miten tukholmassa ostetaan metrolippu?
sanotaanko määränpääaseman nimi? maksaako lapset?
Kommentit (39)
joka ainakin siinä slussenilla on ihan vieressä. taitaa olla gärdetissakin.
Oikeasti tuo lippujenmyynti julkisiin on yksi vihonviimeinen ongelma tukholmassa. Ei paikallisetkaan aina tiedä miten toimitaan kun systeemit muuttuu kokoajan.
kun musta tää koko ketju on käsittämätön.
Vittu opetelkaa sen verran edes englantia ettei tarvi panikoida joka asiasta.
ei se nyt niin vaikeaa ole!
vai oletko kovin usein ollut tuolla lippuja ostamassa? Kovin usein siinä kopissä kököttää ulkomaalainen, huonosti ruotsia a englanntia osaava henkilö joka hiljaisella muminalla selittää jotain mistä on todella vaikea saada selvää. Asia olisi helppo jos hän saisi lipun myytyä siinä, sen kun vaan näyttäisin että meille liput ja hän löisi ne tiskiin, mutta kun hänen pitääkin selittää kuinka sinun täytyy käydä jostain v' ***n presbyronista ensin ostamassa se lippu.
matkustaa stokikseen. HALOO PAHVIAIVOT! mä lähen kiertaa taloa kun alkaa ärsyttää tuommonen avuttomuus ja juntteus jonkun tukholman metron takia..
ja kertoo sielllä minne on matkalla ja saa siitä liput mitkä sitten antaa spärrin kopissa istuvalle tyypille.
Ei kai ap ole mkissään vaiheessa sanonut ettei saisi lippuja hommattua????
Hän vaan aikansa kuluksi kysyi sattuisiko joku tietämään miten tuo onnistuu ja kuten vastauksista näkee kovin on sekavat systeemit. Mutta eiköhän hänkin saa lippunsa hommattua tavalla tai toisella. Tuskin sinäkään maailmankiertueellasi olit joka asemalla etukäteen varma miten homma toimii?
Kyllähän minäkin saatan täällä kysyä vaikka huvikseni mitä ruokaa kannattaisi tehdä jauhelihasta, eikä se tarkoita että oiken vastauksen puuttuessa perheeni jäisi nälkään.
toivottavasti sinulla oli omalla reissullasi vähän rennompi asenne mukana!
ei voi nyt rauhottua kun alko ärsyttää-
tässä maassa mitataan joka vuosi korkeita sivistystaso lukemia ja ollaan niin valveutuneita ja ties vaikka mitä. Mutta mikä on totuus?
Juntit ei viitsi jaksa opetella muutamaa sanaa toista kieltä ja kaikki matka pitää suunnitellla etukäteen ja auta armias jos ei menekään niin kuin suunniteltu niin se toinen maa ja sen toiseen maan asukit on paskoja että kyllä meillä on niin hyvin kaikki täällä suomessa. Ja paskat on. sitten päivitellään loppuvuosi naapurille että kyllä on asiat huonosti tuolla toisella puolella KUN EI ITSE OSATA KIELTÄ!
ja olen nähnyt niin monet kerrat miten just tuo suunnittelu aikaan saa paniikkia ja epävarmuutta ja sitten on matka pilalla. Miksi lähteä ylipäätään minnekään jos ulkomaille mennään vaan marisemaan ja toteamaan että kyllä härmässä asiat on paremmin kun tuntee jokaisen mutkan ja mullan.
Mua niin sapettaa tämmönen uusavuttomuus maassa jossa asuu 5milj ihmistä ja kukaan ei puhu meidän kieltä. Opiskelkaa ees englantia saatte enemmän reissuiltanne irti. ei tarvi tuppisuuna ihmetellä ja pelätä että mitäs nyt sitten jos vaikka ei menekään asiat niinkuin suunnitelmissa oli. so what se on osa sitä matkaa.
mä en tule ikinä opettamaan mun lapsia tuollaiseen. huhuhu. noh meillä puhutaankin montaa kieltä ja sukulaisia naimisissa monessa eri maassa ja ystäviä ympäri ämpäri ja mun lapset kattoo yhtä sujuvasti BBCn lastenohjelmia kuin Kaapoa. ja ollaan avoimia kaikille ja kaikelle eikä tarvi jurottaa ja panikoida jostain tukholman metrolipuista.
selvästi tuolla joku sanoi että ei puhuta kieliä seistään vaan ja osoitetaan lapsia ja kyllä ne liput sieltä tulee aina. apua.
mutta hauskaa matkaa joka tapauksessa nauttikaa tukholmasta se on kiva kaupunki!
jos se olisi tuosta kielitaidottomuudesta kiinni niin toki ap:kin jo laivalta kysyisi neuvoa, eikö :)? Tässähän ap vaan kysäisi että miten se lippu ostetaan, varmaan vaan uteliaisuudesta, ei avuttomuudesta johtuen, ei sen kummempaa.
Nähnyt laivalla perheitä joilla on puoli päivää mennyt Tukholmassa metrossa sekoillessa kun eivät ole raaskineet ostaa lippuja siihen laivabussiin kun maksaa pari euroa enemmän. Sitten mennyt päivä pilalle perheeltä, mutta kuitenkin ostettu isot kassilliset tuliaisviinoja. Jokainen tamplaa tavallaan.
ihan oikeasti sinä kuulostat olevan ainoa joka tässä tekee asiasta ongelman.
