Miksi ihmeessä vauva itkee aina imetyksen jälkeen?
Meillä siis reilu pariviikkoinen vauva, joka itkee imetyksen jälkeen. Selkä menee kaarelle ja itku on kovaa, ilmeisesti mahavaivoja? Ennen imetystä annetaan Cuplatonia, ja kerran päivässä Rela-tippoja. Ei mitään vaikutusta. Imuote tarkistettiin synnytyssairaalassa ja se on oikein. Vauva on osittaisimetetty ja korvikkeen jälkeen ei tietenkään itketä... Olin antibioottikuurilla ekan viikon synnytyksen jälkeen ja ajattelin, että itkeskely johtuu siitä, mutta nyt olen ollut viikon verran ilman eikä mitään muutosta. Rautakuurilla olen edelleen viikon ajan, johtuisiko siitä? Vauva ulostaa monta kertaa päivässä löysää, ryynimäistä, vaaleanruskeaa ulostetta.
Vaikea kiinnittyä vauvaan, eikä äidinrakkaus ole oikein herännyt, kun se äidin ja lapsen kaikkein tärkein vuorovaikutus ja kontakti ei onnistu. Kaikki muut vauvat, mitä olen nähnyt, ovat olleet tyytyväisiä ja onnellisia imetyksen jälkeen, mutta ei tämä meidän. Alan olla aika itkuinen ja masentunut tämän asian takia. En näe muuta vaihtoehtoa kuin imetyksen lopettamisen... :(
Kommentit (76)
Eli koita röyhtäyttää välillä KESKEN imetyksenkin, koska sitä ilmaa menee sisälle syödessä. Älä odottele loppuun asti, koska vauva saattaa silloin jo nukkua, eikä röyhty tule ollenkaan. Pidä masultaan polvillasi/rinnallasi ja muutenkin pystyssä. Laita sänky (patja) vähän pystyasentoon, vauvoja närästää. Tsemppiä, kyllä se siitä! Kaikki vauvat känisee mahavaivoja noin alussa.
Mutta ihmettelen, että korvikkeen jälkeen ei itke. Kai pulloruokinnan aikanakin voi ilmaa mennä mahaan?
ap
Sulla hormonit on synnytyksen jäljiltä vähän sekaisin ja imetyksestä vouhotetaan paljon, mutta ei se nyt kaikkein-tärkeintä ole. Jos on korvikkeen jälkeen tyytyväinen, anna sitä. Kokeile jatkaa osittaisimetyksellä jos jaksat korvikkeen määrää lisäten. Jos ei onnistu niin jätä imetys, voi olla että sekä sinä että vauva olette silloin tyytyväisempiä.
Vaikea kiinnittyä vauvaan, eikä äidinrakkaus ole oikein herännyt, kun se äidin ja lapsen kaikkein tärkein vuorovaikutus ja kontakti ei onnistu. Kaikki muut vauvat, mitä olen nähnyt, ovat olleet tyytyväisiä ja onnellisia imetyksen jälkeen, mutta ei tämä meidän. Alan olla aika itkuinen ja masentunut tämän asian takia. En näe muuta vaihtoehtoa kuin imetyksen lopettamisen... :(
Mutta ihmettelen, että korvikkeen jälkeen ei itke. Kai pulloruokinnan aikanakin voi ilmaa mennä mahaan?ap
Itsekin muistelen, että pullosta tulisi enemmän ilmaa. Netistä löysin tiedon, että rautalääkitys voi ärsyttää vauvan mahaa. Ja onhan omakin maha vähän löysällä tuon raudan takia.
ap
ei se ole äitiyden mitta.
Rakastan meidän korvikkeella kasvanutta enemmän kuin mitään.
ei se ole äitiyden mitta.
Rakastan meidän korvikkeella kasvanutta enemmän kuin mitään.
Halusin kovasti imettää, mutta masentaa, kun vauva kärsii siitä niin paljon... Ja sekin pistää mieltä matalaksi, että vauva on selvästi isän hoitoon tyytyväisempi.
ap
Sua väsyttää ja hormonit sekoilee tuossa vaiheessa! Koita vaan jaksaa, kyllä se helpottaa kohta. Hyvä vaan, etttä isiin voi luottaa, anna hoitaa vaan ja lepää itse.
Röyhtäytä pientä, mahavaivaa se taitaa olla. Korvikkeetkin voi aiheuttaa viiveellä vaivoja. Vältä itse kahvia, suklaata, ruisleipää, kaaleja, herneitä ym. pierukamaa omassa ruokavaliossasi.
