Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä vauva itkee aina imetyksen jälkeen?

Vierailija
10.11.2008 |

Meillä siis reilu pariviikkoinen vauva, joka itkee imetyksen jälkeen. Selkä menee kaarelle ja itku on kovaa, ilmeisesti mahavaivoja? Ennen imetystä annetaan Cuplatonia, ja kerran päivässä Rela-tippoja. Ei mitään vaikutusta. Imuote tarkistettiin synnytyssairaalassa ja se on oikein. Vauva on osittaisimetetty ja korvikkeen jälkeen ei tietenkään itketä... Olin antibioottikuurilla ekan viikon synnytyksen jälkeen ja ajattelin, että itkeskely johtuu siitä, mutta nyt olen ollut viikon verran ilman eikä mitään muutosta. Rautakuurilla olen edelleen viikon ajan, johtuisiko siitä? Vauva ulostaa monta kertaa päivässä löysää, ryynimäistä, vaaleanruskeaa ulostetta.

Vaikea kiinnittyä vauvaan, eikä äidinrakkaus ole oikein herännyt, kun se äidin ja lapsen kaikkein tärkein vuorovaikutus ja kontakti ei onnistu. Kaikki muut vauvat, mitä olen nähnyt, ovat olleet tyytyväisiä ja onnellisia imetyksen jälkeen, mutta ei tämä meidän. Alan olla aika itkuinen ja masentunut tämän asian takia. En näe muuta vaihtoehtoa kuin imetyksen lopettamisen... :(

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Röyhtäytys vaikka pakolla :) Eli meillä esim. toimi se että vauva sylissä vatsallaan ja tein jalkakyykkylä (ihan tosi;) Jotkut vaivat ei röytäise helpolla ja vaatii mielikuvitusta

2) Käyttöön diflatyl tipat. Cuplatonin kaltainen, mutta jostain syystä yhdelläkään meidän lapsista ei cuplaton auttanut mutta disflatyl kyllä. Kokeile sitä ensi viikko!

Ja jätä se rauta pois, hb:han on hyvä! Ja oamsta ruokavaliosta kahci, suklaa, hiilihapot, maito yms minimiin.

Vierailija
42/76 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos d-tipat aloitettu, jätä vähäksi aikaa vielä pois.

Ja meilläkin vatsavaivoja LISÄSI Rela tipat. Sinuna kyllä jättäisin nekin pois ja kokeilisin seuraavan viikon diflatylissä.

Älä lannistu, kaikki kääntyy vielä hyväksi, ihan varmasti!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiheita on aina vauvan kanssa, mutta NE MENEE OHI. Parin viikon kuluttua sinulla ehkä on jo tyytyväinen vauva, kunnes jossain vaiheessa tulee taas hankalampi vaihe.

Imetyksen jälkeen vauva aina pystyasentoon kantoliinaan tai peiton sisään ja hyssyttelyä.

Vierailija
44/76 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta ruokavaliosta kaikki ilmavaivoja aiheuttava pois (kaali, pavut, kahvi jne). Ja yritä erilaisia röyhtäytyskeinoja: piereskely on merkki siitä, että ilmaa on mahassa...

Tuo on kyllä aika yleistä. Oletko jo koettanut Cuplatontippoja?

Vierailija
45/76 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri kuvaamanlaisesi tilanne kun tyttö oli vauva, edelleen muistan vauvankakan koostumuksen ja hajun :(

Itselläni oli tuolloin antibiootit päällä myös, alkuun iv:sti ja sitten tbl, samoin rauta. Luulen, että kyse on niistä. Vaikka ab on jo sinulta loppu, säilyyhän sen vaikutukset sinun, mutta myös vauvan elimistössä kunnes elimistön oma bakteerikanta on normaali.

Vierailija
46/76 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva huusi pää punaisena, ei huolinut rintaa vaikka oli nälkä. Johtu siitä, että suussa kirveli allergian takia. Ensin luulin koliikiksi kun oli mahavaivojakin.

Ja se oli todella raskasta. Olin varmaan seuraavan vuoden vielä ahdistunut ja hartiat jumissa, koska on aivan hirveää se, että yrittää ruokkia vauvaa joka vaan huutaa ja lopulta ei enää tiedä mikä mistäkin johtuu. Ja tulee pakokauhu siitä, ettei vauva saa ruokaa. Allergialääkäri voi todeta allergisuuden nopeasti, meillä piirsi jollain kynällä selkään ruksin, joka turposi heti.

