Lasten joulujuhlassa, taputetaanko jouluevankeliumin jälkeen vai ei?
Itse olen oppinut, että jouluevankeliumin jälkeen ei kuulu taputtaa. Olin juuri tilaisuudessa, jossa koko sali taputti raikuvat aplodit pienten jouluevankeliumin jälkeen. Onko sinusta ok?
Onkohan tämäkin niitä asioita, että maailma muuttuu ja tavat sen mukana...
Kommentit (7)
Jo Jeesuksen aikaan juhlittiin ja riemuittiin, tanssittiin ja laulettiin Jumalan kunniaksi.
Mä en ole ikinä kuullutkaan etteikö jouluevankeliumille taputettaisi. Kirkossahan ei tavata taputtaa, mutta eikös tilaisuus ollut koulussa?
Kun luetaan Raamatun tekstiä, ei se ole mikään aplodit aikaansaava esitys, hyvänen aika. Siihen voisi suhtautua ennemminkin hartaudella, kunnioittavasti. Ei kirkossakaan taputeta Raamatun tekstin lukemisen/saarnan jälkeen.
pikku tassuja yhteen, jos siltä tuntuu. Näkeehän sen sitten enemmistön reaktioista, että pitääkö taputtaa vaiko ei.
ajateltu että vain Jumalaa saa ylistää, ei ihmistä hänen esityksestään. Taputtaminen on ehkä koettu myös maailmalliseksi, eikä sitä ole pidetty kirkkoon sopivana.
Onneksi ajat ovat muuttuneet ja nykyaikaisissa kirkoissa taputetaan esiintyjille, nuorekkaissa tilaisuuksissa voidaan hurrata ja viheltääkin. Kun ajattelette tätä asiaa Jumalan näkökulmasta, niin oletteko tosiaan sitä mieltä että hänellä on jotain taputtamista vastaan? Kun kerran jumalakäsitys on muuttunut entisistä ajoista, niin eikö ole aika laittaa tällainenkin ihmisten keksimä turha sääntö jo roskakoppaan.
Ei myöskään ole tapana taputtaa Maamme-laululle yms.