Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö ketään joka olisi allerginen tosi monelle jutulle?

Vierailija
28.12.2007 |

Mun yhden tutun lapsi on niin pahasti allerginen pähkinälle että jo sellaisen suklaan syöminen mikä on tehty samalla linjalla saa oireita aikaiseksi. Joskus tosi pienenä ennenkuin allergiaa huomattiin söi puolikkaan pähkinän ja koko iho kuoriutui. Eipä uskalla kokeilla mitä tapahtuu. On kaikelle mahdolliselle allerginen, ei edes tiedetä kaikkia, iho aina näppylässä, söi mitä tahansa

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatti

Paprika

Selleri

Porkkana

Raaka peruna

Mausteet

Lanttu

Nauris

Persikka

Sitrushedelmät

Kiivi

Omena

Päärynä

Sinappi

Luumu

Valkokaali

Kukkakaali

Valkosipuli

Ananas

Ja muutama muu ruoka-aine, kaikki enempi tai vähempi pahoina. Esim. en voi juoda edes omenasiideriä.

Lisäksi olen allerginen mm. koivulle, pajulle, heinille, pujolle. Kaikille pahasti.

Vierailija
2/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikka

Kirsikka

Äyriäiset

Tilli

Persilja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen maidolle (sen proteiinille), kalalle, kananmunalle, useimmille sitrushedelmille, pähkinälle, soijalle, tomaatille ja joillekin mausteille. Lisäksi olen allerginen lähes kaikille elukoille, siitepölylle, tavalliselle pölylle jne.

Allergisin olen maidolle ja kalalle. En voi olla samassa tilassa, jos kalaa valmistetaan sillä oireet alkavat heti. Maidon takia joudun kantamaan mukanani adrenaliinikynää sillä kurkkuni alkaa turpoamaan heti ja tulee kyllä kiire sairaalaan, jos haluaa hengissä säilyä. Minulla on ilmeisesti harvinaisen paha maitoallergia ja hengen lähtö oli lähellä nuorempana, kun maistoin hieman piimää n. 7-vuotiaana. Muistan sen edelleen ja sen jälkeen olin kyllä itsekin todella tarkkana eikä äitini tarvinnut minua enää asiasta muistuttaa. Aloin itse asiassa pelkämään syömistä oudoissa paikoissa ja kannoin joka paikkaan eväät mukanani. Nykyäänkin joutuu olemaan tosi tarkkana sillä vaikka ilmoittaa olevansa maidolle allerginen niin sitä saattaa jossain muodossa päätyä ruokaan esim. voin tms. muodossa. Kaikki eivät ota maitoallergiaa edes tosissaan sillä kuvittelevat sen tarkoittavan vain mahavaivoja tms., jos ruokaan sitä vahingossa menisi.

Pienempänä olin allerginen muuten perunalle ja muutamalle viljallekin, mutta niistä allergioista onneksi pääsin eroon.

Vierailija
4/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavia aineita:

rypsiöljy, peruna, bataatti, possu, kalkkuna, riisi, kaura, tattari, parsakaali, kukkakaali, mustikka, puolukka, vadelma, banaani, mango, aprikoosi ja kypsennettynä pienet määrät omenaa, luumua, sipulia ja porkkanaa ovat ok.

Rotaatiossa kokeillaan maissia, hernettä ja pieniä määriä vehnää -- voipi olla, että parin kuukauden päästä nekin saadaan ruokavalioon, nyt siis annetaan minimaalinen määrä karran tai kaksi viikossa. Mausteena ruoassa suolaa, sokeria, mustapippuria, basilikaa.

Meillä on nyt hyvä tilanne, noista jo tekee kaikenlaista vaikka vielä MIKÄÄN valmisruoka ei käykään paitsi pari nelikuisten sosetta ja leivät sun muut leivonnaiset joudun tietysti leipomaan pojalle itse. Prempaan menee kuitenkin koko ajan, vuosi sitten sopivia ruokia oli 11 ja kaksi vuotta sitten 6. Me vanhemmat emme ole allergisia millekään eikä toinen lapsemmekaan...