Sua väsyttää ja hormonit sekoilee tuossa vaiheessa! Koita vaan jaksaa, kyllä se helpottaa kohta. Hyvä vaan, etttä isiin voi luottaa, anna hoitaa vaan ja lepää itse.
Röyhtäytä pientä, mahavaivaa se taitaa olla. Korvikkeetkin voi aiheuttaa viiveellä vaivoja. Vältä itse kahvia, suklaata, ruisleipää, kaaleja, herneitä ym. pierukamaa omassa ruokavaliossasi.
Oikeastaan ei väsytä tai en ainakaan tunne itseäni väsyneeksi. Vauva herää vain kaksi kertaa syömään yöllä (aamuyöstä ja varhain aamulla). Se röyhtäytys ei ole onnistunut, mutta yritän sitä. Olen noita ruoka-aineita välttänytkin, no suklaata olen jonkin verran syönyt, mutta pitää jättää kai sekin kokonaan pois. Tai ehkä valkoista suklaata voisi syödä, kun ei se suklaata varsinaisesti edes ole...
ap
Se on tujua ainetta. Mä en vielä huolehtisi niistä ruoka-aineista eikä mitenkään summamutikassa kannata rajoittaa omaa ruokavaliotaan ennen kuin olet satavama, että joku tietty aine aiheuttaa ongelmia.
Vauvallakin on kaksi aika kovaa ainetta, se cuplaton ja ne maitohapot. Mä kyllä kokeilisin ilman niitäkin sen jälkeen kun olet lopettanut raudansyönnin.
Ja jos haluat imettää, niin se onnistuu vain imettämällä. Maitoa tulee niin paljon kuin imetät.
Mä tekisin sinuna niin, että makoilisit vauvan kanssa pari päivää sängyllä peiton alla. Nostat vaikka vauvan röyhyyn imun aikana kymmenen minuutin välein. Rinnan saa suusta pois kun työnnät oman pikkurillin vauvan suuhun. Ihokontaktissa maitoakin tulee, vauva on helpommin rauhallinen ja imetys luonnistuu helposti makuulteen. Vanhempainvapaalainen mies sitten tuo sulle juotavaa ja syötävää, röyhyttelee vauvaa ja vaihtaa vaippaa.
Kaarella itkeminen kertoo siitä, että vauvaan sattuu.
Älä sinä ajattele ollenkaan (edes tunnetasolla), että kyse olisi tyytymättömyydestä sinuun, sinähän olet vauvan koko maailma, ja vauva rakastaa sinua, olethan hänen äitinsä! Itse asiassa vauva ei vielä edes kaksiviikkoisena oikein hahmota, missä menee sinun ja hänen raja, te olette niin yhtä hänen silmissään.
Toivon kovasti, että löytäisit keinot. Muistathan, ettei sinussa ole mitään vikaa. Vauvasi on niin pieni, että lyhytkin aika tuo isoja muutoksia häneen, älä menetä toivoasi.
Minullakin on monia vaikeita imetysmuistoja. Silloin ne olivat titysti vaikeita asioita, mutta loppujen lopuksi ne ovat häviävän pieni osa siitä, millaiseksi sinun ja lapsen suhde tulee muodustumaan. Kaikkea hyvää teille!
Se on tujua ainetta. Mä en vielä huolehtisi niistä ruoka-aineista eikä mitenkään summamutikassa kannata rajoittaa omaa ruokavaliotaan ennen kuin olet satavama, että joku tietty aine aiheuttaa ongelmia.
Vauvallakin on kaksi aika kovaa ainetta, se cuplaton ja ne maitohapot. Mä kyllä kokeilisin ilman niitäkin sen jälkeen kun olet lopettanut raudansyönnin.
Ja jos haluat imettää, niin se onnistuu vain imettämällä. Maitoa tulee niin paljon kuin imetät.
Mä tekisin sinuna niin, että makoilisit vauvan kanssa pari päivää sängyllä peiton alla. Nostat vaikka vauvan röyhyyn imun aikana kymmenen minuutin välein. Rinnan saa suusta pois kun työnnät oman pikkurillin vauvan suuhun. Ihokontaktissa maitoakin tulee, vauva on helpommin rauhallinen ja imetys luonnistuu helposti makuulteen. Vanhempainvapaalainen mies sitten tuo sulle juotavaa ja syötävää, röyhyttelee vauvaa ja vaihtaa vaippaa.
