IVF/ICSI Helmikuussa
Rohkenen jo aloittaa pinon meille joilla hoitoviikko ajoittuu helmikuulle. Omien laskujen mukaan ensimmäiset pitkän kaavan mukaan menijät aloittavat sumuttelut piakkoin.
Itselläni alkamassa toinen icsi-hoito, tällä kertaa lyhyellä kaavalla, koska eka hoito pitkällä meni ihan penkin alle. Nyt yritetään välttää hyperi ja samalla saada niitä munasolujakin, viimeksi hyperi oli lähellä, sitä varottiin ja tuloksena kaksi epäkelvollista munasolua.
Toivotaan että saadaan aktiivinen ja erittäin plussarikas pino aikaan.
-tatjuska-
Kommentit (254)
Pittinen: Alla oleva teksti on suoraan kelan sivuilta, joten tuon mukaan kaikki lääkkeet lasketaan yhteen ja kaikki lääkkeet sen jälkeen maksavat 1,5 euroa/lääke.
Miehelläni meni lääkekorvauskatto täyteen viime vuonna jo tammikuussa ja sen jälkeen kaikki antobioottikuuritkin maksoivat vain 1,5 euroa/lääke. Joten kelan virkailija on ollut väärässä ainakin alla olevan tekstin perusteella.
" Voit saada lääkkeistäsi lisäkorvauksen, jos korvattujen lääkkeiden, kliinisten ravintovalmisteiden ja perusvoiteiden yhteenlasketut omavastuuosuudet v. 2008 ylittävät 643,14 euroa. Vuotuisen omavastuuosuuden täytyttyä maksat lääkkeestäsi 1,50 euroa Voit ostaa lääkettäsi kerralla enintään 3 kuukauden hoitoaikaa vastaavan määrän.
Kustannusten korvaaminen edellyttää, että käytät lääkettä annostusohjeen mukaisesti. Uuden lääke-erän voit ostaa korvattuna vasta, kun olet käyttänyt edellisen erän lääkärin ohjeen mukaan lähes kokonaan."
ja kaikki minulle määrätyt lääkkeet loppuvuonna on ollut ns. ilmaisia eli just tuon 1,50 e /kpl olipa kyseessä lapsettomuushoitolääkkeet tai antibiootit tai mitkä vaan, mitkä kuuluvat Kela korvattaviin.
Kyllä se apteekin työntekijä on nyt ollut väärässä. Minun lähiapteekissa täytetään vain sellainen kaavake sen jälkeen kun on menossa Kela katon ylittymisen jälkeen uudelleen ostoksia tekemään. Kelan päätös täytyy olla mukana. Päätös tulee ainakin täällä kotiin, sen jälkeen kun tuo katto on ylittynyt ja apteekki tarvittavat tiedot Kelaan toimittanut. Apteekki siis hakee korvauksen ja minä en maksa kuin tuon omavastuun 1,50e/lääke. Joissakin apteekeissa maksut maksetaan ja sitten kuiteilla haetaan korvausta itse Kelasta.
Apteekissakin sanoivat että luulivat asian olevan näin, mutta Kelasta sitten joku asiasta tietämätön oli sanellut uudet säännöt =(
Hitto, niinkuin tässä ei olisi muutenkin päänvaivaa ja ressiä, pitää vielä omia etujakin vahdata...
Mutta hyvä että asia tuli ilmi!
Tatjuska + muutkin: täällä pinossa roikutaan edelleenkin, vaikka epätietoisia ollaan aikatauluista. Lääkäriaika vasta ensi maanantaina, joten silloin selviää asiat tarkemmin. Mikäli kaikki menis " oppikirjojen" mukaan, niin mahdollinen alkionsiirto ajoittuis viikoille 8 tai 9, ehkä. Mut tämä vaan omaa arvailua ja ei voi tietää miten pistettävät hormonit tehoaa. Meillä on lisäksi vielä optio yhteen inssiinkin, joten haluan senkin mahdollisuuden vielä kattoa läpi ens maanantaina. Silloin ois mulla ovis tosi lähellä, joten pyydän ultraamaan ja kattomaan tilanteen. Jos osuis aikataulut hyvin, niin saatettais päästä inssiinkin vielä ensi viikolla. Mut ensisijaisesti ollaan kyllä IVF:ään menossa ja helmikuun alussa ois tarkoitus aloittaa pistäminen. Katotaan nyt mikä on tilanne sit maanantaina.
