Ärsyttää, kun anoppi soittaa aina ettei heille saa ostaa joululahjaa!! =/
Nytkin olen toitottanut jo aikoja, että ollaan hankittu jo joululahjoja etukäteen ja ihan kaikki lahjat onkin ollu hankittuna jo 2 viikkoa... mukaanlukien appivanhemmille. Niin nyt sitten anoppi soittaa, ettei (taas) ettei heille mitään saa ostaa!!
Mennään heidän luokseen aatoksi, enkä yksinkertaisesti kehtaa mennä jos en jotain lahjaakin hanki!! Ovat kuitenkin aika paljon tarpeen mukaan aina hoitaneet lapsiakin tässä syksyn mittaan...
Saahan sitä tietty ostaa jos itse haluaa, mutta jotenkin tuntuu hölmöltä tuollainen kieltäminen! Sitten tilanne on se, että hekin hankkivat hirveällä kiireellä ja hädällä meille jotain että olisi " tasapuolista" ja stressaavat siitä sitten ja hokevat, että " kyllä on vaikea keksiä mitään lahjaa" ja " pitäisi lopettaa tämä lahjojen osto kokonaan"
Kommentit (36)
että EI lahjoja, niin mikä on ettet usko?
Jos et kehtaa mennä sinne ilman mitään, niin vie joku kaunis joulukukka-asetelma " vain joulun kunniaksi" niin ei tule kenellekkään paineita lahjojen takia.
Mikään ei kuitenkaan estä viemästä tuliaista mennessämme, eli vien hänelle usein aattona jonkun uuden ison lyhdyn, suuren kukkakoristeen, kranssin tms ihan vaan tuliaisena.
Hän on kuitenkin laittanut pöydät notkumaan ja hankkinut meidän lapsille kauheasti lahjoja.
Onneksi omien vanhempieni luona kaikille jaetaan lahjoja. Niitä on niin kiva antaa ja saada vaikka olisi kuinka vanha. Meidän puolen suvulla on tapana hankkia jotain merkityksellistä ja harkittua, ei mitään väkinäisiä tuikkukippoja yms.
Jos haluat jotenkin kiittää lastenhoitoavusta, onko se jouluaatto ainoa mahdollinen ajankohta? Eikö sitä voi hoitaa 364 muuna päivänä?
Mä ainakin rakastan antaa ja saada lahjoja! Ihanaa miettiä jokaista erikseen ja miettiä mitä antaisi lahjaksi. Meidän suvussa lahjoista on aina yllätytty iloisesti. Ainakin minä ;) Kaikki tuntevat toisensa jo kuitenkin sen verran hyvin että osaavat arvioida mistä toinen tykkää.
minun mielestäni ihmisille saa tehdä ja hankkia lahjoja ja on oikeus ne antaa. Lahjan vastaanottajalla on oikeus kieltäytyä lahjan vastaanottamisesta ja palauttaa se tai antaa jollekin toiselle.
Lahjan antaja voi myös päättää halutessaan olla antamatta lahjoja, eikä niitä voida häneltä vaatia.
Ei sitten osteta, eikä enää edes kysytä. Miksi ihmeessä ostaisin, jos on kerran nimenomaan kieltänyt? Tykkään antaa lahjoja, mutta en tunne anoppia tarpeeksi hyvin, että varsinaisesti nauttisin lahjan miettimisestä.
Nykyään olemme sitten vieneet tuliaisiksi itse leivotun kakun tms., joka voidaan nostaa yhteiseen pöytään (ainakin periaatteessa, vaikka käytännössä menisi pakastimeen). Siitä ei ole tullut vastaansanomista ; )
Anoppini on mukava ja järkevä ihminen, jonka kanssa tulee loistavasti juttuun kun yrittää edes vähän.
" Minähän jumalauta ostan sulle tollolle lahjan vaikka väkisin!"
" Minäpä perkule palautan kaikki saamani lahjat siinä samassa kun lahjan saan!"
Lahjan antaminen on välittämistä, jos haluaa olla välittämiselle välinpitämätön, niin siihenkin on oikeus.
Kummallakin osapuolella on oikeutensa.
Häntä kai siinä on oikeus muistaa ja kunnioittaa? Mikset syydä vaikka kadulla rahaa vastaantulijoille, jos kerran se antaminen siinä ydinjuttu on?
Miten vaikeaa se on kunnioittaa muita??
lahjojen antaminen ja lahjojen saaminen on vallankäyttöä. Lahjasta kieltäytyminen on alistamista ja toisen ohittamista.
jonkun kalliin suklaarasian, jos tuntuu ikävältä mennä ilman.
Mulla vähän samanlainen ongelma, paitsi että minä olen se joka kieltää. Joka joulun alla rukoilen anoppia, ettei osteta paljon lahjoja. Meillä ei ole varaa eikä halua ostaa anopille ja apelle säkillistä lahjoja. Kiva sitten mennä sinne yhden lahjan kanssa per nuppi ja saada säkillinen itselle. Josta osa on vaan kaapin täytettä ja täyttä krääsää. Aaargh.
Annamme hänelle mitä vaan aina on suu mytryssä, mistään ei ilahdu, eikä mikään kelpaa käyttöön. Sitten kehuu mieheni veljen ostoksia joita on itse häneltä toivonut. Meille ei toivomuksia osaa sanoa.
No, tästä on tullut meille jo hieman vitsi. Kuka tänä jouluna katsoo lahja hevosen suuhun :)
niin miksi ihmeessä ostat niitä lahjoja?
Vie vaikka kukka, tai osallistu ruuan valmisteluihin (viet vaikka sillejä mukanasi), tai jotain muuta pientä!
Kun saa lahjan jouluna, kuuluu hyviin tapoihin antaa myös vastalahja. Ja itse ainakin olen todella huono keksimään hyviä, tarpeellisia lahjoja, enkä pidä muutenkaan rahan tuhlaamista turhiin tavaroihin ollenkaan järkevänä. Mutta on noloa jos ei ole antaa mitään takaisin.
Parhaiten osoitat kunnioituksesi anoppiasi kohtaan kun kunnioitat hänen toivettaan! Ja tee kuten monet ovat jo ehdottaneet, vie joku muu joulutervehdys, kuten kukka tai leivonnainen. Älä nolaa anoppiasi.
Kyllä lahjoja on kiva antaa ja saada aikuisenakin. Onneksi meillä on pidetty kiinni perinteistä. Yksi täti on joka aina välillä väläyttelee mahdollista lahjakieltoa, mutta se on ignoorattu. :D Kumma tyyppi muutenkin... muuten luova, mutta lahjojen hankkiminen on sitten niiiiin vaikeaa.
Mutta joo. Vie niille anoppiloilles tulevaisuudessa vaan joku kämänen kukka. Miehelles, lapsilles ja muille toki annat sitten lahjoja minkä kerkiät.
jos juhlapyhinä pitää jotenkin mässäillä lahjoilla. Kun on elämä kunnossa, ei tarvitse yhtenä päivänä vuodesta yrittää täytellä krääsällä tyhjää sisintä.
Lahjojen saaminen ja antaminen on hauskaa. Wuhuu.
Lopettakaa joulun juhliminen jos ei lahjat kelpaa! Häipykää vaikka Thaimaahan jouluksi.
tai edes tulevat tarpeeseen, koska aikuisilla on " jo kaikkea" , se on pelkkää " rahan siirtoa" pussista toiseen. Joulu olisi paljon stressittömämpi jos vain lapsille ostettaisiin. On olemassa ihmisiä jotka sanovat noin oikeasti sitä tarkoittaen ja sitten niitä jotka sanovat sen vaan tavan takia.