Hermoratatutkimus - kokemuksia?
Onko kukaan käynyt hermoratatutkimuksessa? Itse olen menossa käsien ja jalkojen tutkimukseen erinäisten hermo- ja lihasoireiden vuoksi. Sattuuko se ja onko tutkimuksen jälkeen ihan toimintakuntoinen? Olen nimittäin lähdössä suoraan reissuun tuon tutkimuksen jälkeen, eli pitkälle automatkalle, tuleekohan siitä ongelmia?
Kommentit (66)
Odottelen kutsua käsien hermoratatutkimukseen. Yhtään en tiedä mitä odottaa. Kipuherkkänä varmaan kipua tiedossa. En huomannut kysyä lääkäriltä tutkivatko molemmat kädet yhtäaikaa. Onko jollain kokemusta?
Tutkitaanko ENMG:llä pelkkiä hermoja vai myös lihassairauksia?
Tiedän ainoastaan, että lapsilla tutkimus tehdään käsittääkseni nukutuksessa. Sen jälkeen pystyy tietääkseni toimimaan ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Odottelen kutsua käsien hermoratatutkimukseen. Yhtään en tiedä mitä odottaa. Kipuherkkänä varmaan kipua tiedossa. En huomannut kysyä lääkäriltä tutkivatko molemmat kädet yhtäaikaa. Onko jollain kokemusta?
Miksi sitten tehdään jos kipua pelkäät? Mulla ainakin ollut helv.moiset kivut ennen tutkimusta.
Rannekanava ja kaularangasta johtuvat.
Kävin eilen tutkimuksessa, kun murtunut nilkka on kipeä vielä 6kk jälkeen. Tutkimus oli suurelta osin kivuton.
Kolmella neulalla mitattiin lopussa lihaksesta signaalin kulkua ja siinä kohdassa jalkaterää pidettiin ensin rentona, sitten vähän jännitettynä ja lopuksi hetken kovassa jännityksessä. Mittalaitteesta kuului hauskaa nakutusta, joka oli sitä nopeampaa, mitä enemmän jalkaa kuului jännittää.
Kaksi neulaa ei tuntunut oikeastaan ollenkaan, mutta viimeinen neula oli aika epämiellyttävä. Ei niinkään pistävän tuntuinen, vaan enemmänkin samaa jomottavan hermokivun tuntuista, josta itse en tykkää ollenkaan. Onneksi se saatiin mitattua, eikä kipua muuten koko tutkimuksessa tuntunutkaan.
Tutkimuksen alussa jalkaan johdettiin pientä sähköistä signaalia tarralla kiinni laitettavien mittaustyynyjen kautta ja mitattiin sitten toisesta kohdasta samanlaisilla tarratyynyillä vastetta. Näitä tehtiin aika monta, ja signaalia kasvatettiin monta kertaa, varmaan siksi että jalassa olikin vaurio ja viesti ei meinaa kulkea hyvin hermoa pitkin. Silti tämä ei itselläni tuntunut muuta kuin nykimisenä eikä sattunut.
Illalla huomasin, että jalka on aika kosketusarka yhdestä kohtaa. Ehkä hermo on vähän ärtynyt eilisestä, mutta muuten jalka toimii ja tuntuu samanlaiselta kuin yleensäkin. Veikaan, että jalan hermo vähän ylikuormittui eilen ja ehkä olisi ollut fiksua jättää pitemmät kyynärsauvaseikkailut väliin, mutta kun tutkimuspaikan lähellä oli kiva ostari, niin pakko oli sinne päästä kaikkea katselemaan ja itseä palkitsemaan :)
Toivottavasti tästä on hyötyä tutkimukseen menijöille. Tsemppiä niille, joita huolestuttaa, toivottavasti löytyy mukava testaaja ja tutkimus menee hyvin.
Paljonko maksaa potilaalle, kun tk-lääkäri on tehnyt lähetteen hermoratatutkimukseen Tampereen Koskiklinikalle?
Mistään en löydä tietoa. Netistä löytyy vain yksityispotilaiden hinnastot.
Olisiko kenelläkään tietoa edelliseen kysymykseeni?
Prototyyppi kirjoitti:
Jalkoihin tehtiin ja vielä en ole tähän päivään mennessä yhtä kivuliasta tutkimusta kokenut kuin tuon enmg:n. Jos olisin ollut sotavanki ja kidutuskeinona käytettäisiin tätä tutkimusmenetelmää, olisin aika auliisti visertänyt kaikki salaiset tiedot vastapuolelle.
Tää on kyllä sikäli jännä tutkimus, kun osalla ei tunnu missään ja sitten on tämä toinen ääripää, joka kokee tutkimuksen äärimmäisen kivuliaana. Mistähän mahtaa johtua noin huimat erot?
Itselläni molempiin alaraajoihin 2 kertaa. Ensimmäinen aivan helvetillinen että itku tuli monta kertaa. Toinen vähän helpompi. Suuri selkäleikkaus lopputuloksena. Ja tottakai se tekee kipeää kun hermorata ei kerran ole kunnossa. Toivottavasti en samaan tutkimukseen kovin pian uudestaan joutuisi.
Menitkö tk:n kautta eli julkisen puolen kautta saamalla lähetteellä? Paljonko se maksaa, haluaisin tietää, koska pitäisi mennä ensi viikolla, mutta hirvittää, jos on tosi kallista.
