jokaisen lapsen vyöt. Kun ajelevat isän kanssa keskenään niin sitten ovat miten ovat, en voi sille mitään jos mies ei huolehdi kunnolla vöitä kiinni. Tosin huomautan joka kerta siitäkin.
Minä nipotan liikaa leikkipuistoissa. Pelkään että lapset satuttaa itsensä enkä mielellään anna kokeilla uusia juttuja. Sitten kun sanovat " mä osaan tän jo kun isin kanssa opeteltiin" niin saavat mennä:)
Mies ei anna lasten hyppiä sohvalla kun taas mun puolesta kuopuskin saa harjoitella kiipeämistä ja laskeutumista. Eli mä olen lepsumpi tuossa asiassa.
Pyritään juttelemaan ja tarpeen vaatiessa valitetaan/sanotaan rumemmin ja sen jälkeen taas keskustellaan. Yleensä mies on noissa suihku ja turvavyö asioissa ajattelematon. Hänen kotonaan on toimittu samoin ja se tulee ikäänkuin luonnostaan.
mutta joskus tulee kyllä ristiriitoja. Viimeisin tuli, kun mies olisi halunnut ylittää pienen lahden jäitä pitkin!!! Okei, tiesimme että kohdassa on vettä vain noin 50 cm ja mies olisi testannut jään kestävyyden ensin yksin, mutta minä en nähnyt pienintäkään syytä mennä toikkaroimaan heikoille jäille lasten silmien edessä. Olen tässä asiassa ehdoton (=mihin tahansa jäälle vasta kovien pakkasten jälkeen), mies taas ajattelee, että harkinnan mukaan kestävyyttä voi testatakin. Aargh!
Olemme myös keskustelleet vakavasti siitä, voiko uimarenkaassa olevan lapsen kanssa uida vedessä, jossa aikuisellakaan ei ylety jalka pohjaan. Näitä tilanteitahan molemmat arvioivat omien taitojensa pohjalta: minä en menisi kaulaa syvempään veteen, koska olen huono sukeltaja. Mies taas on hyvä sukeltamaan, eikä kammoa parimetristäkään vettä koska luottaa pystyvänsä pelastamaan lapsen jos hän sattuisi humpsahtamaan veteen.
Muuten uintiasioissa mies on jopa minua tarkempi ja vahtii mm. haukkana lapsia uimahallissa. Minulle kävi kerran niin, että porealtaassa katsoin hetken toiseen suuntaan, ja sillä välin 2-v. sukelsi itsekseen. :/ Eli sattuu näitä puolin ja toisin.
Uimatouhuissa taas mies on jopa minua tarkempi, esim. uimahallissa hän huomauttelee minulle että vahdi lasta tarkemmin.
..eikä mies pääse asettamaan vauvaa hengenvaaraan oman huvinsa vuoksi.
meillä mies on monesti tarkempi, ja silloin minä mukaudun hänen tahtoonsa. Jos mies ei ole paikalla, niin teen niinkuin teen.
Joko nalkutan ja kommentoin tai sitten en halua kuulla koko asiasta.
Minusta tuntuu että muksu on vaarassa aina kun se menee miehen kanssa. Mutta minkäs teet. Avioliitossa eletään ja pakkohan miehen on viettää aikaa lapsen kanssa.
uimahallissa oleminen,
minä ylivarovaisena en antaisi lasten hypätä altaaseen enkä päästäisi poikaa (4v) isoon altaaseen ollenkaan, joten
minä en mene uimaan lainkaan " pelottelemaan" mukaan vaan mies hoitaa uimiset ja antaa hyppiä isoonkin altaaseen ja uida sukellella puljata mielin määrin itse tietenkin vierellä ja vastassa altaassa. Ja minä en edes tahdo kuulla noista hypyistä ja sukelluksista ;)