Saako eskarissa käydä esim kaksi päivää per viikko? Vai joka päivä?
Käsittääkseni vanhemmat saavat päättää itse asian, onko näin?
Kommentit (28)
sairastaahan lapset, mutta jos eskariin lapsensa pistää niin pääsääntöisesti pitää olla siellä ma-pe klo 9-13.
Eikä siellä mitään niin ihmeellistä tehdä, että jäisi jälkeen jos vaikka jättäisi kaksi päivää viikosta väliin.
Meillä näin: Jos on valinnut tulla eskariin, käydään eskaria. Toki pätevästä syystä voi pitää vapaapäiviä ihan niin kuin perusopetuksessakin.
On toiminut meillä ainakin tosi hyvin eikä vanhemmat ole edes ehdottaneet, että lapset kävisivät eskarissa miten sattuu.
Oman paikan löytäminen on tosi vaikeaa jos muut puuhailevat joka päivä yhdessä ja yksi vaan parina päivänä viikossa.
Valitsisin siis vaihtoehtoisesti joko joka päiväisen eskarin tai ei eskaria laisinkaan. Eskariin kun ei ole minkään valtakunnan pakko mennä.
Joko käydään eskarissa joka päivä tai ei ollenkaan. Tästä on ihan joku säännös. Jos ei käy eskaria niin voi käydä seurakunnan eskari-ikäisten kerhoa joka on 3 krt viikossa ja joustavampi.
En nyt tiedä, jos " mitään niin ihmeellistä tehdään" , mutta meillä on ainakin ulkoilujen ja ruokailun lisäksi kolme oppituntia joka päivä eli kyllä siinä jälkeen jää jo yhtenäkin päivänä. No, perjantaina on kaksi leikkituntia, ehkä niissä ei jää jälkeen kuin sosiaalissa tadoissa, mutta ne tunnit tuppaavat olemaan viikon mukavimmat tunnit monesta lapsesta ;)
Mutta jokainen voi arvottaa sen itse, onko se hyvästä vai pahasta, että jää jälkeen.
Vierailija:
En nyt tiedä, jos " mitään niin ihmeellistä tehdään" , mutta meillä on ainakin ulkoilujen ja ruokailun lisäksi kolme oppituntia joka päivä eli kyllä siinä jälkeen jää jo yhtenäkin päivänä. No, perjantaina on kaksi leikkituntia, ehkä niissä ei jää jälkeen kuin sosiaalissa tadoissa, mutta ne tunnit tuppaavat olemaan viikon mukavimmat tunnit monesta lapsesta ;)Mutta jokainen voi arvottaa sen itse, onko se hyvästä vai pahasta, että jää jälkeen.
järjestää monen päivän projekteja, jos lasten poissaolo haittaa. Jos esikouluss aon paljon lapsia joilla on vapaapäiviä eikö muunlainen opetus olisi mielekkäämpää? Vai opetatko niin koska olet päättänyt vuoden alussa että näin toimitaan lapsista viis?
vaan nimenomaan opiskellaan jo pitkäjänteisesti. Oma lapseni luki aapista - sivu, kaksi kerralla - syksyn ja syksyn lopuksi työ koottiin joulukuussa. Samaten tehdään erilaisia teemoja jne.
Miksi pitkäjännitteisyys ja kevyt ponnistelu on pahasta? Projektit ja tehtävät ovat LAPSISTA olleet mielekkäitä. Onneksi tässä kohtaa asiakas on oikeassa. :)
Mitä varten viedä joltain muulta paikka (joutuu sitten johonkin kauempaan eskariin) jos pitää sitä vain ilmaisena kerhona josta otetaan vain parhat palat (silloin kun huvittaa + ilmaiset retket)?
Itsekästä sanon minä.
Ja meidän eskarilainen ei tarvii HOITOPAIKKAA lainkaan kun olen kotona, mutta koska ajattelen lapseni parasta niin vien sen eskariin aina.
Jonkun mielestä lapsensa paras on olla menemättä eskariin ollenkaan ja hyvä niin, mutta mitkään itsekkäät jotain siltä väliltä muodot eivät ole kenenkään edun mukaista.
On se aika hankalaa, koska eihän kaikki ole pois samana päivänä. Maija alkuviikon ja Matti loppuviikon. Viisi muuta siinä välissä. Kun ei sinun omasi ole ainoa poissaolija, voi olla aika moni muukin pois, kun siltä tuntuu. Siksi paljon leikitään, mikä johtaa kysymykseen " miksi täällä ei tehdä mitään ja mikä tässä on niin tärkeää" .
