Hei kaikki atoopikkoketjuun kirjoitelleet....
Haluan tässä nopsasti tuoda esille oman tarinani, en halua kommentteja, enkä väitä olevani ainoa oikeassa olija, mutta toivon että luette tämän ja otatte ihan vakavasti.
Olen ollut atoopikko ihan lapsesta saakka, nyt ikää reilu 30. Olin todella pahassa kunnossa murrosiästä saakka, jolloin atopia alkoi vaikuttaa koulunkäyntiin ja koko elämään. Olisin vain halunnut kuolla, öisin en saanut nukuttua, koko ajan särki ja poltti, ainoa helpotus oli yölliset suihkut. Lintsasin koulusta jne. Vanhempani kuluttivat tuhansia markkoja erilaisiin hoitoihin ja lääkkeisiin, kaikkea koitettiin, olin moneen kertaan sairaalassa sisällä ja väkisin etsittiin jotain allergiaa, vaikkea atopiallani ollut mitään tekemistä allergian kanssa..........
Kerran eräs nainen näki minun käteni, jotka olivat aivan hirveät ja edelleen parannuttuani minulla on pahoja arpia varsinkin ranteissa, jotka ruskettuvatkin ihan epätasaisesti. Tuo nainen sanoi, että mitä sinä tuollaisesta kärsit ja antoi minulle lääkärin numeron ja vannotti, että menisin tuon lääkärin luo. No tilasin ajan Allan Lassukselta Helsingistä ja menin, tosin hyvin epäluuloisena, mutta myös hyvin epätoivoisena. Olin päästä varpaisiin aivan rikki, korvien takaa ihoneste " valui" ihon pintaan, niin rikki iho oli. Lassus katsoi kädet ja korvan takuset, kysyi muutaman kysymyksen ja sanoi, että ei mitään hätää, sinä paranet tästä, voitte kuvitella että sisäisesti nauroin. Hän selvitti hyvin yksinkertaisesti käsittääkseni Suomen ainoana tämän alan professorina, että Suomessa suurinta osaa atoopikkoja hoidetaan täysin väärin. Iho on liian kuiva, ei ole mitään allergiaa, kuivuus aiheuttaa kutinan ja raapimisen ja ihottuman. Ulkoisesti rasvoilla hoidetaan oireita ei syytä. Atoopikon tulee saada kosteus sisältä päin jota täydennetään rasvoilla ulkoa, tällä tavoin on ainoa mahdollisuus saada oikea tulos. Kortisoni tuhoaa ihon vuosien käytössä ja on myrkky. Sitä käytetään vain sen aikaa, että saadaan iho kuntoon. Vivida on lääke, joka on ulkomaillakin runsaasti palkittu ja jonka Lassus on kehittänyt. Se on se sisäinen apu, jonka atoopikko tarvitsee, ulkoisesti taas Lassus nimenomaan kielsi käyttämästä niitä paksuja rasvoja kuten novalan ym, sillä ne tukkivat ihon ja aiheuttavat entistä enemmän kutinaa ym. Käytän itse hänen suosituksestaan essexiä. Lassus määräsi minulle kolme tablettia vividaa päivässä sekä itse sekoittamansa kortisonin, jota käytettiin vain niin kauan, että iho saatiin kuntoon ja perusvoiteita. Kolmen kuukauden ajan 3 tablettia ja sitten 2. Minun ei ole koskaan tämän jälkeen tarvinnut käydä lääkärissä atopian takia ja tuosta jo 10 vuotta. Parin viikon jälkeen alkoi näkyä ihossa muutoksia kuukauden päästä olin jo ihan erilainen ja puolen vuoden päästä minulla oli aivan terve iho. En ole tuon jälkeen tarvinnut kortisoneja. Käytän nykyään vividaa kuuriluontoisesti ja rasvaan itseäni kasvoista joka pesun jälkeen muuten satunnaisesti. Valitetavasti Allan Lassus menehtyi, mutta hänen poikansa jatkavat isänsä toimintaa Ars medicinassa Helsingissä.
