Kyllästyin siihen, että joudun kieltämään 4 v tytärtäni
10 kertaa enenkuin ottaa kuuleviin korviinsakaan. Sama juttu, jos pyydän häntä hoitamaan itse jonkun oman asiansa. Kieltämisissä on kyse pienehköistä asioista, isommissa asioissa kyllä kuuntelee herkemmin.
Kokeilin sitten tapaa, että jos kiellän kerran eikä kuuntele, niin kiellän toisen kerran vihaisella äänellä. Nyt tyttö kuuntelee, mutta pillahtaa itkuun, että " miksi äiti sanoo noin kovasti?" . Minä siihen, että kyllästyttää joutua sanomaan samasta asiasta kymmenen kertaa ja sinä et kuule tai sanot, että kyllä äiti, mutta et muuta käytöstäsi."
2,5 v poikani on ihan erilainen lapsi. Hänelle täytyy sanoa kerran ja jos joskus sanon toisen kerran, niin hän loukkaantuu siitä. Ei siis tarvitse yleensä sanoa kuin kerran ja asialliset pyynnöt menevät perille ja silloin kun hän uhmaa kieltoa, niin on kyse pienistä asioista joten neuvottelun jälkeen hän saa yleensä tehdä mielensä mukaan.
Kommentit (31)
jos ei edes ap pysy ketjun aiheessa?
olla millään tavoin looginen kun äiti on ap, jonka omassa ketjussakaan ei ole logiikan häivääkään! Ja hän häiriköi sen itse.
Alan ymmärtää tytärtäsi. Poikasi puolesta olisin kyllä jo huolissani! Onko hänellä kaikki kotona?
että panisi tavaransa paikoilleen, potan suoraan, jne. Pyytämättä vielä! Kuulostaa pelottavalta lapsen käytökseltä. Ja mitä kotona odotetaan lapselta jonka tuollaista käytöstä kehutaan ja vedetään johtopäätöksiä aivojen kehitysasteesta tai rakenteesta? Ahh, mikä systeemin orja! Tuleekohan lapsesta poliisi tai upseeri?