mitä työttömät tekee päivisin?
Tunnen työttömiä, joilla ei ole mitään kiinnostusta edes hakea töitä. Mitä ihmettä puuhailevat kotonaan ja eikö heillä käy aika pitkäksi ?
Kommentit (97)
Työelämää en kaipaa kuin säännöllisten tulojen vuoksi, aika ei käy pitkäksi. Tällä hetkellä kirjoitan kirjaa (työttömänä), harrastan paljon monenlaista, ohessa kaikki peruskodinhoito (sinkku), matkustelen, tapailen ystäviä ja kaikkea mahdollista.
Olisin itsekäs jos pyrkisin vakituiseen työsuhteeseen vain oman haluni vuoksi, jos siis pärjäisin ilman työtä ympäri vuoden, koska tiedostan sen, että esimerkiksi moni lapsen omaava tarvitsee paljon kipeämmin sen työpaikan kuin minä.
Aika ei ole koskaan käynyt pitkäksi työttömänä, kellossa saisi olla tunteja paljon enemmän vuorokaudessa, tuntuu välillä että vuorikausi ei riitä mihinkään.
Säälin niitä, joilla on aika pitkää, eikä kaikki ole edes työttömiä, vaan työllisiä joilla elämässä ei ole muuta kuin se työ, ikävää sellainen elämä!
En jaksanut lukea kuin aloituksen, mutta tässä tämän päivän ohjelma
- Söin aamiaisen.
- Tein yhden nettiostoksen tulevaa vauvaa varten
- Tein viikon aikataulun itselleni
- Pesin koneellisen pyykkiä
- Kävin hierojalla (Vanha selkäongelma, joita yritän estää pahentumasta raskauden aikana)
- Tulin juuri kotiin ja lämmitän ruokaa.
- Iltapäivän teen opiskelujeni harjoitustyötä.
- Ilta sitten normaaleja perheen toimia, kuten harrastuksiin kuskaamisia yms.
- Voi olla, että myöhään jatkan vielä harjoitustyötä.
Tämä päivä oli poikkeuksellisen rikkonainen keskelle päivää osuneen hieronnan vuoksi, normaalisti teen enemmän esim. opiskeluja tms.
On vaikka mitä, mitä haluaisin vielä tehdä, mutta kaikkea ei ehdi. Ei mulla ole koskaan elämässäni ollut tilannetta, ettei olisi ollut mitään tekemistä ja olisi tylsää. Ei edes edellisessä raskaudessa vuodelepoon jouduttuani. Aina on ollut järkevää ja mielenkiintoista puuhaa tarjolla enemmän kuin ehdin tekemään. En ole ikinä tajunnut ihmisiä, jotka sanovat, että jos joutuisivat työttömäksi, olisi hirveän tylsää, kun ei olisi mitään tekemistä. Miten huono mielikuvitus voi olla, jos ei keksi mitään muuta järkevää, mielenkiintoista ja hyödyllistä tekemistä? Minä en ole koskaan ajatellut niin, en työssä ollessanikaan. (Olen nyt ekaa kertaa työttömänä elämässäni.)
Että mitäkö teen päivisin? Olen tempputöissä 9e/pvä. Olisihan se aika siistiä jos tästä maksettaisiin ihan oikeata palkkaa, mutta ei kuulemma ole varaa. Kaikki merkittävät rahamäärät menevät töissäkäyvien palkanmaksuun.
Minä taas en ymmärrä ihmisiä joilla tulee kotona aika pitkäksi, ehkä pitäisi sitten lähteä vähän sieltä neljän seinän sisältä pois. MInä olen ollut pitkiäkin aikoja työttömänä elämäni aikana, ja aina on ollut tekemistä liikaakin, varsinkin kun on lapsia, ei aika ja voimat tahdo riittää koskaan kaikkeen mitä pitäisi tehdä.