Ja luovuta ihmeessä ennenkuin olet palasina ja siirry korvikkeeseen. Minä hölmö kuuntelin imetysfriikkejä ja heiluin pää sekaisin kaikenlaisista imetysdieteistä- koska luulin että hyvä äiti onnistuu ja ratkaisee kaiken kunhan vaan ei luovuta ja ryhdy huonoksi äidiksi.

Lopulta lääkäri pakotti siirtymään korvikkeeseen, koska mulla alkoi olla puutosoireita ja lapsi allergisoitui kaikelle mitä imetysdietillä söin. Eikä mistään tullut mitään.

Vauvanhoidossa on tärkeää myös pysyä järjissään ja toimintakykyisenä itse. ja vauva kiittää paljon enemmän siitä että äiti jaksaa hänestä iloita, kuin väkisin ylläpidetystä imetyksestä ja masentuneesta, ahdistuneesta äidistä.

Voimia, toivottavasti syy selviää.

Vierailija
47/76 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain ruokaa mitä syöt paljon? Esimerkiksi ruisleipää?

Vierailija
48/76 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näyttää johtuvan siitä että vauva haistaa maidon, ja vaikka ei olisi enää nälkä, voi vatsavaivat ja kipu tuntua vauvasta siltä että hänellä on nälkä..

Isän sylissä siis viihdytään paremmin vain silloin kun masu on oikeasti jo täynnä. Äidin sylissä sitten muuten. Esim jos lapsesi on ns. poski tississäsi kiinni (vaikka vasemmassa) kuulee hän siitä tutun turvallisen sydämen sykeen. Meillä tähän menee hetki, mutta kun rauhottuu, on melkein transsissa tajutessaan sen sykkeen. (Isän syke käy myös)

Ja pakko on vielä kysyä miksi syötät siis osittain rintaa ja osittain korviketta?

Oletko koittanut että vaihdat rintaa kun vauva lopettaa syömisen ensimmäisestä rinnasta?

Jos imeminen ei ole pienellä vielä niin hallussa, ja siksi syö helpot maidot ensin (tästä puhuisi myös se että pullosta saa helpommin maitoa) ja menettää hermonsa sitten vain sen takia että joutuisi tekemään enemmän töitä. Tässä välissä tietysti koita röyhtäyttää.. se tosissaan vaatii mielikuvitusta.. meillä esim. pitää olla ihan pystyssä asennossa jotta röyhtäys tulee.. toinen on asento jossa vauva on oikean käden päällä mahallaan toinen käsi sinun ja kätesi välissä ja toinen roikkuen kätesi ulkoreunalta, pää nojaten sinun kyynärtaipeeseen ja niin että olet ottanut häntä haaroista kiinni sillä oikealla kädelläsi. Vasen käsi selän päällä, tai taputellen pyllylle..

Myös minä jättäisin sekä Cuplatonin sekä sen relan veke nyt vähäksi aikaa, ja kokeilisin ihan luomuna :)

Ja sehän menee niin että sitä enemmän tulee tisseistä maitoa mitä enemmän sitä menee niistä. Joten siksikin tuo tissin vaihto joka syötöllä voisi kuulostaa oikealta tekniikalta sinulle alkuun.. Saisit maidonkin herumaan paremmin.

Itsellä on 3 viikkoinen vauva, ja taistelin alkuun ihan saman asian kanssa.. Itku tuli itselläkin, mutta nyt helpottaa =) Eli toivoa on!

En väitä olevani mikään asiantuntija =)

Ja itse liityin imetystukilistalle, ja saan sitä kautta myös paljon apua jos tarvitsen sitä.. suosittelen sinullekkin sitä.

Koita jaksaa, se kannattaa kyllä, pidän sinulle paljon peukkuja, ja toivotan hyvää jatkoa pienokaisesi kanssa.

Vierailija
49/76 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolesta puhuu tuokin, että ei halua olla alasti, meillä lapsen iho oli kauhean herkkä- ei voinut olla edes kantoliinassa, kun se jotenkin hiersi. Vaunulenkit taas olivat vatsavaivista johtuen mahdottomia. vauva oli varmaan vuoden ikäinen, ennenkuin pääsin omantahtiselleni vaunulenkille:((

Jos korvikkeesta ei tuu mitään, ei oo maitollergiaa mutta vois olla muuta, mitä syöt. ja harvinaista, mutta mahdollista on olla allerginen rintamaidolle. Ja silloin rintamaito allergisoi vauvaa, vaikka söisit mitä.

Toivottavasti saat apua ennenkuin minä- meillä loppuunpalaminen ja ahdistus pääsi niin pitkälle, että perheessä korvataan niiden jälkiä edelleen. Ja lapsi on neljä.

