Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä työttömät tekee päivisin?

Vierailija
02.02.2014 |

Tunnen työttömiä, joilla ei ole mitään kiinnostusta edes hakea töitä. Mitä ihmettä puuhailevat kotonaan ja eikö heillä käy aika pitkäksi ?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 08:26"]

Itse olen työssäkäyvä perheellinen nainen ja tämän(kin) ketjun luettuani voin vain ihmetellä sitä, milloin tässä "hyvinvointi"yhteiskunnassa herätään siihen, ettei yhteiset varat riitä siihen, että laiskottelusta maksetaan. Ymmärrän kyllä, ettei kaikille löydy töitä ja osa on ihan oman tahdon vastaisesti työtön (tosin ketjun perusteella monet elävät mieluusti muiden kustannuksella). Tuntuu niin järjen vastaiselta, että lorvailusta maksetaan. Jonkinlainen rakennemuutos tarvittaisiin, jotta työttömien tulisi työttömyyskorvausta vastaan tehtävä jotain yleishyödyllistä työtä (lisäkäsiä vanhustenhoitoon, lumenluontia työssäkäyvien pihoilta, bussipysäkkien kunnossapitoa, roskien keruuta, arkiapua lapsiperheisiin jne). Paljon löytyisi sellaista työtä, jota ei kukaan nykyään tee, koska työssäkäyvät eivät ehdi ja työttömät eivät viitsi, kun ei siihen ole mitään velvoitetta.

[/quote]

Siivoa itse lumet pihaltasi, jos olet itse päättänyt omakotitalon hankkia, jossa huoltomiehet ei käy. Tai palkkaa joku työtön luomaan lumet. Miksi kenenkään pitäisi palkatta tulla siivoamaan kenenkään kotia?

Vierailija
2/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:40"]

Että mitäkö teen päivisin? Olen tempputöissä 9e/pvä. Olisihan se aika siistiä jos tästä maksettaisiin ihan oikeata palkkaa, mutta ei kuulemma ole varaa. Kaikki merkittävät rahamäärät menevät töissäkäyvien palkanmaksuun.

[/quote]

Sama homma minulla. Teen täsmälleen samoja töitä kuin "kollega", joka saa ihan oikeaa palkkaa. Arvatkaa vain, vituttaako?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöskirjaa ja työhakemuksia kokoaikaisiin, koulutusta vastaaviin töihin.

terv. nimi. satunnaisia silpputöitä

Vierailija
4/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 01:08"]

[/quote]

Miten työkkäri on suhtautunut tohon sun väikkärin kirjoitteluun? Käsittääkseni aikaisemmin työttömyyskorvauksen vastimuksena on ollut väitöskirjatyön keskeyttäminen.

Vierailija
5/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 23:30"]

Minä opiskelen päätoimisesti ja ihan te-toimiston luvalla, amk-tutkintoa päiväopintoina.

[/quote]

Itsellä oli sama asia, mutta sen takia me ei ollakaan työttömiä. Meepä kysymään joitain pitkäaikaistyöttömän etuja, niin sulle nauretaan päin naamaa...

Vierailija
6/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttaa pilveä ja tekee kansalaisalotteita

Vierailija
7/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut reilu 12 vuotta"työtön", eikä ole aika käynyt pitkäksi. Viihdyn hyvin kotona yksin tekemättä mitään. Nukun n. Klo 15-17 päivällä, katselen sitten leffoja tai surffailen netissä, käyn kaupassa jne. Harvoin menen minnekään tai tapaan ketään, ei kiinnosta kun aika kuluu mukavasti kotona. Viikonloppuisin käyn kyllä usein baarissa.