Olen lähetellyt useita ihmisiä Lassuksen luo ja moni on saanut avun. Hän on myös heti sanonut esim. työperäisestä ihottumasta kärsivälle sukulaiselleni, että hän ei parane, mutta oloa voidaan huomattavasti lievittää ja näin kävi. Älkää tyytykö oireitten hoitamiseen. Ottakaa selvää ja ehdottomasti kaikki, joilla ei ole kala-allergiaa koittakaa vividakuuria vähintään kolmen kuukauden ajan
Kommentit (9)
Mutta suorastaan vauvanpehmeäksi ihoni sain kun otin ruokavaliooni luonnolliset rasvat mukaan eli rasvaiset kalat ja lihat sekä voin ja oliiviöljyn.
En edes ajatellut,e ttä ihoni voisi siitä parantua, muttya niin vain tapahtui...
Joten en epäile hetkeäkään, etteikö atoopikot myös voisi hyötyä sisäisesti nautitusta rasvasta uin vain mekaanisesti ulkoa päin tulevasta joka onkin luonnotonta jois oikein ajattelee......
Mutta kiitos jokatapauksessa AP:lle kun viitsit tarinasi tänne kirjoittaa. Toivottavasti siitä on apua monelle.
Muuten, taitaa rasvan syöminen oikeasti helpottaa ihoa... siis ihan margariinien ja voin.
Söin kaksi vuotta monta kertaa päivässä rasvatonta jukurttia (enkä juuri muuta) kunnes herkistyin vanilialle. Ehkä joskus kesällä aloin syödä enemmän voita leivällä yms ja muutenkin leivän syöminen lisääntyi kun ruokavaliostani jäi lisää ruokia pois. Kesän jälkeen ihoni on ollut parempi.
Joten syökää myös sitä rasvaa!! Ja ehkä veden juominenkin helpottaa. Itse olen aina ollut tosi huono juomaan vettä mutta nyt töissä sitä onneksi yritän janojuomana juoda.
Voisitko vielä kertoa käytitkö Vividan tuotteista sitä originalia vai jotain muuta.
ensimmäiseksi heivaa hevon kuuseen kaikki kevyttuotteet!
Siis kevytjogurtit, kevytrasvat, kevytlimsat. Ei ihmisen keho pysty niitä samalla tavalla hajottamaan ja käyttämään hyödyksi kuin oikeita rasvoja.
Meillä on luovuttu kaikista kevyt/light -liitteisistä ruuista ja juomista.
Kun syö ja juo kohtuudella, ei lihokaan, eikä olla lihottukaan.
Mutta tosi moni noita kevytjuttuja vaan ostaa. Ei niistä vaan saa niitä hyödyllisiä rasvoja joita esim iho tarvitsee.
(kevyt) tuotteissa on sitruunahappoa (E330), jonka epäilen meillä aiheuttavan iho-oireet. Sen takia siirryttiin mm. voimariin lapsen osalta.
käytän ihan sitä originaalia vividaa ja edullisimmin sitä saa nettikaupoista 38e pkt apteekissa yli 50e.
Minä olen saanut ihottumaan apua myös vividasta. Löysin avun aivan sattumalta: minulla oli ollut vuosia kaulassa ihottumaa, verisuonet jo kuulsivat läpi. Sitten söin vividaa - enkä ole sen koommin tarvinnut kasvoihin kortisonia.
Myös helokkiöljy auttaa. Sitä pitää syödä 6-8 kapselia päivässä (purkin kyljessä lukee 4 päivässä). Mutta antaa myös hyvän avun.
Minun mielestäni vividan ja helokkiöljyn ero on siinä, että öljy kosteuttaa, mutta vivida paksuuntaa ihon, jolloin se ei " sairastu" yhtä helposti kuin ohut iho.
Olisin muuten ehdottomasti halunnut kokeilla tuota. Mulla stressi laukaisi ihottuman pahempana kuin se aiemmin ikinä on ollut. Kesä oli helpompi ja ihokin parempana mutta tunnen sen tuskan mitä joutuu kärsimään kun tuntuu että haarukalla tekisi mieli ihoaan raapia kun kutiaa niin julmasti.
Ehkä joku keksii keinon meille kala-allergikoillekin!