Joko teidän 3-4-vuotiaat POJAT pukee ja riisuu itse??
Minä olen tapellut mun kohta 4v pojan kanssa kaksi vuotta nyt tuosta pukemisesta ja riisumisesta! Poika OSAA, mutta heittäytyy laiskaksi ja saamattomaksi heti, kun pitäisi vetää jotakin rytkyä päälle tai ottaa pois. Hän koittaa vetää sukkaa väkisin jalkaa ja kun se ei tietenkään mene, hän heitää sukan pois ja alkaa kiukutella.
Ollaan käytetty palkitsemista ja kiristystä, toimii hetken. Eli nähty on, että paidat ja housut kyllä menee jos hän haluaa.
Miten teillä? Päiväkodistakin tulee koko ajan viestiä, että poika on aina viimeinen ulosmenijä ja sitten hän itkee ja kiukkuaa, kun kaverit on jo pihalla ja poika itse vielä toinen jalka lahkeessa, toinen ulkona...
Mitä tässä tekisi?
Kommentit (14)
Poika on ollut nyt vuoden seurakunnan kerhossa, josta on tullut viestiä, että osaa ulkovaatteet riisua itse. Kotona ei kuitenkaan "osaa". Usein teenkin niin, että annan kiukutella eteisessä niin kauan kunnes ulkovaatteet riisuu. Ulkovaatteiden pukeminen onkin sitten aika hankalaa ja hidasta, joten usein autan (vaikka ei ehkä kannattaisi).
Sisävaatteiden kanssa ei ole ongelmaa. Välillä on tosin housut ja paidat väärinpäin :-)
ei sitten millään "osaa"kotona pukea, mutta tarhassa homma sujuu yleensä aika vauhdilla vielä. Kotona tosiaan mankuu pienimmästäkin, ettei osaa eikä jaksa. Vetskarin kyllä haluaa laittaa takista kiinni aina kotonakin, mutta kaikki muu pitäisi aina auttaa.
3,5 vuotias. Tai osan vaatteista saa yleensä aina itse päälleen ja vaihtoehtoisesti pois, mutta täysin omatoiminen pukeminen on vielä kaukana.
Varisnkin patistaessa pukemaan heittäytyy ihan avuttomaksi. Teenkin aina niin, että jos ei lapsi itse ala pukea puen hänet. En halua tehdä pukemisesta mitään kynnyskysymystä. Koska on ihan normaali lapsi luulen, että vuoden kuluttua ovat pukemistaidot ja -halut jo ihan toista luokkaa.
Poika on kyllä jo 5v. Väkisin yrittää repiä sukat jalkaan ja jos ei heti mene niin saa hirveät raivarit..
Pojat 4v. Pukevat ja riisuvat kyllä. Riisuneet 2v. lähtien.
Poika on kyllä jo 5v. Väkisin yrittää repiä sukat jalkaan ja jos ei heti mene niin saa hirveät raivarit..
Meillä välillä yrittää tahallaan pukea väärin, jotta äiti pukisi hänen puolestaan. :/
Ja sitten ne raivarit päälle.
Ja tilannetta pahentaa vauvatulokas, vaikka tuo isoveikka ei kauhean mustis olekaan. Pahempaan olin varautunut.
ja ne raivarit tulee jos ei heti onnistu. Sujuu kyllä jos on ihan pakko, mutta mieluiten äiskä saisi pukea, tähän asti ainakin. Nyt havaittavissa omaa halua.
Kiva kun pikkusisko vähän alta 2 vee on jo ihan innoissaan pukemisen suhteen ;)
Varmaan tosi hankala kuin pitäisi "osata olla jo iso poika" mutta toisaalta haluaisi olla vielä äidin pieni vauva :)
Poika juuri täytti kolme vuotta ja on jo puoli vuotta pukenut ja riisunut itse kaiken päiväkodissa odotetaan, että kaikki kolme vuotta täyttäneet pukevat itse, jos ei pue, on lapsessa jotain häikkää. 4-vuotiaan pukemattoman olisi syytä katsoa peiliin.
Esim. sukat menee jalkaan ja takin vetoketjun osaa laittaa kiinni. Ja hänellä on hirmuinen halu tehdä itse, oikein suuttuu jos yritetään joskus auttaa. Kengännauhoja ei osaa vielä solmia ;-)
Tämä(kin) on niin yksilöllistä.
juu, kyllä varmaan pitäisi passittaa poika neurologille tai psykiatrille. varmaan on tosi jäljessä kehityksestä, vaikka osaa jo kirjaimet jja numerot a kirjoittaakin esim nimensä.
Nykyään enää napit ja nauhat tarvii auttaa.
Mutta ei ole harvinaista, että 3-4-vuotiaat eivät edes osaa pukea. Poika meni viime syksynä srk:n kerhoon (3-4-vuotiaiden kerho) ja oli siellä kuulemma AINOA (ohjaajien mukaan, itsehän en ole näkemässä), joka osasi itsenäisesti pukeutua ulkovaatteisiin. Nyt siellä toki jo osaa muutkin suurimmaksi osaksi, mutta tuo hämmästytti minua kovasti syksyllä.
Joskus meilläkin heittäydytään vauvaksi: "en jaksa, en osaa" -tyyliin, mutta harvemmin.
AP:lle neuvoksi: kiukuttelun voi jättää huomiotta. Itse aamuisin lähden alakertaan laittamaan aamupalaa ja totean, että "tule sitten alas kun vaatteet ovat päällä." Aika usein poika tulee tosi nopeasti perässä. Jos jää voivottelemaan ja "suuttuu" tms. niin ne vaatteet ei varmasti mene päälle.
ei todellakaan pue, eikä riisu.
Noh, ehkä korkeintaan sukat riisuu itse. Muutoin täytyy pukea/riisua kaikki. Ei ole pojalla edes mitään mielenkiintoa yrittää. Täyttää toukokuun lopulla 3v.