Cuplaton ei imeydy ja maitohappobakteerit on kai ihan tutkitusti ihmisille hyviä aineita. Imetys ei sinänsä ole ongelma, vaan se, että vauva saa hirvittävät vatsanväänteet imetyksen jälkeen. Imuote on oikea ja maitoakin tulee ihan kivasti, silloin tällöin on joutunut turvautumaan lisämaitoon. Tässä on vielä sellainen juttu, että vauva ei tykkää olla nakuna, vaan huutaa siitäkin ihan hirveästi. Ihokontakti ei oikein siis onnistu...
saattaa kyse olla siitä, miten pidät lasta. Muista, ettet koskaan laske vauvaa alas selälleen nopeasti, vaan käännät aina selälleen hitaasti kyljen kautta. Pidä liikkeesi vakaina ja turvallisina. Vauva ei osaa ajatella, että miehesi kanssa on parempi olla, joten nyt salapoliisiksi, mistä tämä voisi johtua.
Onko mahdollista, että imetysepävarmuutesi heijastuu sinun olemukseesi niin, että vauvakin jo vaistoaa sen? Vauvat ovat hyvin herkkiä huomaamaan jännityksen ja pahan mielen.
Kun lopetettiin ne niin loppui kivutkin. Eivät siis sovi kaikille.
Cuplaton on kuitenkin ihan lääke, maitohappobakteeri nyt on vaan sitten lisävalmiste. Mulla oli siis ajatuksena se, että jos lapsella on vatsavaivoja ja itkuisuutta, niin kannattaisi hiukan poissulkemalla etsiä siihen syytä eikä randomina kokeilla joka keinoa. Muuten et tiedä mistä on kyse.
Jos lapsi ei tykkää olla ihokontaktissa, niin pidä sillä sitten vaatetta päällä. Edelleenkin ajatus on se, että monet vauvat rauhoittuvat kun saavat olla mahdollisimman lähellä äitiä ja vaikka nukkuakin äidin vieressä. Samalla sulle tulee niitä positiivisia äitikokemuksia kun lapsi rauhoittuu viereesi. Jos sinusta on luontevampaa olla nojatuolissa, niin käy sekin. Joka vauva on tietysti erilainen, mutta nämä nyt toimivat monilla vauvoilla. Maitoakin tulee paremmin kun lapsi viettää aikaa paljon äidin sylissä.
D-vitamiinit aiheuttavat joillekin vatsavaivoja, jos olet ne ehtinyt aloittaa, niin kannattaa sekin pitää mielessä.
Meidän tyttö itki vauvana usein ja kaikkialla ja kaikkea ja kovalla äänellä!
Siihen on vaan tottunut ja kyllä häntä nyt rakastankin kovasti, mutta alku otti aikansa. Ei vaan oikein ymmärtänyt, miksei hän koskaan ole tyytyväinen. (Ja se vähän masensi minua äitinä, vaikka kaikkeni yritin.) Toisten vauvat söi ja nukkui (tai niin sanottiin...) ja meillä nukuttiin puolen tunnin pätkissä. Huudettiin vaatteiden ja vaippojen vaihtoa. Huudettiin nenän niistämistä ja kylpyä. Huudettiin, kun jäätiin "yksin" omaan koppaan, vaunuihin tai lattialle.
Mutta kyllä se siitä. Tyyppi oli ja on temperamenttinen tapaus.
Mutta ei teillä välttämättä tällaista tule olemaan, älä tästä jutusta lamaannu. Tsemppiä, vanhemmaksikin joutuu kasvamaan ja kestämään vähän huutoa.
vaihda Jekovitiin (se on vesipohjainen eikä sisällä soijaa mitä muistaakseni joissain merkeissä on)
On "pehmeemmät" ja leveemmät olkapäät ja käsivarret verrattuna äitin "tikkuihin" =D
tulee mahaan kun imee rintaa. Kantoliinassa on hyvässä roikkuvassa asennossa. Kokeilepa sitä.
Eli koita röyhtäyttää välillä KESKEN imetyksenkin, koska sitä ilmaa menee sisälle syödessä. Älä odottele loppuun asti, koska vauva saattaa silloin jo nukkua, eikä röyhty tule ollenkaan. Pidä masultaan polvillasi/rinnallasi ja muutenkin pystyssä. Laita sänky (patja) vähän pystyasentoon, vauvoja närästää. Tsemppiä, kyllä se siitä! Kaikki vauvat känisee mahavaivoja noin alussa.