Vierailija
50/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis reilu pariviikkoinen vauva, joka itkee imetyksen jälkeen. Selkä menee kaarelle ja itku on kovaa, ilmeisesti mahavaivoja? Ennen imetystä annetaan Cuplatonia, ja kerran päivässä Rela-tippoja.

Hei!

Rela-tippojen sisältämä auringonkukkaöljy ei kaikille sovi. Mitä tapahtuisi, jos jättäisit Relat antamatta tai siirtyisit antamaan mhb-valmisteen jauheena?

Miten vauvasi on kasvanut? Kuinka paljon korviketta menee vuorokaudessa? Missä vaiheessa päivää annat lisämaidon ja minkälaisissa satseissa?

Jos kasvu on ok, ja korviketta menee alle 1dl vuorokaudessa, saa vauvasi maitoa riittävästi rinnoista :) Jos joka kerta annat lisämaidon imetyksen päätteeksi, voi vauvasi tottua siihen, että vain pullolla tulee kylläiseksi. Jos lisämaidon tarve on todellinen (ts. vauvan kasvu on heikkoa ilman sitä tai itse väsyt mahdolliseen jatkuvaan imettämiseen), niin voit halutessasi kokeilla antaa lisämaidon tavallista pienemmissä satseissa ENNEN imetystä, alkupaloiksi. Tämä käytäntö antaa vauvalle (ja sinulle) varmuutta siihen, että rinnallakin voi tulla tyytyväiseksi ja kylläiseksi :)

Kerroit myöhemmässä viestissä, että sinulla on sellainen tuntuma, että maitoa tulee mukavasti. Ns. suihkutissisyys (eli runsasmaitoisuus tai voimakas heruminen) on melko yleistä imettävillä äideillä. Kun maitoa tulee kovalla paineella, vauvan voi olla vaikea hallita maitosuihkua, ja se saa vauvan harmistumaan kovasti. Yksi tapa ratkaista tilanne on antaa vauvan imeä samaa rintaa pari kolme kertaa peräkkäin ennen kuin ottaa toisen rinnan käyttöön. Tällä tavalla heruminen monesti maltistuu, eikä vauva joudu tappelemaan maitosuihkun kanssa. Toisaalta, jos vauva on tottunut ns. "helppoon" maitoon (mm. pullosta maito tulee reippaammin kuin rinnasta ekan herumisen jälkeen), hän voi raivoamalla protestoida sitä, että joutuukin tekemään töitä maidon saamiseksi. Näissä tilanteissa kaikki ne keinot, joilla saat itsesi ja sitä kautta vauvasi rauhalliseksi, voivat olla kokeilemisen arvoisia: imettäminen liikkeessä, hyräily, hämärä valaistus, suihkun kohina taustalla...

Toki imetyksen lopettaminenkin on vaihtoehto, vaikkakaan ei kovin kevyt sellainen. Alku on lähes poikkeuksetta ensimmäisen lapsen kanssa jollain tasolla hankalaa. Jos tilanne tuntuu nyt ylitsepääsemättömän vaikealta, auttaisiko, jos ajattelisit, että jaksat vielä päivän tai pari? Tai imetyksen kerrallaan?

Kerroit, että koet, että vauva viihtyy isänsä kanssa paremmin. Entä, jos teillä olisi toistaiseksi sellainen työjärjestys, että isän ollessa kotona hän hoitaisi röyhtäytykset yms., että saisit itse olla vähän aikaa vapaana vauvanhoitovastuusta? Imettäisit, kun vauvalle tulee nälkä, mutta sen jälkeen antaisit vauvan isälle. Vauvan hoitaminen on raskasta, ja vaikka oma vauva olisi kuinka ihana ja rakas tahansa, tuntuu ihan kivalta sekin, kun voi välillä antaa vauvan toisen aikuisen syliin ja itse vain olla.

Oletko kokeillut kantoliinaa tai rintareppua? Niidenkin kanssa kannattaa ainakin aluksi pysyä liikkeessä. Vauvahan on kohdussa tottunut jatkuvaan liikkeeseen, ja paikalla pitäminen voi tuntua ahdistavalta. Keinuva, heijaava liike on vauvalle tuttuakin tutumpi ja voi rauhoittaa myös sinua :)

Anna itsellesi aikaa ja ole itsellesi armollinen. Vauvan syntymä on aina suuri muutos hormonimyrskyineen kaikkineen. Tekstistäsi voi lukea, että olet varmasti vauvasi parasta ajatteleva äiti ja vauvallesi erittäin arvokas juuri sellaisena kuin olet.

