Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ENSKAT VKO 46

11.11.2008 |

viime viikko olisi täällä:

[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]

miten meni enskoilla viikko ja isäinpäivä?

meillä oli aika kiirettä... torstaina saapuivat tosiaan minun vanhemmat helsinkiin ja to ja pe tehtiin kakkupohjat ristiäisiä varten. la mentiin sitten miehen kotiin, missä ristiäiset pidettiin, leipomaan lisää ja minunkin vanhemmat jäivät sinne yöksi. ensimmäistä kertaa oli myös meidän neiti silloin kylässä missään (kaupoissa ollaan käyty, mutta ei kenenkään kotona).

minun vanhemmat lähtivät tänään vasta kohti kotia, joten aika on mennyt aika nopeasti... tavallaan raskasta, kun on vieraita, mutta toisaalta lastenhoitoapua sitten löytyi ja päästiin mm. miehen kanssa rauhassa saunomaan. ja olivathan he toki innoissaan lapsenlapsestaan (seitsemäs sellainen, mutta loput ovat jo kouluiässä), ensimmäistä kertaa näkivät tytön!

sunnuntaiaamulla annettiin sitten isille lahja ja laulettiin. annoimme punaiset daddy cool -boxerit :D ja juuri kun olimme lähdössä miehen kotiin, yksi miehen kaveri rimpautteli puku päällä ja kukat kädessä meidän ovikelloa... ristiäisiin tuli. noh, päivä sentään oli oikea vaikkakin kellonaika ja paikka väärät :D

ristiäiset menivät todella hyvin. vieraita oli yhteensä 32 (joista kummit ja sukulaiset muodostivat 2/3 ja loput läheisimpiä ystäviä) ja neitikin itkeskeli vain alussa, tyyntyi sitten kummin syliin ja loppujuhlan nukkui kiertäen sylistä syliin! tosin päästi niin hienon ja äänekkään paukun toimituksen aikana, että pappiakin alkoi naurattaa :) papin puhe oli myös mukavan lyhyt ja napakka, mutta samalla koskettava. siitä puhui, kuinka tärkeää lapselle on kertoa ääneen, että hän on rakas ja tärkeä.

järjestimme myös pienen nimenarvauskilpailun eli yksi arvaus maksoi euron ja oikealla arvauksella olisi voittanut koko potin. koska kukaan ei arvannut oikein, rahat menivät vauvalle ja eilen kävimmekin avaamassa tilin neidille - saalis oli 52,05e! osa siis tyhjensi lippaaseen kaikki kolikkonsa. ja nimekseen tyttö sai aada.

nyt sitten toivumme täällä kaikesta hulinasta. mies lähti töihin ja me makaamme aadan kanssa peiton alla, tyttö nukkuu ja minä rentoudun kirjan ja läppärin kanssa :)

vielä tuosta vauvan sitovuudesta, josta viime viikolla puhuttiin... tavallaan se yllätti, kuinka paljon vauva tarvitsee minua, mutta toisaalta mies hoitaa aadaa myös paljon, joten olen saanut myös levätä. yksin en ole kuitenkaan ollut liikkeellä kuin kerran 3h pätkän shoppailemassa tavallaan olen kuitenkin myös ihmetellyt sitä, että tämä ei olekaan ollut niin vaikeaa. mun ystävistä melkein kaikki ovat lapsettomia eivätkä lapsia vielä haluakaan ja he pelottelivat ihan täysin sillä, kuinka elämä loppuu ja parisuhde kuolee... mutta ehkä tämä on vielä alkuhuumaa, katsotaan miten arki tästä kehittyy.

tulipas aika omanapainen kirjoitus. tulkaa kanssasiskot kertomaan kuulumisia tekin taas!

korka ja aada 1kk

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Korkan Aadalle hienosta nimestä! Ja kiva kun on ollut mukava viikonloppu ristiäisten ja sukulaisten kanssa. On se meistäkin aina kiva kun on ihmisiä kylässä ja kaikki haluavat pientä Nuppua pidellä, niin saa vanhemmat vähän huilia. Saunassa ei olla vielä kyllä päästy yhdessä käymään, ollaan käyty vuoronperään.