Mistähän saisin tietää sen hinnan, kun en kehtaa sinne soittaakaan enää ja kysellä. Toiseksi, en oikein luota näihin klinikoihin, kun kävin eräässä vastaavassa ja minulle sanottiin, ettei se maksa minulle mitään, että sisältyy terveyskeskusmaksuun ja sain melkoisen laskun kuitenkin perääni ja maksettava oli.
Kai se pitää sitten ihan onnella kokeilla, millainen lasku nyt tulee. Hirvittää jo etukäteen. On niin kovat kivut, ettei voi oikein jättää menemättäkään- tai no, pitää miettiä.
Minulle tutkimus on tehty kahdesti, ensin kauan sitten jalkoihin ja käsiin ja joitakin vuosia sitten käteen. Ajatuksena se on aika epämukavaa, kun työnnetään todella pitkät neulat kudoksiin ja sitten pitää puristella lihaksia ja nostaa kättä yms. mutta se ei aiheuta välttämättä ihmeempiä tuntemuksia. Itselläni tutkimus ei ole aiheuttanut kipua, alustavia tuloksia on kerrottu heti ja ei ole todettu muuta kuin lieviä hermovaurioita.
Uskoisin ettei istuminen matkan aikana ole mitenkään kiellettyä tutkimuksen jälkeen. Tietysti aina matkustaessa olisi hyvä välillä jaloitella eikä istua koko pitkää matkaa paikoillaan. Tutkimuksesta ei ollut muuta pidempiaikaista seurausta kuin tietenkin neulanpistoja siellä täällä, mutta eivät ne ole verikokeessa käymistä kummempia jälkiä vaikka menevät syvälle. Arvelisin että riittää kun lepäilee riittävän paljon vaikka istuen vuorokauden verran sen jälkeen, niin jäljet paranevat normaalisti.
Hintaa ei tiedä näemmä kukaan julkisella puolella. Harmi. Kaikki ovat siis menneet yksityisen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Hintaa ei tiedä näemmä kukaan julkisella puolella. Harmi. Kaikki ovat siis menneet yksityisen kautta.
Ei varmaan kukaan tiedä, jos ei ole juuri hiljan käynyt. Nää uudet sairaanhoitopiirit voi velottaa mitä vaan. Mahtaisko joku terveyskeskuksessa tietää?
Kun tehtiin käteen, ei sattunut lainkaan. Niinpä luulin, että kivuton ja helppo jalkoihinkin. Väärä luulo - sattui todellakin, neuloja tuli esim. nivusiin, muistaakseni nilkkaan tai jalkapöytään ja reisilihaskin sattui, koska niitä neuloja upotettiin yllättävän syvälle. En muista, että olis jäänyt kipuja, mutta oli aika tuskainen ja kurja kokemus eikä mitenkään verrattavissa siihen käden tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen mennyt ensin tk:n lähetteellä tutkimuksiin ja hinta on ollut ns.normaali taksa mikä on keskus- sairaaloissa.
Kävin sekä käsien- että jalkojen osalta tuossa. Käsissä ei tuntunut niin pahalta, mutta jalat olivat täyttä tuskaa. Tärisin ja revin patjaa, kylmähiki valui ja kropasta katosi lämpö.
Hampaatkin kärsi kun purin niitä yhteen. Huusin välissä kivusta täyttä huutoa, piikkiä laitettiin useasta kohdasta suorastaan runnoen läpi hermoon ja käskettiin liikuttamaan jalkaa uudestaan ja uudestaan kipua vasten eri asentoihin. Vaikka kuinka yritin ei jalka noussut, taittunut tms. Komento ei auttanut asiaa. Tänäänkään ei vasenjalka ole toiminut laisinkaan/ en saa sitä koukkuun. Jäiköhän pysyvä vaurio...? 🙄
Alkututkimuskin tuntui toisessa jalassa siltä kuin sitä olisi 20:ntä kertaa putkeen hakattu kirveellä (murtuman saanti vastaa kipua). Toinen jalka pomppasi kerralla kattoon.
En pystynyt kunnolla kävelemään pois (vedin toista jalkaa perässäni maassa) ja meinasin muutaman kerran kaatua matkalla parkkihalliin kun huimasi niin paljon. (Pyörätuoli ja saattaja olisi pitänyt olla).
Autolla ajo oli täyttä tuskaa, vaikka oli automaatti ja vasen jalka sai huilata levossa. (Vasempaan jalkaan tehtiin päätutkimus ja rankin osuus).
Tutkimus tehtiin eilen aamulla ja koko päivän tarvitsin kävelykeppiä, edes sukkaa en saanut pois jalasta. Tänään olen klinkannut eteenpäin ja kipu on edelleen takareidessä ja pohkeessa kauhea. Huudahdan jopa kivusta edelleen välillä. Arpi näyttäisi takareiteen jäävän (kuoppa syntyi ja mustelma). Nyt tarvitsee myös ottaa tuplasti hermokipulääkkeitä. Toivottavasti huomenna jo helpottaa ja toivottavasti saan pian tulokset 🥹
Reissuun en lähtisi tämän jälkeen...
Hinta taitaa nyt olla muutaman sentin alle 53e Pirkanmaan hyvinvointialueella/ poliklinikkamaksu 🤔
Olen ollut joitakin vuosia sitten, jalat ja kädet. Ei mikään kummoinen juttu.
Minun hermorata tutkimus kesti parikymmentä vuotta kunnes tajusin lähteä....