Jos oppilaalla on vanhempiensa lupa päivän poissaoloon,
Kommentit (71)
En ymmärrä nykyajan vanhempia ollenkaan. Olen seurannut viime aikoina kun esikoispoikani 3 luokkalainen kertoo minulle usein et kaverit saavat olla pois koulusta ilman mitään syytä. Meillä on keskusteltu monesti siitä et miksi hän ei saa.
Meillä ollaan pois koulusta vain silloin kun ollaan sairaana ja kuumeessa. Mielestäni vanhemmat opettavat lapsilleen löyhää moraalia, joka sit jatkuu myös aikuisena. Jos tänään ollaan pois, on huomennakin helpompi olla. En ymmärrä. Eikä ole mielestäni mitään syytä lietsoa tuollaista hysteriaa, mitä olet tehnyt.
Mikäli oppilas on poissa koulusta ilman koulun myöntämää lupaa, on sosiaaliviranomaisilla velvollisuus huolehtia oppilas kouluun fyysisesti, kun oppilas kuuluu oppivelvollisuuden piiriin eikä ole kotiopetuksessa. Se ei ole mielipidekysymys. Vanhemmilla voi olla mielipiteitä, mutta ne eivät ole juridisesti päteviä.
Onneksi suomessa ei asiat ole vielä noin huonosti...
t: ei töistä turhia poissaoloja, mutta koulusta kylläkin
Kukaan ei ole lietsonut yhtään mitään. Ellei sitten koulu itse, kun alkoi jo torstaina lukita ensin ulko-oviaan, myöhemmin myös luokkien ovia, ILMAN että oppilaita edes kunnolla infottiin, miksi! Kyllä se, jos mikä, oli hysterian lietsomista. Ja sai kyllä vanhemmatkin ihmettelemään, että miksi niin toimittiin, jos kerran mitään hätää ei ollut...
Enkä nyt kyllä voi käsittää tätä vouhotusta tässä ketjussa löyhästä moraalista yms. Lapsen turvallisuudestahan viime kädessä on ollut kysymys.
ap
Ap:lle:
hössön hössön höö.. Kylläpäs taas on yks kausitärkeilevä mamma keksinyt oivan syyn päteä kaikkien silmissä. Koulut ei ota noissa mitään riskiä jos joku uhkaus on tiedossa nykyisin: kyllä ne on suljettu jos tarve vaatii..
Tiedän tarkkaan tuon tyypin vanhemmat: yleensä eivät tiedä tuon taivaallista mitä lapselle kuuluu ja miten hän oikeasti käyttäytyy, mutta sitten nämä vanhemmat saavat silloin tällöin kasvatuksellisen ahaa-elämyksen ja jankuttavat ja meuhkaavat pikku asian takia viikkotolkulla, sitten voikin kulkea taas laput silmillä kasvatuksen suhteen puoli vuotta.
Kasva ensin itse aikuiseksi. Ja kyllä se nyt vaan on niin, että vanhemmat ei voi myöntää lapselle omaa lomaa koulusta.. Ja sille joka sanoi, että koulusta ei makseta palkkaa: eipä, mutta sinunkin kersasi koulu maksetaan yhteisistä verovaroista, että menee nekin rahat hukkaan jos niitä kullanmuruja paijataa kotona kun ei huvita mennä kouluun tänään matikan kokeen takia.
Pullamössökermahöttö-sukupolvi tulossa kaikki tyynni.
Ensinnäkin, sinä et tunne minua pätkääkään, jotta voisit tulla tuollaisia asioita minusta/perheestäni laukomaan! Toisekseen, minä olen aikuinen, kasvatustieteen tutkinnolla varustettu ihminen, joka todellakin tietää, mitä omille lapsille kuuluu. Joten tutki ensin ja hutki vasta sitten!
Nyt en enää ehdi tästä kaltaisiesi kanssa jankata, sillä työt kutsuvat. Ja kyllä, minä käyn töissä ihan joka päivä!
ap
Meillä ollaan pois koulusta vain silloin kun ollaan sairaana ja kuumeessa. Mielestäni vanhemmat opettavat lapsilleen löyhää moraalia, joka sit jatkuu myös aikuisena.
teillä ollaan pois koulusta vain silloin kun lapsesi saa vanhempansa vakuutettua siitä, että on nyt sairas. Taito sekin, ja tulee varmasti tarpeeseen myös työelämässä.
Ja muuten sille, joka ihmetteli, mitä vakavassa kiusaamisessa auttaa päivän poissaolo: jäin oikeasti itsekin miettimään tuota viime yönä. Toki kaikki keinot on ensin käytettävä kiusaamisen lopettamiseksi, mutta aina ne eivät auta, eivät ainakaan heti. Jokaisella koulukiusatulla (kuten varmaan monilla muillakin) on iltoja, jolloin on maha valmiiksi kipeä siitä ajatuksesta että pitää aamulla mennä taas kouluun, ja aamuja, jolloin sängystä nouseminen kauhistuttaa. Ja mitä se sanoo meidän itsekuristamme, kun kuitenkin useimmiten itsemme sinne kouluun/työhön pakotamme, vaikka kuinka pelottaa ja tiedämme tulevamme haukutuiksi, lyödyiksi ja syrjityiksi?
t. 29
En tunne ketään, joka olisi lintsaillu töistä, kun ei huvita mennä. Jestas mitä porukkaa.
joiden mielestä kampaajakäynti on sopiva syy poissaololle. Tai kun yhdellä prinsessalla oli joku balettikoulun esitys, niin äiti tuli ihan pokkana kertomaan minulle, mitä tunteja minä saisin ja en saisi sinä päivänä pitää, jotta heidän jessicajemina ei jäisi jälkeen. Kun lukee näitäkin kommentteja täällä, niin ei ole ihme, että kaikki opettajat, jotka vain voivat, vaihtavat alaa, kun koulun arvostus on tätä luokkaa. Pääkaupunkiseudullahan vaihtuvuus on erittäin suuri ja miten sitten suu pannaan, kun siellä luokassa onkin joku ylioppilastyttö teidän lapsia opettamassa.