Vierailija
5/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pahin allergia maito, muna, pähkinä ja sitrukset, saavat aikaan analyfaktisen reaktion eli adrenaliinikynä on päiväkodissa ja kotona ja käsilaukussa ja päivystys on tuttu paikka. esim. kalaa tai naudanlihaa ei ole uskallettu vielä edes kokeilla -- lääkärin ohjeilla tietenkin menemme. LÄhtökohtaisesti poikamme on siis allerginen kaikelle muulle paitsi edelllisen viestin listalle. maitona menee kauramaito (gogreen, ei oatlym en tiedä miksi) mutta gogreen ruokakermoissa tms. on jotain lisäainetta mikä ei sovi. Niinpä teen esim. gratiinia pojalle kauramaito, öljy, tattarijauhoseoksella. Tummansininen keiju -margariini muuten sopii myös pieninä määrinä.

POika on onneksi fiksu eikä laita lupaa kysymättä mitään suuhunsa, on raukka oppinut kantapään kautta seuraukset...

Vierailija
6/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nyt 3v. on jo n. 60 ruoka-ainetta käytössä.

Vierailija
7/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioina...

Kaikki hedelmät (kotimaiset marjat käy kyllä, jopa mansikka pieninä määrinä...), pähkinä, kaikki vihannekset, kala, yrtit ja jotkut eksoottisemmat mausteet, kaikki eläimet (paitsi siis kilpikonnat tms), kaikki siitepölyt... Lisäksi sitten kumiallergia ja villapaitoja en ole koskaan pystynyt laittamaan paljasta ihoa vasten yhtään.

Kaikkia hedelmiä ja vihanneksia pystyn toki syömään kypsennettynä... mutta tuoreina ne tappavat. Lisäksi niiden käsittely on multa kielletty... ole nyt tässä sitten perheenäiti ja laita ruokaa, kun edes perunoita en voi kuoria. Kumihanskoja voin käyttää vain alushanskojen kanssa ja silloin taas on niin kömpelö olo, ettei mistään tule mitään. Onneksi mies diggaa perunateatteria ;)

Heh... mies ei uskalla laittaa meillä itsekseen ruokaa, kun pelkää tappavansa mut.

Nojuu, mutta noiden kanssa on oppinut elämään oikein hyvin. Vähän luistan välillä ja syön jotain, mitä en saisi, mutta mistä ei tule vakavia ongelmia... eli esim. mandariinin tai viinirypäleitä saatan joskus popsia hieman.

Hassuintahan tässä on se, että olen ylipainoinen ja sitten aina kaikki sanoo, että " sinun pitäisi syödä enemmän hedelmiä ja kasviksia" ... Just, mieluummin ylipainoinen kuin kuollut kuitenkin.

Sairaalassa synnytystä käynnistettäessä tarjoilivat mulle omenaraastetta puolukkapuuroon kätkettynä (allergiat oli ilmoitettu kyllä, kun mut otettiin osastolle). Maistoin puuroa ja onneksi tajusin sen raasteen, vaikka tosi hienoksi olikin raastettu... Mies sai melkoisen hepulin ja teki kyllä lääkärille selväksi, mitä meinasi tapahtua... Omenasta minulta saattaisi ihan oikeasti lähteä henki... Onneksi tuossa tilanteessa olisi apu ollut lähellä... en edes halua ajatella, miten meidän pienen pojan olisi käynyt.

Vierailija
8/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienempi myös perunalle ja melkein kaikelle muullekin. Tunnen myös sellaisia lapsia jotka ovat eläneet ekat 1-2 vuotta lähes pelkällä erityiskorvikkeella. Minusta ei niinkään pahalta enää tunnu se, että olisi allerginen tosi monelle asialle, vaan se, että saisi vakavia allergiaoireita tosi pienestä määrästä. Eli esim. ei voi olla samassa huoneessa jossa paistetaan kananmunaa. Meidän lapset eivät ole koskaan saaneet vakavia reaktioita, ruokavalioon kyllä ovat tottuneet ihan hyvin pieninä ja allergiat ovat helpottaneet paljon 3-vuotiaaksi mennessä.

Vierailija
9/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun oli vauva, isänsä kantoi hänet sipsejä syötyään kylpyyn. Kohta oli vauvalla punaiset käden kuvat kyljissä. Toisen kerran kyläpaikassa länttäsi kätensä margariinirasiaan, ja vesikelloille meni..

Vierailija
10/25 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun oli vauva, isänsä kantoi hänet sipsejä syötyään kylpyyn. Kohta oli vauvalla punaiset käden kuvat kyljissä. Toisen kerran kyläpaikassa länttäsi kätensä margariinirasiaan, ja vesikelloille meni..

Vierailija
11/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkulapsiaikana niin allerginen, että peruna oli melkein ainut mitä sai syödä.

vuosien myötä allergiat hävisivät.