Jo pelkästään tän koneen sisällä olis paljon hommaa, digiaikana on alkanut kerääntyä koneelle paljon valokuvia, joille pitäisi tehdä jotain, lajitella kansioihin, osa teettää paparikuviksi tai vaikka kuvakirjoiksi. Kotiviedot pitäisi laittaa dvd:ksi, sähköpostiin on kertynyt paljon viestejä joista pitäisi lajitella ja poistaa kaikki turhat ja vanhentuneet asiat.
Kaappeja pitäisi aina järjestellä, laittaa pois tavaraa, lajitella vaatteita, lajitella papereita (en tajua mistä niitäkin aina kertyy)
Pientä pintaremonttia pitäisi tehdä joka huoneessa, kesällä pitäis piha uudistaa kokonaan (muutettiin viime keväänä) viime kesänä ei edes nurmikko kasvanut, pitäisi kaataa isot männyt, tehdä kukkapenkkejä, kaivaa orapihlaja-aita pois, ja laittaa ruusupuskia tilalle, nurmikko uudistaa. Varastot pitäisi siivota, käydä kaikki laatikot läpi ja heittää tarpeeton pois. Ylimääräisiä tavaroita pitäisi myydä nettikirppiksellä.
Vanha lipasto pitäisi saada entisöityä. Käsitöitäkin olisi kiva ehtiä taas vaihteeksi tehdä. Kirjoja on monta odottamassa lukemista, samoin lehtiä ei ole kaikkia ehtinyt lukea.
Ennen vielä sain suurinpiirtein tehtyä kaikenlaista, ja tein vielä töitäkin jopa 50 tuntia viikossa, mutta sitten sain kaksoset ja aika ei ole riittänyt mihinkään sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 08:26"]
Itse olen työssäkäyvä perheellinen nainen ja tämän(kin) ketjun luettuani voin vain ihmetellä sitä, milloin tässä "hyvinvointi"yhteiskunnassa herätään siihen, ettei yhteiset varat riitä siihen, että laiskottelusta maksetaan. Ymmärrän kyllä, ettei kaikille löydy töitä ja osa on ihan oman tahdon vastaisesti työtön (tosin ketjun perusteella monet elävät mieluusti muiden kustannuksella). Tuntuu niin järjen vastaiselta, että lorvailusta maksetaan. Jonkinlainen rakennemuutos tarvittaisiin, jotta työttömien tulisi työttömyyskorvausta vastaan tehtävä jotain yleishyödyllistä työtä (lisäkäsiä vanhustenhoitoon, lumenluontia työssäkäyvien pihoilta, bussipysäkkien kunnossapitoa, roskien keruuta, arkiapua lapsiperheisiin jne). Paljon löytyisi sellaista työtä, jota ei kukaan nykyään tee, koska työssäkäyvät eivät ehdi ja työttömät eivät viitsi, kun ei siihen ole mitään velvoitetta.
[/quote]
Olisitko valmis jakamaan oman työpaikkasia ja palkkasi jonkun kanssa? Jäisi sinullakin sitten aikaa ihannoimaasi yleishyödylliseen roskien keruuseen. Tai vaihtaisitko paikkaa jonkun työttömän kanssa, hän saisi työsi vaikkapa muutamaksi vuodeksi eteenpäin ja sinä siirtyisit bussipysäkkien kunnossapitoon työttömyyskorvauksella?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:44"]
Minä taas en ymmärrä ihmisiä joilla tulee kotona aika pitkäksi, ehkä pitäisi sitten lähteä vähän sieltä neljän seinän sisältä pois. MInä olen ollut pitkiäkin aikoja työttömänä elämäni aikana, ja aina on ollut tekemistä liikaakin, varsinkin kun on lapsia, ei aika ja voimat tahdo riittää koskaan kaikkeen mitä pitäisi tehdä.