On tämä lekuriajan odottaminen vaan niin kypsää..........
helmikuun pinoon.
Taustoista sen verran, että selittämättömiä ollaan, 4 vuotta yritetty; joista eka luomuna, toka meni tutkiessa, kolmas inssejä tehden ja neljäs jatkoa odotellen.
Eka IVF-yritys meni syksyllä mönkään, kun supsupit eivät kyenneet lannistamaan topakkaa limistäni ja rakkuloitakin löytyi.
Tänään toiden yrityksen ekan ultran jälkeen aloitin Gonal-F:n piikittelyt ja jos hyvä onni jatkuu, punktio ja siirto on viikolla 6. OYS on hoitopaikkamme.
Olen ottanut tämän lapsi-asian melko huolettomasti, mutta nyt kun pitää " oikeasti ruveta hommiin" vähän hirvittää. Sairaslomapäiviä tulee paljon ja se teetättää ylimääräistä työtä varsinaisen työn lisäksi. No, yritän relata.
Lumisia terveisiä!
Tervetuloa mukaan Kerttu, taidettiin olla syksyllä samassa pinossa. Toivotaan että nyt sujuis paremmin.
ON: Tänään oli sitten se lääkärin aika noista mun mahakivuista. Lääkäri tutki ja ihmetteli ja tuli siihen tulokseen että lievä endo epäily on, mutta kun munasarjat näytti puhtailta, niin ei ruveta hoitoja siirtämään, vaan sunnitellulla aikataululla mennään. huh, että helpotti. Jos hoito menee jälleen mönkään niin sitten tutkitaan tarkemmin. Mutta oli siis erittäin luottavaisella mielellä hoitojen suhteen. Syön siis pillereitä 8.2. saakka, 12.2. on sitten 0-ultra, ja lääkäri sanoi jo nyt että todella pienellä annoksella aloitetaan, ettei mene hyperiksi ja toiveena olisi muutama hyvä munasolu, joten tässä vaiheessa jo hylkään ajatuksen ylimääräisten alkioiden pakastuksesta.
Vilkutukset kaikille!
-tatjuska-
[color=fuchsia]Helena1712: 2. isci, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 5 tai 6[/color]
[color=blue]nukke3: 1.ivf, kaava lyhyt, keräys ja siirto vko 6[/color]
[color=fuchsia]Kerttu-74: 2.ivf, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 6[/color]
[color=blue]savoska: 6.ivf, kaava: pitkä, keräys ja sirto vko 7[/color]
[color=fuchsia]Satumarika: 2.ivf, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 7[/color]
[color=blue]Mine: 3. icsi, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 8[/color]
[color=fuchsia]Pittinen: 1.ivf, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 8[/color]
[color=blue]Killa: 1.ivf, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 9[/color]
[color=fuchsia]Tatjuska: 2.icsi, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 9[/color]
[color=blue]WAW: 3.ivf, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 9[/color]
[color=fuchsia]Suzan73: 1.ivf, kaava: , keräys ja siirto vko[/color]
Vaikka en nyt edes oikein ehtinyt kirjoittelemaankaan, niin kävin kyllä tiedän kuulumisa lukemassa.
