Taas irtosi hammas. Miten voisi ehkäistä, että kaikki ei tippuisi?
Hampaita harjaan, ksylitolipurkkaa syön, hammaslankaakin käytän. Ei ole varaa käydä yksityisellä ja yleisen jonot on tunnetusti kuukausien mittaisia. No eipähän sekään hammas enää särje, mutta tollasen verisen kraaterin se jätti. Tää oli nyt sitten hammas nro 6 tai 7 tänä vuonna.
Kommentit (64)
on parodontiitti. Se leukaluu tuhoutuu.. eli hampaiden kiinnitys tuhoutuu. Ei ole luuta mihin porata implantit.
Kyllä sun pitää saada heti pitkä aika, varmaan huonosti paikattukin nuo hampaat jos kerran tippuvat noin! Vaadi että saat heti uudet hampaat tilalle ilmaiseksi kuin noin huonosti on hoidettu! Sulla on vielä noita kauheita tauteja ja lääkkeitäkin mitkä syö hampaat, ei siihe itse voi mitenkään vaikuttaa. Ja sulla on toi periytyvä huono hammasluu jos maitohampaatkin on kaikki reikiintyneet. Siis mitenkään tollasesta sun ei kannata syyttää itseäsi siitä, että joka toinen kuukausi tippuu hammas suusta!
siksi niillä on tiuskimisohjesääntö: tiettyihin oireisiin tiuskitaan vastaan tietyillä fraaseilla ja saadaan ihmiselle tarpeeksi syyllinen olo jottei tämä kehtaa tulla hoitoon (ja vielä vähemmän vaatia sitä).
Ensinnäkin kaikki hampaat vedetään pois ja tekarit ei ole esteettisesti kovin kauniit. Makuaisti häiriintyy eli ei maista ruokia kovin hyvin. Ja totuttelu on kivuliasta. Kamalaa jos 30v joutuu ottaan hampaat pois yöksi.
Huono hammasluu nimenomaan periytyy!
On nimittäin pöyristyttävän kuulosta.
- Ei silti, esimerkiksi Helsingissä anntaan ohjeeksi paikata lohjennut hammas itse. APteekista vaan cavix paikka ainetta osatmaan ja sitten pyörittelemään sitä paikkaa lohjenneen hampaan tilalle.
Jonkun tarttis tehdä jotain, ei ole laillista touhua.
Siihen on koottu yleisimmät hammaslääkärissä kuullut selitykset... Hampaiden reikiintyminen kun on ihan itseaiheutettu sairaus, mutta muiden syyttäminen on inhimillistä. =)
t.28
PS. Kokoproteesi maksaa hammaslääkärin tekemänä 600 - 650 ¿ per leuka. Sitä ennen pitää tietysti poistaa ne huonot hampaat. Ap:n tapauksessahan reikiintyneet hampaat todennäköisesti vain lohkeavat näkyvältä osin ja leukaluuhun on jokaisesta lohjenneesta hampaasta jääneet juuret sisään. Jos juuria ei näy, ne pitää yleensä poistaa leikkauksella, yhden yksittäisen hampaan juurien leikkaaminen maksaa 250 - 350 ¿ (+tarkastus, hoitosuunnitelman teko ja röntgenkuvaus erikseen).
se on vain yleinen luulo tai huonohampaisten selitys.
toimeentulotukea hampaiden korjaukseen, jos itsellä ei ole varaa?!
Hoitotakuu nimenomaan velvoittaa antamaan akuuttihoitoa kolmen vuorokauden sisään. Tällaista ensiapua on esim. antibioottireseptin antaminen. Päivystyksessä nimenomaan ei SAA laittaa pysyviä paikkoja eikä tehdä muuta kuin antaa ensiapua, jotta ihmiset eivät väärinkäyttäisi tuota päivystysmahdollisuutta saadakseen muita nopeammin hoitoa.
Akuutti vaiva on kestänyt max. 3 vrk, paskat hampaat ei ole akuutti vaiva.
sossusta voi saada korvausta hammashoitokuluihin vain julkisen puolen taksojen mukaan.
Syön trexania psoriin. Pidetään kurissa erittäin vaikeaa koko vartalon peittävään psoria sillä. Lisäksi olen epileptikko johon minulla on myös lääkitys.