Jo pelkästään tän koneen sisällä olis paljon hommaa, digiaikana on alkanut kerääntyä koneelle paljon valokuvia, joille pitäisi tehdä jotain, lajitella kansioihin, osa teettää paparikuviksi tai vaikka kuvakirjoiksi. Kotiviedot pitäisi laittaa dvd:ksi, sähköpostiin on kertynyt paljon viestejä joista pitäisi lajitella ja poistaa kaikki turhat ja vanhentuneet asiat.
Kaappeja pitäisi aina järjestellä, laittaa pois tavaraa, lajitella vaatteita, lajitella papereita (en tajua mistä niitäkin aina kertyy)
Pientä pintaremonttia pitäisi tehdä joka huoneessa, kesällä pitäis piha uudistaa kokonaan (muutettiin viime keväänä) viime kesänä ei edes nurmikko kasvanut, pitäisi kaataa isot männyt, tehdä kukkapenkkejä, kaivaa orapihlaja-aita pois, ja laittaa ruusupuskia tilalle, nurmikko uudistaa. Varastot pitäisi siivota, käydä kaikki laatikot läpi ja heittää tarpeeton pois. Ylimääräisiä tavaroita pitäisi myydä nettikirppiksellä.
Vanha lipasto pitäisi saada entisöityä. Käsitöitäkin olisi kiva ehtiä taas vaihteeksi tehdä. Kirjoja on monta odottamassa lukemista, samoin lehtiä ei ole kaikkia ehtinyt lukea.
Ennen vielä sain suurinpiirtein tehtyä kaikenlaista, ja tein vielä töitäkin jopa 50 tuntia viikossa, mutta sitten sain kaksoset ja aika ei ole riittänyt mihinkään sen jälkeen.
[/quote]
Tähän lisäisin sen näkökohdan myös, että mitä enemmän työttämät hoitaisivat näitä "töitä", tulisi virallisesti jälleen enmmän työttömiä kun työnantajat laittaisivat loputkin kävelemään kun työttömiä olisi saatavilla.
Kuka enää maksaisi jollekin lumenluojalle jos sen työttömän saisi ilaiseksi tekemään saman?
Toivon ihan sydämeni pohjasta, että jokainen joka kadehtii työttömien asemaa, joutuisivat itse työttömäksi ja alkaisivat tekemään näitä "yleishyödyllisiä"töitä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:31"]
Tunnen työttömiä, joilla ei ole mitään kiinnostusta edes hakea töitä. Mitä ihmettä puuhailevat kotonaan ja eikö heillä käy aika pitkäksi ?
[/quote]
En ole työtön, mutta vastaan viimeiseen lauseeseen. Olen työssä vain ja ainostaan rahan takia en aikaani viettämässä. Joten jos olisi rahaa en tekisi päivääkään töitä eikä aika tulisi pitkäksi.
[/quote]
Lottovoitto olis kiva
Lisäyksenä vielä viestiin 49, että mikä tekee sinun työstäsi sellaista, että siitä kuuluu maksaa oikeaa palkkaa ja kaikki muutkin työsuhteen edut kuten eläke ja työterveyshuolto? Olisiko mielestäsi siinä jotain vikaa, jos saisit lopputilin ja tilallesi tulisi joku työtön tai parikin tekemään työtäsi nimellisellä 9 euroa päivässä -korvauksella? Tämähän olisi loistavaa säästöä yhteiskunnalle ja työnantajalle ja sinutkin voitaisiin siirtää tekämään jotain yleishyödyllistä, josta kukaan ei viitsi maksaa.