Tsemppiä!

Vierailija
51/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa kyse olla siitä, miten pidät lasta. Muista, ettet koskaan laske vauvaa alas selälleen nopeasti, vaan käännät aina selälleen hitaasti kyljen kautta. Pidä liikkeesi vakaina ja turvallisina. Vauva ei osaa ajatella, että miehesi kanssa on parempi olla, joten nyt salapoliisiksi, mistä tämä voisi johtua.

Onko mahdollista, että imetysepävarmuutesi heijastuu sinun olemukseesi niin, että vauvakin jo vaistoaa sen? Vauvat ovat hyvin herkkiä huomaamaan jännityksen ja pahan mielen.

Näin laskenkin vauvan alas. Varmasti vauva vaistoaa epävarmuuteni, mutta en tiedä, miten pääsisin siitä eroon.

Vierailija
52/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoallergia?mahaan sattuu?onko kakka vihreää?

Käsittääkseni ihan normaalia kakkaa. Maitoallergiaa en usko olevan, kun korvikkeen jälkeen on ihan tyytyväinen.

Nyt tein niin, että yritin röyhtäyttää syötön jälkeen. Nostin olkapäälle ja kävelin kevyesti pomppien. En tiedä, tuliko röyhtäys, mutta pari sellaista epämääräistä konahdusta kuului. Hyvin kuitenkin nukahti syötön ja vaipanvaihdon jälkeen päikkäreille.

Vierailija
53/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi-askeliin:) Hyväksy se että olet epävarma- suurin osa äidestä on ensin. Varsinkin jos on vaativa vauva- niin se vaan menee. Aikaa myöten opit ymmärtämään vauvaa ja hän sinua.

Koeta levätä niin paljon kuin voit ja muista HENGITTÄÄ. Se rauhoittaa ja ainakin mä olin varmaan puol vuotta niin epävarma, etten muistanu kunnolla hengittää. Samoin voi tehdä jotain rentoutusharjoituksia, kuunnella rentouttavaa musikkia, ulkoilla ja liikkua.

Jos vauvan itku hermostuttaa- laita korviisi korvakittiä- saa apteekista. Kuulet hyvin vauvan itkun, mutta et hermostu siitä niin paljon kun se ei ole niin viiltävää. Tiedän monta äitiä jotka toimii niin:)

Vierailija
54/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cuplaton on kuitenkin ihan lääke, maitohappobakteeri nyt on vaan sitten lisävalmiste. Mulla oli siis ajatuksena se, että jos lapsella on vatsavaivoja ja itkuisuutta, niin kannattaisi hiukan poissulkemalla etsiä siihen syytä eikä randomina kokeilla joka keinoa. Muuten et tiedä mistä on kyse.

Jos lapsi ei tykkää olla ihokontaktissa, niin pidä sillä sitten vaatetta päällä. Edelleenkin ajatus on se, että monet vauvat rauhoittuvat kun saavat olla mahdollisimman lähellä äitiä ja vaikka nukkuakin äidin vieressä. Samalla sulle tulee niitä positiivisia äitikokemuksia kun lapsi rauhoittuu viereesi. Jos sinusta on luontevampaa olla nojatuolissa, niin käy sekin. Joka vauva on tietysti erilainen, mutta nämä nyt toimivat monilla vauvoilla. Maitoakin tulee paremmin kun lapsi viettää aikaa paljon äidin sylissä.

D-vitamiinit aiheuttavat joillekin vatsavaivoja, jos olet ne ehtinyt aloittaa, niin kannattaa sekin pitää mielessä.

Eli lopetin nyt rautalääkitykseni. Ei kai kannata kaikkea kerralla lopettaa, ihan yhtä randomilta se kuulostaisi. Täytyy sanoa, että se itku väheni, kun lopetin antibiootit, mutta jatkui kuitenkin hieman. Eli katsotaan nyt, mitä rautalääkityksen lopettaminen ja röyhtäyttämisen yrittäminen aiheuttavat. D-vitamiini on aloitettu, joten toki sekin voi aiheuttaa, mutta ne vatsavaivat tulivat jo heti synnytyssairaalassa, jolloin D-vitamiinia ei vielä oltu aloitettu. Jekovit on meillä käytössä, saatiin neuvolasta.

ap

Vierailija
55/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö itki vauvana usein ja kaikkialla ja kaikkea ja kovalla äänellä!