Mulla oli tänään lekuri ja todettiin, että vasempaan munasarjaan on kehittynyt kysta ja hoitoa pitää siirtää! :( En nyt käsitä, että mitä tää kroppa alkaa temppuilla just nyt, kun aina aiemmin kaikki on mennyt suurinpiirtein suunnitellusti. No, nyt aloitan sit e-pillerit kun menkat alkaa ja sit parin viikon päästä ultrataan. Jos(!) kysta on hävinnyt, niin aloitan sumut saman tien ja päästäneen yrittämään sitä IVF:ää. Hoito ei nyt sitten siirtyisi kuin 3-4 viikkoa, jos nyt menee niin kuin pitää. Mutta tää on kaikki tällaista jossittelua, kun eihän sitä tiedä että häipyykö se kysta sieltä edes! :/
Mut hyvät jatkot teille, mä käyn lukemassa kuulumisia! Ottakaa oikein monta plussaa! :)
Killa
Kelasta tuli tänään ilmoitus että maksukatto on ylittynyt =D
*huokaisee helpotuksesta*
Tosi kurjaa =(. Toivotaan että pillerit tehoaa!
ihan vaan pikaiseen kysyn, että saako nukke3 ja helenan poistaa tammikuun tiedoista, kun olette täällä?
plussatuulia toivotellen
-ennis-
Saa minut poistaa tammikuun tiedoidsta. Oon nyt pisteelyt puregonia ja aloitin eilen myös orgalutranin ja su-iltana pistän pregnylin. Ensi tiistaina on punktio ja torstaina toivottavasti 2 alkion siirto. Tällä kertaa oikeassa munasarjassa on vain 1 follikkeli ja vasemmassa 4 follia.
Odotin että olis enemmän mutta lääkäri sanoi että iällä on vaikutusta. Toivottavasti sitten ovat sitkeämpiä. Tsemppiä kaikille ja hyvää viikonloppua.
Voi kurjuus! Toivottavasti kysta häviää kuitenkin pillereiden ansiosta ja pääsette siitä suoraan jatkamaan hoitoja. Kyllä tää hoitojen odottelu koettelee jo kärsivällisyyttä.. Tsemppiä!!
Itellä huomenna lekuri ja selviää aikataulut ja hoitosuunnitelmat. Toivottavasti ehdin helmikuun joukkoihin mukaan.
Olen tuolta ensikot-puolelta, mutta kirjoituksesi pisti silmään endon takia.
Minulla myös vaikea endo, suolta leikattu yms. " mukavaa" . Kolme IVF:ää takana ja kaksi km:ää (1. 07/07 ja tuulimuna12/07). Nyt miellä on hoitotauko lisätutkimusten vuoksi.
Itse olen jo vähän kääntynyt sille kannalle, että en jaksa hoitoja jatkaa, koska en kerta kaikkiaan kestä endo-kipuja enkä enää kolmatta km:ää. Ekalla sain kohtu- ja munasarjatulehduksen ja tällä tokalla kerralla jouduin lääkkellisen jälkeen kaavintaan.
Toisaalta tuo sinun viestisi antaa toivoa ja tsemppiä. En vain tiedä, jaksanko ja uskallanko enää.
Onnea teidän yritykselle ;o)
Vehnis
jos ensikertalaista valistaisitte. Löytyisihän se varmaan palstoilta, jos vain hakisi, mutta kysynpä silti näin. Uskomatonta mutta ihan totta, että meille ei ole pidetty minkäänlaista " luentoa" IVF:n kulusta, vaikka sitä tässä yritetään läpi viedä. Näitä korvessa asumisen ihanuuksia. Siis lyhyen ja pitkän kaavan ero?
Olen tosi huono kommentoimaan toisten kuulumisia ja sorrun aina omaan napaan. Joten...Melkein mokasin piikittelyrumban: lauantaiaamuna tajusin, ettei lääke riitä kontrolliultraan asti! Lisäsivät annostusta aiottuun. Tyhmänä laskeskelin ja totesin, että pienemmällä kynällä (joka reseptissä onneksi oli jäljellä) juuri ja juuri selviän tiistain kontrolliin. Houkutus oli suuri hiukan reseptiä peukaloida, mutten sitä kuitenkaan tehnyt. Itku ja parkuhan siinä kerkesi tulla ennen kuin sain varattua lisää lääkettä 200 km:n päässä olevasta apteekista. Ihan kaksi kertaa saan nyt kynästä pistettyä. Tunteet ovat menneet laidasta laitaan.