Nykyään työttömien määrä on niin suuri, että sieltä löytyy varmasti myös osaavaa ja koulutettua väkeä. Harva voi vedota siihen, että oma työ on niin äärettömän vaikeaa, ettei kukaan muu voi sitä tehdä. Kaikki ovat korvattavissa. Minä haen paikkoja, joihin vaaditaan ammatillinen koulutus, ja kuulemma miltei jokaiseen näistä hakee myös useampi tohtoriksi väitellyt. EIköhän pari tohtoria pysty hoitamaan myös työssäkäyvän perheellisen naisen hommat.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:27"]
Tuntuu niin järjen vastaiselta, että lorvailusta maksetaan. Jonkinlainen rakennemuutos tarvittaisiin, jotta työttömien tulisi työttömyyskorvausta vastaan tehtävä jotain yleishyödyllistä työtä (lisäkäsiä vanhustenhoitoon, lumenluontia työssäkäyvien pihoilta, bussipysäkkien kunnossapitoa, roskien keruuta, arkiapua lapsiperheisiin jne). Paljon löytyisi sellaista työtä, jota ei kukaan nykyään tee, koska työssäkäyvät eivät ehdi ja työttömät eivät viitsi, kun ei siihen ole mitään velvoitetta.
[/quote]
Tiedätkö, että nykyisin työtön ei SAA tehdä niitä vapaaehtoistöitä korvausta menettämättä?
Jos käy esim. päivittäin auttamassa jossakin vapaaehtoisorganisaatiossa, voi menettää työttömyyskorvauksensa. Silloin kun työvoimatoimistosta annetaan lausunto, että ei ole käytettävissä kokopäivätyöhön.
No ei kun työtä ei ole, mutta totta kai sen palkattoman vapaaehtoistyön lopettaisi samana päivänä kun kokopäivätyötä saisi.
Tiedätkö, että yhdenkin päivän pätkätyö voi aiheuttaa parin kuukauden rahattoman jakson, kun työttömyyskorvausta siltä ajalta ei makseta ennen kuin on toimitettu palkkatodistus työstä?
Ja mitäkö minä teen?
Yritän toipua edellisestä työpätkästä ja pohdin, tuoko posti taas tänäänkin poliisilta jotain. En käytä alkoholia, kotini on nyt paljon siistimpi kuin silloin kun olin töissä, mutta terveydessä ei tosiaan ole kehumista. Nyt on onneksi tilaisuus kohentaa sitäkin, enkä itsemurhaa edes ajattele missään tapauksessa. Rahatilanne on kieltämättä heikko, siinä on oikea päätelmä.
Terveisin akateemisen tutkinnon suorittanut pätkätyöläinen, joka opiskeli jotta ei tarvitsisi olla työtön.
[/quote]
Poliisilta??? Miksi saat jatkuvasti poliisilta postia? Onko siis rikos olla pätkätyöläinen?
Oma aikataulu:
Herään 6.30 - 7.30 (kello soimassa)
Juon aamukahvit
Aloitan harrastuspohjaisen "työni", jota teen joka päivä 4-7h ja josta saan rahaa sen verran noin 300 e/kk.
"töiden" jälkeen siivoan vähän aikaa asuntoa ja lähden 1h lenkille
Iltapäivät vapaata toimintaa, eli lukemista, pelaamista, leffojen katselua.
Ilman säännöllistä aikataulua ahdistun, myös liian myöhäinen herääminen ahdistaa, joten itselläni on tällainen leikkityö ja hyvin aika kuluu.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:31"]
[/quote]
En ole työtön, mutta vastaan viimeiseen lauseeseen. Olen työssä vain ja ainostaan rahan takia en aikaani viettämässä. Joten jos olisi rahaa en tekisi päivääkään töitä eikä aika tulisi pitkäksi.
[/quote]
Lottovoitto olis kiva
[/quote]
Niin olisi, mutta mulle riitäisi kun sais ihan vaikka 60-70% palkasta kuukausittain niin päivääkään en töitä kaipaisi. Ei ole velkoja niin pienellä tulen toimeen, mutta en niin pienellä mitä työttömänä joutuisi olemaan..
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:31"]
[/quote]
[/quote]
Jep sama täällä nyt en ole työtön, mutta kun olin niin ei aika tullut pitkäksi, päin vastoin tuli aina kiire hakea lapsi päiväkodista. (oli vain puolipäivää hoidossa tuolloin) Aina löytyy tekemistä, tärkeää tai ei tärkeää. Lottovoittoa odotellen.