Mä en töitä ole etsinyt enkä aio etsiäkään, mulla on sen verran rahaa, että elelen ihan hyvin loppuelämäni tekemättä töitä (ja nostamatta mitään tukia). Jätin siis työpaikkani silloin 12 vuotta sitten, kun töistä en oo koskaan tykännyt eikä pakko ollut tehdä. Kai mä oon vaan tällainen laiska ihminen :D

Vierailija
8/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn treenaamassa ja lepäilen syön ja ryyppäilen jos on ilmaista viinaa.

ps 15 vuotta työelämässä riittää enkä näe mitään hyötyä käydä äidinkieln tunneilla pilkkujen ja pisteiden ja kirjoitusvirheiden vuoksi hajotkaa veronmaksajat katainen vie teiltä kaiken

Vierailija
9/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työtön, hain aika paljon töitä. Mutta en kulkenut ympäriinsä kehumassa kuinka paljon, koska: "Sinussa on jotain vikaa kun noin paljon haet, katso peiliin. Kyllä normaali ihminen tuolla hakumäärällä töitä saa". Kiitos ei, tuota ei tarvitse hokea työttömälle, se on kuultu. Eikä se auta saamaan töitä, kun niitä vikoja alkaa hakea itsestään ihan kehoittamattakin. Katsokaa mieluummin sinne peiliin itse ja miettikää, miksi juuri te olette sen työn saaneet, vaikka parempiakin ehdokkaita olisi. 

No asiaan miten sain aikani kulumaan: Kun oli kiinnostava työpaikka firmassa, josta en ollut ennen kuullut koskaan mitään, koetin tutkia firman taustat, esim. löytyykö protestilistoilta merkintöjä yms. Työttömänä ollessani lapset olivat kouluikäisiä, joten heidän lähdettyään kouluun kävin - pitääksen pääni kunnossa - pitkän lenkin, hyvällä kelillä pari tuntia hiihtäen, kävellen tai pyöräillen vuoden ajasta riippuen. Huonolla kelillä vähän lyhyemmän, mutta joka päivä aamusta ulkona. Opiskelin kieliä ja valokuvausta kansalaisopistossa. Neuloin hyväntekeväisyyteen erilaisia neuleita ja lähipiirille myös. Luin ja täytin sanaristikoita. Toisin sanoen tein kaikkea sitä mitä nyt töissä ollessakin, mutta enemmän.

Työnhakuun saa kyllä menemään paljon aikaa. Se, että sain vakituisen työn on ollut muille kuin ihan lähiomaisille yllättävää, kun moni on tosiaan luullut, etten ole hakenut töitä. Haastatteluistakaan, joita kävin useita, en ole huudelllut perheen ulkopuolella kellekään. Mitä se muille yleensä kuuluukaan? 

Miksei kukaan ole huolissaan mitä eläkeläiset tai sairaslomalaiset tekevät päivisin? Sairaslomalla kun yleensä on vielä rajoituksiakin, jos on vaikka jonkun selän takia että pää pelaa, mutta ei voi fyysisesti tehdä kaikkea mitä haluaa. Miksi ollaan huolissaan vain työttömistä. Tai mitä ihmiset tekevät lomillaan? Minusta ihminen, joka ajattelee ettei saisi työttömänä aikaa kulumaan, ei ansaitse työpaikkaa. Ei niin mielikuvitukseton ihminen voi olla hyvä työntekijä kuijn jossain todella yksinkertaisessa tuotantotyössä, missä ei tarvitse aivoja ollenkaan. Ei ihminen, joka ei osaa keksiä itselleen tekemistä voi kovin viisas tai älykäs olla. 

Vierailija
10/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 01:08"]

[/quote]

Miten työkkäri on suhtautunut tohon sun väikkärin kirjoitteluun? Käsittääkseni aikaisemmin työttömyyskorvauksen vastimuksena on ollut väitöskirjatyön keskeyttäminen.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa, sillä ennenkin on saanut tehdä jatko-opintoja työttömyysturvalla. Edellytys on tietenkin ollut se, että opiskelu ei ole enää sitovaa, eikä estä kokoaikatyön vastaanottamista.

Tämän selvitin vuosia sitten, kun valmistuin maisteriksi ja harkitsin jatko-opintoja. Mutta sitten olenkin vain pelkkä työtön.

Täällä maalla riittää aina työttömälläkin puuhaa. Näin talvella enemmän sisätöitä, kohta alkaakin jo pilkkikausi.