Kysyisin vielä teiltä, jotka olette IVF:n aiemmin läpikäyneet; miten olette voineet ennen ja jälkeen punktiota? Aerobic minulta kiellettiin jo nyt tai sanottiin että se saattaa tuottaa kipua (luulivat vissiin että mokomaa harrastan!). Älkää biccaajat suuttuko, minulla ei vain ole minkäänlaista liikkeen ja rytmin yhdistämistajua :)
En varmaan ole vielä konkari, mutta yritän nyt kuitenkin vastata..
Pitkässä kaavassa elimistön oma hormoonitoiminta ajetaan alas ennen piikityksiä ja lyhyessä ns. jarru aloitetaan piikityksen aloittamisen jälkeen. Näin siis ainakin meillä meni, eka meni pitkällä, eli synarelat ensin, piikitykset ja synarela-annos puolittui. Nyt alotetaan suoraan piikityksillä ja jarrupiikit aloitan muutaman päivän jäljessä.
Multakin kiellettiin kaikenlainen hyppiminen ennen punktiota ettei munarakkulat irtoile omia aikojaan liian aikaisin, ja maha oli kyllä niin turvoksissa ja kipeäkin ettei kyllä tehnyt mieli hyppiäkään. Joiltain on jopa kielletty imurointi. Punktion jälkeen saa oman voinnin mukaan tehdä mitä vain, ellei lääkäri toisin kiellä. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Joten jokainen tässäkin yksilö.
KILLA: Pahoillelut, toivotaan että pilleri tepsii ja pääsette piakkoin aloittamaan hoidon.
HELENA: Tsemppiä huomiseen punktioon! Toivotaan että kaikki onnistuu hyvin!
SUZAN: Mites lääkäri meni? Minkälaisella aikataululla etenette?
PITTINEN: Minkäslaiset olotilat siellä? Koskas piikittelyt ois tarkoitus aloittaa?
MINE: Entäs siellä? Millä mielellä?
Vilkutukset kaikille!
-tatjuska-
[color=fuchsia]Helena1712: 2. isci, kaava: lyhyt, keräys 29.1. ja siirto[/color]
[color=blue]nukke3: 1.ivf, kaava lyhyt, keräys ja siirto vko 6[/color]
[color=fuchsia]Kerttu-74: 2.ivf, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 6[/color]
[color=blue]savoska: 6.ivf, kaava: pitkä, keräys ja sirto vko 7[/color]
[color=fuchsia]Satumarika: 2.ivf, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 7[/color]
[color=blue]Mine: 3. icsi, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 8[/color]
[color=fuchsia]Pittinen: 1.ivf, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 8[/color]
[color=blue]Killa: 1.ivf, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 9 --> siirtyi myöhempään[/color]
[color=fuchsia]Tatjuska: 2.icsi, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 9[/color]
WAW: 3.ivf, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 9[/color]
[color=fuchsia]Suzan73: 1.ivf, kaava: , keräys ja siirto vko[/color]
Tässä päivitystä listaan kun nyt viimeinkin tiedän jo jotain.... Eli lyhyellä kaavalla edetään ja punktio ja siirto tähän tietoon vkolla 8 mikäli kaikki menee suunnitellusti. Tietysti pieni MUTTA mahtuu aina meikäläisen kohdalla: menkkojen pitää alkaa 7.2. mennessä, jotta ehitään helmikuun hoitoihin mukaan! Sairaala + klinikka kiinni vkon 9 (prkle!) ja seuraava mahis julkisella puolella vasta huhtikuussa (on niin paljon tulijoita, joten ei ilmeisesti pääse peräkkäisinä kuukausina..)