Vai työt kutsuvat. Mahtaa olla melkoinen työmoraali kun kesken työpäivän roikut vauva-lehden keskusteluissa. Höpö höpö: uskokoon ken tahtoo, mut ite olen ihan varma, että sinulla ap on max lähihoitajan koulutus ;-) Ja todennäköisesti et ole edes töissä tällä hetkellä vaan roikut kotona jonkun verukkeen varjolla. Mutta aivan varmasti lapsesi perii tuon työmoraalin, älä ole huolissasi.
Ensinnäkin, sinä et tunne minua pätkääkään, jotta voisit tulla tuollaisia asioita minusta/perheestäni laukomaan! Toisekseen, minä olen aikuinen, kasvatustieteen tutkinnolla varustettu ihminen, joka todellakin tietää, mitä omille lapsille kuuluu. Joten tutki ensin ja hutki vasta sitten!
Nyt en enää ehdi tästä kaltaisiesi kanssa jankata, sillä työt kutsuvat. Ja kyllä, minä käyn töissä ihan joka päivä!
ap
Nostan hattua kaikille opettajille kun jaksatte tuota työtä ja ennen kaikkea nykyvanhempia! On varmasti tosi turhauttavaa yrittää takoa järkeä lasten päähän kun jotkut vanhemmat tekevät parhaansa takoakseen sen taas pihalle. Ja sitten saat vielä haukut kun Ville-Petteriä ei ole kohdeltu vanhemman mielestä oikein.. Opettajat ovat alansa ammattilaisia, olkaamme kiitollisia, että meillä on lastemme kasvatustehtävässä noin hienoja yhteistyötekijöitä.
Hyvä ap,
kasvatustieteilijä ei ole sama asia kuin ihminen, joka lukee satunnaisia keskustelupalstoja ja saa niistä mutu-tietoutta lapsen kasvatukseensa.
ap
voiko opettaja väittää sitä lintsaamiseksi?
No miksi sitten itse kutsuisit sitä jos et lintsaamikseksi??!! Luulin, että on aivan selvää, että koulusta ollaan pois vain opettajan/reksin luvalla muissa kuin sairaustapauksissa. Kaikenlaista..
on aikaa surffata jossain keskustelupalstoilla? Kyllä se kuulkaa vaatii vähintään keskipalkkaisen työn, jossa voi toimistossa pesiä :)
Kuka tässä ketjussa muuten on mukamas puolustanut kampaajakäyntejä käypänä syynä olla pois koulusta??? 29 vai mikä se nyt oli puhui vakavasta stressistä ja loppuunpalamisen vaarasta, moni muu loppuunpalamisen vaarasta.
Itselläni on stressaava työ, josta otan välillä omaa lomaa. Kukaan ei tee suurinta osaa työstäni poissaollessani, mutta kun palaan päivän mittaiselta akunlataukselta, teen rästityötkin tehokkaammin ja tulos on työnantajan kannalta +-nolla, itse jään niinsanotusti positiivisen puolelle. Oletan kaikkien muiden toimivan samoin, joten jos joskus jonkun töitä (mitkä työt ylipäätään ovat kenenkään "omia", eivätkö ne olekaan yrityksen?) lankeaa minulle satunnaisesti, otan sen vuoroin vieraissa -asenteella ja teen vähän ekstraa välillä tietäen, että joku toinen päivä se on minä, joka tarvitsee sen latauksen. Ja nyt todellakin puhutaan VAKAVASTA STRESSISTÄ ja MASENNUKSESTA, ei mistään voi-ei-tänään-ei-hotsittais-syndroomasta.
on aikaa surffata jossain keskustelupalstoilla? Kyllä se kuulkaa vaatii vähintään keskipalkkaisen työn, jossa voi toimistossa pesiä :)
Sisälukutaito on muuten hieno asia :-) Tuossahan sanottiin, että ap:lla on lähihoitajan koulutus, mutta on parhaillaan rokulipäivällä kotona.. ;-D Voi teitä kun ette osaa edes lukea. Aaaa, beee, cee, kissa kävelee..
ei vaan kiinnostanut niin paljon tuo idiootti viestisi että olisin jaksanut joka sanaa lukea, sävy kävi kyllä selväksi. Ja mähän lintsaan kaikesta heti kun mieli tekee, ei riitä keskittyminen, mulla on aareehooreee, mistäs me puhuttiin hei? :D :D
t. 59
yksi päivä sinne tai tänne, meidänkin lapsen luokalta ovat tietyt lapset kaksi-kolme viikkoa vuodesta koulusta pois ulkomaan matkojen takia - open luvalla tietenkin. Onko se sitten oikein besserwisserit ?
samat lapset ovat jatkuvasti "lomamatkoilla" opettajan ja rehtorin luvalla. Eivät lomien aikaan vaan nimenomaan koululasiten lomien ulkopuolella...
sekö on oikein ?
Oppivelvollisuus != koulupakko
eli tuo tuossa välissä tarkoittaa EI OLE YHTÄSUURI
opettaja ei, siinä ehkä pieni ero. Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulunkäyntipakko.