Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako liittyä liittoon, vai vain työttömyyskassaan?

Vierailija
11.11.2008 |

Mitä kassaa suosittelette, olen toimihenkilö. Jos jään työttömäksi pian kassaan liittymisen jälkeen, saako ansiosidonnaista päivärahaa kuitenkin heti? vai onko joku määräaika joka on pitänyt kuulua kassaan sitä ennen?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sieltä saat myös oikeudellista neuvontaa tarvitessasi. Riitatilanteissa ja esim. epäselvissä työsuhteen purkamisissa ei työttömyyskassasta ole mitään iloa.

Vierailija
2/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainakin siinä kassassa, johon liittoni kautta kuulun, on ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan ehtona se, että on ollut kassan jäsen 10 kk (? muistaakseni se oli kymmenen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kaikki oikein duunariduunarit. itse en ikinä akateemisena liittyisi liittoon koska siinä vaiheessa kun työnantaja HALUAA päästä minusta eroon, vaihdan työpaikkaa jos niin kauan olen töissä kyseisessä paikassa. miksi alkaisin tappelemaan. naurattaa ajatuskin.

Vierailija
4/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja haluaa syrjiä sua ja tekee sen, keräätkö vain kamppeesi ja poistut paikalta ja annat työnantajan toimia lainvastaisesti? Vai laittaisitko sittenkin liiton juristin asialle, antaisit työnantajalle opetuksen, keräisit sulle kuuluvat vahingonkorvaukset ja vaihtaisit paikkaa sen jälkeen?

Vierailija
5/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei vaadi tuota 10kk määräaikaa? En usko, että potkut häämöttäisi, mutta silti. Mitä eroa kassoissa on ylipäätään?

Vierailija
6/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla AY-liike taisteli meille työläisille työehdot ja sopimukset. Arvostakaamme sitä! Muinoin työnantaja sai tehdä mitä huvitti. Ei ollut sairaslomia, hoitovapaita, irtisanomisaikoja ja muuta. Miettikkeepä sitä!

Vierailija
7/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä liittoa yleensä kaivataan, kun asiat menee huonosti, mutta on ehdottomasti hintansa arvoinen.

Jos on aito maailmanvalloittaja ei tarvitse edes työttömyyskassaa, koska silloinhan hankkii vain uuden työpaikan kun saa kenkää.

Vierailija
8/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin on parempi vaihtoehto,,, olen kuulunut liittoon aikaisemmin, nykyään kuulun työttömyyskassaan. tietty jokaisen oma valinta,,, tuntui vain enemmän "mun" jutulta,,,

ja se 10 kk on kuuluttava ennen rahojen saamista ;)

Vierailija
9/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturva perustuu työttömyysturvalakiin. Lain mukaan henkilön on täytettävä 10 kk:n työssäoloehto kassan jäsenyysaikana, jotta hän voisi saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.

Vierailija
10/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei vaadi tuota 10kk määräaikaa? En usko, että potkut häämöttäisi, mutta silti. Mitä eroa kassoissa on ylipäätään?

Vierailija
11/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkään kassaan kuuluvat ovat mielestäni vapaamatkustajia. Liitto on kuitenkin se, joka neuvottelee työehdoista yms.

Vierailija
12/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työnantaja useinkaan halua työntekijöistä eroon päästä, mutta sillä saattaa olla intressejä heikentää työehtoja eli nimenomaan pitää ihmiset duunissa, mutta heikommin eduin tai suoranaisesti kiertää lakeja. Soitto liiton lakimiehelle auttaa kummasti, kun on kyse lainsäädännön kiertämisestä. Kyse on minusta paljolti muista asioista kuin palkasta esim. oikeudesta perhevapaisiin, lomaoikeudesta, työajoista yms.

liittoon kuuluu vaan ne jotka ei itse voi neuvotella palkkaansa eli kaikki oikein duunariduunarit. itse en ikinä akateemisena liittyisi liittoon koska siinä vaiheessa kun työnantaja HALUAA päästä minusta eroon, vaihdan työpaikkaa jos niin kauan olen töissä kyseisessä paikassa. miksi alkaisin tappelemaan. naurattaa ajatuskin.

Vierailija
13/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän saattaisi joskus vaikka palkkataso kohentua.

Vierailija
14/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutuksissa, huoltoasemilla, hotelleissa jne jne.

Vierailija
15/26 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun alkaa olla yt-neuvotteluja ja muita vähän joka alalla.

Liittoon kuulumaton on helpompi irtisanoa kun se joka kuuluu liittoon.

Vierailija
16/26 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiton maksu kuukaudessa olisi ollut sama kuin kassan vuodessa. Lisäksi maksoin pienen lisämaksun oikeusturvavakuutuksesta, joka korvaa oikeudenkäyntikulut riitautetussa irtisanomistilanteessa. Alallani ei ole yhtenäistä työehtosopimusta, joten en katso siinä mielessä olevani luopio joka siipeilee niiden kustannuksella, jotka minulle etuja ajavat.

Toki liiton tarjoama neuvonta- ja muu apu on tositilanteessa erittäin hyödyllistä. Myös esim. YT-neuvottelutilanteessa voi liitosta pyytää oman edustajan mukaan neuvotteluihin, jos yrityksessä on tarpeeksi kyseisen liiton jäseniä.

Vierailija
17/26 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyisin itse liittoon, mutta nuo liitot on tehneet jonkun sopimuksen, että jos on insinööri on pakko kuulua insinööriliittoon. Ne homekorvat ei siellä aja sellaisia asioita jotka kuuluu minun ajatusmaailmaan. Haluaisin liittyä ylempien toimihenkilöiden liittoon, mutta eivät huoli.

Vierailija
18/26 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluako pelkkään kassaan vai myös liittoon. Ne ovat ikään kuin yhteen nidotut. Sitten on tietysti vaihtoehtona YTK jos vain kassaan haluaa kuulua.

Vierailija
19/26 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tahdon tarkentaa että tuo 10 kk on työssäoloehto aika joka ei missään nimessä ole minkään liiton/kassan keksintö. Työttymyysturvalaki määrittelee työssäoloehdon, ei mikään muu.

AP kysymys: liittoon

Vierailija
20/26 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat neuvoja ja apua esim. riita- tai muissa epäselvissä tilanteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän