Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyin siihen, että joudun kieltämään 4 v tytärtäni

Vierailija
21.12.2007 |

10 kertaa enenkuin ottaa kuuleviin korviinsakaan. Sama juttu, jos pyydän häntä hoitamaan itse jonkun oman asiansa. Kieltämisissä on kyse pienehköistä asioista, isommissa asioissa kyllä kuuntelee herkemmin.

Kokeilin sitten tapaa, että jos kiellän kerran eikä kuuntele, niin kiellän toisen kerran vihaisella äänellä. Nyt tyttö kuuntelee, mutta pillahtaa itkuun, että " miksi äiti sanoo noin kovasti?" . Minä siihen, että kyllästyttää joutua sanomaan samasta asiasta kymmenen kertaa ja sinä et kuule tai sanot, että kyllä äiti, mutta et muuta käytöstäsi."

2,5 v poikani on ihan erilainen lapsi. Hänelle täytyy sanoa kerran ja jos joskus sanon toisen kerran, niin hän loukkaantuu siitä. Ei siis tarvitse yleensä sanoa kuin kerran ja asialliset pyynnöt menevät perille ja silloin kun hän uhmaa kieltoa, niin on kyse pienistä asioista joten neuvottelun jälkeen hän saa yleensä tehdä mielensä mukaan.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jo pienestä asiasta joudut huutamaan? Eli mikä asteikko teillä on käytössä oikeasti tärkeissä asioissa?

Vierailija
2/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten turvallisuutta.

Tyttö ei esim haluaisi siivota leikkejään tai haluaisi opettaa pojalle jotain sellaista, josta joutuisin sitten pienempää kieltämään. Tyttö kiusaa pienempäänsä ja sen kiellän aina. Keskustelen itkuun pillahduksen jälkeen siitä, että miksi hän on mustasukkainen pienemmälle ja siksi esim vie leluja kädestä.

Pojan jutut taas ovat harmittomampia, kuten ei haluakaan sitä jogurttia jota tarjoan vaan toisen tai että haluaa harjoitella jotain taitoa, josta kyllä seuraa sotkua, mutta kyllähän nuo esim kemistinhommat on tytönkin kanssa joskus aikoinaan käyty läpi. Sallin saman pojallekin tarkemmin asiaa harkittuani.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oikeasti on kyse oikeasti vaarallisista asioista? Jos jo noista huudat?

Vierailija
4/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaaratilanne, niin silloin huudan.

Ap

Vierailija
5/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi itkee jo siitä tiukasta sanomisestasi? Vai tarkoitatko, että silloin sitten lamautat lapsen karjumalla?

Ei ole tullut mieleen, että muitakin tapoja on...

Vierailija
6/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika keskustelee, tyttö taas ei ennenkuin on kantapäänkautta uhmannut. Ajattelin, että kun olen kieltänyt kymmenen kertaa ja sisällyttänyt noihin kieltoihin jo sen, että kohta sanon tiukasti jos ei kuule, niin kokeilen nyt tätä toista tapaa. Kiellän kerran ja varoitan siitä ettei tarvitsisi toista kertaa kieltää ja kun joudun sen tekemään, niin teen sen tiukkaan äänensävyyn. Neuvottelu kun ei ole toiminut. Ain ainakin tämä efekti toimii etten " nalkuta" kymmentä kertaa. Toivottavasti alkaisi kuuntelemaan herkemmin eikä tarvitsisi itkeä. Perusluonne on mikä on.

Ap

Vierailija
7/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa lähteä " keskustelemaan" lapsen kanssa...

Vierailija
8/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen tuon toisen ketjun kirjottaja, joka miettii onko väärin perua joulu, jos lapsi ei ole ollut " kiltti" .

Haluan vain sanoa, että 4 v on hyvin, hyvin pieni lapsi. Ei hänellä ole vielä rationaalista eikä loogista ajattelua, hän elää hetkessä. Jotkut lapset elävät niin omassa maailmassaan, etteivät huomaa mitä ympärillä tapahtuu.

Minun poikani on tosi verbaalinen ja hyvä keskustelemaan. Opettajan mukaan harvinaisen hyvä sanavarasto. Mutta ei hän osannut " keskustella" vielä 4v.

Vierailija
9/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei suoraa ei sanaa joskus kuule. Joskus minua huvittaa, kun hän tahtoo niin pieniä asoita, jotka voin hyvin hänelle suodakin. Kuitenkin on kyse oman tahdon ilmauksista, enkä halua häntä nujertaa.

On eri asia jos lapsen tahto ei ole järjellinen. Näin tuntuu olevan tytön kanssa. Hän on epäloogisempi ja siksi on vaikeampaa antaa hänen omalle tahdolleen tilaa.

Ap

Vierailija
10/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhekerhossa yksi vasta 1,5 vuotias poika oli ikäisekseen parempi keskustelija kuin jotkut 5 vuotiaat. Pidän häntä ihan ihmelapsena. Tuli ihan epätodellinen olo hänen seurassaan.

Ap

Vierailija
11/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää riittää että sanotaan, että ei saa tehdä ja kerrotaan perustelu. That' s it.

Vierailija
12/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, toiset kyllä keskustelevat. Mutta ei tuon ikäinen lapsi, vaikka olisi kuinka kehittynyt, ajattele loogisesti. Loogiikka tulee vasta paljon myöhemmin.

Vierailija
13/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, että oletteko ymmärtäneet pointtini, mutta vinkkejä lastenkasvatukseen yritän toki ottaa vastaan. Siksi kerroinkin, että mitä meillä tätänykyä tapahtuu.

Ap

Vierailija
14/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luontaisesti selkeä aivorakenne ja siitä loogisuus. On perusluonteeltaan rauhallinen nautiskelija, joka osaa iloita pienistäkin asioista. Ehkä silläkin on vaikutusta, että ottaa mallia isommastaan, siskostaan.

Sisko on hyvä tyyppi myös, mutta vaatii paljon enemmän huomiota kuin veljensä ja saa myös. On myös motorisesti vilkkaampi kuin veljensä, joten hänelle täytyy järjestää jotain liikunnallista harrastetta.

Ap

Vierailija
15/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miellyttämishaluinen. Ja miehillähän on putkiaivot.

Vierailija
16/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten tarkka tavaroistaan. Sulkee ovet, laittaa potan tarkasti paikalleen, kerää lelut ja jättää vaatteensa nätisti tuolille ja ihan ilman opettamista. Ei tarvinne miniän kerätä likaisia sukkia sitten aikanaan:) tai uhata heittävänsä roskiin :):)

Ap

Vierailija
17/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottelemaan, on vain luonteeltaan siisti.

Minä olen aina ollut, siskoni ei. Ei sillä mitään merkitystä ollut, mitä äitimme meille sanoi.

Vierailija
18/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja antaa kummallekin omaa erityistä aikaa.

Ap

Vierailija
19/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä nyt liittyy?

Vierailija
20/31 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen ääneen av:lla ja se liittyy sitten siihen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi