Mahatauti rv 14, - Voiko johtua raskaudesta?
Hei vaan!
Odotan toista lasta (rv 14) ja sain joulunpyhinä karmean oksennus- ja ripulitaudin. Oksennus meni onneksi ohi parissa päivässä, mutta ripuli jatkuu jo neljättä päivää. Myös edellisessä raskaudessa olin vastaavassa mahataudissa samoilla raskausviikoilla. Voisiko tämä siis johtua raskaudesta? Tapahtuuko noilla viikoilla jotain muutosta hormonitoiminnassa tai jossain muussa?
Molemmilla kerroilla mahatauti on alkanut täysin yllättäen ja kukaan muu noin 10 hengen seurueista ei saanut mitään mahaoireita, joten tuntuisi oudolta, jos vain minä saisin mahataudin ruuista, joita kaikki muutkin ovat syöneet.
Molemmat alkuraskaudet ovat myös menneet melko helposti eli varsinaista raskauspahoinvointia ei ole ollut lainkaan, pientä kuvotusta vain.
Terveisin
Kamu2, rv 14+3
Kommentit (2)
Juu, mulla on perustautina Crohnin tauti eli krooninen suolistotulehdus. Tauti on ollut rauhallisena useita vuosia, mutta viime synnytyksen jälkeen se oireili muutaman kuukauden ja hoitui lopulta kortisonilääkityksellä pois. Tautiin liittyy kyllä ripulia, mutta mulla ei milloinkaan oksentelua. Tätä oksennustautia raskauksien aikana siis ihmettelin...
Mun mahatauti onneksi hellitti 5 päivän ripulin jälkeen ja nyt tilanne on taas normaali. Toivottavasti myös sulla tilanne tasaantuu, kun hormonitoiminta tasoittuu raskauden edetessä.
Näissä suolisto-ongelmissa estrogeenilla on tutkimusten mukaan jotain pahentavaa vaikutusta. Esim. mulla e-pillerit sai aina aikaan suolistotulehduksen ja mulla tauti alkoikin pillereiden aloituksen jälkeen.
Mukavaa raskausaikaa sulle!
mulla rv5+6 ja vatsa sekaisin jo viikon verran - kärsin normaalistikin kyllä ärtyvästä suolesta, mutta nyt nousi kyllä suolen aktiviteettitaso selkeästi...
kai se jotenkin hormoneihin liittyy, tuo ÄS:kin kun alkoi oireilemaan murrosiän jälkeen.