Ole tässä nyt huvä ope... ;O
varsinkin pikkupaikkakkunnilla, voi olla aika koulumainen ohjelma.
Päiväkodin yhteydessä olevissa eskareissa ei olla niin tarkkoja onko lapsi siellä joka päivä vai ei.
Itse harkitsisin tarkkaan jos meillä olisi esikoulu koulun yhteydessä laittaisinko lapsen sinne. Kuitenkin koulua ehtii käydä sitten monta vuotta.
... että eihän se pakollista ole, mutta jos paikan hakee ja vastaanottaa, niin oletan lasten tulevan paikalle. Toiminta on johdonmukaista ja jokapäiväistä, enkä voi toteuttaa esiops:ia vain joka neljäs päivä niin, että lapsi saa kokemuksen kokonaisesta eskarivuodesta.
Meillä eskaria koululla viitenä päivänä viikossa kello 9-13. Sisältää leikkiä paljon, ulkoilua, ruokailun ja oppimistuokioita, joissa jokaiselle tarjotaan tasonsa mukaista toimintaa. Voipi olla, että jää hutera kuva matemaattisista aiheista, jos saa tuokion osakseen silloin tällöin.
Jostain syystä alkaa päässä tykyttää tämä keskustelu. Taitaa olla turhaa selittää, mitä ops tarkoittaa ja miten toiminta on tärkeää. Lasten parasta on hankala tavoitella silloin tällöin. Säännöllisyys on ihan hyve meidän piireissä.
Siis turhaa täällä ihmetellä, että kuulostaa ekaluokalle, koska ette välttämättä TIEDÄ, mitä eskarikaan on. Oppimistuokio ei ole yhtä kuin oppitunti. Toisaalta, jos eskarissa " vaan leikitään" , niin kyllä siitäkin kommenttia aina tulee. Mitä te odotatte? Niin, sitä eskaria.
esiopetussuunnitelmaan. Lapsuus on todella muutenkin lyhyt enkä laittaisi lastani kouluun, edes leikkipohjaiseen, alle kouluikäisenä. Varsinkin jos esikoulunopettaja olisi joku vastavalmistunut, jolla teoriaa on päässä maalaisjärjen tilalla, pitäisin lapseni kaukana koulun esikoulusta. ( ;
Kouluun ehtii sitten oppivelvollisuusiässäkin.
Lapseni tulee kuitenkin luultavammin käymään esikoulun päivähoidon yhteydessä. Sitä vastaan minulla ei ole mitään.
t: se, joka kirjoitti aikaisemmin, ettei laittaisi lasta koulun esikouluun.
Sellaisen käsityksen saa joistakin vastauksista.
Minä ajattelen asiaa niin, että alkujaan valitaan, meneekö lapsi eskariin vai ei. Sehän ei ole pakollinen eikä mikään velvollisuus, kuten moni on sanonut. Jos lapsi menee eskariin, hommaan sitoudutaan ja eskariin mennään, silloin kun sitä on tarjolla.
Jos taas halutaan hoitopäiviä tarpeen mukaan, laitetaan lapsi päivähoitoon, mutta ei eskariin.
En ole itse alalla lainkaan, mutta kunnioitan esiopetuksen ja päivähoidon järjestäviä tahoja niin, että en ymmärrä kun lapsia tuodaan ja viedään miten sattuu ja oletetaan, että aina toinen puoli joustaa ja järjestää hoidon ja opetuksen jokaisen perheen aikataulujen mukaan.
Miksi joissain paikoissa on ok, että lapsi käy eskaria vain 15 päivää kuukaudessa ja toisessa paikassa meininki on joko - tai? Eikö Suomen kokoisessa maassa kuvittelisin olevan yhtenäisempi eskari koko maassa?
Ja todellako eskari-ikäisen on mentävä eskariin myös vanhempiensa vapaapäivänä? Eskari ei kuitenkaan kuulu oppivelvollisuuden piiriin, joten koulunkäynnin säännöt eivät päde eskariin.
Meidän eskarissa on läsnäolopakko. Lomatkin pitää anoa kirjallisena.
Mutta halusin vain tietää että onko asia vanhempien (lapsen) päätettävissä.
ap