Vierailija
12/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5? 10? 20?

Mun mies on allerginen pähkinöille, päärynöille, omenoille, luumuille, nektrariineille, persikoille, kiiveille jne kivellisille hedelmille (sitruksia pystyy kyllä syömään), herneille, siitepölyistä koivulle ja heinälle.

Mun tytär on allerginen suklaalle, kalalle, tomaatille, samoille hedelmille kuin edellä, mansikoille, koivulle ja heinälle ainakin.

Ja eivät edes ole sieltä allergisimmasta päästä, olen kuullut paljon lapsista joista helpommin luetellaan ne ruoka-aineet joita SAA syödä.

Vierailija
13/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollut noin allerginen, mitä tahansa syö tai mikä tahansa vaate on päällä niin aina jostain kutiaa tai tulee näppyliä. Sitten on jotain mille on just tosi allerginen, esim just tuo pähkinä, mansikka, kananmuna jne

Vierailija
14/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mun tytär on allerginen suklaalle, kalalle, tomaatille, samoille hedelmille kuin edellä, mansikoille, koivulle ja heinälle ainakin.

tästä listasta unohtui vielä mausteista curry ja kaneli ainakin todettuina

Vierailija
15/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin tais olla lapsi joka sai syödä riisiä ja poroa. Kaikki muu oli kiellettyä.

Vierailija
16/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapseni:)

Itse olen oppinut asian kanssa elämään, muille se aiheuttaa suurempaa tuskaa. Esim. tässä yks ilta pari viikkoa takaperin olin askarteluillassa. En osannut etukäteen arvata että koulu järkkää sinne glögiä ja pipareita. No, ei niistä kummatkaan sopineet mulle (en puhunut asiasta mitään, mutta sitten joku huomasi että mulla ei ole mitään ja kysyi että onko allergia) ja sitten alkoikin kauhea haloo että " mitä sä voisit ottaa? Mä käyn katsoon oisko jotain mehua tms." No, toi sitten appelsiniimehua jonka join vaikka sillekin olen allerginen kun en enää kehdannut kieltäytyä:/ Vaikka selitin kaikille taivastelijoille että tosiaankaan mua ei haittaa vaikka ei olekaan mitään sopivaa ja että olen tullut ihan vain askartelemaan, en syömään enkä juomaan niin silti show oli valmis.

Yleensä minulla on itselleni sopivaa syötävää mukana, mutta tuonne en osannut varautua mitään ottamaan.

Lapseni kans allerginen, mutta nyt isompana voi syödä melkein mitä vaan.

Vierailija
17/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on vielä astetta punaisempi jos syö jotain todella sopimatonta. Yleensä ruokalajeja meillä on käytössä noin 20. Ei paljon naurata.

Vierailija
18/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on myös allerginen kaikille eläimille, kaikille kasveille (sekä sisällä että ulkona) ja aika monelle ruoalle, kuten kaikki hedelmät, kotimaiset marjat käy (paitsi mansikka), pähkinät, kala, soija.

Melkein ainoa testissä mille EI ollut allerginen oli huonepöly, onneksi!

Mutta nuo eivät rajoita meidän elämää juurikaan, pahimpina siitepölykausina vain kuluu erilaisia voiteita ja tabletteja enemmän.

Vierailija
19/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun selviteltiin niin niissä tosiaan on jotain öljyä jossa pieni määrä pähkinäa

Vierailija
20/25 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sanoi, että miettikää miten kamalaa olisi syödä vain poroa ja riisiä: ainakin pienemmät lapset eivät edes osaa omaa tilannettaan surkutella.

itselläni on myös parivuotias moniallergikko eli ruokalistassa on muutama ruoka-aine erikoismaidon lisäksi ja mua ÄRSYTTÄÄ välillä suunnattomasti kaiken maailman taivastelut siitä, kuinka kauheaa meidän elämä varmaan on! Siksi mietinkin tarkkaan nykyään kenelle ja miten paljon allergioista kerron.

Siis oikeasti: meidän elämässä on paljon muutakin kuin ruoka ja sen ympärillä pyöriminen! mutta toki se rajoittaa ja välillä on surku, kun näkee, että toisen tekee mieli maistaa jotain, muttei voi antaa. Useimmiten elämme kuitenkin samanlaista ihanaa ja vaikeaa lapsiperheen arkea kuin kuka tahansa " normaali" perhe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän