Lapselle uskonto vai et?
Lapsi aloittaa koulun syksyllä. Isä ja lapsi ovat ortodokseja, minä luterilainen, mutta kaikki vaan nimellisesti. Olen käsityksessä, että voimme valita joko ortodoksiopetuksen, et:n mutta myös luterilaisen (uskonnonvapauslaki). Onko näin?
Itse kallistuisin tuohon et-opetukseen, tuntuisi jotenkin " hyödyllisimmältä" , vaikka en tiedäkään siitä mitään. Eli millaista et on? Mikä puuisi uskonnon puolesta ja mikä et:n?
Kokemuksia mielelläni kuulisin!
Kommentit (46)
ellei ole siviilirekisterissä. Se siitä uskonnonvapaudesta.
Jos lapsi on ortodoksiseurakunnan jäsen, hän opiskelee ortodoksista uskontoa. Näin minusta asiat menevät.
kuuluvalla pitäisi olla vapaus valita jokin muu opiskeluaine kuin oma uskonto? Mitä ihmeen tekemistä tuolla on uskonnonvapauden kanssa? ET on nimenomaan uskonnottomien juttu, ei muitten. Muita varten on oppiaine nimeltä uskonto - ja juuri se oma versio.
löytyy tietoa täältä: http: //www. feto. fi/
Alaluokilla käydään läpi oikean ja väärän eroa, annetaan eväitä omalle riippumattomalle ajattelulle, käydään eri uskontoja läpi jne jne.
Yläasteella meillä käytiin tarkemmin maailmanuskonnot läpi, puhuttiin ihmisen arvosta, yksilöllisyydestä, henkilökohtaisesta koskemattomuudesta, arvoista, sodankäynnin etiikasta ja onko sellaista edes, ihmisoikeuksista, tasa-arvosta jne jne.
Lukiossa aine syvenee tosi paljon ja on lähinnä filosofiaa. ET on hyvä nimenomaan siksi, että niillä tunneilla opetetaan ajattelemaan omilla aivoilla, eikä anneta mitään valmiita ajatusmalleja. Myös aihepiiri on paljon laajempi ja antaa paremmat eväät elämälle.
Ryhmät ovat usein pieniä, tunneilla syntyy helposti keskustelua ja läpikäytävät aiheet ovat todella tärkeitä.
No olipa hyvä, että rupesin ajoissa miettimään. En tosiaan ajatellut, että ET ei voisi olla vaihtoehto.
Mitähän tämä uskonnonvapauslaki sitten tarkoittaa?
siksi että lapsi/nuori voi olla kuinka pakana tai ateisti tahansa ja VANHEMPIEN uskonnollinen vakaumus määrittää opetuksen laadun yhdeksäksi vuodeksi. Siksi.
saavat osallistua ainakin ev. lut-tunneilla. En tiedä miten ortodoksitunneille osallistuminen käytännössä toimii.
Minä ainakin et-oppilaana otin muutaman uskonnonkurssin lukiossa.
Kirkon kirjoilla olevat eivät voi opiskella muuta kuin oman vakaumuksensa mukaista ainetta.
ja sen seitsemänvuotiaan pitäisi siis itse osata sanoa, että minä en halua opiskella uskontoa, koska olen pakana. Niinkö?
Kyllä ne pennut on lähes koko peruskoulun juuri sitä, mitä vanhemmatkin.
Käytännössä kuitenkin moni koulu viis veisaa säännöistä ja ev. lut. uskontokuntaan kuuluva saa osallistua ET-tunnille ja päinvastoin.
mun äiti on ortodoksi ja isä buddhalainen, enkä ole ollut itse kumpaakaan koskaan.
Muistan, kun moni kaveri oli mulle jo ala-asteella kateellinen, kun mun ei tarvinnut kuunnella niitä satuja.
Suomessa ei ole todellista uskonnonvapautta.
Siis kirkkoon kuulumattomat voivat osallistua uskonnonopetukseen, mutta kirkkoon kuuluvat eivät saa valita et-tunteja?
Minä olen kuullut et-tunneista pelkkää hyvää. Meidänkin tenavat et-tunneille menevät, esikoinen ensi syksynä. Mutta mitäpä jos tarvittavaa kolmea pakanalasta ei täältä käpykylästä löydy? Olisi harmillista, jos et-opetusta ei olisikaan tarjolla.
Ehkä tuollaisessa perheessä ei lapsista tulekaan mitään, mutta kyllä yleensä silloin tulee, jos molemmat vanhemmat kuuluvat samaan uskontokuntaan.
tiedustellaan, samoin kun aina osallistumista esim. joulukirkkoon? Entä jos perhe kesken kouluvuotta eroavat kirkosta tai vaihtavat uskontoa? vaihtuuko lapsen oppiainekin sittten keskenkaiken?
Ongelmaksi voi tosin syntyä se, että koulut eivät halua järjestää opetusta, vaikka niiden velvollisuus olisi. Esim. parhaan ystäväni koulussa (sama kunta, eri kaupunginosa) ei suostuttu opetusta järjestämään, vaikka oppilaita oli lähemmäs 10. Meni muistaakseni melkein 2v, että tämän ystäväni äiti sai rehtorin järjestämään opetusta.
Asennevammainen rehtori voi todellakin olla este.
Kai lapsenne ovat väestörekisterissä?
Monessa koulussa opettaja värvätään puoliväkisin, kun kukaan ei haluaisi hommaan ruveta. Lisäksi ryhmät toki ovat pieniä, mutta niissä on oppilaita usein monilta eri luokilta, eli juttu ei aina oikein toimi.
t: yksi, joka kuunteli vierestä, kun rehtori puoliväkisillä hankki ET:lle opettajan elokuussa, pari päivää koulun alkamisen jälkeen
jos kerran koulut viis veisaavat tuosta.
LÄhinnä teoriassa kyselen.. jos lapsen haluaisi erottaa kirkosta, pitäisikö silloin isänkin erota?
T. ap
Vierailija:
Siis kirkkoon kuulumattomat voivat osallistua uskonnonopetukseen, mutta kirkkoon kuuluvat eivät saa valita et-tunteja?
(Anteeksi kärjistys)
kun maailman arvokkaimmassa kirjassa joka on JUMALAN SANAA puhutaan maailman historiasta vähän eri tavalla, kuin bilsantunneilla.