Tänään olisi taas neuvolapäivä. Inhottavan sateinen ilma, ei huvittaisi tuonne lähteä vaunujen kanssa ollenkaan, mutta pakko on kun ei ole autoa. Nuppu saa tänään rota-rokotteen ensimmäisen osan, toivottavasti ei mene vatsa sekaisin. Onko isommilla pikkuenskoilla kokemuksia tuosta rokotteesta? Ja meinaako pienemmät ottaa omakustanteisia rokotteita? Me ei oteta muita kuin tuo rota.

Viime yönä meillä nukuttiin pinnasängyssä, jee! Kolme syöttöä oli. Kaksi ensimmäistä kolmen tunnin välein ja sitten kahden tunnin väli ja tuon jälkeen kun mies oli herännyt ja noussut, otin tytön mun viereen ja siinä sitten on kyllä tissutellut ja minä olen vielä yrittänyt lepäillä. Pitää yrittää ensi yönäkin laittaa omaan sänkyyn. Aika paljon paijailua siellä nukahtaminen kyllä vaatii.

Hyvää alkanutta viikkoa enskoille! Toivottavasti ei sataisi ihan koko viikkoa. Tulen sitten kertoilemaan neuvolakuulumisia ja mittoja.

Maisi ja Nuppu 9 ja risat vkoa

Vierailija
2/10 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut täältäkin Korkan Aadalle, kyllä on kaunis nimi! Hauska idea teillä tuo nimenarvauskilpailu, sai Aada jo pienen pesämunan pankkitilille.

Maisille heti vastaan tuosta rotarokotteesta, meillä Urho sai eilen tuon toisen annoksen. Kummastakaan ei ole tullut mitään piereskelyä kummempaa. Viime yön kyllä tosissaan paukutteli mutta ei se pahemmin tuntunut tahtia haittaavan. Neuvolassa sanottiin, että usein tuosta toisesta annoksesta voi tulla isommat oireet, mutta ei siis ainakaan meillä.

Hienoa Maisi että teillä pinnasängyssä nukkuminen sujuu! Tosi hyvät syöttövälitkin teillä on!

Meillä tää nukkumispolitiikka on nyt kovin hakusessa. Niitä 8 tunnin unia ei ole ollut kun sen yhden kerran ja taas mennään normi kolmen tunnin syöttöväleillä + tutin tippuminen ja siitä aiheutuva kitinä kertaa Monta.. Äiti on silmät ristis.. Otin jo viime yönä pojan viereenkin kun siinä saa helpommin sitä tuttia ängettyä suuhun. Vaikka pitäsi opettaa omaan sänkyyn että isi pääsisi pois sohvalta.. Neuvolassa pähkäiltiin että pitäsikö jo jättää kolmannet päiväunet pois, kun olen vielä 8 mais laittanut unille, nukkuu sen puoli tuntia vaunuissa kuistilla. No, eilen laitoin sit sänkyyn ajatuksena yöunet 8 jälkeen, no, puoli tuntia jälleen nukkui ja virkkuili tavalliseen tapaansa puoli yhteentoista sen jälkeen.

Että kun ei osaa eikä tiedä eikä arvaa!! Yritän nyt kumminkin sinnillä vaikka viikon, jos vaikka tottuisi..

Joten öitä!

Fiiu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä hiljaista. Meillä on ruvettu vähän paremmin nukkumaan päikkäreitä muissakin kuin liikkuvissa vaunuissa, eli voin heijata tytön uneen ja laittaa vaunuissa parvekkeelle nukkumaan. Ihanaa kun saa päivisin vähän omaa aikaa. Ehtii täällä lueskella ja vähän kirjoitellakin.

Eilen oltiin neuvolassa ja mitat olivat seuraavat: paino 6,6kg (syntyessä 3,8kg) ja pituus 59 cm (51cm), eli hyvin on tyttö kasvanut. Ja ikää nyt siis vajaa 10 vkoa.

Fiiu: meillä paukutellaan muutenkin melkoisesti, joten en ainakaan rotan ekasta annoksesta huomannut mitään oireita : ) Katotaan sitten sen tokan jälkeen...