Isältä taisi tippua hampaat vasta nelissäkymmenissä jos oikein muistan.
Mun oma hammaslääkäri hoitaisi kyllä oikein mielellään mun hampaita ja aina sanoo, että soita niin saat heti ajan, että pysyy kunnossa. Mutta kun se hammaslääkäri ei olekaan siellä ajanvarauksessa vaan aina joku besserwisser tiputtaa pois kun ei hoideta kuin vain lapsia. Edes se, että olen synnyttänyt vuosi sitten ei riittänyt syyksi päästä hammashoitoon. Joillakin paikkakunnilla kun sen hoidon saan raskausaikana ja kaksi vuotta synnytyksen jälkeen. No meillä ei selvästikään ole sellaista. Mikään lääkityksistä kertominenkaan ei auta.
No kyllä nämä asiat aina jotenkin järjestyy. Ärsyttää vaan kun kaiken on pakko olla aina niin vaikeaa.
ap
Vierailija:
toimeentulotukea hampaiden korjaukseen, jos itsellä ei ole varaa?!
sossusta, mutta ei siitä mitään apua ole kun ei kerran aikaa saa.
Kariesbakteeri saadaan useinmiten omilta vanhemmilta ja siitä nyt ei voi syyttää ketään muuta kuin vanhempia.
ap
mutta aivan arma on se, että hoitotakuulla ei aikoinaan tarkoitettu tuota. Vaiva kuin vaiva pitää hoitaa pois kohtuullisessa ajassa ja paskat hampaat on kyllä sen sortin vaiva, että se pitää hoitaa. Ap:lla on ihan hyvät syyt hampaiden huonouteen ja on ihan selvä että parempaa hoitoa pitäisi saada. " (:n kalataiset henkilöt vaan vetävät usein kunnissa omaa (lain henegen vastaista) linjaansa näiden julkisten palveluiden suhteen.
jokaisella on oikeus kunnalliseen hammashoitoon. mikäli kieltäytyvät antamaan aikaa, niin kysyt puhelimessa, että mikä se sinun nimi olikaan ja ääneen toteat kirjoittavasi sen ylös. sen jälkeen kysyt mihin osoitteeseen teet valituksen, kun kaikilla oikeus kunnalliseen hammashoitoon. voi taata että saat ajan.
Ja juuri noin se menee. Esim. märkivään hampaaseen ei nykyisin aloiteta päivystyksessä enää juurihoitoa vaan ainoastaan kevennetään purentaa ja mahdollinen märkäpaise puhkaistaan. Juurihoito aloitetaan sitten 6 kk sisään, siihen asti sen märkivän hampaan kanssa saa elää.
En varmaan väittänytkään, että tuo olisi lain tarkoitus tai loistavaa hoitoa, mutta just noin se menee.
Minkähän verran saisi 2000e:lla korjattua hampaita yksityisellä? Jos ottaisi lainaa kun on valmistunut ja löytänyt töitä.
ap
Vierailija:
jokaisella on oikeus kunnalliseen hammashoitoon. mikäli kieltäytyvät antamaan aikaa, niin kysyt puhelimessa, että mikä se sinun nimi olikaan ja ääneen toteat kirjoittavasi sen ylös. sen jälkeen kysyt mihin osoitteeseen teet valituksen, kun kaikilla oikeus kunnalliseen hammashoitoon. voi taata että saat ajan.
kyllä sulla ON varaa yksityiseen hammaslääkäriin. Oikeasti.
Ei se niin kallista, ole, siellä me kaikki muutkin joudutaan käymään. Kela maksaa siitä osan. Kalliimpaa se vielä on, kun joudut tekareita teettämään. Ja yksityiseltä sä nekin joudut hakemaan. Sitäpaitsi yksityisellä ne ei tiuski sulle, koska sä maksat niille.
Vaikka lapsiani kunnallisella hoidattaneena olen kyllä ihan tyytyväinen niihinkin. Omat hampaat käyn tarkistuttamassa ja hoidattamassa yksityisellä. Jos ei ole pitkään käynyt niin monen ongelman korjaus kerralla onkallista, mutta kun pääsee rytmiin, ei ole paljon laitettavaa kerralla ja kulut säilyy hanskassa.