Vierailija
11/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 05:13"]

Polttaa pilveä ja tekee kansalaisalotteita

[/quote]

Vierailija
12/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 00:36"]Täytyy olla aika heikko yksilö jos tarvitsee työpaikan eli aikuisten päivähoitopaikan siihen että pää ei hajoaisi. Silloin kun olin päivätöissä niin ongelmani oli ennemminkin se että omille projekteille ei jäänyt aikaa töiltä.

Ihmettelen kuinka niille oravanpyörässä zombieina juokseville työllisille ei tule aika pitkäksi, päivästä toiseen sitä samaa?

[/quote]

Olen samaa mieltä. Lähinnä tarvitsen työtä rahan enkä ajankulun vuoksi.

Vierailija
13/97 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa elämäsi sisältä muodostuu ainoastaan kodin ulkopuolisesta työstä, että joku (esimies) rytmittäisi päiväsi. Ja myös arvostus, voit lähteä paikkaa a ja palata paikkaa b ja siitä saat elämäsi sisältöä. Ymmärrän, jos jotkut eivät viihdy työttömänä, jos on taloudellisia huolia, mutta suurin osa varmasti keksisi ihan mielekästä ja hyödyllistä tekemistä kun talous on kunnossa esim. itsensä kehittäminen, yhteiskunnalliset tehtävät, harrastukset, hyväntekeväisyys, ihmissuhteet jne. lista on loputtoman pitkä. Ja olisivat vielä elämäänsä tyytyväisiä ja onnellisia.

"58/59lle vastaisin että 5kkn työttömyyden jälkeen menisin töitä tekemään ilolla, hyvinkin pienellä palkalla! Sen verran tuntuu aika menevät haaskuun näin kotona lusmuamalla! Eli sulla ei selvästi ole kokemusta asiasta!!"

Vierailija
14/97 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani työttömänä nukuin pitkään, söin rauhassa aamupalan, lähettelin työhakemuksia, surffailin netissä, kävin pitkillä lenkeillä ulkona, tein käsitöitä, tapasin kavereita, laitoin ruokaa, leivoin, katselin sarjoja ja leffoja, pelasin, siivosin ja tein kaikenlaista. Työttömyysjakso kesti puolisen vuotta, kyllä välillä rupesi useamman kuukauden jälkeen tulemaan hieman mökkihöperöksi mutta ensimmäiset kuukaudet menivät ihan vain rentoutuessa ja tehdessä kaikkea, mitä töissä ollessa ei ehtinyt. Nyt kokopäivätyössä välillä huokailee, miten paljon ehtikään saada aikaiseksi työttömänä ollessa, kun illat tuntuvat menevän hujauksessa työpäivän jälkeen ja siivoaminenkin rajoittuu lähinnä viikonloppuihin. 

Vierailija
15/97 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 08:26"]

Itse olen työssäkäyvä perheellinen nainen ja tämän(kin) ketjun luettuani voin vain ihmetellä sitä, milloin tässä "hyvinvointi"yhteiskunnassa herätään siihen, ettei yhteiset varat riitä siihen, että laiskottelusta maksetaan. Ymmärrän kyllä, ettei kaikille löydy töitä ja osa on ihan oman tahdon vastaisesti työtön (tosin ketjun perusteella monet elävät mieluusti muiden kustannuksella). Tuntuu niin järjen vastaiselta, että lorvailusta maksetaan. Jonkinlainen rakennemuutos tarvittaisiin, jotta työttömien tulisi työttömyyskorvausta vastaan tehtävä jotain yleishyödyllistä työtä (lisäkäsiä vanhustenhoitoon, lumenluontia työssäkäyvien pihoilta, bussipysäkkien kunnossapitoa, roskien keruuta, arkiapua lapsiperheisiin jne). Paljon löytyisi sellaista työtä, jota ei kukaan nykyään tee, koska työssäkäyvät eivät ehdi ja työttömät eivät viitsi, kun ei siihen ole mitään velvoitetta.