Oletteko käyneet perhekahviloissa, muskareissa tms. Kyselin neuvolasta eilen jotain vinkkejä, että missä tapaisi muita äitejä vauvoineen ja sieltä suositeltiin avoimen päiväkodin yhtä ryhmää, joka on kerran viikossa (viikoittain vaihtuu ohjelma, askartelua, muskaria ym). Mietin vaan että onkohan tuo tyttö vielä vähän nuori, epäilen että miten se jaksaa siellä olla mun sylissä, kun ei vielä välttämättä ole kauhean kiinostunut musiikkileikeistä ja vastaavista ja on nukkumis- ja syömisrytmi vielä niin vaihteleva. Ehkä pitää mennnä kokeilemaan ja kattomaan minkä ikäisiä siellä on. Ryhmä on tarkoitettu 0-1 vuotiaille, onhan toi reilu 2kk aika pikkuinen vielä....

Nyt syömään.

-Maisi

Vierailija
4/10 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas tosiaan hiljaista... me samat täällä palstailemme, heh.

maisin tyttö on tosiaan kasvanut paljon! meilläkin on ensi viikolla neuvola, saas nähdä mitä meidän neiti sitten painaa. hienoa, että teillä on mennyt noin hyvin! kiva, että nukkumisetkin menevät hyvin. oletko muuten antanut cuplatonia tai jotain muuta tuohon paukutteluun?

miten fiiulla ja urholla on nyt jatkunut päiväunikokeilun kanssa?

aada teki viime yönä ennätyksen: nukkui 5h heräämättä! söi illalla tosi paljon ja ilmeisesti täyttä vatsaa sitten vähän kiukutteli, mutta kun lopulta ruoka laskeutui ja neiti asettui, niin 00.30 - 05.30 tosiaan nukkui ja minä tietenkin myös. vähän ennen aadaa heräsin sitten siihen, että rinnat oli ihan kovat ilmapallot. mutta oli aamulla sitte levännyt olo, kun en kuukausiin ollut tollasta pätkää putkeen nukkunut.

me ei tietenkään olla vielä käyty perhekahviloissa tms, mutta samaa maisin kanssa olen minäkin miettinyt, että minkä ikäisen lapsen kanssa niihin voisi lähteä. mä olen muutaman äidin täältä etsin ystävää -palstalta bongannut ja raskausaikana ja ollaan nyt sitten pari kertaa käyty kävelyllä ja puistossa. tai käytiin jo raskausaikana, nyt sitten aada vaunuissa mukana pari kertaa.

minkä ikäisenä teidän vauvat ovat alkaneet muodostaa rytmiä unille ja syömisille?

luin jostain pinosta täältä (taisi olla se, missä desejo huhuili vanhoja tuttuja), että jotkut enskat miettivät liittyisivätkö meidän pinoon ja kovasti toivottaisin heitä tervetulleiksi tänne! eli jos tämän luette, liittykää ihmeessä mukaan :) tämä porukka on ihan uusi ja vastaa tutustumassa toisiinsa eli mukaan kyllä pääsee. ja toki muutenkin pääsis! mutta nyt varmaan helpompaa, kun juttelijoitakaan ei vielä niin paljon ole.

korka

Vierailija
5/10 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan Korkaa täs palstailuasiassa.. Eli tänne vaan mukaan, ettei tää mee meidän keskinäiseksi :)

Onnea vaan Korka hyvistä yöunista! Kyllä se vaan on ihana tunne kun kattoo kelloon ja huomaa että lapsihan on nukkunu ihan kunnolla! Meillä alkoi rytmi muodostuun siinä pari kk jälkeen, kun ristiäiset oli ohi. Huomasin, ettei jaksa olla paria tuntia pidempään hereillä joten alkasin laittaan vaunuihin aina sitten. Pari tuntia aamuheräämisestä nukkuu pitkät päikyt ja taas kun on ollut pari tuntia hereillä nukkuu toiset lyhyemmät.

Ja tosiaan ne viimeiset puolen tunnin unoset olen koittanut jättää jo pois.. Vaan eilenkin illalla nukkui sen puoli tuntia sitten yöpuvussaan omassa sängyssään ja heräsi, sama toissa iltana. Eli ei vaan silloin ole vielä halunnut nukahtaa yöunille. Siinä sitten yhdes pötkötelty isolla sängyllä ja seurusteltu ja katottu teeveetä ja sitten vasta on nukahtanut kunnolla kun on saanut lisää maitoa ja minäkin oon käynyt nukkumaan.

Eikä oo ihan putkeen mennyt siis omaan sänkyyn opettaminen.. otin viereen eilen illalla ja kun valot sammui, siihen nukahti kuin nokko ja heräsi vain ja ainostaan syömään. Eli urho se meidän taloutta pyörittää ja määrää missä kukakin nukkuu :) En vaan jaksanut ties kuinka monetta yötä sitä tuttihärdelliä, jonka huomasin selvästi olevan protestia omassa sängyssä nukkumisesta.

Olin tänään shoppailemassa ihan yksin, urho oli isin kanssa kotona. Löysin vaikka mitä ja rahaa meni aivan törkeesti. Mutta löysin takin ja kengät ja joululahjojakin vähäsen.. urholle :)

Palataan!

Fiiu ja lapsensa, joka täyttää perjantaina jo 4kk!

Vierailija
6/10 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti nyt kirjoittelen, kun vähän levottoman oloisesti tyttö nukkuu tuossa sängyllä.

Olen nyt lipsunut tuosta omaan sänkyyn nukuttamisesta, omaa laiskuuttani, kun on niin paljon helpompaa kun antaa vaan jäädä iltatissiltä viereen nukkumaan. Ehkä sitä kerkee myöhemminkin..

Nyt tuo pierumaakari heräsi, mutta onneksi ihan tyytyväisenä hymyilee ja pari paukkua päästi ilman kummempia vääntelyitä. Me käytettiin jonkun aikaa Cuplatonia ja siiten kokeiltiin myös Disflatyliä, mutta ei huomattu mitään vaikutusta, joten jätettiin ne pois. Nyt annetaan rela- ja d-vitamiinitipat.

Fiiun Urho on jo 4kk! Tuntuuko jo "isolta" pojalta? Musta tuo meidän neiti tuntuu jo välillä niin isolta, mutta kun viereen laittaa puolivuotiaan, niin johan taas palaa oikeisiin mittasuhteisiin, pikkuvauvaksi : )

Juu tänne vaan lisää enskoja kirjoittelemaan! Tähän pinoon ei kirjoitukset huku : )

Nyt menen pitämään Nupulle seuraa.

Maisi ja Nuppu 10 vkoa

Vierailija
7/10 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

me kolme näytämme tällä viikolla tänne kirjoittelevamme...

maisilla ja fiiulla on molemmilla uniasiat olleet mielessä. samoja mietin minäkin... saan aadan nukahtamaan sänkyyn vain ja ainoastaan tissille ja stressaan jo nyt sitä, että miten omaan sänkyyn oppiminen ikinä onnistuu. vaikka ei siis olla vielä edes siirtymässä. kun neitiä ei saisi nostella enää, kun hän nukkuu... herää siihen heti. pari viime yötä ovat myös menneet 1,5h syöttovälillä taas... aada ei jaksa syödä silloin kuin n. 5min ja senkin silmät kiinni puoliunessa. mutta herättääpä minut kuitenkin siihen.

tänään käytiin ensimmäistä kertaa ihan keskustassa ulkona syömässä. mentiin julkisilla ja kaikkea :) ennen oltiin käyty vain parissa naapuriravintolassa. ja minä olin sitten se kamala äiti, joka imetti ravintolassa :)

jaahas, kutsu käy. viikonloppuja!

korka

Vierailija
8/10 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas : )

Korkan perhehän on ollut reippaana ja rohkeana. Me ei olla vielä edes julkisilla matkustettu, mutta huomenna siihen tulee muutos. Mennään selloon vähän koko perheen voimin pyörimään ja junalla olisi tarkoitus mennä. Matka ei ole pitkä, mutta vaunujen nosto junaan (ei mene matalalattiaisia junia) ja sieltä pois, sekä junan ahtaat eteiset vähän pelottaa, niin en ole yksin lähtenyt kokeilemaan.

Miten tuo ravintolassa syöminen pienen vauvan kanssa käytännössä onnistuu? Oliko teillä vaunut siinä pöydän vieressä vai oliko Aada tissillä kun söit : ) Enkä usko että kauhean moni pitää julkisilla paikoilla imetystä ihan kamalan pahana. Mulla ei olisi henk. koht. mitään sitä vastaan, mutta olen vielä vähän epävarma tuon imetyksen kanssa. Mulla on suihkutissit ja Nuppu ahneena meinaa toisinaan tukehtua (rupeaa yskimään) ja saa siitä sitten raivareita tai joskus se imeminen on sellaista nännillä leikkimistä, ei aina varmaan jaksa keskittyä pidempiä aikoja. Eli melkoisen levotonta ja ei välttämättä niin huomaamatonta kuin julkisilla paikoilla toivoisi.....

