Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni on " herrasmies-alkoholisti" . Auttakaa!

Vierailija
20.12.2007 |

Mieheni on jo useamman vuoden ajan juonut alkoholia ilmeisesti enemmän kuin olen aavistanut, puolisalaa. Pari vuotta sitten keskustelimme asiasta ja sovimme, että ainakaan viikolla ei juoda lainkaan. Ajattelin, että näin tulisi joku tolkku. Juominen ei näkyvästi haittaa mieheni työntekoa, mutta ei se terveellistä ole ja jollain tasolla varmasti vaikuttaa sekä työntekoon että kotielämään. Mieheni on usein tosi väsynyt iltaisin minkä laitan ainakin osittain alkoholin piikkiin.

Määristä en tiedä, mutta esim. nyt lomalla hän juo joka ilta kaljaa, mutta minulta " salaa" koska tietää etten hyväksy. Määrät ovat kuitenkin huomattavia ja kertyvä tölkkien määrä uskomaton.

Hän kielsi itse pitkään asian olevan ongelma, mutta ekaa kertaa viime kesänä hän itse tunnusti juovansa liikaa ja enemmän kuin tiedän. Asiat eivät kuitenkaan muuttuneet, enkä ole nalkuttanut asiasta. Nyt hän totesi saman taas, mutta asia jäi taas puheiden asteelle.

Omasta mielestäni hän on alkoholisti, vaikka onkin aina fiksu ja filmaattinen eikä juotuaankaan näkyvästi humalassa. Minä kylläkin huomaan pienen muutoksen käyttäytymisessä ja se tietysti tympii. Ällöttää, että fiksu, koulutettu mies hyvässä työpaikassa tuhoaa omaa terveyttään ja potentiaalisesti perheen hyvinvointia. Tämä vaikuttaa todella paljon suhteeseemme, sillä en osaa kunnioittaa häntä kun tilanne on tämä. Hän ei taida myöskään tajuta, että pienessä pöhnässä hän ei ole oma itsensä vaikka niin luulee. Se rassaa suhdetta.

Tajusin toissa iltana, että uskon vielä hänen kykyynsä vetää oikeat johtopäätökset ja lopettaa juominen. Jonain päivänä tämä usko hiipuu ja silloin taitaa suhteemme olla ohi. Koska jos menetän toivoni siitä, että hän joskus lakkaa juomasta, niin miksi jäisin.

Teksti on varmaankin hiukan sekava, mutta siis asia pähkinänkuoressa: mieheni tissuttelee enemmän kuin on terveellistä. Tämä ei vaikuta hänen käyttäytymiseensä sinänsä, hänestä ei tule väkivaltainen tms. Ulkonäöstä ja käytöksestä asiaa ei huomaa. Hän on siis ns. " herrasmies-alkoholisti" , minkä varjolla hän itsekin on kieltänyt ongelman olemassaolon - ei hän voi olla alkoholisti, koska hän on ihan fiksu ihminen ja pärjää työssään jne. Haluan kuitenkin asiaan muutoksen ja jollain tasolla hänkin. Hyvät aikomukset eivät kuitenkaan kanna kauas ja hän päättää aina lopettaa sitten joskus - uuden vuoden alkaessa, syntymäpäivänsä jälkeen, juhannuksen jälkeen ... Ymmärrätte yskän.

Osaatteko auttaa av:laiset? Onko joku vastaavassa tilanteessa? Mitä voin tehdä, miten tilanteeseen parannus?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli otat selvää alkoholismista sairautena ja kerrot tietosi miehelle. Ehkä annat luettavaa tai nettilinkkejä.

Ennenkaikkea kannattaa korostaa että jos hän ei vielä olekaan täysin alkoholisoitunut, niin pitkäaikaisella (vaikka vähäiselläkin) säännöllisellä alkoholinkäytöllä voi itselleen kyseisen sairauden hankkia. Siis nyt tai ei koskaan tilanne...

Vierailija
2/5 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutos lähtee vain ja ainoastaan miehestäsi, sinä et häntä saa lopettamaan/vähentämään juomista. Valitettavasti alkoholistit heräävät vasta sitten kun jotain tapahtuu (monet eivät silloinkaan). Voithan aina välillä yrittää huomauttaa asiasta miehellesi, mutta jatkuvalla painostuksella saat hänet vaan ärsyyntymään ja juomaan enemmän. Huomauttaisin vielä että alkoholismi on etenevä sairaus eli jos miehesi ei sitä lopeta/vähennä, niin juominen vuosien saatossa lisääntyy ja sitä kautta myös ongelmatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tällähetkellä hieman parempi. Tilanteeseen tuli muutos vakavien keskustelujen jälkeen, kun suorastaan uhkasin lähteä lasten kanssa jos ei homma muutu. Nyt tilanne on se, että arkipäivisin ei mies ota yhtään kaljaa, mutta viikonloppuisin kyllä. Hieman paremmassa hallinnassa tilanne, tosin ylilyöntejäkin vielä tapahtuu.

Vierailija
4/5 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään nalkutuksella (kuten hän sitä sanoo) pystynyt vaikuttamaan. Vasta kun hän alkoi juoda itseltään tajun, hän itsekin ymmärsi ettei ole enää normaalia. Siis ihan samanlainen " herrasmies-alkoholisti" , joka kyllä vaativan työnsä hoiti moitteettomasti, joskus vaan minun oli pakko viedä aamulla töihin kun ei ollut ajokunnossa.

Aseta itsellesi raja että missä kohtaa otat lapset ja lähdet. Kerro se myös miehelle, ja kun se tulee, ole tosissasi. Alkoholistin kanssa ei voi voittaa, eikä häntä voi kukaan muu parantaa. Vasta kun hän on tosiasioiden edessä, hän voi itse myöntää jotain ja hakeutua siis hoitoon. Siihen on jotain lääkkeitä mutta valitettavasti ne eivät kaikille toimi. Silloin ei oikein auta kuin että ei ota.

Minun kokemuksen mukaan niin kauan kuin heillä itsellä ei ole ongelmaa, mitään muutosta ei tarvitse tehdä. Ongelma voi olla työpaikan puuttuminen (sitä ei tule, jos töihin menee edes suht säännöllisesti) tai perheen lähteminen. Sinun täytyy vaan itselle selvittää miten paljolle olet valmis altistaan lapset.

t. alkoholistin lapsi ja valitettavasti myös vaimo

Vierailija
5/5 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin vielä hoidoista; minne kannattaisi hakeutua ja mitä hoitoja on tarjolla?