Ap sattui kysäsemään mistä lippuja saa ostaa ja mitä lapset maksaa, mikä siinä niin ihmeellistä? Itse Tukholmassa asuvanakin joudun myöntämään etten tiedä kun ei ole noilla kertalipuilla tullut matkustettua, joiltain kavereilta olen kuullut että nykyisin pitäisi ostaa etukäteen pressbyronista mutta varmaa tietoa ei ole. Eikä hinnoista hajuakaan.
Jos minun nyt pitäisi lähteä jonnekin ilman kuukausikorttia niin hyvin saattaisin kysäistä vaikka mieheltäni että mistä se lippu muuten hommataan ja mitä maksaa. Ei sillä etten tunnelbanaan ilman tuota tietoa pääsisi, silloin vain kysyisin lipunleimaajalta mitä tehdä ja toimisin sen mukaan. Ihan yhtälailla ap saattoi heittää tuon kysymyksen tänne kun tuli mieleen, ei se tarkoita ettei hän saisi lippuaan hankittua ilman av:n vastauksia.
jos ei täältä nyt vastausta saa. Hei, tämähän on vaan kommunikointiväline, yksi muiden joukossa. Ihan sama, että jos kysyisit joltain kaveriltasi, että " ai niin muuten, ollaan lähdössä tukholmaan, mites muuten ne metroliput nykyään ostetaan" ? Eihän se tarkoita sitä, että jos se kaveri ei osaa antaa vastausta, niin sitten kysyjä on aivan avuton ja onneton, ja lykkää reissunsakin pahimmassa tapauksessa sen vuoksi, kun ei nyt vastausta siltä yhdeltä kaverilta saanut. Sama täällä pätee muihinkin kyselyihin, joihin aina saa vastauksen, että KVG. Miksi katsoa, kun sehän on just hauskaa " jutella" täällä, jos ei muutakaan seuraa sillä hetkellä ole. Ihan varmasti jokainen, joka tälle palstallekin on tiensä osannut, osaa etsiä jostain taudista tai vaikka tukholman lipuista googlesta tietoa, jos tosissaan haluaisi. Tämä palstahan on sellaista " small talkia" noin kokonaisuudessaan, ei sitä pidä ottaa NOIN vakavasti :).
Vierailija:
ei voi nyt rauhottua kun alko ärsyttää-tässä maassa mitataan joka vuosi korkeita sivistystaso lukemia ja ollaan niin valveutuneita ja ties vaikka mitä. Mutta mikä on totuus?
Juntit ei viitsi jaksa opetella muutamaa sanaa toista kieltä ja kaikki matka pitää suunnitellla etukäteen ja auta armias jos ei menekään niin kuin suunniteltu niin se toinen maa ja sen toiseen maan asukit on paskoja että kyllä meillä on niin hyvin kaikki täällä suomessa. Ja paskat on. sitten päivitellään loppuvuosi naapurille että kyllä on asiat huonosti tuolla toisella puolella KUN EI ITSE OSATA KIELTÄ!ja olen nähnyt niin monet kerrat miten just tuo suunnittelu aikaan saa paniikkia ja epävarmuutta ja sitten on matka pilalla. Miksi lähteä ylipäätään minnekään jos ulkomaille mennään vaan marisemaan ja toteamaan että kyllä härmässä asiat on paremmin kun tuntee jokaisen mutkan ja mullan.
Mua niin sapettaa tämmönen uusavuttomuus maassa jossa asuu 5milj ihmistä ja kukaan ei puhu meidän kieltä. Opiskelkaa ees englantia saatte enemmän reissuiltanne irti. ei tarvi tuppisuuna ihmetellä ja pelätä että mitäs nyt sitten jos vaikka ei menekään asiat niinkuin suunnitelmissa oli. so what se on osa sitä matkaa.
mä en tule ikinä opettamaan mun lapsia tuollaiseen. huhuhu. noh meillä puhutaankin montaa kieltä ja sukulaisia naimisissa monessa eri maassa ja ystäviä ympäri ämpäri ja mun lapset kattoo yhtä sujuvasti BBCn lastenohjelmia kuin Kaapoa. ja ollaan avoimia kaikille ja kaikelle eikä tarvi jurottaa ja panikoida jostain tukholman metrolipuista.
selvästi tuolla joku sanoi että ei puhuta kieliä seistään vaan ja osoitetaan lapsia ja kyllä ne liput sieltä tulee aina. apua.
mutta hauskaa matkaa joka tapauksessa nauttikaa tukholmasta se on kiva kaupunki!
Tarjosi iltapäivän parhaat naurut, nyt on hyvä poistua töiden pariin.
tai niiden hintoja. Kyllä minäkin olen kokoajan tietoinen siitä mikä täällä on paikallisbussimaksu vaikken sitä itse käytäkään.
Laskisin nuo asiat jonkinlaiseksi kotiseututietämykseksi. Kai tukholmassa asuvalla on sentään joitain sukulaisia tai kavereita jotka kylään tullessaan tarvitsevat noita lippuja?
tehdä 5 sivun ketju. Mutta huomasimpa sitten ilokseni ettei ap ollut oikeastaan muuta tehnyt kuin asettanut kysymyksen, muut tästä ovat ongelman tehneet.
Kerran oli aamulähtö Suomeen ja hotellille ei millään meinannut saada taksia ajoissa. Vaikka erittäin ajoissa aloimme yrittää.
Toisella kerralla ajoimme vahingossa metrolla pysäkin ohi ja olisimme myöhästyneet laivasta, ellei olisi sattumoisin ollut seuraavalla pysäkillä jostain syystä busseja lähdössä laivalle.
Eli laivalle ehtiminen on epävarmaa kaikin tavoin ja stressaavaa myös. Sekavat ja hankalat on systeemit.
apua. hauskaa matkaa..