Nyt sit vaan peukut ja varpaat pystyyn, et menkat alkaa!! Menee aika hilkulle kun on suht pitkä kierto (30-35), tuo 7.2. taitaa olla just kp35. Eipä oo tarvinut vähään aikaa oikein toivoa menkkojen alkamista...
Helena1712: 2. isci, kaava: lyhyt, keräys 29.1. ja siirto
nukke3: 1.ivf, kaava lyhyt, keräys ja siirto vko 6
Kerttu-74: 2.ivf, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 6
savoska: 6.ivf, kaava: pitkä, keräys ja sirto vko 7
Satumarika: 2.ivf, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 7
Mine: 3. icsi, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 8
Pittinen: 1.ivf, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 8
Killa: 1.ivf, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 9 --> siirtyi myöhempään
Tatjuska: 2.icsi, kaava: lyhyt, keräys ja siirto vko 9
WAW: 3.ivf, kaava: pitkä, keräys ja siirto vko 9
Suzan73: 1.ivf, kaava: lyhyt , keräys ja siirto vko 8
Moi vaan kaikille! Täällä hiljaiseloa, kun odotan " kuumeisesti" myös menkkoja, kalenterin mukaan alkaisivat sunnuntaina ja ovat yleensä säännölliset.
Killa; harmi, että sun hoito siirtyy, pienetkin takapakit näissä asioissa tuntuvat aina niin raskailta.
Suzan; pidän peukkuja, että menkat tulee ajallaan.
Nyt en muista mitä muut ovat kirjoitelleet, vaikka tätä palstaa luenkin.
Tatjuska79! Minä siis menen pitkällä kaavalla. Supercuria sumuttelin vajaat pari viikkoa neljä kertaa päivässä molempiin sieraimiin ennen pistosten aloistusta. Sitten puolitettiin sumut. Huomenna on toinen ultra. Tänään on ollut vähän turpea olo, muuten en huomaa olossani mitään outoa.
Ihmeen hyvin on hermot vielä pysyneet kasassa lukuunottamatta tuota lauantain lääkkeenloppumisepisodia. Hiukan olen huolissani mahdollisesta punktio ja siirtoviikosta. Viikonloppuna pitäisi ajaa kahden päivän aikana 700 km. Ei taida olla kovin hyvä idea lähteä matkaan. No, surenpa sitä sitten kun sen aika on.
Tsemppiä kaikille!
Täällä myös päästän kohta tosi toimiin, sumut siis alkaa huomenna. Ihan hyvät fiilikset, paitsi etten ole edes ohjeita sen kummemmin lukenut vielä, täytyypi kai illalla avata ohjelappunen, ettei tarvitse aamulla paniikissa töihin mennessä opiskella =D
KELAkorvauksesta: olen kokoajan luullut ja näin minulle on myös kerrottu, että kun katto tulee kelakorvattavista lääkkeistä täyteen (eli siis se 640¿ tai jtn sinnepäin), maksaa lääkkeet samaisen kalenterivuoden aikana vain 1,50¿/ kpl. Apteekkikin kertoi asian olevan näin ja kun hain lääkkeet, farmaseutti sanoi, että kattokorvaus tuli täyteen samantien (summa oli n. 20¿ yli)
Tänään hän kuitenkin soitti ja ilmoitti, että Kelasta oli tullut palautetta, että maksukatto koskee vain YHTÄ kelakorvattavaa lääkettä. Eli summaa ei lasketakaan yhteen vaan ylitys täytyy tapahtua lääkekohtaisesti ja sitten saa korvauksen vasta kyseisestä lääkkeestä.
Onko tämä aina ollut näin?? Eli siis jos mulla hoidot meneekin mönkään eikä muniksia saada pakkaseen asti ja joudun käymään uudelleen hormonihoidot läpi, joudun maksamaan lääkkeet uudestaan?!! Siinä tapauksessa tuo korvaus on täysin nimellinen eikä siitä ole mitään hyötyä...