jouluisten perjantai
Kommentit (18)
Minni1974:lle onnea prinsessasta!! :-) Oli varmaan mukava synnytys :-) voi kun itselläkin tulis olemaan!
Gaiole, muakin on säälitelty tosta jouluaatosta et voi harmi jos lapsi silloin syntyis... Tai joulupäivänä... Voi surkeus... Näpäytin tätä henkilöä sanomalla että no tärkeintä on että lapsi on terve, ei ole väliä koska syntyy... Noin kun sanoo niin säälittelijälle tulee pinnallinen olo ja rupeaa nolottamaan oma kommentti :-P
Ponnari, ihanaa että teillä arki sujuu jo nyt mukavasti :-) kiitos lohdutuksesta, mulla tänä aamuna ei taas oireen oiretta :-( ikävää kun omaan kroppaan ja sen oireisiin ei voi " luottaa" , kroppa lupailee synnytystä piakkoin kaikenlaisilla oireilla mut sit ei mitään tapahdukaan ja oireetkin häviää... :-(
Odottelija, ihanaa kun siellä päin lunta, täällä päin oli eilenkin jotain +6... Tosin aurinko paistoi muttei silti oikein jouluinen sää...
Tamatu, mukavaa että seuraavat :-) ! Kiva että sulla näyttäis olevan jo parempi mieli! :-)
Loppuvuoden lapsista, esikoinen on siis 17.12 syntynyt ja on lähes ainoa eskariryhmästä joka lukee ja kirjoittaa sujuvasti ja olen opeilta kysellyt vähän niin ei kuulemma henkisestikään ole mitään ongelmaa eli ei kuulemma vaikuta ryhmän nuorimmalta, vaikka on paljon nuorempi kun seuraavaksi nuorin. Mutta tämäkin tietty yksilöllistä. Jos nyt syntyvä on rassukkapoika, ja tulee vielä tämän vuoden puolella, niin vakavasti kyllä harkitsen minä vuonna poju kouluun pistetään mutta jos tulossa on samanlainen reipas tyttö niin no problem.
Omaa napaa... Eilen meni olo sulkeutuneeksi. Ei voinut vähempää kiinnostaa mennä kauppaan tms. halusin vaan olla kotona, mieluiten yksin, ilman mitään muuta. Mut eilinen olikin vähän mälsä päivä, mietin liikaa omia asioita, tänään on sit pakko sinne kauppaankin mennä. Kuopuksella vapaapäivä tarhasta joten mennään kahdestaan tuohon lähikauppaan kävellen. :-)
Hauskaa päivää :-)
Sintagma 39+2
Käytiin siellä lähikaupassa, kävelyä tuli varmaan vajaa 1,5km mutta huh et ottikin koville tällä kertaa. Toissapäivän neuvolareissu jossa kävelyä jotain 2,5km ei tuntunut läheskään näin rankalta. Loppuvaiheessa tuntui että jotain tippuu tuolta alhaalta, niin kovasti tuntui, mutta ei niitä puukoniskuja vaan muuten ahdistavaa oloa kohdunsuun tienoilla. Olen tänä aamuna " rekisteröinyt" jo n. 7 tuntuvaa supistustakin, edistystä jee... Mutteivät todellakaan vielä satu eivätkä tule säännöllisesti eli varmaan tuo rasitus vaan aiheutti, nyt ei enää oo tullut kun kotia pääsin ja istumaan. Mutta vauvan liikkeet sattuu enemmän kun ennen, taitaa vaavi olla jo ahtaalla.
Jännittää että minkäkokoinen ja näköinen vesseli sieltä putkahtaa :-) kun isällä tumma tukka ja ruskeat silmät ja mulla perussuomalainen maantie-look ja hailakanväriset silmät... :-P Lapsista toinen on kuin isänsä ja toinen kuin minä joten saa nähdä tästä kolmosesta, veikkaan että tumma tulossa kun se on kuitenkin se dominoiva geeni ja on jo yksi vaalea lapsi perheessä.
Huh kun oon vieläkin poikki tosta " maratoonista" :-P
Sintagma rapakuntoinen 39+2
Piti herätä ajoissa siivoamaan, mutta hitsi kun väsytti... Kaiken lisäksi heräsin yöllä jomottavaan alamahaan, tli oikein unen läpi se kipu ja pitkään meni, etä edes tajusin mihin koskee. Ei sitten aamuyöstä meinannut saada unta enää. No nyt ei taas koske, tuntuu vaan hellältä tuo alavatsa.
Juu, on se vähän pinnallista pohtia, että " voi voi jos lapsi syntyy jouluaattona" . no eihän se nyt munkaan ensisijainen toive olisi, mutta jos sillon syntyy, niin se on just hyvä päivä syntyä.
Ja tosiaan pakkoko sitä on lasta laittaa kouluun epäkypsänä, jos kehitys näyttää siltä. Oon itekin synytynyt loppuvuodesta, ja olin kouluun mennessä 6v ja isoin tytöistä, osasin jo lukeakin ennen kouluun menoa. Voihan se alkuvuodestakin synytynyt olla epäkypsä menemään kouluun.. Kehitys tapahtuu niin eri tavalla eri lapsilla - ja aikuisillakin :) En tuosta jaksa ottaa stressiä :)
Pinna vaan muutenkin ollut kireänä, niin sitten tollaset kommentit rupee ketuttamaan entistä enempi... Niitä kun on saanu kuulla jo IHAN TARPEEKSI tuhannesta eri suusta. Moni, jotka ekan kerran kuullu tästä raskaudesta, on kommentoinu ihan ekana just tuon jouluasian... No osaapa itse asennoitua omia kavereita/tuttujakohtaan vähän eri tavalla, jos ne ilmoittaa odottavansa joulu/vappu/juhannus tms. juhlapyhän vauvaa :)
Mutta tänää paremmalla mielellä, ja miehen takia varmaan parempi yrittää pysytelläkin, ettei se raukka saa liikaa huutia tyhjästä :D
Hyvä tamatu, että sait lääkitystä, joka puree! Nyt vaan iisisiti siellä, että tonttu pysyy matkassa vuoden loppuun/alkuun!
Odottelija on päässyt lunta näkemään... voiko sitä kärrätä tänne eteläänkin?
Ja sintagma odottaa oireita... Odottavan aika ooooooooooooooooon pitkä :)) Täällä yhä vaan ja ainoostaan se menkkajomotus. Eilinen valkovuodon lisääntyminenkin taisi olla vaan joku hetken oikku...
Missäs kaikki muut luuraa? Ei kaikki voi olla synnyttämässä...?
Nyt etsimään kaapista ruokaa. Kukahan tänään saa nyyttinsä kainaloon? Ja tulisiko uusia vauvauutisia?
Gaiole ja piiperö 39+1
taustailija:)
Juu, pinna on niin kireellä kun vaan voi, eilen uhkasin miestä erolla monta kertaa... lähetän sille tulenkatkusia meilejä mooonta päivässä, itkettää ja vituttaa kaikki. Kenellekkään ei jaksas vastata puhelimeen, haluun vaan olla itekseni ja hiljaa... ihana asua mun kanssa:))
Täällä kanssa sitä jomotusta alamasulla oikein huolella viime yönä, vasta 4 jälkeen sain unesta kiinni, vähän suppailikin jo, mutta just sellasia lyhkäsiä tehottomia... nyt pitäs alkaa neuvolaan könyämään.
Itse olen kanssa syntyny 28.12 ja nyt siis tämän vauvan LA on aatto, ja samaa tarinaa mäkin olen saanu kuulla jo heti siitä kun ilmotin La:n. " voi että, toivottavasti vietätte lapselle kuitenkin synttärit" , " ei olisi huonompaa laskettua aikaa voinut olla" jne... ärsyttää!!!!!!!!!!!!!!! mut jätetään tollaset omaan arvoonsa, eiks ni?
Kaikille jo paketin avanneille todella lämpöset onnittelut, meille odottajille kärsivällisyyttä ja voimaa:)
Priscilla ja vanessa 39+4
Kiva kuulla susta :) Nyt aktivoidut tänne palstalle, niin jää ainakin pari tulikivenkatkuista viestiä lähettämättä miehelle per päivä :D
Juu, antaa niiden sressata tuosta jouluna syntymisestä, kenelle se on ongelma :))
tuuhan kertomaan miten neuvolassa meni!
Täälläkin ollaan edelleen tukevasti yhdessä koossa=)
Vissiin vielä juhannuksenakin ellei leikattaisi tai käynnistettäisi;O
Vietin synnärillä saman yön kun tamatukin oli ollut lepäämässä ja samalla tehtiin sitten tarkistus alakertaankin, en olisi uskonut mutta totta se on, minä horoperä jolla on kahdesta edellisestä ollut puolelletoista sormelle auki jo hyvissä ajoin ennen kolmattakymmenettä raskausviikkoa ja käynnistettäessä vielä paljon enemmän niin nyt; kaikki 3 cm kaulaa jälellä ja kohdunsuu tiukasti kiinni, koko akula niin ylhäällä ettei ollut yltää edes tutkimaan=)
Syy synnärillä oloon oli kun levesin tiistaina nätisti ja maha oli ollut ennemmin jo monta päivää kipee ja kova, sitten se illalla oli kova kuin keilapallo ja tosi ahdistava olo masussa, alkoi pelottaa onko vauvalla kaikki ok ja kun soitin, sanoivat, että tulla vaan näytille, ei ole turhia reissuja.
Hyvin pitäisi asiat vauvalla olla, kasvuvauhti vaan on hurja, 300g/vko, alkaa käydä olo ahtaaksi. Ja sanoivat lääkäri ja kätilö molemmat, että perätilavauvojen äidit yleensäkin kuvaa oloaan paljon ähkymmäksi mitä raivotarjonnassa olevien vauvojen odottajat, että tää kuuluu asiaan=).
Ensi torstaita siis edelleen odotellaan!! Eikä malttaisi millään.
Kauppaan oon lähdössä vaikka viime reissun jälkeen vannoin, etten mahan kanssa enää mene.. Vaan pakko käydä kuopukselle ostamassa vaippoja ja muuta mitä isäntä ei osaa oikeenlaista tuoda, s esaa sitten isommat käydä ostamassa.
Tuosta joulukuussa syntymisestä, mä tuota kuopusta eniten taisin ite ressata kun syntyy niin loppuvuodesta, muut ei niinkään kommentoinu.
Tänään tuo kuopus täyttääkin 2v., reipas miehenalku ainakin nyt, neuvolassa pitivät taitojensa ja koon puolesta kolmevuotiaan tasolla, toisten perässä kun kehitys on hiukan nopeempaa kun porukasssa pitää pysyä=D
Tää masukki sitten, kyllä mä sen tammikuiseksi olisin kasvattanut ilman perätilaa ja arvelin,e ttä kiva kun on alkuvuoden lapsi, itekin oon tammikuinen ja olihan se kiva kun oli aina ekana synttärit ja sai ajokortin ekana jne. Mutta sen ajokortin ja täysi-ikäisyyden jälkeen ei olekaan ollut mitään merkitystä millon se synttäri on, näin vanhemmiten niitä on mieluummin ihan ajattelemattakin=).
Mutta loppuvuoden lapsonen tästäkin nyt tulee ja ihan ok.
Ja kuten tuosta kuopuksestakin kun sillon vauvaa yritettäessä arvelin josko jätetään maaliskuu välistä, niin oon aatellut, että saa olla kiitollinen,e ttä poika saatiin ja on terve, mitään väliä millon on syntynyt.
Nyt kun tää masukkikin on joulukuinen, tai eräpäivä joulukuussa niin onhan se herättänyt eräänlaista huvittenuisuutta tutuissa kun joulutonttuja oon heittäytynyt synnyttämään=)
Mun mummulla on ollut aika tarkkaa työtä, isä ja sen vanhin sisko on syntyneet 7.3 ja 8.3 välissä kaksi vuotta, sitten niiden sisarukset on 4.2 ja 8.2, siinä välissä kyllä 10 vuotta. Mutta samalle kuulle aina sattuneet ja ihan lähekkäisinä päivinä..
meiän naapurin emäntä taas synnyttää kahden vuoden välein touko-kesäkuun vaihteessa=)
Mutta kaupa kutsuu..
Lahja 39+0
moi Gaiole:)) nyt lupaan olla aktiivinen, voi tosiaan tänne teille heittää kanssa tätä pahaa mieltä ja ketutusta, niin ei mies ihan vaurioidu;) Kiitos:))
Neuvolassa kaikki kunnossa, turvotusta yhelle plussalle, ei ikinä ennen ole ollut, painoa tullut 700g viikko nyt, muutaman viikon olikin tosi pientä nousua, kokonaan on nyt tähän mennessä tullut sitten vajaa 9 kiloa. Hb hyvä, alkanu nousee loppua kohden, RR matalat ja hyvät, niinku aina, pissit puhtaat ja sf-mitta laskenu puolella sentillä ja nyt on vauva alhaalla ja kiinni:)) se oli hyvä uutinen!!!!!
Olikos se Lahja-unelma kun kirjotti että kaikki paikat kiinni ja kanava jäljellä? no, sama vika rahikaisella. Eli viime viikolla olin neuvolalääkärissä niin tosi raaka tilanne, kans ei ees sormelle auki ja koko kanava jäljellä... sanoi lääkäri että saa hyvät supistukset olla että alkaa tapahtumaan, että ei ole kiire lähteä sitten kun supistukset alkaa!!
Sellasta tällä kertaa, nyt syömään ja sohvalle ottaa pienet torkut, jos vaikka yöllä tulis lähtö;)) juu varmaan!!!
Priscu
Tosin eipä sitä ole kun pikkunen kerros maassa ja asteet plussan puolella, mutta kummasti toi vähäinenki lumi tuo valoa elämään. : )
Loppu vuoden lapsista; Muistan ajan ku olin sitä mieltä et ei ikinä loppu vuodesta syntyviä lapsia, koulun alotuksen sun muun takia. Mutta, niitä kun ei tehdä vaan saadaan. Ja yhen kohdunulkosen raskauden jälkeen oli ihan sama koska lapsi syntyy, kunhan terveen lapsen joskus vaan saisi. : ) Mulla on mies syntyny joulukuussa ja sillä meni ajatukset ihan samaa rataa, alkuun ei ikinä, ja sit kas kummaa, ei mitään väliä.
ja tänä päivänä asia tiedostetaan ihan eritavalla koulu maailmassa ku joskus vuosia sitten. Ja ainahan se on yksilöllistä toi lasten kehitys. : )
Että tervetuloa maailmaan ihan päivänä minä hyvänsä. : )
Täällä ei oireen oiretta, lähestyvästä?? synnytyksestä.
Paitsi et eilen oli jännä huomata et olo oli tosi hyvä mut kun rupesin imuroimaan niin olin ihan puhki. Piti jo harkita et lepäänkö välillä vai imuroinko putkeen (hurjat 75 neliöö) no putkeen imuroin ja sen jälkeen hiki vaan valu, oikein valumalla valu ja kädet täris ku olin niin puhki. Jäi sitten loppu siivous tekemättä, pitää tänään jatkaa. Mut sintagmallako se oli kans yllättävää kunnon rapistumista?
Tänne vaan kaikki mukaan kirjotteluun, et pysyy pino vielä pystyssä. Ja tosiaan ku tänne saa itteensä purettua niin ehkä ne miehet, lapset ynnä muut kanssa eläjät pääsee vähän vähemmällä kiukkuamisella.
Mukavaa viikonlopun alkua kaikille...
Odottelija ja kokoajan nälkänen masukki rv39+1
Täällä ollaan kasassa edelleen, ei ollut sitten mitään hyötyä vyöhyketerapiasta meikäläiselle. Jotain olisi pitänyt jo alkaa tapahtua, jos olisi jollain lailla vaikuttanut, vuorokausi on kulunut umpeen. Meni ne 28 euroa sitten aivan harakoille, mutta tulipahan tuotakin kokeiltua. Jotenkin alan olla aika varma, että ei tuo Paketti tuolta itsekseen pois aio tulla vaan uudenvuodenaattona olen käynnistyksessä. Melskaa vaan entiseen tahtiinsa niin että tuntuu. Olen nyt asennoitunut koko hommaan niin, että aikaisintaan 31.12 meillä on vauva sylissä. Joulua aiomme viettää ihan normaalisti tuon esikoisen kanssa, huomenillalla haetaan kuusi isovanhemmilta ja aatonaattona koristellaan se, aatto ollaan varmaan ihan omalla porukalla kotosalla ja nautitaan Saarioisten laatikoista, kun tämä mamma ei nyt viitsi kokkailla, joulupäivänä sitten käydään molemmilla isovanhemmilla ja saadaan siellä itse tehtyjä jouluruokia. Mitäs joulusuunnitelmia teillä muilla on?
Pitää opettajana vähäisellä kokemuksella (kaksi lukuvuotta ehdin olla töissä ennen esikoisen äitiyslomaa ja hoitovapaata) kommentoida tuota loppuvuodesta syntymistä. Mulla oli ekaluokka, jossa nuorin oppilas oli joulukuun lopussa syntynyt poika. Hänestä huomasi, että oli " lapsellisin" , leikki ja mielikuvitus enemmän pinnassa kuin muilla, mutta millään tavalla se ei haitannut, häntä ei kiusattu ja " akateemisissa" taidoissa pärjäsi juuri yhtä hyvin kuin muutkin, oppi lukemaan ja laskemaan ihan samassa tahdissa. Todellakin riippuu enemmän lapsesta kuin syntymäajankohdasta, milloin on koulukypsä.
Minäkin olen kuullut kommenttia, että onpa ikävää kun vauva syntyy loppuvuodesta, mutta olen Odottelija80:n ja teidän muiden kanssa aivan samoilla linjoilla, että lapsi on lahja, joka saadaan, se syntyy juuri silloin kuin syntyy, ei sitä voi suunnitella, että nyt tehdään meille alkuvuoden lapsi. Itsellä esikoisesta oli takana vuoden yritys ja yksi keskenmeno, joten aivan turhanaikaisilta ja pinnallisilta tuntuvat tuollaiset kommentit. Ja itseäkin rupesi muuten hävettämään, kun olen valittanut, että varmaan ollaan jouluaattona sairaalassa, tärkeintä on todellakin että vauva on terve, jos hän haluaa syntyä jouluaattona niin sitten syntyy, vietetään esikoisen kanssa sitten jonkinlaista " jälkijoulua" kun kotiudutaan. Onneksi hän ei vielä osaa odottaa joulua sinänsä, kun ikää on vasta 1v7kk. Mutta todennäköisemmin ollaan kyllä sairaalassa vasta uutena vuotena.
Heipat taas tältä erää, taidan mennä itsekin vähän lepäämään, kun esikko nukahti päikkäreille.
Minttuli79 ja Paketti 40+4
Tänään oli neuvola, ketutti mennä sinne, ku se tuntuu niin turhalta, ja sitäpaitsi aamulla taas viilsi mahaa niin stn..sti ku se vauva taas painoi siihen mahan arkaan kohtaan, et en voinu ku ruveta itkemään.
Neuvolassa ei sit mitään uutta ku, et sf-mitta on taas kasvanut sentin!!! siis koko raskauden mä menin mahan puolesta alakäyrällä ja nyt sit yläkäyrällä, niin ei oo kiva, tätä rataa toi masukki tulee oleen 4kiloinen (vrt. esikko 3,2kg).
Mä halusin kans kommentoida sitä loppuvuoden syntymää sillä, et ei tosissaan ole väliä milloin syntyy - kunhan se syntyy terveenä - keskenmenon kokeneena.
Ainut mikä tässä on, on se hirvee odottelu, ku mä en oikeeesti enää jaksa - tää maha on niiiin raskas kantaa!! Kaikki toiminnost on niin vaikeeta.... sorry valittelu:(
Eilen oli jumalaton paineen tunne jalkojen välissä, ois voinu kuvitella, et lähtö tulee, mut en mä luota noihin merkkeihin, tätä voi kestää vielä vaiks kui kauan...
Sain tänään tietää, et meillä täällä Pk-seudul on näköjään se yliaikaiskontrolli vasta viikoil 41+4 (vai oliko se 5). Aika kurja musta! Viimeksi on ollut lääkärin vastanotto rv 36, niin tässä ollaan ihan pimiössä, mitä siel alapäässä oikeesti tapahtuu. Tietty eihän se tieto nyt mitenkään nopeuta tätä toimintaa, mut tois se ittelleen jonkinlaista varmuutta siihenkin, et kaikki on oikeesti ok.
Hei mut viimeistään huomen ku menis vauvanhakuun, niin ois mahikset päästä jouluks vauvan kaa himaan!!!!! et nyt supistuksia vaan kehiin kaikille!!!!!!!!!! :))
Onneks meitä ei ole montakaan yliaikaista täs pinos - VIELÄ!
crobin rv 39+4
Onnea jälleen vauvansa saaneille :)
Tänään neuvolassa kaikki hyvin ja maha laskeutunut 2cm. Pissassa oli ph muuttunut ja täti kyseli onko limatulppaa tullut kun se saattaa muuttaa tuota ph:ta, itse en ole kunnolla huomannut... Neljä viikkoa sittenkohdun suu oli 2cm auki ja parina iltana on tullu supistuksia 4-10 min välein. Päätä ei meinannut enää löytää kun on jo niin alhaalla ja painaa tosissaan tonne alas kipeästi. Eikö kohta olis jo mun vuoro?
Tosiaan tervettä lasta toivotaan, ei muulla ole loppujen lopuksi mitään väliä. Nyt vaan rasittaa tää odotus eikä joulukaan tunnu miltään. Kuusi on ja lahjoja ja joululauluja kuunnellaan. Onneksi tyttö on ihan innoissaan lahjoista ja tontuista ja salaisuuksista ettei huomaa ettei äiti ole ihan täysillä mukana.
Vähän on hassua kun seuraava neuvola ensi viikon torstaina vasta joululomien takia. Esikoisesta oli parin päivän välein tästä eteenpäin.
Päkis rv 40 tasan
Ihanan aurinkoinen päivä ollut!
Löytyihän niitä jouluisia odottajia vielä yhdessä kasassa, ei ole kaikki lähteneet synnärille :)
Täällä on juostu neuvolassa ja ruokakaupassa. Kauheat ruuhkat joka paikassa.. Tosiaan neuvolassa piipahdin vielä, kun seuraavan kerran pääsee vasta 27.12.
Sf-mitta on laskenut sentin ja paino tippunut parissa päivässä puoli kiloa! (vaikka olen mussutellut kaikkia herkkujakin..) Paineet ok ja pissa puhdas, piiperö liikkuu kovasti ja sydänäänet hyvät. Tänään tosiaan ollut kamalasti mahassa liikettä, taitaa tila loppua pienellä. Siellä se valmistautuu lähtöön, milloin se sitten lieneekään. Äsken sain kamalan hikoilukohtauksen, vaikka en muuta tehnyt kuin istuin penkillä. Ihan outoa! Samoin pissan väri on muuttunut ihan erilaiseksi, voiko tuo olla merkki jostain?? Muuten ei pientä jomottelua lukuunottamatta mitään erityistä tänäänkään, vaikka aamulla oli sellainen olo, että pian saattaisi jotain jo tapahtuakin..
Crobin, kättärillekö olet menossa? Eli neuvolasta siirtävät viikoilla 41+5 vasta kättärin kirjoille? Mulla se olis pitkälle ensi vuonna... huooooooooh.
Nyt ripustelemaan pyykkejä ja vuodevaatteet pitäis ravistella ja vaihtaa + siivota vielä keittiötä. Huomisaamulla kun saisi loput siivoukset tehtyä (siis mies siivoaisi ;) ), niin sitten ei tartte enää muuta kuin nauttia olosta. Piparit ja muut on jo leivottu ja pakkanenkin on täynnä leivonnaisia. Kun vaan saisi jostain joulufiiliksen... En tiedä johtuuko tästä kelistä vai mistä, mutta useampana jouluna se joulufiilis on tullut vasta jouluaattona, kun näkee joulukuusen :) Me mennään anoppilaan valmiiseen pöytään, eikä kotona edes ole kuusta, niin ehkä siksikin joulufiilis on vähän hakusessa. Koristeita, jouluvaloja ja kynttilöitä olen kyllä viritellyt pitkin asuntoa. Joululauluja vois toki laittaa soimaan kanssa...
Gaijis ja piiperö yhä se 39+1
täällä kanssa vielä kokonaisena, ikävä kyllä...
Edelleen malttamattomana odottelee et lähtö tulis ja pääsis jouluks muun perheen kanssa kotiin.
Kateellisena luen vauvauutisia, mut HURJASTI ONNEA kaikille oman tonttunsa saaneille!!!
Kävin eilen taasen neuvolassa, täti onneks teki sisätutkimuksen, jotain on tapahtunut :)
Väljästi kahdelle sormelle auki, paikat pehmenneet, kanavaa kyl jäljellä pari senttiä, mut kalvorakkula pullottaa lupaavati. Ja nyt sit joka kerta vessassa käydessä tulee paperiin tuijotettua tulisko limatulppaa kun teki rajuhkon pyöräytyksen...
Muuten kaikki oli ok, onneks.
Tänään puhelin on sit ruvennut täälläkin pärisemään niitä iki-ihani joko joko viestejä... Päivä mennyt puhelin korvalla/viesteihin vastaten. Tekis vähän mieli sanoo et " enks muistanu ilmottaa et jo viime viikolla vauva on tullut taloon" ;)
Oon kans kyllästyny tähän voivotteluun tulevasta syntymäpäivästä... Ihan kun sillä olis todellakaan väliä ja nää mun lapset on kyl valinneet täsmälleen oikeat hetket syntyä tähän maailmaan! Jälkeen päin sen oon aina huomannu...
Jaha, lastenohjelmat loppuvat, oma rauha loppuu...
Mies tällä hetkellä nukkuu, tarvis saada se terveeks, on kovassa kuumeessa, jos vaikka lähtö tulis ( toiveajattelua, tiedän :) )...
Hauskaa illan jatkoa ja kipeitä suppareita kaikille bdbd
Terkuin niad sekä tonttu 39+5,
eräpäivä lähestyy...
kiireiseksi päivän on vetäny ei puhettakaan kunnon levosta mutta nyt on pääsääntöisesti hyviä uutisia. verikokeissa kaikki maksa-arvot ovat kääntyneet laskuun, neuvolassa rr 114/80 eli lääkitys puree erinomaisesti ja toivon mukaan kaikki toksemiaepäilyt sun muut saa nyt hetkeksi unohtaa ja arvot ovat nousseet verenpaineen takia. tosin vrk-protseurannan tuloksia en vielä saanut mutta kotona tarkistettuna edelleen + ei enempää. ja on jotenkin selkeämpi olo itsellä nyt kun paineet normaalit. vaikkakin meidät suorastaan järkytettiin tänään ku remnppamies soitti että remontti on valmis!!siis oikeesti siellä ei oo vielä tehty mitään ja sen mukaan valmis..no asiat selvis ja ens vuonna jatketaan niiden asioiden tiimoilta. lisäkis saatiin puhelinsoitto " teidän jouluruuat on noudettavissa" mies oli että HÄH,no mun vanhemmat oli tilanneet meille jouluruuat..olipa ihana yllätys :)
ja sohvat tuli, joten meillä alkaa olla inhimillisen näköistä.
huomenna menen KTG-käyrään kuitenkin ja sitten kuullaan jatkot. meillä alkaa olla aika kypsä tilanne, tiistain tutkimuksessa sentti kaulaa jäljellä ja sen jälkeen on supistellu muutaman päivänä aikas napakasti.
kyllähän mekin vastaanotetaan tämä nyytti ihan tasan millon tulee, kunhan vaan kaikki menis loppuun asti hyvin, vaikka esitänkin aina toiveen että ens vuonna. nyt vaan tuntus että oikeesti ois parempi että syntys vähän myöhemmin jos ehtis tätä väsymystä tasata niin ois heti alkuun vähän parempi tilanne alottaa yhteistaival pikkumiehen kanssa.mutta eipänäitä kukaan etukäteen tiedä.
lahja-unelmalta olisin kysynyt että tehdäänkö sulle suunniteltu sektio?asiasta on varmaan täällä ollu puhetta mutta mie oon varmaan ollu silloin poislinjoilta ku en yhtään muista kuulleeni asiasta.
huomenna saadaan esikoisen kanssa hoitoapua ja aiojataan kylläkäyttää tilanne hyväksi ihan surutta..vaikka vaan nukutaan mut vietetään hetki kaksin :))) heh ellei olla synnärillä.
Pikaisesti pitää viestiä laittaa kun pitäisi olla jo nukkumassa kun kerrankin molemmat lapset nukkuu...
Menin siis maanantaina 17. päivä käynnistykseen, lääkäri varoitteli, että voi kestää useita päiviä ennen kuin alkaa tapahtumaan. Ekan murusen sain kohdunsuulle klo 12 ja se sai aikaa pieniä supistuksia eikä tehnyt muutoksia paikkoihin. Toinen lääke laitettiin klo 16. Pikkuhiljaa alkoi aina välillä suppailla ja säännölliset supistukset alkoi 18.15 todella kovina ja rajuina samantien ja ennen seitsemää meni lapsivedet samalla. Supistelut olivat aivan järkyttäviä, en tahtonyt pystyssä pysyä. Kun minua kärrättiin osastolta synnytyssaliin tunsin ponnistamisen tarvetta jo hississä. Kätilöt toppuuttelivat, että ehdittäisiin saliin. Saliin kun menin sain hetken päästä luvan alkaa ponnistelemaan. Olin muuten auennut 4cm- 10cm hetkessä. Ponnistusvaihe kesti jonkun aikaa, en edes tiedä kuinka kauan. Luomuna piti synnyttää kun eihän sitä mitään ehtinyt saada, tosin karjuin kyllä että antakaa nyt per*** jotain aineita... Tyttö syntyi 19.45. Synnytys kesti siis 1,5 tuntia! Ja mies ei ehtinyt mukaan kun oli viemässä esikoista hoitoon kun soitin, että kuunteles, tässä huutaa tyttösi =)
Tyttö painoi 3665g ja 51cm pitkä ja pipo 35cm. Syntyi 42+0.
Maha on vaivannut vähän. Mutta nyt ehkä jo parempi. On siis nukkunut pidempäänkin kuin puoli tuntia kerrallaan kuten ensimmäiset päivät. Kotona kaikki on sekaisin, esikoinen kiukuttelee ja kerjää huomiota ja vauva roikkuu kaiken aikaa tississä kiinni... Pelottaa miten sitä pärjää kun mies lähtee ensi viikolla töihin. Mutta ehkä se tästä tasaantuu. Eilen vasta kotiuduttiin.
Tässä tämä. Tsemppiä loppuodotukseen teille kaikille!
peppipiina + Titi-tassu 5 päivää
Peppipiinalle onnea prinsessasta!!
Vauhdikas on ollut maailmaan tulo=)
Meillä on kuopuksen synttäreitä vietetty kahden kummin voimin, en olisi isompia pirskeitä jaksanutkaan.
Muisteltiin miehen kanssa miten kamalan kova pakkanen oli kun poika syntyi ja nyt maa on ihan sula ja plussa-asteita.. Näin nämä kelit vaihtelee, mahtaako parinkymmenen vuoden kuluttua tällä menolla olla talvisin edes lunta..... Ois kyllä kurjaa.
Joulumielessä riittää virittämistä ilman lunta..
Tamatu; kyllä mulle tehdään suunniteltu sektio 27.pvä perätilan vuoksi.
Mulla on yli nelikiloisia nuo edelliset olleet niin lääkäri ei annan yrittää alakautta enkä olisi siihen kyllä alkanutkaan. Vauvakaan ei halunnut kääntyä kun koitettiin niin vaihtoehdot kävi aikas vähiin..
On ottanut kovasti luonnon päälle tuo leikkaus kun en millään sitä haluaisi mutta oon onneksi saanut pääkopan järjestykseen ja suunnilleen sujut itteni ja harmistuksen kanssa. Etenkin kun eilispäivänä tuo alakerta tarkistettiin ja todettiin olevan ihan alkutekijöissä, alatiesynnytys olisi voinut olla pitkä kuin nälkävuosi kun tällasesta olisi lähdetty. Tosin raivotarjonnassa oleva vauva olisi ehkä erilailla painattanut ja pehmittänyt paikkoja..
Mutta nyt mennään näin. Ompahan sektiokin sitten koettu imukuppien ja istukan käsinirrotusten värittämien synnytysten lisäksi, on mitä mummuna muistella;O
tuossa juuri mietin,e ttä vaikka aika nyt mateleekin eikä malttaisi vauvan näkemistä odottaa, niin oikesti ens viikolla on se päivä kun aamulla herään viiden jälkeen ja lähdetään ajelemaan synnärille.......Hui..
Voi olla lämpimät housussa muorilla kyllä..=) Ja varmaan onkin, eiks jossainpäin ainakin pidä laittaa peräruiske edellsiltana tms....
Voin kuivtella sen tärinän ja horkan kun jännitän, tipun varmaan vielä siitä kapealta leikkaupöydältä......
Jeps vaan jos alkas painella petiin odottelemaan nukkumatin sekopääelokuvia...
Suppareita ken tarvii, supistusrikasta yötä!!
Lahja ja maha 39+0
tuosta vyöhyketerapiasta, että ei se ole mikään ihme konsti eikä vauva ala sen avulla syntymään jos ei ole vielä valmis. paikat pitää olla kypsät ja synnytys kohta muutenkin käynnistymässä jne että se mitään auttaa.
Mutta vaikka hoito ei starttaa synnytystä käyntiin taikaiskusta niin se pehmittelee kuitenkin paikkoja ja muutamakin käynti ennen synnytystä helpottaa itse synnytystä.
Ite kävin ennen tuon kuopuksen odotusta säännöllisesti kerran kuussa hoidossa, samoin koko raskauden ajan. Eräpäivän tietämillä tehtiin käynnistäviäkin hoitoja mutta ei vauva lähtenyt syntymään.
Synnytys kun sitten sairaalassa käynnistettiin sain suun kautta puolikkaan cytotek-tabletin, sen lisäksi ite hieroin käynnistyspisteitä pitkin päivää, tabletin sain aamukymmeneltä, koko päivän tuli leppoisia suppareita ja ilta kahdeksalta synnytys laskettiin käynnistyneeksi, en tiedä kumpi auttoi enemmän, tabletin puolikas vai pisteiden ärsytys, joka tapauksessa synnytys oli kaikista ihanin ja lempein kolmesta synnytyksestäni, en ollut koko aikana oikein kunnolla kipeä, sain kyllä epiduraalin, mutta luulen,.että olisin saattanut pärjätä ilmankin sitä, itseasiassa se jäi vähän harmittamaankin kun puudutteen otin niin hyvissä ajoin, mutta kaksi edellsisynnytystä oli aikas kipeitä niin olin valmistautunut sillä mielellä, että nyt sen puudutuksen oikeasti saan ja sainkin sitten varsin näpsästi ja heti eikä viidestoista päivä..
Harmittaa kun en tässä raskaudessa ole hoidossa käynyt kun terapeutti oli itse pitkällä sairaslomalla ja tuo vilkas esikoinen olisi pitänyt aina ottaa mukaan, vähän huono mennä.
Mutta eipäs nyt sitten mitään väliäkään kun leikkaushommiksi menee..
Onnea hirmuisesti taas kaikille nyyttinsä noutaneille!!!
ja omaa napaa sitten...eilinen meni taas äitipolin asiakkaana, tosin nyt täällä omassa sairaalassa. sainkin oikein hyvää palvelua ja tarkkaan seuraan joulun ajanksi pääsin. tänään otetaan lisää verikokeita ja prot-vuorokausivirtsankeräys on menossa. verenpaineet on hienosti lääkityksellä laskeneet, ollen jo mun normaalia tasoa. ainoa ikävä puoli on että ne lääkkeet aiheuttaa ikäviä sivuvaikutuksia, mutta kestän kyllä. prot edelleen yhdellä plussalla mutta ei ainakaan huonompaan suuntaan oo menossa. ktg-käyrillä käyn koko joulun ajan joka toinen pv. kyllä nyt huolet ja murheet kaikkoaa ku tietää että saa kunnon tarkkailun. sekä kotona alkaa olla paikat kondiksessa, esikoiselle saatiin eilen viritettyä oma huone ja tänään saadaan upouudet sohvat. pipareitakin leivottiin eilen, jotain jouluista meillekkin :))
Gaioleko se kyseli eilisessä pinossa että mikä vika on loppuvuonna syntymisessä. ja näin omalla kokemuksella sanon että ensimmäiset kouluvuodet on varmaan se suurin " ongelma" siinä on aika usen todella suuri ero onko syntynyt alku vai loppuvuodesta, esim eka luokalla. ainakin ite olin aivan totaalisen kypsymätön kouluun, nykyisinhän sitä kai saa loppuvuoden lapsen vanhemmat valita meneekö mikä vuosi kouluun. ja sitten tietysti se maaginen 18v ikä ku kaverit alko täyttämään ja ite vaan odotti ja odotti niin se oli kurjaa. näin ISONA ei sillä ole mitään väliä millon on syntynyt. aikoinaan olen sanonut että en ikinä tee lapsia niin että ne syntyy loppuvuonna..joopa joo esikoinen 30.11 ja tän toisen la 28.12 että eipä siihen ainakaan meikäläinen ole paljoa voinut vaikuttaa. toivosin vain että tämä kaveri menis ensi vuoden puolelle, koska meillä on muuten koko perheellä synttärit kuukauden sisään ja joulut ja muut hössötykset, ois niin kiva ku ois alkuvuonnakin jotain kemuja.(paitsi eipä tuo tilanne nyt kauheesti muutu) eniten tietenkin toivon ettö kaikki menee vauvan kanssa hyvin eikä tule mitään extrakamalaa takapakkia vielö tässä vaiheessa, pikkasen on pelko persiissä että ne sappiarvot nousee ja sitten se on menoa. pitäkää peukkuja ettö ´labravastatuksia saan jo tänään ja että ne osottas ettei ole mitään syytä huoleen.
nyt yritettävä vielä tunniksi peiton alle,olen jo tovin tässä valvonut
tamatu rv 39