Siihen on vaan tottunut ja kyllä häntä nyt rakastankin kovasti, mutta alku otti aikansa. Ei vaan oikein ymmärtänyt, miksei hän koskaan ole tyytyväinen. (Ja se vähän masensi minua äitinä, vaikka kaikkeni yritin.) Toisten vauvat söi ja nukkui (tai niin sanottiin...) ja meillä nukuttiin puolen tunnin pätkissä. Huudettiin vaatteiden ja vaippojen vaihtoa. Huudettiin nenän niistämistä ja kylpyä. Huudettiin, kun jäätiin "yksin" omaan koppaan, vaunuihin tai lattialle.

Mutta kyllä se siitä. Tyyppi oli ja on temperamenttinen tapaus.

Mutta ei teillä välttämättä tällaista tule olemaan, älä tästä jutusta lamaannu. Tsemppiä, vanhemmaksikin joutuu kasvamaan ja kestämään vähän huutoa.

Tykkää kylvystä, vaunuttelusta ja nyt jopa vaipan ja vaatteiden vaihdosta, vaikka eka viikko huudettiin kuin syötävä.

ap

Vierailija
56/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lopetettiin ne niin loppui kivutkin. Eivät siis sovi kaikille.

jos ei raudan lopettaminen auta. Tai sitten vaihtaa Cuplatonin Disflatyliin.

ap

Vierailija
57/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva huusi pää punaisena, ei huolinut rintaa vaikka oli nälkä. Johtu siitä, että suussa kirveli allergian takia. Ensin luulin koliikiksi kun oli mahavaivojakin.

Ja se oli todella raskasta. Olin varmaan seuraavan vuoden vielä ahdistunut ja hartiat jumissa, koska on aivan hirveää se, että yrittää ruokkia vauvaa joka vaan huutaa ja lopulta ei enää tiedä mikä mistäkin johtuu. Ja tulee pakokauhu siitä, ettei vauva saa ruokaa. Allergialääkäri voi todeta allergisuuden nopeasti, meillä piirsi jollain kynällä selkään ruksin, joka turposi heti.

Ja luovuta ihmeessä ennenkuin olet palasina ja siirry korvikkeeseen. Minä hölmö kuuntelin imetysfriikkejä ja heiluin pää sekaisin kaikenlaisista imetysdieteistä- koska luulin että hyvä äiti onnistuu ja ratkaisee kaiken kunhan vaan ei luovuta ja ryhdy huonoksi äidiksi.

Lopulta lääkäri pakotti siirtymään korvikkeeseen, koska mulla alkoi olla puutosoireita ja lapsi allergisoitui kaikelle mitä imetysdietillä söin. Eikä mistään tullut mitään.

Vauvanhoidossa on tärkeää myös pysyä järjissään ja toimintakykyisenä itse. ja vauva kiittää paljon enemmän siitä että äiti jaksaa hänestä iloita, kuin väkisin ylläpidetystä imetyksestä ja masentuneesta, ahdistuneesta äidistä.

Voimia, toivottavasti syy selviää.

Emme ole miehen kanssa allergisia yhtään, joten tosi iso yllätys olisi, jos allergiaa löytyisi, vaikka tietysti se on mahdollista.

Vierailija
58/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mahaan kun imee rintaa. Kantoliinassa on hyvässä roikkuvassa asennossa. Kokeilepa sitä.

Kantoreppu meillä on, mutta sitä saa käyttää vasta yli 5-kuukautisella.

ap

Vierailija
59/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Röyhtäytys vaikka pakolla :) Eli meillä esim. toimi se että vauva sylissä vatsallaan ja tein jalkakyykkylä (ihan tosi;) Jotkut vaivat ei röytäise helpolla ja vaatii mielikuvitusta

2) Käyttöön diflatyl tipat. Cuplatonin kaltainen, mutta jostain syystä yhdelläkään meidän lapsista ei cuplaton auttanut mutta disflatyl kyllä. Kokeile sitä ensi viikko!

Ja jätä se rauta pois, hb:han on hyvä! Ja oamsta ruokavaliosta kahci, suklaa, hiilihapot, maito yms minimiin.

Kahvia en juo, suklaa kyllä maistuu, limuja en juo, maitotuotteita käytän, ikävä jos niitä ei voi käyttää...

ap

Vierailija
60/76 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi käyttää heti, kun lapsi kannattelee päätään. Sen saa niin päin, että lapsen kasvot ovat vasten äitiä ja niskan takana on tuki. Minä käytin sitä paljon omilla lapsillani, kun en jaksanut käsissä kantaa, ja liinat tuntuivat vierailta.