Imetyspaidat on kyllä hyvä keksintö, paremmat vaan on melko kalliita.

Sitten vähän turhamaisempiin asioihin. Mitenkän te muut äidit, tuliko teille raskausarpia? Mulle tuli ihan viimesillä viikoilla vaikka kuinka olin rasvannut : ( Olen nyt käyttänyt sitä biothermin voidetta, saas nähdä tehoaako. Ja sitten vielä se linea negra... jälkitarkastuksessa kun kysyin lääkäriltä että milloin se häviää, niin hän sanoi ettei välttämättä häviä ollenkaan. Voi mun massua, mutta en vaihtaisi pois kun olen noin ihanan tytön sieltä saanut : )

Mummu tulee mun ja Nupun seuraksi täksi illaksi, kun mies sai vapaata. Illat on meillä vielä aika itkuisia, joten en mielelläni kovin montaa iltaa tytön kanssa kaksin ole. Toivottavasti siihen tulee helpotusta sitten kolmen-neljän kuukauden tienoilla.

Viikonloppuja minultakin!

-Maisi

Vierailija
9/10 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tuo julkisilla liikkuminen on helpompaa, kun päästään suoraan metrolla keskustaan, niin vaunut on helppo työntää sisään. me otettiin ravintolassa vaunut ekaks siihen meidän pöydän viereen, mutta aada tietysti heräsi ennenkuin ruoka edes tuli, joten tyttö oli sitten tissillä ja minä söin toisella kädellä :) mentiin syömään just, kun lounasaika oli loppumassa, joten ihmisiä ei enää ollut paljoa ja valittiin perimmäinen loossi. minä istuin vielä selkä muuhun ravintolaan päin ja laitoin harson näköesteeksi imettäessäni, joten kovin julkinen tapahtuma se ei ollut :)

tänään kokeilin julkisia ekaa kertaa yksin. mentiin aadan kanssa ystävän luo kahville. hyvin meni sekin reissu :) tosin tämä ystävä on ollut paljon pienten vauvojen kanssa, joten en sinne menoa jännittänytkään. ja aamulla heräiltiin jo 5.15 ilmavaivoihin, mutta onneksi seitsemän aikaan saatiin unta uudestaan ja nukuttiin kymmeneen saakka. käytiin ostamassa disflatylia myös, toivottavasti se auttais.

kauhistuin muuten, maisi, tuota, että linea negra ei välttämättä häviä ollenkaan... mulle ei tullut raskausarpia, mutta se tyhmä tumma viiva tuli! ja oon odotellut sen häviämistä... turha toivo ehkä sitten. mutta en tietenkään vaihtais minäkään!

toivottavasti maisi, mummu ja nuppu saavat viettää rauhallisen illan! minä olen yhden illan ollut yksin aadan kanssa ja ilta meni hyvin, mutta 12-03 valvottiin sillon... olihan se rankkaa, mutta pitäähän se mies joskus ulos laskea...

lauantai-illan jatkoja kaikille!

korka

Vierailija
10/10 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korka:

Rytmeistä kävit kyselemässä. Meillä neiti nukku pääsääntöisesti yöaikaan heräten vaan syömään välillä. Tämä yön ja päivän ero alko löytymään ihan itsekseen muutaman viikon iässä.

Musta päivärytmeistä oon sitä mieltä, että alkuun niitä ei kannata alkaa väkisin tekeen, vaan mennä vauvan tahtisesti. Helpompi vauvalle ja väsyneelle äidille. Ei tuu turhaa stressaamista. Joskus 3kk tienoilla sit vasta kannattaa alkaa ottaan rytmejä ja rutiineita käyttöön. Sillon niistä alkaa olla jo hyötyäkin.

Tää on vaan mun mielipide ja joku toinen voi olla toista mieltä. Mut meillä tehtiin näin ja hyvin toimi.

Buuffa