Milläs ajalla työttömät sitten hakisi töitä, jotta voisivat joskus päästä töihin? Itse olen hakenut vaikka mitä, koulutustani ja työkokemustani vastaavaa työtä ja ei vastaavaa. Silti olen työtön. Sitten sinun kaltaiset ihmiset asenteineen estävät meikäläistä saamasta töitä, kun töihin otetaan vain niitä, joilla on jo valmiiksi jokin paikka, koska asenteena rekrytoijilla on, että työtön on laiska työnvieroksuja.

Mitä tulee noihin aputöihin, niin ongelmaksi Suomessa tulee esim. tapaturmavakuutukset ja muu byrokratia, sekä se, kuka perehdyttää kaikki työttömät hommiinsa? Jos joku on vastentahtoisesti vanhusten tai lasten apuna, miksi vanhuksia/lapsia rankaistaan tällaisella? Asia ei ole niin yksinkertainen. Mielestäni työkkärissä voitaisiin aloittaa siitä, että työtön saisi opiskella esim. avoimessa yliopistossa ja siten kehittää ammattitaitoaan ja kenties samalla verkostoitua ja saada töitä. Tämä 300e mahdollisuus on jo askel eteenpäin esim. sijaisuuksia tekeville - palkka jää käteen (verojen jälkeen) eikä katoa tukien vähentämiseen ja työmatkoihin. Motivoi siis eteenpäin.

Vierailija
16/97 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään. Nukun, laitan lapset hoitoon/kouluun ja nukun. Haen pienemmät hoidosta, koululainen tulee itse. Mitä muka pitäisi tehdä?

Vierailija
17/97 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ethän sä sitten heitä oikeasti tunne jos et tiedä mitä tekevät päivisin.

Mulle tulee sähköposti-ilmoitus alueen työpaikoista joka aamu seitsemältä, vilkaisen ne läpi ja jos on kiinnostava paikka, haen sitä. Sitä ennen herätän lapset, syödään aamupala. Kun lapset on lähteneet kouluun, siivoan jos on siivottavaa, laitan pesukoneen päälle, ylipäätään sellaista pientä kodinhoitoa pitkin päivää. Käyn kaupassa ja laitan ruokaa. 

Nyt on ollut myös aikaa käydä päivällä pienillä kävelylenkeillä, lisäksi käyn äitini luona auttamassa häntä. 

Sitten alkaakin jo lapset tulemaan kotiin yksi toisensa jälkeen ja ne lapsiperhehommat alkavat.

Vierailija
18/97 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No roikkuvat av:llä ja facessa tietenkin, senhän sä halusit kuulla.

Vierailija
19/97 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä käyn aamuisin puolen tunnin juoksulenkillä, menen sen jälkeen pitkään lämpimään suihkuun, kuorin ja puunaan vartaloni, hoidan hiukset jne. Laitan rauhassa itselleni aamiaisen ja juon rauhassa ison maitokahvin lehteä selaillen.

Aamupalan jälkeen järjestelen kämppää, jos on tarve ja tsekkaan netistä hetken työpaikkailmotuksia. Kokkaan lounaan ja valmistelen kauppalistan illallista varten.

Menen sitten läppärini kanssa kirjastoon tai kahvilaan iltapäiväksi kirjoittamaan blogia tai lukemaan kirjoja, tapaamaan ystäviä tms. Illalla käyn vielä salilla tai joogassa. Päiväb toisen treenin jälkeen menen kaupan kautta kotiin. Laitamme mieheni kanssa yhdessä illallisen. Syömme sen kynttilänvalossa ja rupattelemme päivän tapahtumista. Kaksi kertaa viikossa käyn vapaaehtoistyössä vanhusten parissa.

Ei ole kyllä mitään kiirettä takas töihin :)

Vierailija
20/97 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan, kokkaan, ulkoilen, tapaan perhettä ja ystäviä, katon telkkaria, olen koneella, luen, käyn kaupassa jne.. Ja voin sanoa, että koti kiiltää ja töitä etsin kovasti, toivottavasti tärppää pian!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä