Pph vihjasi, etten ole tarpeeksi lasteni kanssa.
Kommentit (51)
Nukkumaanmeno siirtyy myöhemmäksi jne - ja kierre on valmis.
Jos on uniongelmia niin kannattaisi pitää kiinni arkirytmistä viikonloppunakin.
en jaksa 11h/vrk työpäiviä jolleivat lapse huilaa n. 45min. Siinä ajassa joku nukahtaa jos on väsynyt.
Vierailija:
Vierailija:
Täällä asiasta tehdään kuitenkin elämää suurempi ongelma, vanhempien jaksaminen pitäisi uhrata lasten päiväunien kustannuksella. Tiedän että päivähoidossa on rankempaa, mutta hoitajien pitäisi palata todellisuuteen - päiväunet todellakin voivat lyhentää yöunia! Turha on tuhahdella vanhemmille selän takana ja luulla tietävänsä paremmin lapsen tarpeet.kuin päiväunien nukkumisessa. Tunnin päiväunien ei todellakaan pitäisi aiheuttaa että iltaunille mennään klo 23. Eri asia jos päiväunia nukutaan 3 tuntia. 3 tunnin päikkärit ovat kyllä harvinaisuus päiväkodeissa.
Pienen lapsen neurologisen kehityksen kannalta päiväunet ovat välttämättömät, enkä nyt puhu mistään eskari-ikäisistä. Asiastahan on tutkimuksia pilvin pimein.Usein vanhemmat selittelevät että ei heidän lapsensa " tarvitse" päiväunia. Vaikka tosiasiallinen syy päiväunien poisjättämiseen on se että lapset saadaan iltaisin aikaisemmin nukkumaan ja vanhemmille näin enemmän omaa aikaa.. Tai sitten jos 2v ei halua nukkua päikkäreitä niin ne jätetään sitten pois kun vanhemmat eivät viitsi nähdä sitä vaivaa että päiväunet nukutaan. Oma poikani vänkäsi 2-vuotiaana päikkäreille menosta pari viikkoa, mutta kun huomasi ettei periksi anneta niin päikkärit nukuttiin taas ihan suosiolla.
Jos lapsi on hoidossa 10 tuntia, ja lapsen pitäisi nukkua 12h/yössä (kun ei kerran edes päiväunia saisi nukkua... Eli lapsen kanssa oltaisiin n.1-2 tuntia päivässä? Kuulostaapa ihanalta... ja sitten nämä vanhemmat ovat ihan varmoja, että HE ovat lapsensa parhaita asiantuntijoita...
Vierailija:
Haittaa kuulemma illalla nukahtamista. Itselläni on hoitolapsi joka tulee aamulla n. 7.00 hoitoon ja päivä päättyy 17.00 (lapsi on 2v6kk). Vanhemmat epäilevät minun nukuttavan lasta väkisin. Mutta ei tuota pientä ehdi nukuttaa kun pilkkii jo ruokapöydässä. Vanhemmat eivät käsitä, että se perhepäivähoito on myös uuvuttavaa lapselle, ei ole sama asia kun ovat kotona.
Vaikka miten olen yrittänyt heitä vääntää samaan muottiin se ei ole onnistunut, ei mitenkään. Ovat luonteeltaan kuin päivä ja yö. Että näin.
Päivähoidossa on kuitenkin omat sääntönsä joita ryhmä noudattaa. Jos vanhemmat haluavat lapselleen erilaisen rytmin niin täytyy hoitaa se lapsi itse. Älä vie häntä päivähoitoon jos ei rytmi sovi teille!
Jokainen hoitakoon lapsensa itse tai sitten sopeutuu siihen mitä pph/pk tarjoaa.
ja saavat nukkua. Pienimmät heräävät kun heräävät, isommat herätän yleensä tunnin unien jälkeen. Ja myönnän kyllä etten jaksaisi koko 11h lasten kanssa jos ei olisi yhtään taukoa.
työpäivää (10-12h) ilman päiväunia.
Vierailija:
Nyt äidit koittamaan neljän 9kk-4v kanssa
työpäivää (10-12h) ilman päiväunia.
Ja työpäiväkin on ympärivuorokautinen. Myönnetään, harvalla on neljä alle neljävuotiasta, mutta saman asian ajanee jos on neljä alle kouluikäistä, joista nuorin ainoastaan nukkuu päiväunet. Aika harvalla kolmekaan lasta nukkuu samaan aikaan, joten ei siinä äidille lepoa tule kuitenkaan.
Pph saa sentään palkkaa (vaikkakin pientä) työstään, ja työpäivän jälkeen alkaa vapaa ellei hänellä ole omiakin pieniä hoidettavanaan.
Lähihoitajat luulee olevansa varhaiskasvatuksen ammattilaisia, mutta leikittäjä olis ehkä parempi termi.
olen asiasta jutellut. Mielestäni syy on päiväunissa ja hoitaja oli nyt sitä mieltä, että lapsi kaipaa enemmän meitä vanhempia... ap
Olisiko sillä sitten parempi olla päiväkodissa, jossa on 50 lasta samassa ryhmässä ja juuri valmistuneita parikymppisiä hoitajina?
psykologiaa,kasvatustiedettä, yms.
Hoidat lapsilauman, teet ruokaa, siivoat, leikit/askartelet ja ulkoilet. Harva äiti selviää siitä edes kahden lapsen kanssa. Jos työpäivät 12 tuntisia niin näkee niitä lapsia enemmän kuin lasten vanhemmat.
Eiköhän tiedä lapsista ja nuorista aikapaljon!?
Iltaongelmat eivät liene päiväunien syytä, vaan johtuvat ihan siitä, etteivät lapset malta nukkua, koska haluavat olla vanhempiensa kanssa. Ette olisi ollenkaan ensimmäinen perhe, jossa on tämä ongelma.
Vierailija:
Lähihoitajat luulee olevansa varhaiskasvatuksen ammattilaisia, mutta leikittäjä olis ehkä parempi termi.
samoin perhettä. Ja toisekseen nyt puhuttiin pph:sta, ei lähihoitajasta. Kolmanneksi, leikittäjä -nimikke on ihan ok. Kaikki jotka tietävät edes perusasiat varhaiskasvatuksesta tietävät mitä tarkoitan... :-) Ehkä se jotenkin vähentää ammattitaitoa kun käyttää sitä parasta ja luonnollisinta keinoa oppia lapselle? Jonkun pitäis vähän kasvattaa sua...
Vierailija:
Lapset 2,5v ja 4v3kk saavat olla äidin kanssa koko päivän lukuunottamatta esikoisen kerhoa pari kertaa viikossa. Luemme, pelaamme, askartelemme, ulkoilemme yhdessä. Isäkin on kotona klo 16 alkaen ja leikkii lasten kanssa joka ilta. Eli vanhempien läsnäolosta ei ole puutetta.
Iltaisin ei ole muita menoja kuin satunnaisesti satujumppa kerran viikossa, sieläkään ei käydä joka viikko.
Silti tunnin päiväunet (pidempiä eivät ole nukkuneet ihan pikkuvauva-ajan jälkeen) noin klo 12.30-13.30 siirtäisivät yöunia alkamaan klo 22 jälkeen. Ilman päiväunia menevät petiin klo 20. Ja molemmissa tapauksissa heräävät klo 8 maissa.
Missä siis vika? Täällä on varmastikin joku joka tietää paremmin kuin minä. Itse en ole kokenut mielekkääksi pitää lapsia sängyssä pyörimässä tuntikausia, mutta itse en jaksa ilman pientä rauhallista hetkeä iltaisin - mieluummin jopa mieheni kanssa, joka on tuolloin klo 22 itsekin jo nukkumassa. Pakko myöntää että itse en koe päiväunettomuutta ongelmaksi vaan tämä rytmi sopii meille oikein hyvin. Täällä asiasta tehdään kuitenkin elämää suurempi ongelma, vanhempien jaksaminen pitäisi uhrata lasten päiväunien kustannuksella. Tiedän että päivähoidossa on rankempaa, mutta hoitajien pitäisi palata todellisuuteen - päiväunet todellakin voivat lyhentää yöunia! Turha on tuhahdella vanhemmille selän takana ja luulla tietävänsä paremmin lapsen tarpeet.