Mä kuntoilen, huolehdin kotitöistä ja lapsista ( koululaisia) ja loppuajan surffaan netissä/ luen/katson telkkaria. Tylsää on ;(
En ole työtön, mutta ihmettelen keskustelun aloitusta. Ei kait kukaan käy töissä "tehdäkseen jotakin" tai viettääkseen päivän, vaan useimmat ovat töissä rahan takia. En muista, että yksikään työntekijä olisi koskaan kieltäytynyt lomista tai vapaista viikonlopuista, vaan aina he ovat keksineet jotakin tekemistä kotona, eikä lisääntyvä vapaa-aika työelämästä ole koskaan riittävä.
Työttömät tekevät kotona ihan niitä samoja asioita, mitä työssä tekevät lomilla tai haaveilevat joskus olevan aikaan kaikkeen siihen mitä haluaisi tehdä. Ja niitä on paljon.
En ole työtön, mutta ihmettelen keskustelun aloitusta. Ei kait kukaan käy töissä "tehdäkseen jotakin" tai viettääkseen päivän, vaan useimmat ovat töissä rahan takia. En muista, että yksikään työntekijä olisi koskaan kieltäytynyt lomista tai vapaista viikonlopuista, vaan aina he ovat keksineet jotakin tekemistä kotona, eikä lisääntyvä vapaa-aika työelämästä ole koskaan riittävä.
Työttömät tekevät kotona ihan niitä samoja asioita, mitä työssä tekevät lomilla tai haaveilevat joskus olevan aikaan kaikkeen siihen mitä haluaisi tehdä. Ja niitä on paljon.
Mielestäni ap:n esittämä kysymys tulee yleensä sellaisen ihmisen suusta, joka määrittää/arvottaa itsensä ainoastaan työn kautta. Näitä ihmisiä on tässä maassa paljon. Työtä tehdään sen takia, että tienataan rahaa elämiseen. Työ ei ole itse elämä. Sanoisin, että silloin se elämä vasta köyhää onkin, jos pelkkä työ tuo sisällön elämään ja saa tuntemaan tärkeäksi. Samanlaisia keskustelun avauksia löytyy melkein jokaiselta keskustelufoorumilta. Haukutaan työttömiä, vaikka yt:t saattaa koskettaa seuraavana päivänä ihan ketä vaan. Usein kirjoituksissa paistaa kateus. En usko, että kukaan on kateellinen työttömyydestä vaan kateus koskee aikaa. Moni suomalainen haluaisi itselleen lisää aikaa juurikin siihen elämiseen tässä hetkessä. On myös täysin väärin niputtaa työtön otsikon alle aktiiviset työnhakijat ja ihmiset, joilla ei ole koskaan halua työllistyä. Sillon puhutaan taas aivan eri asiasta. Toisaalta, jos joku kadehtii työttömiä, on jokaisella mahdollisuus vaikka tänään irtisanoutua työstään ja kokeilla sitä "autuutta".
58/59lle vastaisin että 5kkn työttömyyden jälkeen menisin töitä tekemään ilolla, hyvinkin pienellä palkalla! Sen verran tuntuu aika menevät haaskuun näin kotona lusmuamalla! Eli sulla ei selvästi ole kokemusta asiasta!!
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:27"]
Tuntuu niin järjen vastaiselta, että lorvailusta maksetaan. Jonkinlainen rakennemuutos tarvittaisiin, jotta työttömien tulisi työttömyyskorvausta vastaan tehtävä jotain yleishyödyllistä työtä (lisäkäsiä vanhustenhoitoon, lumenluontia työssäkäyvien pihoilta, bussipysäkkien kunnossapitoa, roskien keruuta, arkiapua lapsiperheisiin jne). Paljon löytyisi sellaista työtä, jota ei kukaan nykyään tee, koska työssäkäyvät eivät ehdi ja työttömät eivät viitsi, kun ei siihen ole mitään velvoitetta.
[/quote]
Tiedätkö, että nykyisin työtön ei SAA tehdä niitä vapaaehtoistöitä korvausta menettämättä?
Jos käy esim. päivittäin auttamassa jossakin vapaaehtoisorganisaatiossa, voi menettää työttömyyskorvauksensa. Silloin kun työvoimatoimistosta annetaan lausunto, että ei ole käytettävissä kokopäivätyöhön.
No ei kun työtä ei ole, mutta totta kai sen palkattoman vapaaehtoistyön lopettaisi samana päivänä kun kokopäivätyötä saisi.
Tiedätkö, että yhdenkin päivän pätkätyö voi aiheuttaa parin kuukauden rahattoman jakson, kun työttömyyskorvausta siltä ajalta ei makseta ennen kuin on toimitettu palkkatodistus työstä?
Ja mitäkö minä teen?
Yritän toipua edellisestä työpätkästä ja pohdin, tuoko posti taas tänäänkin poliisilta jotain. En käytä alkoholia, kotini on nyt paljon siistimpi kuin silloin kun olin töissä, mutta terveydessä ei tosiaan ole kehumista. Nyt on onneksi tilaisuus kohentaa sitäkin, enkä itsemurhaa edes ajattele missään tapauksessa. Rahatilanne on kieltämättä heikko, siinä on oikea päätelmä.
Terveisin akateemisen tutkinnon suorittanut pätkätyöläinen, joka opiskeli jotta ei tarvitsisi olla työtön.
[/quote]
En kyllä ymmärrä, kenenkä etua palvelee lätinä "yleishyödyllisistä töistä"?Työttömyysongelmaa ei ratkaista huonontamalla entisestään työttömien ja myös työssäkäyvien asemaa.
Osan mielestä on moraalitonta, että ihmiset makaavat työttömyyskorvauksella kotona, mutta sepä vasta moraalitonta onkin, että työttömyyskorvauksella n.500-600 e/kk pitäisi tehdä käytännössä ilmaiseksi jotain työtä. Ketään ihmistä ei enää palkattaisi näihin hommiin ja todennäköisesti kukaan "yleishyödyllisissä töissä" oleva ei millään pääsisi kunnon töihin, kun on todistettavasti suostunut perunalastupalkalla hommiin.
Se, että joku viettää palkallisen työaikansa netissä vauvapalstalla ei oikeuta moralisoimaan niitä, jotka ovat kotona työttömänä.
Valmistuin hiljattain, saatoin kesken jääneet yliopisto-opinnot omaehtoisena opiskeluna loppuun. Nyt etsin töitä ja saan ansiosidonnaista. Lapsilla on kokopäiväinen päivähoitopaikka, jossa käyvät välillä leikkimässä kavereiden kanssa. Välillä käyn kuuntelemassa ammattialaani liittyviä luentoja yliopistolla. Kotona siivoilen, teen työhakemuksia, maalaan/piirrän, päivitän ammattiosaamistani lukemalla ja käyn joskus kuntosalilla. Niinä päivinä, kun olen lasten kanssa kotona noudatamme hoitovapaalta tuttua päivärutiiniamme ulkoiluineen/kirjastoineen/kaveritreffeineen jne. Teen kotiruokaa ja hyödynnän hyvin alennukset nyt, kun on aikaa.
Leppoisaahan tämä on verrattuna perheellisen työssäkäyvän naisen arkeen, mutta mieluummin olisin silti töissä. Olisi mukava tunne elättää perhettä omalla työllä, johon on vuosikaudet opiskellut. Leppoisa olotila on ennen kaikkea ansiosidonnaisesta päivärahasta ja miehen työtuloista johtuvaa, muuten pinna olisi huomattavasti tiukemmalla.
[/quote]
Ja mitäkö minä teen?