Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka kiinnostuneita teidän 4v ovat kirjaimista ja kirjoittamisesta?

Vierailija
21.12.2007 |

tyttö täytti nyt joulukuussa 4v ja NYT JO (?) alkanut " kirjoittamaan" ja matkimaan tekstejä. Kyselee mitä täs lukee, yrittää kirjoittaa lauseita jne. Oman nimensä on jo yli vuoden osannut kirjoittaa. Onko tämä tavallista? Muistan että isommat lapset kiinnostuivat vasta 5-6vuotiaina, tyttö oli ehkä 5 tasan kun rupesi tätä samaa tekemään. Olen ihan öönä että nytkö jo.... ? Miten teillä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselee jatkuvasti millä kirjaimella mikäkin sana alkaa, vaikka itse osaa kyllä lähes poikkeuksetta jo itse sanoa sitten mikä on alkukirjain. Joitain helppoja sanoja osaa jo lukea, esim. auto, ulos. Käsin kirjoittamisesta ei niin kamalasti ole kiinnostunut, oman nimen osaa kirjoittaa kyllä. Tietokoneella tykkää kirjoittaa, oman nimen, siskon nimen, vahemmat, mummu, äiti jne tulee jo ilman apua

Vierailija
2/8 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 3-4-vuotiaana, ja 5-vuotiaana sitten oppikin jo lukemaan ja kirjoittamaan oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostunut. Oppi kirjaimet 2,5-vuotiaana, kirjoittamaan nimensä 3-vuotiaana, lukee lyhyitä sanoja toisinaan - toisinaan taas kysyy, mitä tässä lukee. Ei ole kuitenkaan poikkeuksellisen aikainen. Maailma on nykyään aika visuaalista ja kirjaimia ja logoja näkyy joka paikassa. Tämä vaikuttaa siihen, että lapset kiinnostuvat näistä melko aikaisin ja jos intoa riittää, oppivat lukemaankin (valitettavan) aikaisin - jos lööppejä sun muuta ajattelee...

Vierailija
4/8 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa kaikki alkukirjaimet, jonkin verran " välikirjaimia" , kirjoittaa sujuvasti oman nimensä, kirjoittaa sanoja kun sanotaan kirjaimet, ei tosin pysy aina rivillä =). Ei sitä voi estääkään kun on ollut jo yksivuotiaasta kiinnostunut kirjaimista!

Vierailija
5/8 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ja juuri raapustaa oman nimensä korttiin kun pyydetään.

Vierailija
6/8 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa aakkoset, bongaa kirjaimia kaikkialta, ja kovasti opettelee tavaamaan sanoja. Esimerkiksi kun päiväkotiin syksyllä tuli uusi tyttö Meea, niin meidän tyttö heti totesi että " äm ee ee aa, Meea" .

Itse osasin jo lukea sujuvasti alle neljävuotiaana.

Vierailija
7/8 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ja sisarustensa nimet osaa kirjoittaa. Aakkoset myös ja numerot. Aina kyselee " miten xxx kirjoitetaan" ? Siskonsa täytti juuri 5v. ja osaa jo lukea ja kirjoittaa. Kirjoitusvirheitä toki tulee yhä ja lukeminen hidasta.

Vierailija
8/8 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselee aina mitä kirjaimia missäkin sanassa on, kirjoittaa paperille kun luettelen kirjaimia ja tykkää kirjoittaa jääkaapin oveen magneettikirjaimilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän